Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen sitonut lapsiani monta kertaa,

Vierailija
01.07.2010 |

syöttötuoliin (Tripp Trapp) sen omilla valjailla, sekä koko syöttötuolin vielä lisäksi pöytään kiinni (juu, tarpeeksi vilkas ja motorisesti kehittynyt 1-vuotias saa Trpp-Trapinkin kaadettua). Olen molemmat lapseni tiettynä ikäkautena sitonut myös kaupassa ostoskärryjen istumeen kaulahuivilla joka kauppareissulla. Ipana oli sekunnissa seisomassa istuimessa aina, ja ilman mitään itsesuojeluvaistoa. Sitominen oli se tämän äidin kyseenalainen "kikkakolmonen", jolla on ollut tarkoitus turvata lasta.

En tiedä mitä tietyssä päiväkodissa on ajettu lapsien sitomisella takaa, tai mitä vanhemmat ja media ajavat takaa nostaessaan jutun julkisuuteen, mutta jos on pelkästä sitomisesta kyse, niin ei ihan kamalata rääkkäykseltä kuullosta. Pakkosyöttöön en keksi mitään puolustusta, vaikka lapsella olisi terveydellisiä ongelmia.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suinkaan jokapäiväinen, nostaisin kyllä yksivuotiaan siksi aikaa pois, ihan jo turvallisuussyistä. Kuten joku tässä sanoi, niin ei se lapsi siitä pilalle mene.

Kun ottaa tavaksi käydä isomman kanssa vessassa ennen ruokailua, niin ei joudu kovinkaan usein tuollaisiin tilanteisiin, vaikka ne toki täysin mahdollisia ovatkin.

miten hoitaisit tilanteen, jossa vaikka 1-vuotias istuu syömässä syöttötuolissa, kun isommalle sisarukselle 3v. tulee vessahätä ja tarvitsee aikuisen auttamaan potalla? Otatko lapsen pois syömästä siksi aikaa että veli käy potalla, ja laitat sitten vasta jatkamaan syömistä, vai kuinka turvaat sen että pienempi pysyy tuolissaan istumassa? Äiti kun ei voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa, eikä 1-2-vuotiaaseen voi kertakaikkiaan vielä luottaa että tottelisi sääntöä olla nousematta seisomaan tuolissaan.

Vierailija
22/79 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta jo pientä lasta pitää opettaa siihen, että syöminen on vapaaehtoista. Ruoka on pöydässä ja jos lapsi siitä lähtee, niin ruoka menee pois. Meilläkin on vilkkaat lapset, mutta nälkäisinä eivät pompi ympäriinsä vaan syövät paikallaan. On ruuan halventamista sitoa syömään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonnon ja ympäristön halventamista sitoo rattaisiin?? :DDD

Vierailija
24/79 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

autossa lapsenne ilman vöitä?

Aivan sairasta laittaa edes saman alotuksen alle turvavöihin "sitomisen" ja syöttötuoliin sitomisen...

Vierailija
25/79 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa istuu monta pientä matalilla tuoleilla ja moni yrittää varmasti nousta seisomaan. Itse olisin ihan tyytyväinen jos näin lasta suojeltaisiin. ei hoitaja voi ehtiä jokaisen viereen kiinni pitämään.

Luulisi sen pakko syötön herättävän enemmän ajatuksia!

Vierailija
26/79 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mä kyllä mitään laitonta ja moraalitonta ole ajatellut tehneeni siinä, kun kuopuksella olen aika paljon käyttänyt syöttötuolissa valjaita.

Ja jos joka keskeytyksestä nostaisin tytön syömästä pois, niin eihän se koskaan saisi itse ruokarauhaa. Milloin soi ovikello, milloin pitää ottaa jotain jääkaapista, milloin isompi pyytää pyyhkimään, milloin maidot kaatuu ja rättiä haetaan jne...Muutenkin on saanut olla silmät selässä tuon tytön kanssa, kun on niin kova kiipeilemään. Mitään ei ole pakko syödä, mutta hengissä pitäis säilyä, pliis ;)

Tarkoitus ei ole pitää valjaita kuin se aika kun on "pakko", sitten kun sanallinen viesti menee perille ja oppii edes hiukan tottelemaan (niin koska...?), niin sittenhän ei tarvita valjaitakaan :)

Vierailija
27/79 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöttötuoliin ja rattaisiin sitominen eri asia

minusta jo pientä lasta pitää opettaa siihen, että syöminen on vapaaehtoista. Ruoka on pöydässä ja jos lapsi siitä lähtee, niin ruoka menee pois. Meilläkin on vilkkaat lapset, mutta nälkäisinä eivät pompi ympäriinsä vaan syövät paikallaan. On ruuan halventamista sitoa syömään.

