8kk EI tahdo päikkäreille..
mitä teen? aina kun pitäisi päikkäreille mennä saa hän kauheat raivarit..? on ihan selvästi väsynyt kuitenkin ja itkee väsymystään, mutta sitten kun yritän saada nukahtamaan huuto vain yltyy..joka kerta. olen yrittänyt nukuttaa rattaisiin, omaan sänkyyn ja viereeni..aina sama juttu!
onko tämä vain joku ohimenevä ´vaihe, kun ei malttaisi nukkua vai mistä voi olla kysymys?
ei jaksaisi aina tapella päikkäreiden takia..
Kommentit (4)
nimenoman siksi että on väsynyt..menee ohi kun jaksat sinnikkäästi vaan laittaa nukkuun...kuten jo mainittiin vanhempi päättää lapsen nukkumisesta,tarvii ehdottomasti päiväunet...
Itse sain hyvin arvokkaan neuvon kokeneemmilta äideiltä kun tuskailin 2-3kk vanhan lapseni kanssa nukkumaanmenoa. He sanoivat, että totutat lapsen vaan nukkumaan tyyliin 2 tunnin hereillä olon jälkeen (aika riippuu iästä ja lapsesta tietty).
Jos tiesin varmasti että lapsi on väsynyt, kuten pieni vauva ehdottomasti on, esim. 3 tunnin valvomisen jälkeen, imetin hänet, vaihdoin kuiviin ja laitoin nukkumaan omaan sänkyynsä. Jos vauva vastusti, kävin pitämässä sylissä tai silittelemässä. Vauva tottui tähän tosi nopeasti ja on nukahtanut aina myös yöunille helposti. Edelleen, nyt jo 13kk.
Lapsen nukuttaminen on myös helpompaa kun ei ole yliväsynyt. Se on kierre joka on katkaistava.
Ja jotta en kuulosta kauhealta äidiltä niin lisättäköön että vauvamme nukkui aina hyvin rattaissa ja autossa, mutta aina siihen ei ollut mahdollisuutta. Niinpä ajattelin että hyvä on tottua nukkumaan myös omassa sängyssä.
Lapsi tarvitsee päiväunet vielä pitkään, eli tavalla tai toisella sun on saatava se nukkumaan. Ja jos oikeasti ei nuku eikä öisinkään niin vie lääkäriin. Tutun lapsella todettiin 8kk:n iässä allergia lähestulkoon kaikelle ja sit parani yöunetkin.
Meillä saman ikäinen vauva. Olisiko kyse siitä, että liikkumaan oppiminen tekee levottomaksi ja haluaa kokoajan mönkiä pystyyn. Tätä hieman ainakin meillä. Tosin rattaisiin saa pienen hankalamman kauden jälkeen taas nukahtamaan hyvin. Sänkyyn en jaksa yrittääkään päiväunille, on niin kamala taistelu.
Yöunille mennessä ja kesken yöunienkin nousee istumaan vaikka silmät ihan ristissä ja nukahtaminen siksi hankalaa. Nyt tuntuu, että vähän tilanne parani, kun alkoi nukkumaan myös mahallaan. On helpompi pitää aloillaan kädellä selästä/takapuolesta painaen ja nukahtaa hetken punnerreltuaan. Oppi mahallaan nukkumisen ihan itse :)
Tai siis on ohimenevää, jos et anna periksi! Tuonikäinen tarvitsee päikyt, halusi hän itse sitä tai ei. Kova työ palkitaan.