Mihin käräytän työpaikan, jossa on alaikäisiä pimeinä työntekijöinä?
Eihän käräyttäjän nimi vain tule työpaikan tietoon?
Vuodesta toiseen tämä sama siellä jatkunut.
Kommentit (25)
tai sulle ees kuuluu? :DD
Onks se joku hevostalli? Suurimmalla osalla niistä näin on, ja sehän on vaan hyvät et nuoret oppii tekeen töitä, eiks vaan? Missä ihmeessä sitä muuten oppis sitä työntekoo kun tekemällä sitä työtä?
koska alaikäiset ovat nimenomaan ilmaista työvoimaa yrittäjälle:
a) ei tyel maksuja
b) tekevät pienellä tuntipalkalla...
Mutta silloin on oltava näyttöä siitä, että ovat siellä töissä. Hevostallilla lannanluonti ei välttämättä ole työtä vaan korvausta ratsastutoikeudesta.
Mutta silloin on oltava näyttöä siitä, että ovat siellä töissä. Hevostallilla lannanluonti ei välttämättä ole työtä vaan korvausta ratsastutoikeudesta.
Mä useimmiten oon ollu töissä mun oman hevosen ylläpitoo vastaan. Ja yhden kerran mun hevosen ylläpitoo ja mun ylläpitoo kesän asuin siel tallilla. Siivosin, liikutin hevosii, pidin ratsastustuntei ja leirei yms. Mä olin 15v. Joskus mä oon ollu töissä myös ihan huvikseni, ilman mitään palkkaa.
Mut miks ihmeessä sä ap haluut puuttuu toisten asioihin tolleen? Eiks ne tosiaan huolineet sun Jannica-Jessicaa sinne? Voi hitto. Eikö ottaneet ees ilmaseks?
eikä tämä paikka ole mikään hevostalli vaan ihan "kunnon työpaikka". Ja jos ette sattuneet tietämään niin pimeä työ on ihan laitonta. Pelkästään verotulojen menetys vaikuttaa meidän kaikkien elämään. Pimeä työhän ei ole kannattavaa muille muun kuin ahneelle työnantajalle.
Alaikäisiltähän ei mene veroa jos hankkivat alle 1300 tjsp, eikö tämä työnantaja maksa muita lakisääteisiä maksuja?
Rahaa saavat yli sen alaikäisten verottomuusrajan.
työsuojeluviranomaiseen, sieltä varmaan helpommin asia lähtee etenemään kuin täällä.
kun joku tekee pimeänä töitä... mistäs helvetistä sä tiedät millainen elämäntilanne on niillä alaikäisillä??? anna olla! enemmän sä aiheutat niille alaikäisille harmia, jos ilmoitat tosta..
aika omituiset moraalikäsitykset. Ehdottomasti ap ilmoitat asiasta eteenpäin. Tuo on työnantajan puolesta hyväksikäyttöä. Nuorilla ei ole minkäänlaisia oikeuksia tuollaisessa tilanteessa.
työturvallisuuden laita. Ovatko "virallisesti" palkkalistoilla.. siis eivät. Kuka korvaa, jos sattuu jokin vahinko? Aika heikossa asemassa nuoret ovat, eikä työnantajan päätäkään tunnu palelevan.
ilmoitat asiasta, työsuojelupiiriin tai verottajalle. tuohan on ihan sairaan törkeää riistoa. Vain työnantaja hyötyy.
Nuoret saavat ehkä taskurahaa, mutta samalla vievät työpaikan mahdollisesti "oikeilta" työntekijöiltä, joita kortistossa riittää. Eikä lapsia nyt muutenkaan sovi riistää.
Av-mammat hyväksyvät varmaan muunkin lapsityövoiman, vai kuinka?
"käräytyskulttuuria", niin tässä tapauksessa on viisasta asiasta ilmoittaa. Kannattaa aina muistaa sekin, että pimeällä työntekijällä ei ole mitään vakuutuksiakaan mitä työntekijällä työpaikan kautta yleensä on =jos joku nuori loukkaantuu/vammautuu/kuolee niin paha juttu jos ei työpaikka ole vakuuttanut häntä.
Tosin kannattaa olla aika varma asiasta ja pystyä todistamaan asia, sillä esim. tiedän erään paikan jossa työntekijät (niin alaikäiset kun täysi-ikäisetkin, jotka yleensä opiskelijoita) saavat osan palkasta verokotille ja osan pimeänä käteen. Aika vaikea todistaa asia.
Nama nuoret ovat taatusti iloisia, etta heilla on mahdollisuus tienata ylimaaraista. Siinahan ilmoittelet sitten ja viet nailta ihmisilta tyopaikat. Heidan tilanteessaan varmasti joka osapuoli on tyytyvainen jarjestelyihinsa. Jos menet kantelemaan, niin sittenhan silla tyonantajalla ei valttamatta ole enaa varaa pitaa kaikkia tyontekijoita !!
