^^^Pitkään tuhtaavien heinäkuu^^^
Kommentit (70)
Nelli: Yksityinen, jossa meidän inssi(t) tehdään, vaatii, että mieheltä otetaan ennen issiä infektionäytteet (HIV, hepatiitti C + B, syfilis).
Suttu: Tervetuloa mukaan tuhtaamaan!
ON: elättelen vielä toivoa, että tässä kuussa tärppäisi, niin ei tarvisi sinne inssiin mennä... mutta turha toivo taitaa olla... Ei mitään oireita mihinkään suuntaan. Tätiä odotellaan ti-ke saapuvaksi (ovulaatiokivuista päätellen laskettuna)...
En taida jaksaa tässä kuumuudessa kauempaa kirjoitella.
- Ennuli -
kp 27
sofi: Kiitos paljon tietojeni päivityksestä ja siitä kun korjasit tuon kuopuksen syntymäajan. :)
Kiitos tsempeistänne! :) Nyt on taas vähän sellainen tilanne ettei onnistu vaikka kuinka yrittää... Siis miehellä ei oikein "toimi". :/ Hänellä on ollut jo jonkin aikaa stressiä ja on edelleen (kattoremppa), niin ehkä se sitten vaiktutaa asiaan kun stressi on mennyt niinkun "yli". No, tässä on vielä muutama päivä ovikseen (jos nyt tapahtuu kp 14), niin katsotaan nyt miten onnistuu... Kyllä tässä on pinna koetuksella ja kaikki muukin, mutta ei auta kun yrittää.
Aurinkoista viikkoa! :) Hellettä onkin riittänyt yllin kyllin.
Kp 10/25-27
Hu hu hellettä!
Täällä ollaan siirrytty uudelle kierrolle eli kp 3 mennään. Nyt mietin aloitanko clomit vai en? ! Turvottaa niin pirusti ja häät kuukauden päästä. Ehkä yksi kuukausi ei haittaa lisää odottelua. Siis clomeja söin neljä kuuria ja viime kierto luomu. Tänään pitäisi aloittaa jos aloitan tähän kiertoon. Onneksi on muutama tunti aikaa vielä miettiä :)
Sofi: olen minäki silloin joskus tosiaan niitä ovistestejä tehnyt juurikin vain sen takia että saisi sitä "todistusaineistoa" oviksen tapahtumisesta.. Mutta nyt päätin kuitenkin jättää välistä, vaikka hiukan kyllä teki mieli tietää että onko kroppa mennyt ihan sekaisin hormoneiden jäljiltä.. Jokos olet Sofi saanut testin hymyilemään sulle?
Suttu: Hauska kuinka erilailla näitä hoitoja ja tutkimuksia aloitellaan paikkakunnista riippuen. Meillä lääkäri silloin heti eka kerralla sanonut että ensin otetaan kaikki testit ja kokeet ennen hoitojen aloittamista. Ja juurikin esim. aukkari ja miehen näyte olivat tärkeimpien listalla.. Sen vuoksi ettei turhaan syö esim. clomeja jos niistä ei sitten kuitenkaan ole mitään hyötyä. No toivottavasti kuitenkin syksyn miehen näyte on kunnossa jos sinne saakka joudutte odottelemaan! Mites kävi.. Aloititko clomit tähän kiertoon?
Ennuli: meiltä ei ole kummaltakaan otettu, ei mieheltä saati sittn minulta.. Olen lukenut että monesti kuitenkin vähintään naispuoliselta nuo otetaan, mutta ei ole mulle sellasta lähetettä laitettu kunnalliselta..
Onko sulla Ennuli heti ensi kiertoon sitten se inssi jos nyt ei tärppää?
2poj@näiti: Voi kunpa saisitte hommat toimimaan :/
ON: Odottelen vaan sitä syksyä :/ On jotenkin ihan luovuttaja-fiilis ja olen varma että Väestöliitolle tulee lähtö kun viimeinenkin inssi menee pyllylleen :(
Onneksi mulle on tulossa oikein mukava ja haasteellinen työrupeama, joka sitten hiukan auttaa jaksamaan.. Tunnen olevani todella tarpeellinen työmaalla ja niin pitkään kuin vaan voin olla.. Eli jos ei ole tulossa äippälomaa niin se on työni kannalta hyvä asia, koska töissä on "henkilö/asiakas", joka tarvitsee minua paljon! (Olen menossa erityislapselle omahoitajaksi päiväkotiin)
Nelli
JOs olenkin harmitellut, ettei ole kesälomaa, niin nyt tuntuu ihan mukavalta olla ilmastoitussa toimistossa..
