Lomalle viikoksi, 6kk vauva kotiin?
Hei, auttakaa minua ja kertokaa onko hyvä/viisasta jättää 6,5kk ikäinen vauva hoitoon viikoksi koska olemme lähdössä ulkomaille lomalle? vauva menisi mummulle hoitoon missä tottunut käymään päivittäin. isä jää kotia, mut on töissä päivät ja iltoisin rakennuksella, joten se ei kerkiä monesti vauvan kanssa olemaan. vauva jää nyt ensimmäistä kertaa yöhoitoon. on tottunut kylläkin olemaan mummulla hoidossa muutaman tuntia päivässä jos on ollut menoa johonkin. olemme naisporukalla lähdössä mut mieltäni askarruttaa "unohtaako" vauvani minut viikossa? voinko rauhallisin mielin lähteä lomailee?
Kommentit (75)
En mäkään viikoksi lähtis ja jättäis 8 kk tenavaani. Yhdeksi yöksi jätin puolivuotiaana. Pärjäsi mumminsa kanssa mainiosti, oppi itseasiassa syömään kiinteitä sinä aikana melko hyvin. No, äidilläni onkin kokemusta omista ja vieraista lapsista sekä lapsenlapsista melkoisen paljon.
Viikon kuluttua lapsi jää toiseksi yöksi hoitoon kun vietetään isänsä kanssa HYVIN ANSAITTU hotelliyö ihan kahdestaan. Ollaan aika puhki.
Lapseni isä on jätetty parikuukautisena viikoksi hoitoon kun vanhempansa lähtivät etelän lomalle. 70-luvulla oli vähän toista, äitiänsä kaduttaa tämä edelleen. Siippani on kuitenkin kaikista tapaamistani miehistä tasapainoisin, et ei niitä traumoja välttis tule.
Onko lapselle parempi olla kenen tahansa turvallisen aikuisen huomassa vai esim aivan uupuneen tai vaikka päihdeongelmaisen äitinsä kanssa? Hhhmm. Tiedätte kaikki vastauksen.
kyselin tuolloin neuvolasta ohjeita ja neuvoja tilanteeseen. Olin tietysti huolissani. Eivät nähneet tuolloin mitään estettä matkalle (n. 7 vuotta sitten). Tähän asti lapseni on ainakin ollut ihan normaali ja ilman traumoja. Minusta ap vaikuttaa vastuulliselta ja huolehtivalta vanhemmalta.
28
voit laittaa tässä jotenkin "oman ikäväsi" keskiöön. Vauvasi kokeen rankan hylkäämiskokemuksen - tuon ikäiselle viikko on ikuisuus eikä hän mitenkään voi ymmärtää, että äiti tulee takaisin. Asia ei muuksi muutu. Kannattaisi ajatella sitä. Vauvasi ei pysty asiaa työstämään, kuten sinä.
Järkyttävää, että mamma voi jättää tämän ikäisen vauvan biletysmatkan vuoksi!
Hän on ollut tähän mennessä kerran hoidossa, kummilla kolme tuntia. Minusta se oli ihan hirveän pitkä aika olla erossa, mutta lapsi pärjäsi hyvin.
Viikkoa en ole ollut erossa yhdestäkään lapsestani, vanhin on nyt kohta seitsemän vuotta. Pisin työmatka kesti kolme vuorokautta, silloin lapsi oli kolmen vanha ja sekin oli ihan mielettömän rankkaa, lapsi kun vielä sairastui silloin, kun olin itse ulkomailla.
Minä en äitinä mitenkään pystyisi jättämään tämän ikäistä vauvaa. On pakko ajatella, että teillä ei ole kaikki hyvin, jos sinun edes tekee tosissaan mieli olla ilman vauvaasi viikon ajan. Löytyisiköhän sieltä neuvolasta apua tähän pulmaan -> tukea varhaisen vuorovaikutussuhteenne ongelmiin?