Mista sina edes tiedat vuorenvarmasti heidan palkoistaan ja "pimeista toistaan"...?!
Työnantaja rikastuu ja uusia työpaikkoja ei synny kun pimeänä tehdään työtä. Miksi minun pitäisi katsoa vain vierestä kun tämä työnantaja rikastuu laittomin keinoin? Mitä muita laittomuuksia sinä hyväksyt? Humalassa saa ajaa jos ei jää kiinni?
Nama nuoret ovat taatusti iloisia, etta heilla on mahdollisuus tienata ylimaaraista. Siinahan ilmoittelet sitten ja viet nailta ihmisilta tyopaikat. Heidan tilanteessaan varmasti joka osapuoli on tyytyvainen jarjestelyihinsa. Jos menet kantelemaan, niin sittenhan silla tyonantajalla ei valttamatta ole enaa varaa pitaa kaikkia tyontekijoita !!
Mista sina edes tiedat vuorenvarmasti heidan palkoistaan ja "pimeista toistaan"...?!
Työnantaja rikastuu ja uusia työpaikkoja ei synny kun pimeänä tehdään työtä. Miksi minun pitäisi katsoa vain vierestä kun tämä työnantaja rikastuu laittomin keinoin? Mitä muita laittomuuksia sinä hyväksyt? Humalassa saa ajaa jos ei jää kiinni?
Nama nuoret ovat taatusti iloisia, etta heilla on mahdollisuus tienata ylimaaraista. Siinahan ilmoittelet sitten ja viet nailta ihmisilta tyopaikat. Heidan tilanteessaan varmasti joka osapuoli on tyytyvainen jarjestelyihinsa. Jos menet kantelemaan, niin sittenhan silla tyonantajalla ei valttamatta ole enaa varaa pitaa kaikkia tyontekijoita !! Mista sina edes tiedat vuorenvarmasti heidan palkoistaan ja "pimeista toistaan"...?!
vaikka laiton onkin.
Ei pidä työntää nenäänsä sinne minne se ei kuulu, ei se vaikuta sinun elämääsi ap, anna olla.
Pimeä työ vaikuttaa meidän kaikkien elämään esim. seuraavilla tavoilla:
*veroeuroja jää kertymättä, pahimmillaan (aikuinen) pimeäntyöntekijä nostaa vielä työttömyyskorvausta, eli saa työkkärin+mahdollisen asumistuen +työstä rahat suoraan käteen =me rehelliset työntekijät maksamme veroistamme vapaamatkustajalle PALJON ja hän ei mitään, eli niitä veroja. Tuo on VARASTAMISTA! Ja noilla säästyneillä tulonsiirroilla sekä palkasta maksetuilla veroilla voitaisiin tehdä jotain oikeasti hyvää, kuten parantaa terveydenhoitoa tmv.
*Jos lapsi oppii pienestä pitäen väärän mallin, oli se sitten työn tekemisen verokortitta tai vaikka "sossun huijaamisen" tai vaikka sen että kaupasta voi vähän varastaa jos ei jää kiinni, hän en tavoista helposti pääse eroon aikuisena. Joten siksi on tärkeää kasvattaa lapset jo pienestä siihen että pelaavat oikeilla säännöillä eivätkä huijaa.
*Kukaan täysjärkinen ei anna lapsensa työskennellä ilman työsopimusta, sillä työnantaja voi katkaista työsuhteen milloin vaan, ihmetellä kuka olet ja ei tänne tarvitse enää tulla. Tai olla maksamatta palkkaa osittain/kokonaan, ihmetellä taas miksi maksaa palkkaa ihmiselle ketä ei tunne tai joka ei taatusti ole töissä hänellä ollut kun maksimissaan 10tuntia. Aikuisten maialmassa tuollainen voisi saada helposti köniinsä, mutta lapsi ei välttämättä uskalla asiasta edes kertoa/harvan vanhemmat lähtevät asiaan puuttumaan oikeusteitse/väkivalloin.
*Ja lapsia ei ole vakuutettu, jos kiipeää ottamaan hyllystä jotain, tippuu ja halvaantuu, ei saa mitään korvauksia. Ja vakuutusyhtiö osaa riitautttaa nämä asiat, eli jos oma tapaturmavakuutus se ei luultavasti korvaa koska katsotaan lapsen olleen työsuhteessa =oma vakuutus ei korvaa, vaan työnatajan maksama vakuutus. Ja kun sitä ei ole, niin mitään ei saa.
minkä ikäisiä on?