Kuvottavaa ja itsekästä! 13-lapsinen lestaperhe ja sata serkkua.
Tän päivän Karjalaisessa juttuasuviseuroista. Kuvottavaa kaksinaismoralismia. Pukataan 13 lasta maailmaan, muka ollaan niistä iloisia ja kiitollisia. Ja kuka puhuu "jumalan puolesta"? No joku vanha äijä tietysti, eihän heidän niitä lapsia tarvitse odottaa, synnyttää eikä hoitaa.
Miten voi kukaan edes kuvitella enää olevansa oikealla asialla noin suuren lapsilauman kanssa? Yhteiskunta maksaa äitiysrahat, kotihoidontuet, lapsilisät, sossurahat. Ei tuollaista väkimäärää yhden ihmisen palkkatuloilla ylläpidetä. Syntisten rahat kyllä kelpaa. Entäs ympäristövaikutukset sitten? Jollain perheellä sata serkkua ja luonto kiittää! Mutta eihän sillä ole mitään väliä tuomiopäivää odotellessa. Anteeksi saa ja taivaaseen pääsee, kun vaan muistaa levittää kiltisti miehelleen vaikkei huvittaiskaan ja pidättäytyä käyttämästä korviksia.
Ilosanomaa saarnataan tuomitsemalla aina joku muu porukka. Milloin televisionkatselijat, milloin uusperheet. Ainoa tapa uskoa on korostaa omaa mukamas hyvyyttään leimaamalla kanssaihmiset pahoiksi. Helppoahan se tietysti on. Ei tarvi sen kummemmin miettiä tekojensa seurauksia tai todellista moraalia, kun tekee vaan niinkuin joku partapatujen jääräsakki jossain sanoo. Ihan sama, mitä edes Raamattu sanoo.
Kommentit (98)
lasten kotihoito (ja esim. ikääntyvien isovanhempien) on superhalpaa verrattuna kunnalliseen hoitoon. Vaikkapa viisikin vl-äidin lasta hoidossa, kun tämä käy töissä, saattaa hyvinkin syödä pois sen hyödyn, minkä hän töissä käymällä veroina maahamme tuo.
Lestanaisilta pitäisi kieltää lukion jälkeinen koulutus sehän maksaa ihan älyttömästi! Mitä ihmettä ne haaskaavat meidän veronmaksajien rahoja kouluttautumalla, jos eivät koskaan aio tehdä töitä - paitsi tosiaan 50-vuotiaana, jolloin kallis koulutus on joka tapauksessa vanhentunutta tietoa.
Harvoin yhtä ääliömäistä täältä lukenut. Tieto ja sivistys on välttämätöntä kaikille ja perusoikeus. Mitä enemmmän vl naiset opiskelevat sitä itsenäisempi elämä.
Lisäksi,mistä sä tiedät onko nuorena lestadiolaisena elävä enää sitten keski-ikäisenä lainkaan lestadiolainen?
että esim. max kolmesta lapsesta saisi tukia, nelkästä jos "kolmas lapsi" onkin kaksoset.
KYLLÄ, tiedän että kuulostaa hurjalta, mutta itse tunnen sossupummeja jotka tehtailevat lapsia kuin pienet kanit, voisi jäädä heidänkin lapsitehtailunsa vähemmälle kun uusi ei olisikaan sama kun enemmän rahaa ja isompi asunto, vaan =samat tulot enemmän suita ruokittavana.
Ja sitten voitaisiin kannustaa kansalaisia (opiskelijoita, työssäkäyviä, niitä jotka odottavat "milloin aika on oikea" taloudellisesti) hankkimaan lapsia, eli 1. ja 2. lapsesta maksettaisiin suurempaa lapsilisää jolloin esim. opiskelevalla parilla olisi mahdollisuus hankkia lapsi / jos opiskelija tulisi vahingossa raskaaksi ja tietäisi jäävänsä yh:ksi olisi ihan oikeasti realistista pitää lapsi ja saisi avustuksia ilman että pitää nostaa monen tonnin opintolainat.
Eli tahtoisin tukea ns. normaalien veronmaksajien lasten hankintaa, en kuitenkaan lapsitehtailua joko sossuavustusten tai uskonnon nimissä.
