**LOKAMASUT SUNNUNTAINA ILONAN PÄIVÄNÄ 9.10.**
Kommentit (51)
Vauvaonnittelut ainaskin MUTUlle!!!!!Ja muillekin jotka vauvan saanut.
Itse kullakin alkaa olla merkkejä enemmän ja vähemmän, lähestyvästä synnytyksestä. Joten peukkuja kaikille, että tositoimiin pääsis piakkoin.
Itselläni eilen suppaili harvaksesltaan, mutta illalla alkoikin ikävä jomotus selkään ja vatsaan. Nukkumaan mennessä piti kaurapussia lämmittää mikrossa ja siitä sainkin sitten helpotusta tukalaan oloon. Vessassa käyntien yhteydessä tunsin jomotusta, mutta sain silti nukuttua. Aamulla ei taaskaan mitään jomottelua! Ehkä alavatsan ja nivusten seutu tuntuu hieman erilaiselta.. no, jospa tämä olisi enteilyä.
Kiitos WAIMOlle ohjeista. Olen myös kuullut tai lukenut, että kun synnytyssupparit alkaa, niin niihin ei tahdo suihku tehota, että on sen verran kipeitä. Mutta tiedä häntä, jokainen kokee kivut sun muut erilailla. Niin ja WAIMO: kiva, että elämä taas hymyilee =)
_EMPULLE synttärionnea!!!!!!!!!!!
MS82: jospa miehesi mieli muuttuu, kunhan vauva on syntynyt. Voi käydä niin, ettei enää muut jutut kiinnosta kuin pieni suloinen oma vauva. Toivotaan niin!!
Tein juuri sämpylätaikinan kohoomaan. On energinen olo, vois tehdä mitä vaan. Ainakin ulkoilemaan täytyy lähteä jossain vaiheessa, vaikka ulkona onkin tuulista ja kylmää. Jokos muuten NASULIA alkaa huominen jännittämään?
No, lopetanpa tähän ja tulen myöhemmin uudelleen. Mukavaa sunnuntaita!!!!
T:Hemulii_i rv 38+6
Täällä minäkin edelleen yhtenä kappaleena...
Paljon Onnea Emppu! Ja kiitos makoisasta kakusta...
Ja kiitos Waimo72 ohjeista supistusten suhteen, olenkin tuota pähkäillyt, että mistä sen sitten tietää. Kun olen kysynyt neuvolasta ja äitipolilta niin vastaus on ollut vaan että sitten kun siltä tuntuu...
Ei ole kyllä tuntunut lähellekään siltä! Tuli testattua kaikki Ässätkin vuorokauden sisään ilman mitään muuta seurausta kuin että siivoamisen jälkeen olin ihan rättipoikkiväsynyt. Taitaa olla yleiskunto aika lähellä nollaa... Ajattelinkin että en nyt sit rupea enää väkisin repimään itseäni mihinkään ihmesuorituksiin vaan keräilen ja säästelen voimia synnytykseen. Kaiken järjen mukaan se joskus alkaa.
Huomenna taas neuvolaan, luulenpa että ei se terkkari enää usko mun edes tulevan kun antoi ajankin johonkin ihan ihme väliin. Saapa nähdä että siellä taas tönötän mahoineni...
Eipä tässä kummempia, rupean silittämään pyykkiä, että tulee jotain fiksua kuitenkin tehtyä. Mieskin lähti reippaana ajamaan nurmikkoa, sekin vaan kasvaa ja kasvaa. Syksy ei tunnu edistyvän sen enempää kuin tämä raskauskaan... onkohan niillä asioilla jotain tekemistä toistensa kanssa? Jospa vauva haluaa tulla yhtä aikaa kuin ensilumi... Toivottavasti kuitenkin ennen sitä!
