mulla tulee niin paha mieli näistä MENE TÖIHIN-kommenteista!
Nyt ensinnäkin eletään aikaa jolloin moni on varmasti joutunut työttömäksi/lomautetuksi ihan tahtomattaan.
Olen 21-vuotias äiti ja olen juuri saanut lukioni päätökseen(myöhässä joo lapsen takia). Nyt syksyllä alkaisi uusi koulutus. en häpeä sitä myöntää että joudun hakemaan toimeentulo tukea, minulla kun ei ole muuta vaihtoehtoa kun rahat ei muuten mihinkään riittäisi. Työkokemusta ei ole elmässäni kertynyt kuin pari hassua kuukautta. Tämä ei ole itsestäni kiinni; moniin kymmeniin paikkoihin joka kesähaen ja muutenkin extraushommia. Täällä meillä päin ei vain oikein pääse kuin suhteilla ja vankalla työkokemuksela töihin. Mutta miten ihmeessä sitä työkokemusta voi ikinä kertyä kun mihinkään ei pääse. Toinen asia on se että vaikka pääsisinkin töihin niin sitten olisin huono äiti koska laittaisin 10 kk ikäisen lapsen päiväkotiin, mutta sinne hän nyt kuitenkin syksyllä menee 1v1kk ikäisenä.
Näillä jotka täällä huutelevat että MENE TÖIHIN, OMA VIKAS KUN OOT KÖYHÄ niin heillä on joko ollut moukan tuuria tai sitten he eivät enää muista kuinka hankalaa oli töiden löytäminen! ennenkuin siis huutelette niin voisitte miettiä että tuskin kukaan(järjissään oleva ainakaan) haluaa tahallaan "sossupummiksi".
Ajattelin vain kertoa asiat minun näkökulmastani.
KIITOS!!!
Kommentit (70)
Pistä alkuun vaikka jätskikiska pystyyn, josta saat pienen pääoman kesän jäljiltä ja voit jatkaa vaikka pienellä nettifirmalla. Ala kaupittelemaan jotain in-tuotetta lastenhoidon tiimoilta, jota ei joka shopista saa tms. Valitus seis ja itseä niskasta kiinni, onnistut!
tai meikkejä esim avon tai oriflame ja kynttilöitä partilite varsinkin opiskelia yhteisössä on helpompi järjestää kutsua ja pitää kauneus yms. iltoja mummoille tädeille kummeille jne.. sukulaisille =)
opiskelemaan matkailu alan restonomiksi. joo olen laskenut että opintotuki on pienempi ja opintolainahan on pakko tietenkin ottaa. Jos ajattelee vaan rahaa niin munhan ei kannattais löhtee opiskelemaan, mutta kun haluan sen ammatin ja tuo ala kiinnostaa varsinkin kun koulutus on englannin kielellä ja oo aina tykännyt kielistä. ja toisaalta jos en nyt mene opiskelemaan niin alkaa se jo vuoden parin päästä tuntua jotenkin hirveän myöhäiseltä kun ikääkin alkaa sitten kertyä, vaikka kouluttautuu monet aikuisälläkin uudestaan, mutta mutta...
Ja olet kyllä oikeassa tuosta lukiosta vaikka sinne itse halusin ja menin siksi että saisin aikaa miettiä niin onhan se nykypäivänä melko turha koulu, mutta tuli sieltä kyllä sen verran hyvät paperitkin että niitä kehtaa jossain joskus vilauttaakin.
Yleensähän huudetaan, ettei saa missään nimessä viedä alle kolmevuotiasta hoitoon. Hyvä tilanne ap:llä, saa lapsi vielä hetken olla kotona.
jos haluu olla lapsen kanssa kotona on luuseri koska ei mee töihin jos taas laittaa muksun alle 3v tarhaan on paska öiti joka ei ajattele muuta kuin itseään... koskaan ei ole hyvin...
ja sitten neuvotaan käymään sossussa jos on rahasta pulaa, mutta auta armias kun sielä käy niin oot sossupummi ja toisen luokan kansalainen...
ja sitten pitäis töitä tehdä hulluna, mutta kun koulutus on kaiken a ja o niin hmmm...
joopa joo...
ajattelemattomasti, mut halusin vain sanoa että se on kyllä harmi että nuoret 14-16 vuotiaat ei varmaankaan pääse nykyään ihan niin helposti kesätöihin kuin 90-luvun lopulla.. Koska sieltä työpaikoilta se itsevarmuus, kokemus, ihmistuntemus, ja sosiaaliset taidot työssä ja kiinnostus elättää itsensä tulee. Työnantajat myöhemmässä elämässä arvostaa sitä että työntekijällä on työelämää takana ja pelisäännöt hallussa.
