Miten kolmihenkisen perheen ruokalasku voi olla kuussa 100 euroa?
Edellyttäen, että ravinto hankitaan kaupasta eikä itse metsästäen ja kasvattaen.
Kommentit (47)
tuon yli nouse, jos maksut jakaa tasaisesti. Tai no ehkä lopulta ruokaan menee vuodessa joku 2000 euroa. Me kyllä kasvatamme jonkun verran itse ja marjat yms. kerätään aina talteen. Mutta meostamme isoissa satseissa esim. jauhot ja lihat, samoin kasvikset. Haemme lihaa pari kertaa vuodessa pakastimeen (syömme vain luomunautaa) ja jauhoissa sama juttu, leivon leivät itse. Kaura on ainoa vilja, jota ostamme kaupasta lapsille puuroksi. Luomukavsitkset haen kerran viikossa ja yleensä satsin hinnaksi tulee n. 20 euroa, eli niistä tulee 100e/kk. Ihan kaupasta ostamme siis oikeastaan vain maitoa ja joskus jotain juustoa. Torilta haemme kyllä kalaa aina lauantaisin.
No joo, en mä päässytkään ihan tohon 100 e/kk, mutta ei meillä paljoa sen yli kuluteta :)
Minulla on erilaisia parvekkeella kasvamassa, ja pakkasessa ei olisi oikein tilaa,miten kuivatan ne?
miten kukaan jaksaa pitää kirjaa siitä paljon kauppoihin ja kuluihin menee???
käydään halvan ruuan maissa 2 krt vuodessa ja appivanhemmat kun käyvät kylässä, tuovat aina jauhelihaa 3,5 kg pötkön.
Tietty ollaanhan ne varastoruuat itse ostettu, mutta tällä hetkellä kun kaapissa on riisiä, makarooneja, säilykkeitä jne, voin sanoa että 100 euroa riittää aika hyvin.
Lisäksi saan appivanhemmilta aina synttäri, nimppari ja joululahjaksi 20 kg säkin vehnäjauhoja. Tähän liittyy hauska tarina ja jokainen kerta lahja yhtä paljon naurattaa. Kaikki säkit tulee talvella, 3 kk sisällä, ennen joulua on jauhot lähestulkoon loppu.
Muutenkin annamme paljon ruokalahjoja ja saamme myös.
Ystäväni on isossa kansainvälisessä firmassa töissä, hänen esimiehensä on italialaisen naisen kanssa naimisissa. Hän saa aina joululahjaksi herkkukorin italialaisia herkkuja. Kateeksi käy.
meillä 6-henkinen perhe, vanhimmat lapset on jo murroikäsiä ja ne syö paljon! Meille ei edes 1000 riitä kuussa ruokaan. Tosin en paljon leivo yms. kun teen pitkää päivää töissä. Herkkujakin kyllä ostetaan, toisaalta alkoholi ei käytetä lähes laisinkaan.
menee useempi margariinirasiakin viikossa :-( Uskomatonta kyllä, ollaan kaikki vielä hoikkia.
Meillä menee myös helposti vähintään se, ellei jouduta tiukentamaan budjettia ja helposti menisi enemmän vielä jos rahaa olisi. Meitä on neljä myös, lapset alle 5v. Emme ole lihavia vaan päinvastoin:)
Mitä ostamme. Paaaljon hedelmiä (kaikenlaisia) ja paaljon vihanneksi (nämä eivät ole halpoja, varsinkaan talvella). Syömme myös paljon luomulihaa ja monet muutkin tuotteet luomuna, ja paljon lohta. myös paljon erikois juustoja, erilaisia mehuja, erilaisia mausteita, paljon tummaa suklaata ja aika paljon erilaisia jäätelöitä jne. Että kyllä sitä rahaa helposti menee silloin kun sitä on. Emme käytä alkoholia juuri ollenkaan.
Luultavasti valehtelemalla. Samalla tavoin, kuin lasten vuoden vaatteet saa 100 eurolla. Näitähän täällä piisaa...
Monella on myös vastaavaa esim. autoissa. Mitään kuluja ei tule autosta muuta kuin bensat.
Kateeksi kyllä käy.
Itse kävin 3 hlö juhannusruuat hommaamassa ja rahaa meni 150 euroa. Ja vieläpä luin, että keskivertosuomalainen käyttää juhannukseen 125 euroa per nokka, joten meillä oli yllättävän halpakin juhannus, kun ei mennyt kauppaan 375 euroa!
laskea, että paljonko kauppaan rahaa on mennyt - kun kuuluu näihin plussa/bonus-asiakkaisiin, niin sieltähän tulee kivasti joka kuukausi tieto, että paljonko on rahaa tärvätty. ja kyllä, meidän 3-henkinen perhe kuluttaa reilu 800 euroa /kk ruokaan. ollaan kaikki hoikkia. syödään paljon hedelmiä ja vihanneksia, luomutuotteita, tuoretiskistä lihaa ja kalaa. ollaan kiireisiä eikä jakseta syynätä tarjouksia vaan ostetaan sitä mitä tarvitaan.
No jos rahaa ei ole enempää niin pakkohan reilulla satasella on pärjätä. Mä uskon, että pärjää ihan helposti, kun vähän katsoo mitä ja mistä ostaa. Kahvit tarjouksesta, maidot Lidlistä, ruoka on aina sitä mikä on tarjouksessa tai -50 % lapulla, jättää kaiken turhan pois kuten esim. jugurtin ja vaalean leivän. Hedelmiä ym. luksustuotteita voi ostaa vaikka vaan lapsille ja niistäkin valitsee halvimmat hedelmät, esim. omenoita saa monesti alle eurolla kilo.
Välillä voi pitää puuropäiviä jne.
Ei tuollainen elämä pidemmän päälle varmasti kivaa ole, mutta jos joskus satunnaisesti joutuu elämään muutaman kuukauden pienemmällä budjetilla niin varmasti pärjättäisiin.
jäin yksinhuoltajaksi ja oli paljon velkaa. Ensin sain minimi äitiyspäivärahan ja sitten kotihoidontuen. Kaikki raha meni käytännössä laskujen maksuun. En juonut kahvia/teetä, polttanut tupakkaa jne. En juo edelleenkään tai polta.
Monella paikkakunnalla on ruka apua sekä eu:n avustuskasseja. On erilaisia järjestöjä, kirkkoa ym.. jotka noita jakavat.
minä olen tsempannut ihan hirveästi, että olen saanut 4 henkisen perheen ruokalaskun n 500 euroon kuussa (sis vessa-ja talouspaperit, deodorantit yms). Ostan suuren osan lihoista -30%, pakastan marjoja ja keitän mehut ja hillot itse, en osta eineksiä, alkoholia emme käytä ja leivonkin makeat itse. Näillä keinoin siis pääsin 500 euroon!
100 euroa kuussa olisi nälännäkemistä ilman jotain ruokakasseja ja sitten laadutonta ruokaa. Tottakai jos on pakko niin sittenhän sitä elää vaikka tolla satasella, mutta miksi huvikseen eläisi puurolla?
Juhannusruokiin meni nyt 125 euroa neljältä kun ostin mansikoita yms. Mutta ihan hyvin mielestäni silti.
ruokaan tota luokkaa ? oletteko lihavia ?
meillä 5v lapsi ja kotihoidossa, eli syö kaikki ateriat kotona ja mä aikuinen myös kaikki ateriat kotona, ukko syö lounaan töissä muut kotona
ruokaan menee noin 350 e kk
sisältää vessAPperit pesuaineet yms
teen itse kaikki ruoat, emme syö kuin broilerinlihaa kalkkunaa ja kalaa
eli paljon kasvisruokia
keittoja tulee tehtyä, tuoresalaattia tms lounaaksi ja päivälliseksi perunaa riisiä tai pastaa ja lisänä noita ed mainittuja lihoja
ja limuakin juodaan, ei kaljaa tms
leipää syödään jokainen pari palaa päivässä
eli mitä te syötte a ostatte ?
ruokaan ja meitä kans 3 henkeä. Siihen kuuluu kans wc-paprut,pesuaineet jne.Ihan hyvin syödään, vaikka herkkuja ei juurikaan ostella.
on 4henkilöä. Mies syö lounaan muualla, minä ja 2lasta 3v ja 10kk syödään kaikki ateriat kotona. Ruokaan menee kk n.500e(sis.pesuaineet,shampoot,vaipat yms.) Emme osta marinoituja lihoja,eineksiä,maustettuja jogurtteja yms. Kasviksia,täysjyvä pastaa ja riisiä,turkkilaista- ja bulgarian jogurttia ja viiliä. Tohon summaan kuuluu tällä hetkellä myös vielä vauvan korvikkeet. Emme juo limuja tai mehuja emmekä osta karkkia,sipsejä,keksejä,pullaa yms. En voi käsittää miten voi mennä yli tuonkin summan mikä meillä menee koska minusta tuokin on liikaa.
käytämme kasviksia,täysjyväpastaa... yms. :) t.12
tuon yli nouse, jos maksut jakaa tasaisesti. Tai no ehkä lopulta ruokaan menee vuodessa joku 2000 euroa. Me kyllä kasvatamme jonkun verran itse ja marjat yms. kerätään aina talteen. Mutta meostamme isoissa satseissa esim. jauhot ja lihat, samoin kasvikset. Haemme lihaa pari kertaa vuodessa pakastimeen (syömme vain luomunautaa) ja jauhoissa sama juttu, leivon leivät itse. Kaura on ainoa vilja, jota ostamme kaupasta lapsille puuroksi. Luomukavsitkset haen kerran viikossa ja yleensä satsin hinnaksi tulee n. 20 euroa, eli niistä tulee 100e/kk. Ihan kaupasta ostamme siis oikeastaan vain maitoa ja joskus jotain juustoa. Torilta haemme kyllä kalaa aina lauantaisin.
No joo, en mä päässytkään ihan tohon 100 e/kk, mutta ei meillä paljoa sen yli kuluteta :)
että ruokaan menee vuodessa 2000 e,jos kerran siitä laitat kasviksiin jo 100 e/kk eli 1200 e vuodessa. Onhan ne ruokakuluja, jos ostaa suoraan tuottajakta tai toriltakin.
ollenkaan margariinia,öljyä, mausteita, teetä, kahvia, sokeria?
milloin olisin viimeksi ylläolevia ostanut.
Margariinipaketti kestää sen 1 kk, öljyä menee max 2 pulloa vuodessa. Käytän teflonastioita ja öljyä menee leipään lusikallinen per kerta ja en aina muista laittaa.
Mausteet ovat lähinnä yrttejä, joita itse kasvatan ja sitten kuivatan. 2 penkkiä on erilaisia yrttejä, jotka kuivatan ja käytän vuoden mittaan. Vieläkin on lähes puolet viime kesäisistä jäljellä, eli vinkki , ensi jouluna annan lahjaksi tämän tulevan kesän satoa.
1 teepussi riittää pannulliseen teetä ja keitän teetä max 1 krt vkossa, kahvia ostan vieraskahviksi. Käytännössä saan lahjaksi enemmän kahvia kun vieraat juo.
Ostin jouluna 5 kg sokeria, sitä on 3 kg jäljellä.