Onnea myös kaikille uusille Vauvoille perheineen! Ja tiukkoja supistuksia kaikille haluaville (taitaa koskea jo meitä kaikkia tässä vaiheessa kuuta?)!
t. Ninnuli rv 39+3
Me täällä Pulinan kaa ollaan näköjään samoissa, odotellaan ja odotellaan! Mullakin on taas huomenna neuvola ja kuulemma sitten keskiviikkona voisi varailla aikaa äippäpolille loppuviikoksi.
Täälläkin on riidelty miehen kanssa, se tuntuu olevan suosittua näin loppuaikana. En sitten saanut kunnolla nukuttuakaan, pari hassua tuntia. Kun massu oli koko ajan melkein kivikovana, selkään koski ja välillä muutaman kerran kunnolla alavatsaankin, mutta ei sen kummepia.
Nyt on sitten armoton väsymys ja täytyy lähtee kohta päikkäreille kun nuorimmainenkin lähtee.
Hyvää sunnutain jatkoa meille kaikille =))
joan 41+1
Kyllä rintakumeja pitäisi löytyä ihan noista suurempien markettien vauvatarvikehyllyistä. Omani ostin ainakin Prismasta ja Citymarketissakin olen nähnyt. Mut jollei löydy niin ainakin apteekissa pitäis olla, tosin varmaan maksaa sit vähän enemmän. Se on sellainen Ainun n. 10x10cm kokoinen laatikko, jos ei vaan ole osunut silmään?
Tarkka pikkumies syntyi laskettuna päivänä (kuten kolme meidän neljästä lapsesta) 05.10.05
Synnytys oli taas sellainen seikkailu, että kirjoittelen siitä sitten paremmin, kunhan olen itsekin saanut sen jotenkin jäsenneltyä... Mutkia oli vähän matkassa.
Supistuksen alkoivat säännöllisinä ti4.5. klo.23.30., sairaalaan lähdimme ke aamuyöllä ja vauva syntyi ke iltapäivällä. Yöllä harmitti, kun en siinä lähtötohinassa, mummua odotellessa ja lapsille kamppeita valmiiksi laitellessa, ehtinyt käydä täällä ilmoittamassa, että se on menoa nyt;-)
Pe kotiuduimme ja kotiinlähtö meinasi meilläkin siirtyä, mutta onneksi kaikki oli sitten kuitenkin ok! Vauva syö ja nukkuu, isot sisarukset (3v,5v,7v) ihailevat ja hoitavat. Itsekin olen ihan kunnossa, maitoa tulee, paino pudonnut raskautta edeltäviin lukemiin yms. Mutta rinnat vaan niin mahdottoman turvoksissa, tosi kipeät ja rinnanpäät välillä ihan rikki - elo siltä osin taas vähän hankalaa...
Kiitos tsempityksistä ja suppareiden toivotuksista. Pitipä taas käydä teidän kuulumiset lukemassa (riippuvuus on kyllä tästä touhusta kehittynyt). Sain täällä kotona ihanan rauhallisen ihkaoman parituntisen, kun mies lähti lasten kanssa tontille hommiin (voi tätä rauhaa!!) Meidän tontti sijaitsee 1km:n päässä nykyisestä kodistamme, joten menivät pyörillä. Ihana ilma, itsekin kyllä täytyy mennä jossain välissä happea haukkaamaan. Jonkin verran ollut supisteluja, mutta ei mitään sellaisia synnytykseen viittaavia, mistä Waimo72 mainitsikin...Mutta en menetä toivoani, kyllä se sieltä tulee -erityistsempitykset myös muille reilusti jo la:n ohittaneille kuten Joanille ja Pulinalle ym. ja tietty muillekin, jotka tsemppiä tarvitsevat. Nämä viimeiset päivät ovat kyllä henkisesti välillä niin tuskaa että!!!