Kyllä sain hymynaaman, silloin torstaina kp17. Sitten perjantaina tulikin oviskivut, piti ihan hetken aikaa olla kumarassa, niin lujaa poltti koko alavatsa! Mutta nyt kivut menivät onneksi ohi alle puolessa tunnissa, eikä jäänyt vaivaamaan pariksi päiväksi.. Välillähän oviskivut on voineet vaivata parikin päivää..
Mutta tuli tämäkin kierto hyödynnettyä, ihan tyynykin pepun alla..
Suttu: meilläkin tehtiin miehen simppatutkimus ihan ensimmäiseksi, lääkäri ei edes harkinnut muita apuja ennen tuon selvittämistä.. Mutta käytäntöjä on näköjään erilaisia..:)
Mihin tulokseen tulit, aloititko clomit?
Omiin häihinkö teillä on kuukausi? JOs näin, niin onneksi sulla on mukavaa mietittävää ajankuluksi, saa ajatuksia pois tästä tuhtaamisesta..
Mites Ennuli, pyyhälsikö täti jo paikalle? Mitään hirveämpää kuin täti tällaisellä helteelle..:(
2pojanäiti: harmi, että teillä on stressiä noin paljon..:( Yhtään hyväähän se ei tee, mutta se on hyvin vaikea olla stressaamatta, jos aihettakin on.. Jaksamisia teille!!
Nelli: tiedän tuon luovuttaja-fiiliksen, välillä se on itseenkin iskenyt oikein urakalla.. Nyt taas on helpottanut, vaikkakaan kovin korkeita toivomuksia ei enää jaksa asetella..:(
Onneksi sulla on tuo uusi työ viemässä ajatuksia muualle! Varmasti haastava, mutta antoisa työ!:)
Ei kai tässä muuta, reipas viikko saa taas odotella, välillä uskoen, useimmiten epäuskoen..
Sofi:)
Minulta tutkittiin veriarvot, tietysti ultrattu monta kertaa ja syksyksi inssiä jos ei tärppää. Sellainen on suunnitelma. Ei puhunut edes aukkarista kun tyttö on kotona, kai.
Kuulosti minusta ihan jees jutulta.
Tänään oli miehen ja minun yhteinen käynti gynellä. Hän oli tosi toiveikas kun muuta ongelmaa ei ole kuin minun PCO. Sain Terolutista reseptin ja viikon päästä voin aloittaa ellei menkkoja kuulu aiemmin. Lokakuuhun mennessä pitäisi saada painoa pois 5kg. Jos ei sitä ennen tärppää aloitetaan Femar. Clomit eivät tule kysymykseen, koska suvussani on kaksosuutta. Tämän lääkärin mukaan mahdollisuuteni tulla raskaaksi luomuna ovat loistavat mikäli sen 5kg saisin painoa pois. Olen jo laihtunut 4kf.Tavoite on siis täysin realistinen. Limakalvoa oli nyt enemmän, joten voisi ajatella että menkat alkais luomunakin aiemmin eikä Terolutia välttämättä tarvita.
Vyöhyketerapiassa kävin eilen. Rentouttavaahan se on, mutta saa nähdä auttaisiko kiertoa lyhentämään yhtään.
Ja negakin on testattu aamulla.
Täysin omanapainen kirjoitus tällä kertaa.
Tinsku
kp35/???
yritystä kohta vuosi
HUH hellettä!
Kyllä oli kova taistelu tekniikan kanssa, nyt ostettu uusi kone joka toivottavasti kestää edes hetken! Yhden pitäisi tulla kohta huollosta :)
Mitäs kaikkea täällä nyt olikaan tapahtunut, uusia tullut ainakin. Tervetuloa kaikille tasapuolisesti ja toivottavasti on lyhyt visiitti. Oliko yhtään plussaa???
Sofi: Hienoa, että oot saanut hymynaaman ja hyvin hyödynnetty. Naurattaa toi "tyyny pepun alla", koska harrastan kanssa samaa :D
Suttuihinkäs päädyit clomien kanssa?
