Olutta sen olla pitää:heineken vai calrberg?
Kommentit (21)
yöö, no aika huonotpa valitsit! en kumpaakaan, ottaisin karhua tai fosterisia, tai corona, koffikin menee välillä kun on niin mahtavan maltainen. 'Ulkomaalaisuus' ei yleensä tee oluesta hyvää, ellei kyseessä ole saksalainen tai belgialainen, mutta niitä juon harvemmin kun ei ole saatavilla.
Mutta joskus haluaa raikkaampaa. Eri tilanteisiin eri oluet. Ei se ole mikään paremmuusjärjestyskysymys.
Haineekken tietty! Paljon kivampi tölökki! Ja makukin on erinomaisempaa.
hoegaarten on ok, samoin useimmat vehnäoluet ja fransiskaanerit.
tiskivettä juotavaksi, jos pitää ulkomailta tuoda niin sitten tummaa Velkoa
on makeutettu aspartaamilla? Musta siinä on jotain ällöä ylipäänsä että oluen pitäisi olla niin makeaa, ja se aspartaami ällöttää vielä lisää.
eniten vehnäoluista (suosikki Plevnan vehnä), bittereistä (suosikki Bedarö bitter) ja pale aleista (nyt ei tule yhtään nimeä mieleen). Kyllähän tuommoisille bulkkilagereillekin on aikansa ja paikkansa! Tummista oluista sen sijaan en erityisemmin tykkää, tai siis sanotaanko, että en pysty juomaan kuin vähän kerrallaan. Guinness tosin oli positiivinen yllätys, miettikää, en ollut edes maistanut sitä ennen kuin n. 1,5 vuotta sitten.
koffin white lagerista ja suurimman osan ajasta kun se oli myynnissä olin raskaana :(
Taisin ehtiä jonkun kolme tölkkiä nauttimaan (en juo olutta mäyräkoirissa)
suosituista asioista, niin kyllä mä hyvin ymmärrän miksi vaalea lager on niin ylivoimaisesti suosituinta. On se vaan niin hyvää!
Molemmat kelpaavat, niin Carlsberg kuin Heineken. Samoin Karhu ja Koff. Hyvää kuin mikä, vaikka onkin suosittua ja siis snobien mielestä bulkkia. Muodikastahan on tykätä vain sokeiden tiibettiläisten paimenten luomunokkosesta käsin puristelemalla uutetusta, villihiivalla käyneestä oluesta jota ei täällä leggingsjunttien Suomessa ollenkaan myydä.
on makeutettu aspartaamilla? Musta siinä on jotain ällöä ylipäänsä että oluen pitäisi olla niin makeaa, ja se aspartaami ällöttää vielä lisää.
ihan oluen irvikuva mokoma Velko.
Muodikastahan on tykätä vain sokeiden tiibettiläisten paimenten luomunokkosesta käsin puristelemalla uutetusta, villihiivalla käyneestä oluesta jota ei täällä leggingsjunttien Suomessa ollenkaan myydä.
suosituista asioista, niin kyllä mä hyvin ymmärrän miksi vaalea lager on niin ylivoimaisesti suosituinta. On se vaan niin hyvää!
Molemmat kelpaavat, niin Carlsberg kuin Heineken. Samoin Karhu ja Koff. Hyvää kuin mikä, vaikka onkin suosittua ja siis snobien mielestä bulkkia. Muodikastahan on tykätä vain sokeiden tiibettiläisten paimenten luomunokkosesta käsin puristelemalla uutetusta, villihiivalla käyneestä oluesta jota ei täällä leggingsjunttien Suomessa ollenkaan myydä.
Tokihan jostain tietystä oluesta tykkääminen on MAKUASIA. Bulkkilager on SINUN mielestäsi hyvää, minusta vähemmän hyvää.
Ei tässä ole mistään snobbailusta ja muodista kysymys - ainakaan mun kohdalla - vaan siitä, että kun tutustuu erilaisiin oluihin, maku tavallaan kehittyy. Toki pienen panimon ja suuren panimon tuotteiden maussa on suuri ero, koska valmistettava määrä on niin pieni. Tosi moni asia vaikuttaa oluen makuun, mm. se, miten kaukaa se tulee. Paras maku on läheltä tulevissa oluissa, koska pitkät kuljetukset vaikuttaa makuun, siis negatiivisesti. Eli parasta olutta ei suinkaan ole mikään Tiibetistä tuotu, vaan vaikkapa Suomen ja Ruotsin pienissä panimoissa pantu tuote.
Mua suorastaan vituttaa, kun se, että tykkää oluista, on joidenkin mielestä snobbailua. Ei mua kiinnosta, mitä muut juo, miksi teitä siis kiinnostaa, mitä minä juon? Ja miksi sitä pitää halveksua?
Onko se niin tavatonta, että ihmiset harrastavat esim. viinejä, oluita, ruokaa, suklaita jne? Kyllä kai sen nyt järjelläkin ymmärtää, että eri tyyppisissa oluissa on aika suuria eroja? Oletko sinä masitellut eri olutlaatuja vai pitäytynyt vaan siinä laagerissa? Jos näin on, miten voit sanoa, että kyllä se lager vaan parasta on?
nyt on aivan sama, onko oluessa aspartaamia kun viimeksi join sitä.... odottakaas kun mietin... taisi olla pari vuotta sitten. Suurkuluttajien on hyväkin tarkkailla ettei tule liikaa epämääräisiä aineita imuteltua oluen mukana, mutta jos ulkomaista olutta juo parin vuoden välein niin en usko sen aiheuttavan kovin pahoja ongelmia.