Miksei isä hoida vauvaa illat ja yöt vauvan omassa kodissa? Jos sä voi lähteä viikosi lomalle, niin kai se työmaakin voi viikon olla keskenkin? Jos ei, niin kai säkin olisit siellä puurtamassa?
Tuon ikäisellä ei ole mitään hätää, eniten itkua vääntää varmasti se aikuinen, joka on kauimpana lapsesta. Meilläkin on ollut niin onnellinen tilanne, että mummolan väki on ollut alusta asti mukana lapsen arjessa. Ei meillä laskettu, että kenen sylissä lapsi milloinkin oli tai kuka ruokki minäkin yönä. Isä hoiti yhtä paljon kuin minä, anoppi oli ihan yhtä lailla läsnä ja appiukkokin pääsi ensimmäistä kertaa kunnolla hoitamaan vauvaa ja oli iloinen kuin rinkeli.
Lapsen kannalta on tärkeintä, ovatko hoitaja, hoitotyyli ja nukkumapaikka tuttuja ja turvallisia. Ilmeisesti teidän tapauksessanne ne ovat tuttuakin tutumpia, joten vauvalla on varmasti hyvä olla. Antakaa isovanhemmille lapsenlapsesta nauttimisen lahja, jos sitä toivovat.
ja kesälomatoiveita kysellessä tärkein oli se, että "pääsee mummolan mökille". Aivan loistava suhde isovanhemmilla ja lapsenlapsella ja olemme kaikki siitä enemmän kuin iloisia. :)
pitää heti tuomita äiti jos haluaa lomalle? eikö se ole aivan normaalia et haluaa joskus lähteä lomailee? onko täällä kirjoittelevat ihmiset kateellisia ja eikö teidän elämä mene hyvin? ja jos on lomasta kyse niin pitääkö heti tuomita et äiti on lähdössä bilettää ja bailaan? voi siitä lomasta nauttia muutenkin! Jokainen itse tietää mikä on lapselle parhaaksi. eikä muut täällä voi tuomita äitiä kun ei edes tiedä hänestä mitään. Tämänkin kirjoittaja on varmati vastuuntuntoinen ja huolehtiva äiti.
Mutta soskutyypit ym erikseen... =((
Tietysti perhe lomailee yhdessä.
ja mä kun oikeasti pohdin, voinko jättää 1v 8kk ikäisen mummolaan sisarustensa kanssa 3:ksi yöksi..
Mulle ei kertakaikkiaan olisi sitä vaihtoehtoa, että puolivuotiaan jättäisin viikoksi! Ei ikinä.
EI ole normaalia haluta jättää puolivuotias viikoksi. Se EI siis todellakaan ole normaalia, vaan kielii siitä, että äidillä on häiriintynyt tunne-elämä.
Ja EI TODELLAKAAN kaikki tiedä (tai ainakaan halua tietää), mikä on lapselle parhaaksi, eikä kaikkia edes kiinnosta. Vai luetko lehtiä ollenkaan? Ja tämäkin äiti kysyy täällä siksi, ettei tiedä mitä tehdä vai luitko aloitusta ollenkaan.
Ja kyllä me tiedämme äidistä jotain: hän harkitsee jättävänsä puolivuotiaan täysin itsekkäistä syistä viikoksi.
Ja tämä äiti EI ole vastuuntuntoinen ja huolehtiva äiti, koska sellainen äiti ei hylkää pientä vauvaa viikoksi, muuta kuin pakon edessä.
pitää heti tuomita äiti jos haluaa lomalle? eikö se ole aivan normaalia et haluaa joskus lähteä lomailee? onko täällä kirjoittelevat ihmiset kateellisia ja eikö teidän elämä mene hyvin? ja jos on lomasta kyse niin pitääkö heti tuomita et äiti on lähdössä bilettää ja bailaan? voi siitä lomasta nauttia muutenkin! Jokainen itse tietää mikä on lapselle parhaaksi. eikä muut täällä voi tuomita äitiä kun ei edes tiedä hänestä mitään. Tämänkin kirjoittaja on varmati vastuuntuntoinen ja huolehtiva äiti.