ihana kirjoitus ja niin totta. tämänkin päivän hesarissa lievonen ja kumppanit märisevät, ettäpitää saada satoja miljoonia, jolleimiljardeja investointitukea... nyyh. että he tarttee mania. siis nämä loiset jotka jotain muka perustavinaan, ja mahdollisesti viroon. neste oil ja stora enso siis muka tarvitsevat miljoonia jollei miljardin jalostamoon... helppohan se olisi minunkin olla miljardööri kun yhteiskunta laittaisi minulle laitokset pystyyn ja työntekijät palkataan myös nykyään valtion verorahoilla tukityötä tai harjoittelijaa vaan kaikki.
helkkari kun pistää vihaksi nuo herrat, loiset.
harmittaa niin sun saama kohtelu. Ensinnäkin, sulla on asiat oikein hyvin, koska alat opiskella. Toisekseen, suurin osa sun ikäluokasta on opiskelijoita ja elää köyhyysrajalla jos vanhemmat ei sponssaa. Ja suuri osa heistä, joilla on noin nuorena lapsia, turvautuu yhteiskunnan apuun, koska nuorten ja opiskelijoiden sosiaaliturva on niin paljon huonompi kuin työttömien ja useimpien eläkeläisten. Kolmanneksi, töihin ei tosiaan mennä noin vain, sillä yhtä työpaikkaa kohden on lähes kymmenen työtöntä ja Suomessa nuorisotyöttömyys on jo ihan lukunsa. Ota hyvillä mielin vaan vastaan ne roposet joita sä toimeentulotukena saat. Tässä maassa syydetään käsittämättömät summat erilaisiin yritystukiin ym. muutama satanen lapsiperheelle ei ole näiden rinnalla siis yhtään mitään.
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta ymmärrän harmituksesi. Itse asun nykyisin pienehkössä kaupungissa Savossa, ja täällä ja lähiseudulla työt (niin kesätyöt, määräaikaiset ja pitempiaikaiset, vakkaritöistä puhumattakaan)on todella kiven alla.
Asuin itse opiskeluaikani (6 vuotta) Etelä-Suomessa, jossa tilanne oli täysin toinen. Olen etenkin pääkaupunkiseudulla törmännyt itse usein ajattelutapaan, että työttömät ovat tyyliin päihdeongelmaisia tms ja itse jollain tavoin "syyllisiä" työttömyyteensä. (en kuitenkaan väitä että vain etelä-suomalaiset ajattelisivat näin, tai että kaikki etelä-suomalaiset olisivat tätä mieltä. Tämä on vain oma havaintoni, johon olen itse törmännyt.) Työttömyys ei kuitenkaan ole lähellekään aina oma valinta. On myös helppoa neuvoa muuttamaan töiden perässä kasvukeskuksiin, mutta elämä ei aina ole niin yksitotista, että muutto joka elämäntilanteessa/ jokaiselta ihmiseltä syystä tai toisesta onnistuisi.
Sinulla on asiat hienosti, Ap! :) Ole ylpeä lapsestasi ja perheestäsi sekä opiskelupaikastasi! Toimeentulotuen hakeminen on kansalaisen oikeus, olet tehnyt täysin oikein kun olet sitä hakenut. Et varmastikaan joudu loppuikääsi elämään sosiaalietuuksien varassa, joskus vain on hetkiä, jolloin se on välttämätöntä.
Aurinkoista kesää sinulle, ja kaikkea hyvää elämääsi! :)
Ikävä kyllä tällä palstalla vilisee paljon pikkusieluisia vittuilijoita vinkkeineen... älä välitä.
Ensinnäkin onnittelut opiskelupaikasta. Hienoa, että olet lähtenyt rohkeasti kouluttamaan itseäsi.
Olet 21-vuotias ja elämä edessä ja sulla on jo oma lapsi! Älä turhaan ajattele mitä muut pohtivat päässään sun toimeentulostasi. Otat sen mitä annetaan. Ja siitä ei tarvitse huonoa omatuntoa kärsiä. Sen sijaan ulkomaalaitaustaisten lusmuilijoiden "kannustaminen" nostaa karvat pystyy.
Kyllä sitä työkokemustakin ehtii kertymään varmasti. Tietysti se ei ole helppoa lapsen kanssa, kaikkia työpaikkoja ei voi harkita (matkat, työvuorot yhdistettynä lapsen hoitopaikkaan). Mutta uskon, että löydät etsimäsi. Jos opintopaikkasi on amk tai ammattikoulu, siellä on myös työharjoittelujaksoja. Nämä ovat erinomaisia kohtia saada "jalka oven väliin".