Lohduttavaa kuulla, että muillakin on ollut riitoja puolisoidensa kanssa. Meilläkin " riita" oli ihan naurettavasta aiheesta. Minä pyysin miestäni hieromaan, hän lupautui (niin kuin muinakin iltoina), mutta jäikin sitten hetkeksi tv:n eteen jotain ohjelmaa katsomaan. Minä siinä sohvalla möllötin ja sanoin, että ei tartte sitten hieroa. Mieskin otti itseensä ja lähti nukkumaan. No, ilta päättyi kyllä sitten ihan mukavasti, kun menin miehen kainaloon itkemään ja kertomaan kaiken mikä painoi...
Minä tässä pähkäilen sitä, että pyytääkö anoppi ensi yöksi meille vai ei? Hän on siis oma-aloitteisesti lupautunut tulemaan. Pystyisi olemaan huomiseen iltapäivään meillä (ja siskoni pystyy tulemaan taas huomenna illalla, jos mitään ei ole vieläkään tapahtunut), mutta matkaa on yli200km...En millään viitsisi häntä suotta tänne pyytää, mutta toisaalta olisi turvallisempi olo, jos paikalla olisi lastenhoitaja (muutoin meidän pitää alkaa raahaamaan lapset puolitutuille keskellä yötä). Mitä te muut tekisitte??? Siis anoppi on hyvä tyyppi ja todella tulee, jos me vaan pyydetään, mutta silti ärsyttää, jos mitään ei tapahdukaan...Pitäisi kuitenkin kohta jo alkaa ilmoittelemaan hänelle, jos haluamme hänet tänne...Toisaalta synnytyksen todennäköisyys kasvaa yö yöltä ja päivä päivältä, kun viikkoja jo 41 kasassa...Ellei sitten tämä meidän vauva ole päättänyt jäädä yksiöönsä ja haluaa tehdä historiaa ;)
Noh, en vaivaa teitä enemmillä löpinöillä. Ruoka olisi valmis, kun vain saan miehen ja lapset tänne niin pääsisi syömään. Tosin itsellä on niiiiiin täysinäinen olo, että ei paljon ruokaa mahdu vaikka mieli tekisi. Ummetuskin on pikkuisen vaivannut muutamana päivänä, kun vauva painaa tuota suolistoa " umpeen" ...höh!
t.Sinisiipi rv41+0
Kotiuduin juuri kurssitapaamisesta ja edelleen ollaan yhtenä kappaleena! :) Ei vauva onneksi päättänyt tehdä tuosta tapaamista ikimuistoista pyrkimällä ulos kesken kaiken ;) Onneksi näin, sillä mies oli tän viikonlopun tosiaan metsällä ja olis voinut mennä melko vaikeaksi, jos olis pitänyt lähteä synnärille suoraan teerimetsältä tai sieltä maatilakartanolta (yli 40km sairaalalta), jossa oltiin viettämässä viikonloppua opiskelukavereiden kanssa.
Ihmettelin kyllä tosiaan, et miten pino on vasta 3. sivulla tähän aikaan päivästä, mutta kenties kaikki eivät ole vielä kerenneet/suppareiltaan pystyneet koneelle tulla.. :D Toivossa hyvä elää, tosiaan! ;)
Lähden tästä just kaverin luo kestovaippaesittelyyn. Onnea synttärisankarille ja kaikille muille tsemppiä odotukseen....
Precious 37+6
ensin tärkeimmät eli KUUKIRSIKALLE sylintäydeltä onnea nyytistä!!
jään mielenkiinnolla odottamaan synnytyskertomusta.. :)
ja EMPULLE synttärionnea halausten kera!!*ahmii heti kakkua*nam!
tänne ei ihmeitä.välillä supistelee mutta ei tarpeeksi..
tulen myöhemmin paremmalla ajalla,nyt ruuan laittoon.
-nasuli ja masu 38+5
*MUTULLE ja KUUKIRSIKALLE ONNEA VAUVOISTANNE! Kunpa itsekin olis jo kohta tuossa pisteessä...*huokaus*
*SUSKU30: Täällä myös pientä alakuloisuutta ilmassa. Tuntuu, että on vaikka mitä tekemistä, mutta ei saa itseään niskasta kiinni. Mies lähti taas eiliseen tyyliisä iltavuoroon ja tulee vasta klo22 jälkeen kotia. Huomenna menee aamuvuoroon. Mitenköhän nämä päivät saisi kulumaan rattoisemmin? Tuntuu välillä todella yksinäiseltä ja masentavalta...