Vierailija
28/79 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä kahta ei mitenkää voi verrata toisiinsa!!!

autossa lapsenne ilman vöitä?

Aivan sairasta laittaa edes saman alotuksen alle turvavöihin "sitomisen" ja syöttötuoliin sitomisen...

Vierailija
29/79 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saaneet valjaat siinä vaiheessa, kun olen ottanut pari koppia suoraan ilmasta. Eli päälleen alas syöttötuolista. Kumpikin piti asiaa ihan luonnollisena ja kädet nousee jo valmiiksi asentoon, kun pannaan "henkselit". Ei sen kummempaa kuin auton turvavyö. Sama homma rattaissa. Varsinkin nuorimmalle ehdoton, kun en voi koko ruokailua istua vieressä vahtimassa. Vaikka nousisin vaan maitoa kaatamaan jollekin toiselle, niin jo vain se kerkiää mätkähtämään alas sieltä.

Kummassakaan istuimessa ei keskimmäinen (poika) ole tarvinnut ikinä valjaita. Eli ei ihan mun pään sisäinen ongelma.

Mä haluan, että lapset syövät yhteisessä pöydässä jo pienestä pitäen. Mun mielestäni olis lapsen halventamista, jos karkottaisin sen syömään johonkin lattianrajaan yksinään ihan vaan sen takia, ettei pysy tuolissaan. Koira meillä syö lattialla, lasten ei tarvi.

Vierailija
30/79 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin juuri tytöt on olleet ne, jotka on tarvinneet eniten valjaita :) Melkoisia elohiiriä, oikeesti. Täytyy sanoa ettei edes ikä ole niitä hidastanut, edelleen menevät pää kolmantena jalkana, mutta onneksi ei pahempia äksidenttejä ole hetkeen sattunut...

Vierailija
31/79 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo SITOMIS-sana varmaan kuulostaa niin pahalta että täällä ärisette. Voihan sen ilmaista esim. että kiinnitetään.

Itse käytän aina (ja niin lukee myös ohjeissa) rattaissakin valjaita. Samoin moni käyttää syöttötuolissa valjaita juuri tuon tippumisriskin takia. Ei se ole mitään pakkoa, sa on lapsen suojelua.

Vierailija
32/79 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaikki lapset istunu ruokapöydässä valjaissa eikä kenellekään ole mitään kammoa jäänyt. Kyllä mun mielestäni ruokapöydässä opetellaan istumaan rauhassa eikä koko aikaa hypitä edestakaisin. Rattaissa meillä ei ole valjaita tarvittu, paitsi nyt harkinnassa nuorimman kohdalla, kun melkein vauhdistakin karkaa... Mutta eipä se ole sen kummallisempi juttu tosiaan ollut, kun auton vöissä istuttaminen.

Vierailija
33/79 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöttötuolissa. Sen jälkeen kun tavattiin syöttötuolista tippunut tyttö, joka oli jäänyt siitä vammaiseksi. Toinen lapsistamme (joka siis ei ollut remmeissä) ehti tippuakin syöttötuolista, mutta ei onneksi käynyt kuinkaan. Meillä vauvakin istuu pöydässä saman aikaa kuin muutkin, napostelee omaa ruokaansa siinä minkä napostelee (omin pikku kätösin) eikä tulisi mieleenkään päästää sitä sottapyttyä irti heti kun se saa päähänsä nousta seisomaan). Jos lapsi alkaa protestoida ja riehua vöitä vastaan niin sitten toki irrotetaan, mutta yleensä sellaista ei tapahtu, kun lapsi tietää ja tuntee että siinä ollaan paikallaan samoin kuin rattaissa ja turvaistuimessa. Kukaan ei siis lasta pakkosyötä, suurimman osan aikaa ei edes syötä.

Vierailija
34/79 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että jos se lapsi on sidottu siihen syöttötuoliin, niin siinä on samalla jokin pakkosyöttöautomaatti, joka lappaa ruokaa lapsen suuhun?

Olette te mammat taas oikeita ihmisperseitä, vailla mitään tolkullista logiikkaa.

Ihanko oikeasti te KUVITTELETTE, että siinä on lapsen kannalta yhtään mitään eroa, onko valjaissa syöttötuolissa, tai pyöränistuimessa, auton turvavöissä, rattaissa jne. Ja meillä kyllä noita kaikkia on käytetty päivittäin silloin kun se on ollut ajankohtaista.