Ei muuta kuin nauti kesästä lapsesi kanssa ja ota rennosti ennen syksyn koetuksia.
Terveisin Äiti, joka laittoi 5kk vauvan hoitoon, jotta pystyi jatkamaan opintoja (taloudellisesti tiukkaa, mutta kyllä sitä jonkin aikaa pärjää) ja on nyt oman alansa töissä.
Minä ainakin ymmärrän, että sinusta tuntuu pahalta tuo sosiaalipummiksi tai työnvieroksujaksi haukkuminen. Olen itse sosiaalityöntekijä ja tiedän, että esimerkiksi toimeentulotuella tai työmarkkinatuella ei todellakaan eletä leveästi. Itse en ole onneksi koskaan joutunut tätä kokeilemaan ja minusta ne jotka haukkuvat toisia pummeiksi eivät käsitä maailmanmenosta yhtään mitään. Emme elä missään kiiltokuvatodellisuudessa, jossa kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet menestyä elämässään. Ja ihan oikeasti monella on myös niin huono palkka, että joutuu hakemaan toimeentulotukea. Täälläkin on ollut juttua esim. mansikanpoimijoista. On kyllä tärkeä, että joku mansikat poimii mutta minusta olisi kyllä mukava kun olisi saatavilla reilun kaupan mansikoita, joiden poimijoille olisi maksettu kohtuullinen korvaus. Onhan näitä tapauksia, joissa ulkomailta tulleet työntekijät näkevät täällä suunnilleen nälkää kun eivät pääse ansioille. Ei tällaista pitäisi olla työolojen kenellekään, ei suomalaiselle eikä ulkomaalaiselle
Minusta myös ne ovat ilkeitä, jotka sanovat, että pitää vaan muutta työn perässä. Itse olen muuttanut opiskelun ja työn perässä kauas entisestä kotiseudustani ja minulle se oli itsestäänselvyys mutta ei todellakaan kaikkien tarvitse niin tehdä. Esimerkiksi nuoren äidin ei välttämättä ole ollenkaan järkevää muuttaa jos on esim. lapsen isovanhempia ym. verkostoa asuinpaikkakunnalla. En ymmärrä mitä järkeä siinäkään on, että ihan pikkuinen laitettaisiin hoitoon, että vanhempi pääsee tekemään jotain alipalkattua ja aliarvostettua duunia. Joskus toki kannattaa tehdä töitä vaikka palkatta jos se on tavallaan ponnahduslautana työmarkkinoille. Mutta itseasiassa esim. tuntkimusten mukaan ainakin akateemisista ihmisistä keskimäärin parhaiten työllistyvät juuri ne, jotka eivät ole (joiden ei ole tarvinnut) tehdä mitäään ns. paskaduuneja (anteeksi tämä sana, en halua loukata työn tekijöitä).
Olet vielä todella nuori surraksesi vähäistä työkokemustasi. Kun haet töitä korosta sitä vähäistä työkokemusta mitä sinulla on. Lisäksi voit kertoa siitä, miten lapsen kasvattaminen on opettanut sinulle monia asioita ja tehnyt sinut vastuuntoiseksi ym, puhutaanhan esim äitijohtajuudesta. Toivottavasti pystyt kouluttautumaan johonkin ammattiin sillä se kuitenkin todennäköisesti lisää työllistymismahdollisuuksia.
ettet sä voi noin vaan muuttaa. Mut eiköhän sekin järjestyis jos sä saisit hyvän työpaikan.
Joo mä oon käyny amiksen, ja oon mä käyny siinä sivussa lukiotakin, kaksoistutkintona, kun mut siihen kotoa pakotettiin. Mä inhosin joka hetkee siellä lukios vaik en mä mikään tyhmä oo, suurin osa mun numeroista oli ysejä ja kymppejä lukiossakin, siks kai mun äiti mun sinne pakottikin. Mut se vaan oli niin turhaa et mua ärsytti.
Mut eniten mä oon tehny töitä, töitä ja töitä.
Enkä mä koita sua nyt mitenkään huonontaa tässä, ja kyllä mä tajuun et yhteiselämä ei aina pelaa.
Mitä sä muuten meet opiskeleen ja minne, jos saan kysyy? Meinaaksä ihan opintotuella tulla toimeen? Sehän on nimittäin ainaki toisella asteella pienempi kun kotihoidontukikin. No kaipa sä oot laskenu sen.
Enkä mä oikeestikaan pahalla. :)