Koiran kanssa olen lenkkeillyt, mutta pitkiä lenkkejä ei yksinkertaisesti enää jaksa. Kotia on siivottu niin, että torstaina oli verenpaineet koholla, joten levolle jouduin. Huomenna aamulla neuvolaan taas mittauttamaan paineet ja tutkituttamaan pissa, ettei ole sokeria ilmestynyt. Tiistaina äippäpolille synnytyksen tapa-arvioon.
Mulla on nyt viimeiset 3-4 päivää ollu ihan sellanen tunne, että kohta tulee synnytykseen lähtö. Siis mitään kivuliaita supistuksia tai muita merkkejä lähestyvästä synnytyksestä ei ole, mutta tunne on vaan sellanen, että kohta tapahtuu. Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta tavarat, jotka sinne otan mukaan, on kyllä listattu lappuselle. Pakkaamisestakin on vahva tunne, että PAKKAA NYT SE LAUKKU JO! No jos sen sais tänään tehtyä...
Töissä mies vahtii pitkin päivää puhelintaan ja odottelee soittoa synnytykseen lähdöstä.
Koirallekin pitäisi hoitopaikka järjestää.. kissa nyt pärjää kotona, kun sisäkissa on. Käy vaan ruokkimassa sen ja pitämässä vähän seuraa. Eihän siellä sairaalassa nyt toivon mukaan kauaa olla, joten ei sen suurempia järjestelyjä onneksi tarvi tehdä.
Tulipa taas lörpöteltyä ja kasvatettua pinoa.
*_EMPULLE SYNTTÄRIONNITTELUT!
-Pepca rv 37+4-
KUUKIRSIKALLE onnittelut pikkumiehen syntymän johdosta! Ihanaa vauva-arkea koko perheelle. Minkäskokoinen nyytti sieltä tuli? Synnytyskertomusta odotetaan mielenkiinnolla!
EMPULLE synttärionnittelut!
SINISIIPI, kun kerran kysyit, niin minä sinuna kutsuisin anopin paikalle, jos hän kerran olisi tulossa eikä ole mikään hermosahatyyppinen henkilö. Kuten sanoit, niin kyllä se synnytyksen todennäköisyys kasvaa hetki hetkeltä - ja vaikka vauva vielä hetken antaisi odottaa itseään, niin ei anopin visiitti varmaan turhaksi jää. Onhan hänestä kai joka tapauksessa apua huusholleeraamisessa ja lasten kanssa olemisessa, helpottaapa sun ja koko perheen oloa sikäli.
Mäkin olen nyt saanut vastailla noihin jokojoko-kyselyihin. Tosi pöljältä tuntuu, kun sukulaiset soittelee, että onko jo jotain merkkiä synnytyksen alkamisesta. Jos olis, niin enhän mä silloin olisi himassa vastailemassa puhelimiin! Ääh... Ja niin viisas en todellakaan ole, että osaisin vastata semmoisiin kysymyksiin kuin että syntyyköhän se vauva nyt viikon sisällä vai vasta laskettuna aikana vai meneekö peräti yli. Mrrr! Alkaa huumori ja kärsivällisyys loppua. Taidan jättää puhelimeen vastaamisen sikseen, ennen kuin pinna palaa totaalisesti ja räjähdän jollekin sukulaistädille.
Nyt taas selkää kolottaa kovin, eikun vaateriin sohvalle.
t. IdaA 38+1
Ja heti kärkeen onnittelut Empulle ja kiitos kakusta, naminami :)
Laitathan taas niitä " suppari-tsupeja" tulemaan kun ne on minusta niiiin hauskoja :D Itse en kyllä niitä tarvitse, oottelen vain keskiviikkoa, mutta muille niitä tarvitseville.