Ja kannattaa muistaa se, että moni lastadiolainen hylkää uskonsa, ja moni saa mielenterveysongelmia uskonnon vuoksi, kannattaa tutustua esim. uskontojen uhrit järjestöön.
sinun mielestäsi meidänkään ei pitäisi sada kuudesta SUUNNITELLUSTA JA HALUTUSTA lapsestamme lapsilisää? Mies on yrittäjä ja 24/7 liki painaa töitä niskalimassa,sossun luukulla meitä ei ole nähty-päinvastoin.mutta,vähän OT,maahanmuuttajat-ne jotka tulee vain hyvän "avun" (saavat asunnot,vaatteet,autot,lastentarvikkeet yms kaikki UUSIA,vaikka suomalaiset joutuu tyytymään käytettyihin,ilman työntekovelvollisuutta,joka muutne on muissa maissa ymmärretty laittaa niille)sinne ne rahat menee "hukkaan".oikeassa hädässä tuleva olisi tervetullut,sellainen varmasti myös mielellän ottaisi jonkun hanttihomman vastaan,joka ei suomalaisille kelpaa henensä pitimiksi.miksi tällä palstalla on niin syvä viha lestadiolaisia vastaan? :O itse en ole VL,vaan tunnustan suurimmaksi osaksi valtauskontoa täällä.
tämä suunnaton viha V:ja kohtaan ihmetyttää
Mä luulen että ne jotka näitä lestadiolaisvastaisia aloituksia tekee on hyvin pieni ja sama joukko jolla on kokemusta vain muutamasta perheestä ja siten yleistävät kaikki.
Sinä joka kauhistelet ja kateellisena mietit kuinka paljon saadaan lapsilisiä. Ootko ajatellut että lapsilisät uppoaa lapsiin. Ruokaan/vaatteisiin/kenkiin.
Meillä on 5 lasta ja lapsilisiä tulee n 700e ja 500-600e menee jo pelkästään ruokaan koko perheeltä joten itse ihan kustannamme kaiken lopun.
Sama juttu vaikka 10-lapsisessa perheessä. Ruokaan saattaa mennä se 1000e/kk. Sieltä ei todellakaan säästöön jää. Miehen palkka vaikuttaa aika paljon.
Mä luulen että ne jotka näitä lestadiolaisvastaisia aloituksia tekee on hyvin pieni ja sama joukko jolla on kokemusta vain muutamasta perheestä ja siten yleistävät kaikki.
Sinä joka kauhistelet ja kateellisena mietit kuinka paljon saadaan lapsilisiä. Ootko ajatellut että lapsilisät uppoaa lapsiin. Ruokaan/vaatteisiin/kenkiin.
Meillä on 5 lasta ja lapsilisiä tulee n 700e ja 500-600e menee jo pelkästään ruokaan koko perheeltä joten itse ihan kustannamme kaiken lopun.
Sama juttu vaikka 10-lapsisessa perheessä. Ruokaan saattaa mennä se 1000e/kk. Sieltä ei todellakaan säästöön jää. Miehen palkka vaikuttaa aika paljon.
saa ina vajaa 900e/kk.
se riittä ruokaan.olen vaativainen laadun ushteen.mahdollisimman puhdasta,luomua lähiruokaa,toisaalta ei eineksiä/kertiksiä/valmisruokia kellekkään
hyvin pärjätään.lasten vaatteet kietää lapslta toiselle kunnon ja sukupuolen sekä mallin mukaan,mikä kellekkin sopii.muutnekin kierrätetään paljon-iha elintapa,ei välttämättä pakko.isoille ostetaan kunnolliset säänkestäävt uloiluasut,ne kestää pienmmillekkin.sori,meni OT mutta pakko vähän valottaa muita ettei me eletä sossun eli veronmaksajien rahoilla,kyllä mein yrittäjämies iha omasta selkänahastaan hankkii ne lapsilisärahat meille takasin
Sama juttu vaikka 10-lapsisessa perheessä. Ruokaan saattaa mennä se 1000e/kk. Sieltä ei todellakaan säästöön jää. Miehen palkka vaikuttaa aika paljon.saa ina vajaa 900e/kk.