Vierailija
35/79 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täällä äidit joilla samanlaisia kauhistelee niitä joilla ei ole. Tunnen kyllä niin vilkkaita lapsia, että ehtisivät pudota syöttötuolista kun äiti räpäyttää silmiä. Ja tunnen lapsen jopa putosi ja katkesi 5 hammasta.

Munkin helpot lapset on matkoilla istuneet siinä tuoliin sidottavassa kangassyöttötuolissa, olen siis huono äiti. Mutta meillä syöminen on sosiaalinen tapahtuma ja kun lapset syö äitikin.

Tämä on sitä tapakasvatusta joka on tuntunut monilta täydellisiltä unohtuneen.

Vierailija
36/79 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että jos se lapsi on sidottu siihen syöttötuoliin, niin siinä on samalla jokin pakkosyöttöautomaatti, joka lappaa ruokaa lapsen suuhun? Olette te mammat taas oikeita ihmisperseitä, vailla mitään tolkullista logiikkaa. Ihanko oikeasti te KUVITTELETTE, että siinä on lapsen kannalta yhtään mitään eroa, onko valjaissa syöttötuolissa, tai pyöränistuimessa, auton turvavöissä, rattaissa jne. Ja meillä kyllä noita kaikkia on käytetty päivittäin silloin kun se on ollut ajankohtaista.

Turvavöissä lapsi on siksi, että jokin lapsesta riippumaton toiminta on hänelle uhka. Syöttötuolissa uhka on lapsi itse. Parempi opettaa lapsi istumaan syömässä ilman vöitä ja siten ymmärtämään, että hänestä itsestään on kiinni se, katkeaako 5 hammasta vai ei.

Vierailija
37/79 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtui päiväkodissa, eli siis laskekaa itse omassa päässänne, jos teillä olisi 12 alle 3-v. lasta, joista esimerkiksi 4-6 olisi 1-2 -v.

On täysin eri asia valvoa ja katsoa kahden-kolmen aikuisen voimin että lapset ovat turvallisesti istuimissaa syönnin ajan (huom. päiväkodissa EI todennäköisesti ole mahdollista laskea lasta "irti" ennen kuin kaikkien ruokailut ovat päättyneet, koska aikuisia valvomaan ei yksinkertaisesti riitä!)

Millainen haloo olisi noussut, jos lapsia olisi alkanut tippumaan syöttötuoleista? lehdet hehkuttaisivat, että koko kevään ajan on joku lapsista pudonnut syöttötuolista, koska sitominen on pahoinpitelyä.

myönnän toki, että teippaaminen ja teippaamisella "uhkailu" on täysin väärin, mutta omassa pk:ssani käytetään kyllä valjaita pientenpuolella, eikä tästä ole noussut mitään haloota vanhempien taholta, koska parempi se kuin lasten putoileminen kesken ruokailun.

Vierailija
38/79 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei todellakaan pakkosyötetä. Se on jo asia erikseen ja mielestäni tämä mediakohu liittyi juuri sitomiseen, sivulauseessa mainittiin "pakkosyöttö".

Vierailija
39/79 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen anakin sitonut lapsen

-syöttötuoliin

-turvaistuimeen

-bussin istuimeen

-useampiin rattaisiin

-kantoliinaan

-kantoreppuun

-kengän nauhat

-monojen nauhat

-hupun nauhat

-letin nauhat

-mekon nauhat

-luistimien nauhat

-jne.

Mulla on siis riippuvuus sitomiseen. Tietääkö joku järjestetäänkö jossain sitomisriippuvuuden vieroituskursseja. ;-DDDDD

Vierailija
40/79 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lapset on sidottu syöttötuoliin tuolin omilla vöillä. Myös ostoskärryissä on käytetty kärryjen vöitä. Silti esikoinen on tippunut syöttötuolista ja läheltä piti -tilanteita on ollut usein.

Ystäväni laittoi vauvansa/taaperonsa syöttötuoliin (löysä perusmalli) aina kun lapsi piti saada paikoilleen hetkeksi (jopa suihkun ajaksi). Meillä syöttötuoli olisi ollut viimeinen (turvattomin) paikka johon olisin lapset laittanut.

Jos päiväkodissa lapsia tarvitsee kiinnittää tuoleihinsa (mitä en yhtään ihmettelisi). Haluaisin ehdottomasti että tuoleissa olisi kunnolliset siihen tarkoitukseen suunnitellut vyöt. Ei mitään teippausta vanhempien tietämättä. Esikoisemme käytti pph:lla valjaita syöttötuolissa ja tuo oli ehdottomasti meistä hyvä asia. Pakkosyöttö ja sitominen vanhempien tietämättä olisi kuitenkin aivan kamalaa ja tuomittavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän