G: Saastatteko lapsilisat lapsenne omaan kayttoon? Saastivatko vanhempasi lapsilisat omaan kayttoosi, missa iassa sait alkaa kayttamaan niita?
Kommentit (26)
Lapsilisät ovat menneet tarpeeseen, ja tuskin ovat edes riittäneet!!!
kun menin ylä-asteelle. Ostin niillä muun muassa vaatteita itselleni, loput oli säästetty opiskelua varten. Itse haluan säästää myös omille lapsilleni. Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa, jos vanhemmilla on varaa. Tottakai ne on ensisijaisesti tarkoitettu vanhempien käyttöön.
Vierailija:
Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa, jos vanhemmilla on varaa.
lapsille kerätään rahaa pikkuhiljaa sitten muuten, mutta mielestäni ei ole tarkoitettu lapsen omaan käyttöön. eriasia jos tulot olis huimat että tosta vaan vois ne säästää, mutta pienituloisia ollaan.
niin ja mieleen tulee et sehän on epäreilua kun ekasta lapsesta saa n. 100e. tokasta n,110e. ja kolmannesta 130e. jne... et sit se kolmas lapsi ikäänkuin sais enemmän rahaa käyttöönsä:/...
vaikka tietty jos lapsen omille tileille laittais niin se tippus jokaisen kohdalla siihen sataseen, mutta oiskos tossakaan nyt mitään järkeä?
valitettavasti järki ei vielä juuri päätä pakottanut, onnistuin viettämään muutaman kuukauden harvinaisen leveää elämää mutta mitään ei jäänyt käteen:( muutin tuolloin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan noin 500km päähän vanhemmistani, tarkoitus oli kyllä tehdä hankintoja ensimmäiseen omaan kotiin, jne... tuli mm. hummailtua floridassa pari vkoa...
ei ollut aikanaan varaa laittaa noita säästöön. Itse ollaan oman lapsukaisen rahat tähän asti talletettu tämän omalle tilille. Tosin lapsella on ikää vasta reilu vuosi, mutta kun tähän asti on antanut talous periksi niin miksikäs ei.
Rahoja voitaneen käyttää jo aiemminkin joihinkin lapsen suurempiin hankintoihin/harrastuksiin ja säästöön jäävillä sitten rahoittaa esim. ajokorttia, kotoa muuttoa tai opiskelua. Mihinkään hummaustarkoitukseen emme niitä halua antaa, eli vanhempien kanssa sovitaan käyttötarkoitus.
Eli näin ollaan suunniteltu, saa nähdä mitä aika tuo tullessaan...
osakkeita (en nyt viitsi mainita mitä...) Ne ovat tuottaneet ihan kivasti ja nyt olen siirtänyt ne omille lapsille.
Meillä säästetään rahastoihin puolet lapsilisistä.
Sen verran ehkä kertyy että astiat, huonekalut ja muun tarpeellisen saa hankittua
Tämä säästämisperiaate minun tuttavissa +heidän tuttavissaan on alemman keskiluokan touhua. en tiedä ketään keskiluokkaista tai varakasta joka tälläistä touhuaa. Nää on just näitä " säästetään meidän Patricia- Anastasialle rahaa jotta se voi osallistua mallimittelöihin ja leikata nenänsä ja käristää nahkaansa Ibizalla (mamman kanssa sitten joskus 15 vuoden päästä).
Kurjaa on jos otetaan lapsilisä pois taas ja kerran keskitulosilta jotka muutenkin saa tehdän hirveesti töitä pärjätäkseen ja tullakseen taloudellisesti toimeen, kyllä suurimmalla osalla lapsilisät kai käyttöön tulee.. Sanon siis vielä kyse on periatteesta ei tulotasosta! Lapsilisästä voi AINA kieltäytyä jos kokee sen turhaksi tueksi!
Jos mä en olisi säästänyt lapsilisiä, olisin joutunut hakemaan mun lapsen lääkkeisiin maksusitoumuksen sossusta. Rahaa kun meni kerralla 2000¿ joista yli 800¿ oli ei-korvattavia vitamiineja ja muita ravintoaineita
Vanhempani säästivät myös meille lapsille ja saimme rahat käyttöön 25-vuotiaana (tosin osalla rahoistani maksettiin opiskelujani). Nuorempana harmitti kun tiesin, että rahaa on tulossa, mutta en sitä silloin saannut. Nyt olen oikein iloinen, että sain säästöt vasta pari vuotta sitten käyttööni. Omat lapsemme saavat säästöt varmaan myös 20-25-vuotiaana.