se riittä ruokaan.olen vaativainen laadun ushteen.mahdollisimman puhdasta,luomua lähiruokaa,toisaalta ei eineksiä/kertiksiä/valmisruokia kellekkään
hyvin pärjätään.lasten vaatteet kietää lapslta toiselle kunnon ja sukupuolen sekä mallin mukaan,mikä kellekkin sopii.muutnekin kierrätetään paljon-iha elintapa,ei välttämättä pakko.isoille ostetaan kunnolliset säänkestäävt uloiluasut,ne kestää pienmmillekkin.sori,meni OT mutta pakko vähän valottaa muita ettei me eletä sossun eli veronmaksajien rahoilla,kyllä mein yrittäjämies iha omasta selkänahastaan hankkii ne lapsilisärahat meille takasin
en vieläkään ymmärrä VL vihaa täällä :O
Kyllä se on niin että meidänkin kunnassa kodinhoitajat ja sossun rahat menee pienille perheille, esim. sellaisille jotka ryyppää omat rahansa eikä kykene huolehtimaan omista lapsistaan. Me suurperheelliset hoisamme itse omat lapsemme, kun taas moni kotona vauvaa hoitava kuskaa isomman sisaruksen päiväkotiin. Se yhden lapsen päiväkotipaikka maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin suuren perheen lapsilisät yhteensä.. Meillä kierrätetään paljon, emme matkustele ulkomailla vuosittain jne, luonto kiittää... terv 8 lapsen äiti ja vl. Ps. Ihan omasta halustani olen synnyttänyt kaikki lapseni
Omalta kohdaltani lisään vielä, että 16-vuotiaasta olen tehnyt myös ansiotöitä, niitä vain ei lasketa eläkkeeseen, mikä on huutava vääryys! Ehkäisyä(pillerit) olen käyttänyt ja kaikki 6 lastani ovat "suunniteltuja" ja toivottuja: vanhin tulee muutaman kk päästä täysi-ikäiseksi ja nuorin on parikuinen. En ole uskossa. Olen ihan tavallinen keski-ikäinen(39), keskiluokkainen, keskiverto nainen muutoin paitsi lapsiluku isompi kuin naapureilla ;-)
Tunnen lasteni koulukavereiden kautta myös useita lest.perheitä, eikä minulla ole syytä parjata ainakaan ketään heistä.
On virhe pitää sitä vihana, jos arvioidaan kriittisesti jonkin uskonnon uskomuksia ja tapoja. Se on paikallaan ja kuuluu asiaan avoimessa yhteiskunnassa. Olipa kyse lestadiolaisista tai islamista.
Vanhoillislestadiolaisuudessa on yllättävän paljon samanlaisia piirteitä kuin islam uskossa. Sillä erolla että islam ei kiellä ehkäisyä.
Kannattajat loppuis ilman synnytyspakkoa
Miten voi kukaan edes kuvitella enää olevansa oikealla asialla noin suuren lapsilauman kanssa? - - Entäs ympäristövaikutukset sitten? Jollain perheellä sata serkkua ja luonto kiittää! Mutta eihän sillä ole mitään väliä tuomiopäivää odotellessa. - - Ei tarvi sen kummemmin miettiä tekojensa seurauksia tai todellista moraalia, kun tekee vaan niinkuin joku partapatujen jääräsakki jossain sanoo. Ihan sama, mitä edes Raamattu sanoo.
ehkäisyä ei ole Raamatussa kielletty eikä Jumala vaadi maksimaalista lisääntymistä. Täm on lestadiolaisten oma erityiskorostus. Liikkeen omat puhujat ovat julkisuudessakin tunnustaneet, että ilman ehkäiseykieltoa liikkeen jäsenmäärä romahtaisi.
Olisiko taustalla alitajuinen motiivi "miehen kunniasta" jonka lapsimäärä sitten kruunaa. Vähän samalla lailla kuin joillakin turkkilaisilla ja muilla (näihin liittyy ne na. kunniamurhat myös, eli naisten kontrollointi).
ja isäni ja mummoni perheessä on tusina mukuloita molemmissa ja minullakin on siis jo kymmenittäin serkkuja ja lisää tulee. Mutta ei kyllä olla minkään sortin uskovaisia, onko kovin vaikeaa huolehtia ihan vaan omista asioista?
sehän maksaa ihan älyttömästi! Mitä ihmettä ne haaskaavat meidän veronmaksajien rahoja kouluttautumalla, jos eivät koskaan aio tehdä töitä - paitsi tosiaan 50-vuotiaana, jolloin kallis koulutus on joka tapauksessa vanhentunutta tietoa.