2pojanäiti: Tsemppiä ja jaksamisia teille!
Nelli: Täällä kanssa tuttua toi luovuttaja fiilis. Välillä taas helpottaa, mutta ajoittain tuntuu, ettei mikään auta ja lasta ei saada ikinä.
Meidän naapurit saa vauvan elokuussa ja seurustelleet just varmaan nyt sen 8kk, noh nää on taas näitä. Eihän e ole multa pois, mutta harmittaa...
Sitten omaa napaa: se ensimmäinen inssi siis oli ja meni. Nyt luomukierto ja kp 26. Ovista en ole nyt muutamaan kiertoon tikuttanut, koska aina oon plussan saanut, Olin tuntevinani oviksen kp 17 sunnuntaina eli odotettavissa 31päivän kierto ja täti ens sunnuntaina.
Voi tätä kuumuutta, ei voi koirankaan kanssa mennä oikein lenkille, kun se läähättää ja puuskuttaa niin kovin pihalla. Raukalla varmaan kaks kertaa enemmän tuskaa kuin mulla kaikkine mustine karvoineen. Töissä onneks ihanan viileetä sisällä. Vielä ois ens viikko töitä ja sitten alkaa loma! Sitä odotellessa :)
Emma
Meille tuli tänään naistentautien polilta kutsu,jipii! Aukkariin pääsen elokuussa kunhan labra aukeaa ja meille on varattu aika sinne polille suunnitteluun lokakuulle. Papereissa lukee, että miehelle on silloin lokakuussa varattu aika ja se on maksullinen. Ilmeisesti taas simppoja tutkitaan??
Eihän tää päätä huimaa tää vauhti millä tahdilla asiat etenee, mutta pääasia että etenee =)) Hyvä fiilis.
inkeri kp26
mutta ihan hyvä, eilenkin oli niin painostava ilma, ettei olluksi saanut..
Suttu: Kiva, että teilläkin homma etenee, eli syksyllä on inssiä tiedossa, jos ei muuten..
Haluatko muuten sä tohon esittelypinoon jotain tietoa, voisin päivitellä aikani kuluksi..:)
Tinsku: Ainakin teillä on lääkäri hyvin positiivisena! Mahtaa olla ihana lääkäri, yleensä kuulee vaan niitä latistavia lääkärin kommentteja! Tsemppiä painonpudotukseen!!!
Mikä toi Femar lääke on? En oo kuullukkaan.. Toikin oli uutta, että clomia ei määrätä jos suvussa kaksosuutta.. Eli mä en sitä ees sais, kun meillä suku piukassa niitä..:)
Emma: Kiva, että saitte uuden koneen, jospa niin toimisi niin, että pääsee palstallekin..:) Mennään melkein samoissa, mä tuun muutaman päivän perässä..
Inkeri: Mahtavaa, että teillä homma etenee! Elokuuhan on ihan nurkan takana, että toivoa on..:) Onko sun mieheltä tutkittu jo aiemminkin simppoja vai?
Omaan napaan ei ihmeempiä, yrittää ottaa rennosti ja odotella ensi viikkoa.. Kaikki tuntuu pääsevän inssiin sykyllä, joten mä taidan jäädä yksiskseni loppuvuodesta.. Huoh..
Sofi
Aloitinpas sitten pistämään kämppää uuteen uskoon :D Kyllä tässä tarvitsi jotain tekemistä että saisi jollain tapaa edes kulumaan ajan hiukan nopeampaa.. Se aika kun mieskin oli lomalla niinkin meni mutta nyt kun hän on palannut jo takaisin työmaalle ja minä olen sitten kotona niin ei oikein meinaa aika kulua muuten kuin vauvajuttuja miettien.
Meillä on seinissä puun väriset paneelit joita olen inhonnut siitä saakka kun tämä kämppä ostettiin! Päätinpä sitten alkaa maalaamaan niitä! Ja täytyy sanoa että nyt jopa ne paneelit näyttävät ihan hyviltä :)
Mullaki sofi oviskivut vaivaavat yleensä sen pari päivää.. Viimeksi taisi olla jopa kolme päivää ja olin ihan ulalla että mikähän päivä se ovis sitten oli :) Varsinkin niissä mun lääkkeellisissä kierroissa irrotuspiikin kanssa ovis on ollut kyllä melkoisen kivulias toimenpide :/ Johtuneekohan siitä että siellä on ollut useampi irtoava munasolu..
Tinsku: kiva kuulla että asiat etenee :) Meillä ei edes lääkäri kysellyt suvun kaksosuudesta mitään clomeja määrätessään.. Ja vielä suurella annostuksella heti lähdettiin! Mulla on serkulla kahdet luomukaksoset ja mun eno ja pappa ovat kaksosia olemassa :)
Kiva Emma että olet saanut taas koneen käyttöön :) Meillä on onneksi tosi vähäkarvainen koira jolla ei ole edes alusvillaa niin sen kanssa on voinut näin helteilläkin käydä ihan juoksulenkeillä :) Ei ole valittanut yhtään. Pihallakin laittoi vaan aurinkoon makaamaan ja nautiskelemaan auringosta :) Ihan turhaan sille varjopaikkaa laittelin!
Ja ihana kun inkerilläkin asiat ovat etenemään päin :)
Joo on meitä useampia syksyn insseihin :) Koska Sofilla olisi ehkä tiedossa jotain hoitoa ongelmiin? Oot varmaan kertonutkin, mutta sama pää kesät talvet :D
Mua edelleen oikeasti aivan kauhistuttaa ettei ole kuin se yksi inssi ja sit on inssit siinä :( Hui kamala! Ja mietityttää että onkohan meillä kuitenkin oikeasti hyvät mahikset onnistua sillä viimeisellä vai oliko se ensimmäisen inssin onnistuminen pelkkää todella hyvää tuuria.. no sehän jää nähtäväksi!
Nelli
On ihan pakko kirjoittaa näin nopeasti vaan. Makakrissa on nyt yli 30 astetta missä kirjoitan, joten tässä en kauan jaksa olla. Mutta parempaa tänne jo kuuluu. :) Mies sai kattoremonttiin liittyvät asiat kuntoon, joten menee hieman paremminkin. :) ;-)
Ja sain ajan homeopaatille vasta elokuun alkuun, mutta onhan sekin jo tyhjää parempi. :) Tavallaan toivoin että olisin päässyt jo nyt heinäkuussa, mutta täytyy nyt sitten odottaa elokuuhun asti. Eipä muuta tällä kertaa.
Niin, ja kiitos tsempeistä!! :)
Kp 12/25-27
Taallahan on ollut taas vilsketta! Kiva niin! :)
2poj@naiti, kiva etta sulla jo parempi fiilis! Ja miehellasikin.. ;) Meilla ei enaa kierrot tasmaa kun sulla oli vahan lyhyempi ja mulla paivan pidempi! :D
Tinskulla kuulostaa hyvalle hommelit! Ja tosiaan mukavantuntuinen laakari sulla. Tosiaan janna miten on niin eroa paikkakunnittain/laakareittain! Meinaan kun sulla syynattiin sita kaksosraskaussukurasitetta (ai etta mika sanahirvio! Onkohan edes yhdyssana?? :O ) ja Nellilla ei mitaan tuommosia kyselty!
Suttu, muakin kiinnostaa alotitko ne clomit ja etta onko ne sun omat haat joihin kuukausi??
Inkeri, ihanaa kun teilla asiat edistyy!
Sofi, nou hata! Taalla ei inssista tietoakaan (eika muistakaan hoidoista..), etta ma sit junnailen taalla sun kanssa kun muut plussaa!! ;)
Taalla ei raportoitavaa taaskaan... Edelleenkaan en saanut sita aukkaria (pitka tarina..), mutta jospa ensi kuussa!!
Tati tuli ja meni, nyt kp7. Yk:ssa ma oon jo ihan pudonnu karryilta, mutta 17 kuukausi menossa...
Viela tama viikko lomaa!
Tinttis
Tässä siis vähän enemmäm ajantasalla olevat tiedot, unohtuikohan jotain?
Emma__80
Minä 30, mies 33
Yritystä 08/07 alkaen
Esikoista tuhtaillaan
Kuumeillaan Etelä-Pohjanmaalla
2 x alkuraskauden km 09/08 & 02/09
Kovasti on tutkittu: Dg. Selittämätön lapsettomuus
1. IUI 06/10 -
syksyllä toiseen inssiin
Emma
Olipas monta viestiä tullut tänne! Kiva juttu!
Nelli ja Sofi: Täti tuli paikalle eilen, (tarkalleen niin kuin pitikin oviskivuista laskettuna). Ei siis kaikkien aikojen oviskivutkaan tuoneet plussaa! Tässä on yksi kierto vielä ennen inssikiertoa, joten elokuun loppuluolelle menee tuo eka inssi. Multa ei tietääkseni oo otettu noita mieheltä otettavia kokeita, ellei sit siinä samassa kun olin alkuun verikokeissa lapsettomuustutkimuksia varten/polyypin poistoa varten. Siinä otettiin niin monenlaisia kokeita, etten oo ihan mukana mitä kaikkea otettiin.
Mulla ei oo kysytty mitään kaksosista suvussa, kun alan syödä clomeja ensi kierrossa! Ei mulla kyllä kaksosia suvussa ookaan tietääkseni. No, ehkä lääkäri myöhemmin kyselee lisätietoja, pitää nimittäin olla häneen yhteydessä, kun elokuun menkat alkaa.
Nelli: kiva, että oon päässyt mukavaan työhön! Saat vähän muuta ajateltavaa! Ootko ajatellut, että menisitte inssiin yksityiselle vielä, vai onko seuraava askel IVF? Tilastollisestihan vissiin n. 3 inssin jälkeen tulokset jonkin verran laskee, mutta onhan niitäkin joilla vasta esim. 5. tai 10. inssi tuo tulosta...
Inkeri: kiva, että asia etenee!
Tinttis: harmi, ettet vieläkään päässyt aukkariin.
Missä ne meidän plussat viipyy?!
- Ennuli -
kp 2
En ollenkaan tiedä onko tapana kysyä kaksosuudesta clomien aloittamista harkittaessa. Olin tietoinen clomihoidon lisäävän monikkoraskauden mahdollisuutta joten toin itse "sukurasituksen" esille. Hänen mielestään sitten Femar olisi parempi vaihtoehto. Femar on uudempi lääke kuin Clomifen, muuta en tiedä.
Missä muuten viipyy tämän pinon plussat??? (ja minun menkat)
Tinsku
kp36/???
Kiva kuulla 2poj@näiti että siellä ollaan paremmilla fiiliksillä :) Ja että muutenkin menee hieman paremmin!
Voi tinttis kun et sitä aukkariaikaa saanut vieläkään :( Odottelua, odottelua... toivotaan sitten ensi kierrolle sitä kovasti!
Ennuli: Ei olla ajateltu ollenkaan yksityistä inssien suhteen.. (Ja luulisin että saisin kunnalliseltakin pyytämällä lisä innsejä, koska yksi tärppäsi) Olen sillä kannalla että jos se ei seuraavalla tule niin sitten IVF :(
Se IVF vain jotenkin niin kovasti pelottaa, mutta silti on päivän selvää että siihen ryhdytään.. Voisihan se olla että insseillä voitaisiin vielä myöhemmässäkin vaiheessa onnistua, mutta jotenkin epätoivoiselta tuntuu kun sitä lääkeannostustakin laskettiin sen ainoan tärpänneen kerran jälkeen niin ei kannata tällä lääkemäärällä jäädä tuhtaamaan insseillä.
Eri asia ehkä sitten jos se aikaisempi lääkeannostus otettaisiin takaisin, mutta siitä ei ole toivoa koska silloin tuli aivan liikaa muniksia. Ja hauska että nyt tällä pienemmällä ne ei taas tahdo millään kasvaa :( Eli kyllä se on se IVF varmaankin paras vaihtoehto...
Mulla ei ole kyllä mitään tietoa missä viipyy Tinskun menkat ja tämän pinon plussat :D Oisko jollain muulla!?
ON: Eilen katselin netistä yksityisen IVF hintoja, koska olen niin lopen kyllästynyt meidän keskussairaalan toimintaan ja en jaksaisi stressata että päästäänkö elokuussa inssiin vai meneekö syyskuulle. Olisi paljon helpompi olla jos edes tietäisi tämän asian!!