Itse sain rahat kun muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan 16- vuotiaana.
Olemme ajatelleet, että oma lapsemme saa rahat vastaavassa tilanteessa.
Mielestäni ok. Saimme hyvän elatuksen ja se riittää!
Itsekään en säästä lapsilisää. Se tulee palkkatilille, josta säästän noin 500 Euroa/kk. Ei voi erotella, mikä osuus se sitten on. Tai tietenkin joidenkin mielipahaa lieventääkseni voin määritellä, että säästän palkastani 500... Lapsilisä menee elämiseen!
Siis minkälainen ajatusmaailma teillä oikein on? Teidänkö mielestä jokaisen pitäisi saada saman verran palkkaa riippumatta opinnoista yms. asioista? Eli jos satut tienaamaan hieman enemmän kuin naapurisi, niin sinua täytyy rokottaa siitä sillä tavalla, että joudut maksamaan ylimenevän osan veroina plus sinulta otetaan sellaiset etuudet pois, jota mut saavat? Sekö on reilua?
Minä en ole rikas vaan opiskelija, mutta aloitan työnteon lähivuosina. MINÄ olen opiskellut vuosikausia ja tehnyt kaikkeni, jotta pääsen siihen hyvään asemaan, jonka tulen vielä saavuttamaan. Enkö minä saisi nauttia työni ja opiskeluni tuloksista? Eikö minulla ole siihen oikeutta? Turhaanko opiskelin?
En kykene ymmärtämään.
Meillä tienataan yhteensä nettona noin 2500 euroa kuussa, eli emme todellakaan olem itään rikkaita! Silti tuo 100 euroa lapsilisää ei taloutta muuta suuntaan tai toiseen. Mieluuummin säästän ne siihen kun lapsi muuttaa pois kotoa/menee naimisiin/opiskelee... Silloin ei tarvitse miettiä mistä repiä rahat esim huonekaluihin!
Jos lisä tuntuu ylimääräiseltä, se investoidaan johonkin perheen yhteiseen juttuun, kesälomamatkaan tms.
Olen samaa mieltä. Ehdottomasti tuloraja lapsilisiin. Esimerkiksi niin, että siihen asti, kun lapsi täyttää 5 vuotta, tulee tuloraja. Siihen asti saisi kaikki.
Tuloraja olisi hyvä olla joku n. 4000 e/ kk yhteenlaskettu brutto.
Tein tässä taannoin kaveripiirissä ja perhekerhossa pienen gallupin lapsilisien käytöstä. Juttelin liki 20 äidin tai isän kanssa ja vain kolme kertoi käyttävänsä rahat ja tarvitsevansa ne perheen hankintoihin (esim. ruoka tai laskujenmaksu). Muilla ne meni joko lapsen tilille tai rahastosäästötilille.
Minusta on todella väärin, että veronmaksajien rahoja käytetään rahastosäästämiseen. Eikö silloin jokainen kansalainen olisi oikeutettu saamaan vähintään 100 e/kk säästöön laitettavaksi?
Meillä lapsilisät menee elämiseen, mutta ei talous kaatuisi, vaikka ne jäisi saamattakin. Eli tulosidonnaiseksi ehdottomasti!
vaikka me parempituloiset nytkin jo teidät elätetään. Eli me maksamme suuria veroja, joista lapsilisät maksetaan, mutta me emme ansaitse niitä? HUHHUH. Meidän verorahoista maksetaan julkinen terveydenhoito, jota emme kuitenkaan tarvittaessa pääse edes käyttämään, koska köyhemmät ja sairaammat vie kaikki resurssit. Me maksamme terveydenhuollosta, mutta joudumme lisäksi maksamaan yksityisistä lääkärikäynneistä. Reiluako?!
...Ja minä olen tähän asti maksanut veroni ilolla, mutta tuo asenne sai kyllä minun pääni kääntymään. Ensi vaaleissa äänestänkin kokoomusta demareiden sijaan.
Ei lapsilisät todellakaan ole takroitettu miksikään teiniangstisen virkistysrahastoksi, vaan äideille ja isille lapsen hankintoihin käytettäviksi. Niih.