Aikasta oottelemista tää on kyllä *huoh*.
Nasulille paljon, paljon paaaaljon tsempityksiä huomiseen, olehan reipas ;) ;) ;)
rv 38+6
Pikaisesti käväisin kuulumisia lukemassa ennen vieraiden saapumista (Koukussako? Minäkö? ;D)
Ja sitten lähtee niitä " suppari-tsupeja" ;D;D;D
[color=violet][b]~~~tsup~~~tsup~~~tsup~~~tsup~~~tsup~~~
KUUKIRSIKALLE: onnea nyytistä ! Synnytyskertomusta odotellaan mielenkiinnolla.
Missäs ANNU,MARI;HENNA_: Joko ovat päässeet tositoimiin ?
Suppareita meille kaikille !
EMPULLE synttärionnittelut !
HENNAJO:Miksi sulla on äippäpolikäynti ensi viikolla ?
Mukavaa aurinkoisen päivän jatkoa ! Huomenna taas uuden viikon alku.:)
Ponnyt rv 38+5 ja masunasukki
Lovisa: Olet ensisynnyttäjä. Sektio ei sinänsä ole synnytys. Itsekin tuota mietin kun toista odottelin ja kysäisin silloin sairaalasta ja vastaus oli et olin ensisynnyttäjä tokaa odottaessa. Se synnytys kesti sitten sen kuutisen tuntia, joten saas katsoa kuinka nopeasti tämä kolmas tulee maailmaan.
Ponnyt: Jalassa löytyy laskimoiden krooninen vajaatoiminta, eli pahat suonikohjut. Nyt tuntuu et jalassa on muutakin häikkää, joten pitää käydä tarkistuttamassa, ettei kohta ole sitten veritulppaa. Tässä vaiheessa varmaan aika tarkkaan mietitään kumpi on parempi vaihtoehto vauvalle, käynnistys vai se että joudun syömään jotain lääkitystä. Eka lapsi synty rv38+2 ja toka 39+2, joten uskoisin et se käynnistys olis se vaihtoehto.
Kuukirsikalle onnea!!!!
Empulle suuuuuuret synttärionnittelut ja kiitokset kakusta! Njam!
Kuukirsikalle onnittelut pienestä nyytistä!
Hemulii_i: Juteltiin tuossa taasen miehen kanssa ja se sanoikin, että ei yhtään tiedä mitä tuleman pitää, on jännittynyt ja odottaa vauvaa niin kauheasti ettei tiedä miten päin olisi. Yrittää kai siksi keksiä jotain tekemistä, kun on vähän hakusessa tämä tulevaisuus. Yritän siis uskoa, että kun vauva tulee, niin elämä asettuu omiin uomiinsa. Tuli ainakin parempi mieli siitä juttelusta. :)
Täältä kanssa lähetellään suppareita kaikille meille niistä haaveileville (=masokisteille)!
Rv 39+5
En itseäni samaksi tunnistais ,jos en tässä ruumiissa asustais ;)
Olo on ihan eri planeetalta =) Lähdin lasten kans kävelylle keskipäivällä ja haettiin meitin auto mummolasta. Sinne sattuivat tulemaan veluni perheineen ja myöhemmin toinen isosiskoistani miehensä kanssa. Laitettiin ruokaa ja kahviteltiin urakalla.
Kävely teki tosi hyvää, vaikkakin masu kovana sainkin osan matkaa taivaltaa ;) Nyt voisin vaikka vuoria siirrellä!!!
Ainut mikä vaivaa on sitkeä päänsärky :/ (huomasin jokin aikaa sitten)
Johtunee eilisestä jännityksestä ja sen laukeamisesta...