Mun mies on 14-lapsisen perheen vanhin, eli ollut ap:n mukaan yhteiskunnan elättinä. Tällä hetkellä mieheni on yrittäjä, työllistää itsensä lisäksi 20 henkilöä. Pystytkö samaan ap? Kuinka monelle ihmiselle maksat palkkaa tällä hetkellä? Arvaa miten paljon yhteiskunta kuukaudessa vie veroina yrityksen tuloista? Voin kertoa sulle että niin paljon ettet sä ikinä tienaa samaa summaa edes vuodessa läjään.
Se siitä.
mutta jos ajatellaan toisin päin, onko pakko olla niin ylenmäärin tavaraa ja harratusta kuin nykyaikana on? Ja ei kaikki muuten mene saman mittapuun mukaan. "Miten on varaa" kysytään. No siten että kulut on tulojen mukaan. Pelkästä jalkapallostakin on jo iso ilo kun saa kunnon joukkueet, ja harvoin lapset kitisee "mulla ei ole mitään tekemistä".
Onneks kukaan ei voi ottaa multa uskoa pois, eikä lapsia. Molemmat käydään töissä, eikä ne rahat mene viinaan, juhlimiseen, meikkeihin, videoihin ja cd-levyihin, konsertteihin ja elokuviin, televisioon ja tv-lupaan, saunaoluihin, lottoamiseen ja muuhun humpuukiin.
elä ja anna toisten elää
uskon avulla lesta-perheet eivät kuitenkaan rällää vaan kasvattavat tasapainoisia lapsia- tulevia Suomen veronmaksajia
t. lesta-suvusta
Ovat kyllä ne perheet joissa on vaan yks tai muutama lapsi ja lentelevät etelään ja Thaimaahan joka vuosi. Asuvat isossa talossa ja kuskaavat lapsiaan kalliisiin harrastuksiinsa autoillansa...Niin ja tämän elämäntavan opettavat sitten lapsillensakin jotka jatkavat samaa rataa.
mutta eräs ystäväni saa kolmannen lapsensa ja häneltäkin monet ovat kyselleet, että oletko ajatellut hiilijalanjälkeä jne... ja samalla kysyjältä löytyy kotoa koira, jonka hiilijalanjälki uutisten mukaan on suurempi kuin lapsen. Harvemmin kukaan tekee koirista vastaavia aloituksia, mutta tästä tuli lähinnä se olo, että kyseessä ei ole lapsimäärä vaan lestadiolaisten parjaaminen.
Kyllä se on niin että meidänkin kunnassa kodinhoitajat ja sossun rahat menee pienille perheille, esim. sellaisille jotka ryyppää omat rahansa eikä kykene huolehtimaan omista lapsistaan. Me suurperheelliset hoisamme itse omat lapsemme, kun taas moni kotona vauvaa hoitava kuskaa isomman sisaruksen päiväkotiin. Se yhden lapsen päiväkotipaikka maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin suuren perheen lapsilisät yhteensä.. Meillä lierrätetään paljon, emme matkustele ulkomailla vuosittain jne, luonto kiittää... terv 8 lapsen äiti ja vl. Ps. Ihan omasta halustani olen synnyttänyt kaikki lapseni
Ainakin äitien osalta tuo veronmaksuaika jää mitättömän pieneksi, koska ovat vain n. 45-65 vuotiaana työelämässä. Sitä ennen lapsilisät, koulutukset, äitiyspäivät+kotihoidontuet n. 45 vuotiaaksi. Työelämää n. 20 v. ja sitten eläke, joka ei varmasti ole kaksinen. Mutta saatavat verotulot mielestäni jäävät pieneksi.
Jos jokin uskonryhmä vakaumukseensa vedoten tulee alenevassakin polvessa lisääntymään runsaasti, niin silloin kun minä olen eläkkeellä heidän lapset tekevät jo seuraavaa sukupolvea ja saavat kotihoidontukea sekä lapsilisiä (eivät suinkaan maksa palkkatuloista veroja, paitsi ehkä miespuoleiset). Äidit ovat luonnollisesti kotona, koska lapsia on paljon kuten työtäkin. Itse tunnen kyllä useita ahkeria uskovaisia (lestadiolaisia, jehovia ym.) ja sitten mukaan mahtuu niitä laiskojakin.