Tiskivettä en kuitenkaan suostu juomaan, vaikka olisi ulkomailta asti tuotua, mieluummin sitten exra dry siideriä tai brittien paikallisia oluita, kun siellä päin taas käyn.
nyt on aivan sama, onko oluessa aspartaamia kun viimeksi join sitä.... odottakaas kun mietin... taisi olla pari vuotta sitten. Suurkuluttajien on hyväkin tarkkailla ettei tule liikaa epämääräisiä aineita imuteltua oluen mukana, mutta jos ulkomaista olutta juo parin vuoden välein niin en usko sen aiheuttavan kovin pahoja ongelmia.
Tiskivettä en kuitenkaan suostu juomaan, vaikka olisi ulkomailta asti tuotua, mieluummin sitten exra dry siideriä tai brittien paikallisia oluita, kun siellä päin taas käyn.
onko oluessa aspartaamia vai ei, koska saan siitä heti ripulin... Toivoisinkin, että jos tuote sisältää aspartaamia, se lukisi suurella pakkauksess.
noista kumpikaan (ap:lla) ei ole olut.
Heinekenin ja Hartwall taas kuuluu Carlsbergin leiriin, joten sillä perusteella Heineken, vaikka Carlsberg onkin oluena suunmukaisempaa..
Tero
Luonnollisestikin olen maistellut erilaisia olutlaatuja, enkä tietenkään väitä että jokin niistä olisi absoluuttisesti paras, sehän on makuasia. Pienpanimotuotteista saa mukavasti vaihtelua monentyyppiseenkin olutmakuun, ja myös pidän monista kansainvälisistä oluista jotka Suomessa ovat ehkä pikkutekijöitä mutta maailmalla eivät.
Enkä ole ollenkaan sitä mieltä että olisi naurettavaa pitää enemmän jostain harvinaisesta oluesta kuin jostain hyvin suositusta. Sen sijaan musta on naurettavaa että tämä sama virsi alkaa heti kaikkialla missä aletaan oluesta keskustella - heti niissä riennetään paikalle nimeämään marginaalisen pieniä suosikkioluita ja leimaamaan muut junttibulkiksi josta pitävät lähinnä ne jotka eivät mitään ymmärrä.
Se onko paras maku läheltä tulevissa oluissa on edelleen makuasia ja huomattavassa määrin kyse siitä missä on se oma "lähellä". Suomessa myytävästä oluesta erittäin suuri osuus myös valmistetaan Suomessa, onko se nyt sitten lähellä vai kaukana... Mahdollisesti vielä lähempää tulevien pienpanimo-oluiden keskeisimmät makuongelmat eivät niinkään koske reseptiikkaa vaan liittyvät säilyvyyteen (ilman pastörointia olut pilaantuu melko nopeasti) ja yleiseen tasalaatuisuuden puutteeseen (hiiva on oikukas epeli, ja laaduntarkkailuun tarvittavat labraolosuhteet eivät mitenkään kaikissa pienpanimoissa ole riittävät), joten mikään laadun tae se ei ole että olut pannaan ihan nurkan takana. Teknisesti ottaen isojen panimojen olut on huomattavasti laadukkaampaa kuin pienten, se on sitten ihan toinen asia että löytyykö isojen panimojen valikoimista tarpeeksi vaihtelua vaihtelunhaluiselle oluenystävälle.
Tokihan jostain tietystä oluesta tykkääminen on MAKUASIA. Bulkkilager on SINUN mielestäsi hyvää, minusta vähemmän hyvää. Ei tässä ole mistään snobbailusta ja muodista kysymys - ainakaan mun kohdalla - vaan siitä, että kun tutustuu erilaisiin oluihin, maku tavallaan kehittyy. Toki pienen panimon ja suuren panimon tuotteiden maussa on suuri ero, koska valmistettava määrä on niin pieni. Tosi moni asia vaikuttaa oluen makuun, mm. se, miten kaukaa se tulee. Paras maku on läheltä tulevissa oluissa, koska pitkät kuljetukset vaikuttaa makuun, siis negatiivisesti. Eli parasta olutta ei suinkaan ole mikään Tiibetistä tuotu, vaan vaikkapa Suomen ja Ruotsin pienissä panimoissa pantu tuote. Mua suorastaan vituttaa, kun se, että tykkää oluista, on joidenkin mielestä snobbailua. Ei mua kiinnosta, mitä muut juo, miksi teitä siis kiinnostaa, mitä minä juon? Ja miksi sitä pitää halveksua? Onko se niin tavatonta, että ihmiset harrastavat esim. viinejä, oluita, ruokaa, suklaita jne? Kyllä kai sen nyt järjelläkin ymmärtää, että eri tyyppisissa oluissa on aika suuria eroja? Oletko sinä masitellut eri olutlaatuja vai pitäytynyt vaan siinä laagerissa? Jos näin on, miten voit sanoa, että kyllä se lager vaan parasta on?
Heinekenin ja Hartwall taas kuuluu Carlsbergin leiriin, joten sillä perusteella Heineken, vaikka Carlsberg onkin oluena suunmukaisempaa.. Tero
Eli jos harvoin juo, niin silloinkin on sama mitä paskaa tai kusta suuhunsa laittaa?