Meillä ei ole vaihtoehtoja juurikaan tämän ykstyisenkään puolen suhteen kun ei Oulussakaan ole kuin väestöliitto ja sinne saamme omalta sairaalalta maksusitoumuksen ja lähetteen kun inssit on meidän kannaltamme ohitse. Eli toisin sanoen ei ole kyllä yhtään järkeä meidän tässä vaiheessa alkaa itse tuonne VL:lle lähtemään ja maksamaan kun on vain muutamista kuukausista kiinni että pääsemme sinne ilmaiseksi!! Mutta piti nyt kuitenkin katsella ja mietiskellä :)
Nelli
Näin Emma, nyt on päivitelty tietoja..:)
Nelli: Meillä on tilanne se, että mies toivoo "meidän rakkauden "hedelmän" olevan ihan meidän, eikä meidän, lääkärin ja muutaman piikin.. Ymmärrän hänen kantansa asiaan ja asia on tältä osin käsitelty meillä.. Asia on kuitenkin sen verran merkittävä, ettei toista voi oikein pakottaakaan.. Ehkä mieli muuttuu, ehkä ei.. Eli siksi meillä tuhtaillaan..
Kaunista kesäpäivää kaikille!:)
Sofi
Joo näinhän se teidän kohdalla olikin..
Ymmärrän kyllä oikein hyvin tuon miehesi kannan asiaan.. Silloin kun meillä hoidot viimein aloitettiin niin tuo että se tuleva lapsi ei olekkaan pelkästään meidän tekemämme oli kaikista vaikein pala minulle :( Muistan vielä ekan inssin aikaan kuinka kyyneleet tulivat silmistä kun lääkäri oli saanut simpat tuonne laitettua.. Harmitti niin vietävästi kun asioiden pitää mennä näin.
Toisella inssikerralla ei onneksi enää ollutkaan niin vaikeaa. Olin jo jotenkin hyväksynyt asian että näin tehdään. Ja ehkä toisella kerralla asiaa helpotti myös se kun olin saanut otettua töistä lomapäivän niin saatiin kuitenkin yhdessä miehen kanssa kotona hoitaa simpat purkkiin :)
Niin ja kun se ekan inssikerran plussa silloin minulle tuli niin tajusin ettei siinä vaiheessa sillä tekotavalla ollut enää mitään merkitystä, olin niiiiin onneni kukkuloilla!
Mullakin kuitenkin on taustalla siitä esikoisen syntymästä asti että ei ole ollut kuin 3kk ehkäsyä ja muuten keskeytettyä.. Ja jos ei kerran 3 vuoden keskeytetyn yhdynnän ja 2 vuoden tosi yrityksen aikana ole sattunut raskaaksi tulemaan, niin minä pakotin itseni hyväksymään sen asian että jos me vauva halutaan niin näin pitää tehdä..
Se on Sofi niin tosi asia että miestäsi et voi pakottaa hyväksymään hoitoja ja muuta... olet aivan oikeassa. Jos minua olisi joku patistanut hyväksymään tämän asian, niin todennäköisesti en sitä koskaan olisi hyväksynyt samallalailla kun hyväksyn sen nyt ja olisin lopun elämääni ollut katkera. Vieläkin tämä samainen asia on todella kipeä ja arka paikka minulle, mutta olen sen kuitenkin vihdoin hyväksynyt.
Toivon niin kovasti että teillä luomulla vielä onnistuisi ja tuhtailu on teidän osaltanne sitten siinä :)
Nelli
Sofi: Meillä esikoinen tuli toisesta kierrosta. Ja jotenkin ehkä sen takia tämä odottaminen on aika tuskaa. Olemme käyneet katsomassa parikin kertaa clomien ja irroituspiikin takia että hyvin munarakkulat kasvaa ja ovis on aina kellon tarkka niin kuin menkatkin.
Nyt odotellaan syyskuuhun ja katsotaan miehen simpat ja mietitään lisää.
Kaksi kemiallista km tullut kyllä tässä matkalla joten antaa jotain toivoo, kai.
Joka päivä opin enemmän arvostamaan tuota meidän pikku neitiä. Onneksi on sentään hän.
Minulla kp 28 joten huomenna pitäisi taas tädin kurvata kylään tai viimeistään la aamuna. Tämä kierto ollut luomu ensimmäinen neljään kuukauteen.