Nyt pitäisi pestä muutama koneellinen pyykkiä ja siivoilla muuten tätä kotia. Ainahan sitä tekee sen VIIMMEISEN siivouksen ennen laitokselle lähtöä ;)
Huomenna suuntaan kohti kaupunkia ja shoppailu voi alkaa ;)
Waimo72 *intoa puhkuen* ja masuli 38+6
Aika monet lakanat ja koneelliset olen saanu pyörittää/vaihtaa.
Mä olen kans huomannu että jos alkaa supistella ja menee sit makaamaan, niin voi lopettaa supistusten laskemisen jos ne alkaa hyytyä. Ei ne oikeet sit hyydy ja pahenevat vaan.
Kuuma suihku laajentaa kans verisuonia ja lopettaa nuo harjoitussupparit.
Nyt tekemään sitä " viimeistä ruokaa" ennen synnytystä...
MIKSEI meille uudelleensynnyttäjille kerrota hyvissä ajoin noita pikku jekkuja mistä todellakin tiedät synnytyksen käynnistyneen????
Mulle vielä kätilö painotti ettei saa sokeasti luottaa siihen millainen edellinen synnytys on ollut tai mennyt!! Kuulema jokainen lapsi syntyy vähän niinkuin omalla luonteellaan...
NIIN ja synnytys voi sitten tyssätä tai pitkittyä siitäkin että alkaa jännittämään supistuksia tai kellottamaan (tuijottamaan supistusten väliä) aikaa.
Ihmettelenkin että kuinka sitä olinkin rauhallinen ja rento toisen synnytyksen kohdalla loppuun asti! Poju syntyi vasta neljä päivää lasketunajan jälkeen. koko aikana en panikoinut et milloin syntyis...
Nyt olen ollut paljon kärsimättömämpi =X
Jep! Et tällaisia mietteitä keskellä siivousinnon...
Waimo72
Myös minä jään odottelemaan synnytyskertomusta ;).
[b]NASULI[/b]: Peukutuksia ja tsemppiä huomiseen!!!
*Vallu*
ONNEA NYYTTINSÄ HAKENEILLE...
Täällä kanssa podetaan melkoista alakuloa, siksi en eilen pinoutunut vaikka kävinkin lukemassa pinon. Tuntuu ettei oikein mikään jaksa kiinnostaa. Kaikkien hommien aloittaminen takkuaa ja puhelin soi useamman kerran päivässä ja ihmiset kyselee että vieläkö olen kotona. No, luultavasti en puhelimeen vastaisi jos sairaalassa olisin. Lisäksi ihan ventovieraat kyselee esim. kun vien poikaa eskariin että milloin, milloin. Kaitpa sen kertoisin jos tietäisin.
Kaikki tavarat on valmiina, sairaalakassista puuttuu vaan dödöt sun muut mitä ei oikein voi etukäteen sinne laittaa. Ostin vauvalle toppapuvun jossa oli erikseen takki ja lappuhaalarit, sellanen valkoruskea. Värit voi kuulostaa karseilta mut oli tosi kaunis ja sopii kummalle vaan. Rintakumeista sen verran...mulla ei sellaisia ole koskaan ollut mutta nyt kun todella meinaan yrittää imettämistä(aiemmin luovuttanut jo alkumetreillä) niin en ainakaan löytänyt niitä paikallisesta Prismasta, ovatko peräti apteekkikamaa? Vai eikö vaan sattunut silmään?
Minusta tuntuu että kaikki ärsyttää. Lapset ärsyttää jos niistä lähtee vähänkään ääntä ja tottakai niistä lähtee. Ukko ärsyttää. Milloin se on mielestäni liian vitsikäs kun itse olen kipeä yms. Onneksi se on ollut aika ymmärtäväinen(ei muutenkaan suutu helposti) vaikka olenkin ollut aika ärripurri parit viime päivät.
Mullakin seur. kontrolli ke jolloin 41 vkoa täynnä. Meinasin kyllä etten sieltä enää kotiin lähtisi mut voipi olla että vielä heittävät...
susku rv 40+4