vauva ei nytkään näe isäänsä juurikaan (päivät töissä, illat raksalla). ja päivittäin (?) mummolla hoidossa. ja nyt äidin täytyisi päästä viikoksi lomalle.
sitten ihmetellään kuika lapset eivät huolehdi ikääntyvistä vanhemmistaan :(
On normaalia, että haluaa lomalle juu, mutta ei ole normaalia, että haluaa hylätä lapsensa viikoksi.
on hylkäämisestä puhunut? ymmärtääkseni keskustelun aloittaja ei kirjoita et "hylkää" lapsen. Vaan vie hoitoon sen!
EI ole normaalia haluta jättää puolivuotias viikoksi. Se EI siis todellakaan ole normaalia, vaan kielii siitä, että äidillä on häiriintynyt tunne-elämä.
Ja EI TODELLAKAAN kaikki tiedä (tai ainakaan halua tietää), mikä on lapselle parhaaksi, eikä kaikkia edes kiinnosta. Vai luetko lehtiä ollenkaan? Ja tämäkin äiti kysyy täällä siksi, ettei tiedä mitä tehdä vai luitko aloitusta ollenkaan.
Ja kyllä me tiedämme äidistä jotain: hän harkitsee jättävänsä puolivuotiaan täysin itsekkäistä syistä viikoksi.
Ja tämä äiti EI ole vastuuntuntoinen ja huolehtiva äiti, koska sellainen äiti ei hylkää pientä vauvaa viikoksi, muuta kuin pakon edessä.
Tiedän useitä pienten lasten isiä, jotka matkustavat töidensä takia paljon. Onkohan niilläkin häiriintynyt tunne-elämä?
Suositus on alle vuoden iässä että olisi vanhemmista erossa yhden yön juuri tuon takia kun noin pieni vauva unohtaa vanhemmat viikossa jo.
Ei siitä nyt muuta haittaa ole. Oppiihan se vauva tunnistamaan myöhemmin ja varmasti tekee viikon loma ihan hyvää ja saa nukkua yöt pitkään ja rauhassa :)
Tuon vauva kokee hylkäämisenä. Viikko on vauvalle ikuisuus.
on hylkäämisestä puhunut? ymmärtääkseni keskustelun aloittaja ei kirjoita et "hylkää" lapsen. Vaan vie hoitoon sen!
mut ap, kysyit onko hyvä/kautta viisasta.
Vastaan niinkuin ketjun alun vastaajat; EI OLE hyvä eikä viisasta! Usko nyt vaan!
Toiset sanovat että ei haittaa ja mene vaan, mutta se ei ole heidän lapsensa se on sinun lapsesi, ja ne traumat näkyvät vasta aikuisiässä!
Sinun ei ilmiselvästi ole pakko mennä, joten ei kannata etkä voi JÄTTÄÄ lastasi viikoksi, se vaan ei ole hyvä, eikä edes pitäisi olla epäselvää sinulle vanhempana. Minä en jättäisi viikoksi edes 2 vuotiasta! pari yötä poissa parivuotiaana voisi olla ok. ja tätä kyllä sanovat myös asiantuntijat.
et mene,tai sitten otat lapsen mukaasi!
Mistä näitä kyselijöitä tulee? Kyllä pitäisi tuollainen ymmärtää ihan äidinvaistolla että ei 6kk vanhaa jätetä viikoksi yhtään mihinkään!!!
olen varautunutkin että saattaa vierastaa. kiitos kuitenkin vastauksesta.
Ja niille jotka kyselevät kenelle aijon soittaa, niin neuvolaan, sieltä saa apua kunhan vaan soittaa ja siellä osataan neuvoa, ajattelin vaan kysästä täältä ennen kun soitan et onko kellään kokemusta tälläisestä, nähtävästi suurin osa täällä närkästyneitä mammoja.