siis täh kaupan parkkiksella näinkö oikein??
pieni n.+- voden ikäinen auton ETUpenkillä kasvot MENOsuuntaan istuimessa?? toivottavasti eivät koskaan joudu kolariin!!
t:kerran sellaisessa olleessa ja selvinneenä yksi onneksi olin ja ei lapsi koskaa etupenkille!
Kommentit (54)
selkä menosuuntaan on ihan suomalaisten hömpötystä. Ulkomailla lapset istuu aina kasvot menosuuntaan pienestä asti. koska se on turvallisinta. Ilmeisesti suomessa vaan on turvallisinta istua selkä menosuuntaan, tai sitten muualla tutkijat on tyhmiä.
mut etupenkillä on ehkä hölmö kuljettaa, vain takana keskellä lapsi on parhaiten turvassa.
että Keski-Euroopassa suurin osa kolareista on peräänajoja kun taas Suomessa ajetaan enemmän nokkakolareita.
selkä menosuuntaan on ihan suomalaisten hömpötystä. Ulkomailla lapset istuu aina kasvot menosuuntaan pienestä asti. koska se on turvallisinta. Ilmeisesti suomessa vaan on turvallisinta istua selkä menosuuntaan, tai sitten muualla tutkijat on tyhmiä. mut etupenkillä on ehkä hölmö kuljettaa, vain takana keskellä lapsi on parhaiten turvassa.
Ja olen todella hyvilläni siitä että meidän kaksi vuotias oli selkä menosuuntaan, vaikka ne jalat ei niin mukavasti siinä ehkä matkustakkaan. Myös lääkäri sanoi että oli hyvä että oli niin päin. Istuin piti tietysti uusia ja oli todella vaikeaa löytää istuin joka laitetaan selkä menosuuntaan. Löytyi kuitenkin onneksi ja 3v:ksi aion näinpäin pitää.
tänä kesänä olen nähnyt yllättävän paljon irtolapia autoissa. Eivät ole minkäänlaisissa istuimissa eivätkä edes auton vöissä.
niin isukilla oli hieno mersu oikein, lapsi n.4vee kapusi takapenkille jonkin laiseen istuimeen (olin sen verran kaukana etten nähnyt kunolla) mutta musta kukaan ei laittannut minkään näköisiä vöitä kiinni lapselle, isukki hyppäs ratin taakse ja laittoi oman vyönsä kiinni..
selkä menosuuntaan on ihan suomalaisten hömpötystä. Ulkomailla lapset istuu aina kasvot menosuuntaan pienestä asti. koska se on turvallisinta. Ilmeisesti suomessa vaan on turvallisinta istua selkä menosuuntaan, tai sitten muualla tutkijat on tyhmiä. mut etupenkillä on ehkä hölmö kuljettaa, vain takana keskellä lapsi on parhaiten turvassa.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/?we_objectID=2538
lueppas tosta!
Meillä kyllä 4 v osaa itse laittaa turvavyön kiinni. Tietenkin aina varmistan esim. katson tai kysyn, mutta itse kyllä laittaa.
ei voi matkustaa selkä menosuuntaan, harmi vain! Eikä olla enää turvaistuimen omissa valjaissa, vaan pitää olla auton vöillä kiinnitettynä ja kasvot menosuuntaan. Eli jos kaveri kasvaa nopeaan tahtiin niin pakkohan se on naama menosuuntaan laittaa.
Tosin pituuden puolesta ei enää mahdu esim Britax Freewayhin, jossa matkusti vielä vuosi sitten. Silloin mahtui oikein hyvin mukavassa asennossa selkä menosuuntaan. Jalustallisissa istuimissa on paremmin tiöaa myös jaloille.
nykysuositus on kuljettaa lasta turvaistuimessa selkä menosuuntaan 4-vuotiaaksi asti. Suomessa turvaistuimeen oikein kiinnitetty lapsi loukkaantuu/kuolee hyvin harvoin. Eikö se riitä motivoimaan?
Pikku Fiatissa takapenkillä ilman turvavyötä...
ne olivat meidän aikanamme. Se, että itse on elossa, ei todista vielä mitään.
Meillä kyllä 4 v osaa itse laittaa turvavyön kiinni. Tietenkin aina varmistan esim. katson tai kysyn, mutta itse kyllä laittaa.
lähti parkikselta!!
niin takaboxissa oli vain pehmustettu penkki... onneks koskaan ei tapahtunut mitään!! mutta ei silloin ollut tälläistä liikenne kulttuuriakaan! on joo ajat todella muuttuneet!
matkustaa naama menosuuntaan istuimessa joka on tarkoitettu asennettavaksi niin päin.
Jopa autoliiton sivuilla tietoa uusista istuimista jotka turvallisia myös siihen.
Ottakaa asioista selvää ennenkuin vauhkoatte ja joo tekniikka kehittyy.
Niin ja meillä istuin oli eilen etupenkillä kun pakettiautossa ei takapenkkejä ole ja sillä pakko välillä matkustaa.
Minun henkilöautossa turvaistuin aina takana, eteen en laittaisi koska siinä turvatyynyt.
isän kuskin paikalta, äiti vauvan kanssa etupenkiltä, takapenkiltä 5 lasta ja "peräkontista" 4 lasta.
Sellainen Herran haltuun perhe... =( Miksihän heitä ei muuten ratsata, kun kohta alkavat ajaa suviseuroihin. Siellä on jos jonkinmoista viritystä, suurin osa lapsista tietysti matkustaa asuntovaunussa hyppien.
niin onko myös se fakta johonkin muuttunut, että alle 3v lapsen pää on suhteessa muuhun vartaloon vielä niin iso ja painava että heilahdusliike on todella vaarallinen? Joten edelleen, ota asioista itse selvää niin voit todeta, että alle 3v on turvallisinta matkustaa selkä menosuuntaan päin.
Mieltäsi rauhoittaakseni voin kertoa, että tässä "hinossa mersussamme", kuten asian ilmaisit, on integroitu lastenistuin ja lapsemme osaa tosiaan jo laittaa turvavyön itse kiinni, samoin 3-viuotiaamme.
Näppäriä poikia ilmeisesti.
tänä kesänä olen nähnyt yllättävän paljon irtolapia autoissa. Eivät ole minkäänlaisissa istuimissa eivätkä edes auton vöissä.
niin isukilla oli hieno mersu oikein, lapsi n.4vee kapusi takapenkille jonkin laiseen istuimeen (olin sen verran kaukana etten nähnyt kunolla) mutta musta kukaan ei laittannut minkään näköisiä vöitä kiinni lapselle, isukki hyppäs ratin taakse ja laittoi oman vyönsä kiinni..