Että mä niin häpeän tuota miestäni, kun ollaan "viihteellä"
eilen oltiin ystävän tupareissa ja sieltä baarissa jatkoilla.
Yritin taas ennen tupareita miehelleni muistuttaa, että pysyisi nyt sitten kohtuudessa juomisissaan. Mutta ei. Taaskaan.
Itse tupareissa oli niin päissään jo alkuillasta, että vaan nuokkui typerännäköisenä sohvalla, silmät punottaen ja sammaltaen typeriä juttujaan. Heitti minulle esim. ykskaks jotain "kun päästään kotiin niin mennään panemaan ja rajusti!!" ja miehen mielestä se tietysti oli tosi hauska juttu, itseäni hävetti!
Ja sitten kun päästiin baariin, mies alkoi pöydässä puristelemaan mua näkyvästi tisseistä kaikkien nähden ja kun kielsin, niin jatkoi vaan ja kailotti kauheeseen ääneen "jaa miksenmä muka saa omaa vaimoa nyt vähän tissistä koitella!" ja sitten yritti oikein kännisesti suudella kauheen kiihkeästi siinä pöydässä jne ja mä yritin vaan työntää miestä kauemmas, ärsytti ne känniset tukehduttamis-otteet ja vielä kaikkien seurassa (pikkupusut nyt vielä ymmärtäisi mutta tuollaista ei!)
ja sitten kaiken huipuksi kun päästiin kotiin (mä tulin vähän etuajassa) mies kompuroi kotiimme hirveällä äänellä, paiskoi ovia jne (asutaan kerrostalossa) ja kun hän valitti huonoa oloa ja erehdyin sanomaan että "olisko kannattanut juoda vähemmän" mies huusi kauheeseen ääneen että "SINÄ SE KAIKENTIETÄVÄ PERSEREIKÄ OLETKIN!" jne joka takuuvarmasti kuului naapureihin, muuten hiljaisena yönä.. sitten möykkäsi siinä vielä vähän ja painui hirveän kolinan ja ovien paiskonnan jälkeen nukkumaan.
Siis voi tsiisus, millaisen urpon olen erehtynyt naimaan! Ei ollut kyllä alkuaikoina tuollainen, mutta nykyään lähes poikkeuksetta joka kerran kun jossain ollaan ja mukana alkoholia. Mies ei tunne rajojaan ja muuttuu ihan pölkkypääksi juotutaan liikaa. Ei paljon huvita sen kanssa missään käydäkään...
Aamuisin se on aina vaivautunut ja kai pahoillaankin, kun kerron mitä on taas touhunnut/sanonut, mutta ei niin paljoa että rajoittaisi juomistaan yhtään sen enempää seuraavillakaan kerroilla...
Kommentit (30)
Siis ollaan MONESTI puhuttu asiasta, selvinpäin nimenomaan.
Tai siis minä yritän puhua, kysellä, nimenomaan rakentavasti että miksi juo niin paljon, miksei voi lopettaa kun huomaa alkavansa humaltumaan, miksi hän huutaa minulle, onko tuollainen käytös hänen mielestään normaalia, miten hän aikoo korjata asian, mitä mieltä hän olisi jos minä käyttäytyisin noin tms.
Mieheni on keskustelukyvytön (muissakin asioissa) on yleensä vaan hiljaa eikä edes vastaa vaikka kysyn. Saattaa sanoa että "no kyllä minä tiedän ettei ole asiallista käytöstä" mutta kun kysyn, että no miten aiot korjata asian tai teetkö sille jotain, hän vaan vastaa "en tiedä. no yritän" jne. Ei siitä mitään kunnon keskustelua tule, ei mieheni vaan kertakaikkiaan osaa keskustella mistään tällaisesta asiasta/tuntemuksistaan.
ap
ps. niin ja yöksi menemisestä; ei asu tässä lähellä (kohtuullisen taksimatkan päässä edes) ketään kenelle voisi kuvitella menevänsä yöllä yökylään...
yhteisiin rientoihin ja sanoisin näille kutsun antaville ihmisille, että mies on kännissä niin ääliö etten kehtaa enkä viihdy hänen seurassaan olla. Ilmottaisin myös miehelle, että näin olen sanonut. Josko sitten edes selvin päin juhliin mennessä hoksaa olla hieman häpeissään - tietää että hänen takiaan olet jäänyt kotiin.
Onko sinulla omia ystäviä joidenka kanssa voisit mennä viihteelle? Näin ei miestä tarvitse ottaa mukaan ja jos haluaa lähteä, sanot ettei kutsu koske häntä koska on niin känniääliö. Näin ei omasta elämästäsi tule kuitenkaan "tylsää".
Minulla oli ystävä joka oli kännissä todella ääliö. Käytin häneen tuota tapaa, eli jos hän oli lähdössä seurueeseen minä en mennyt jne. Alkoi se hänenkin lapsellinen kännikäytös hiljalleen muuttumaan. Kyllä se laittaa miettimään.
Miksi olet miehesi kanssa, jos on muutenkin keskustelukyvytön ääliö?
Sama syykö kuin minullakin exäni kanssa. Oli vaan niin komea ja osaava muuten. Mutta kaikki sosiaaliset taidot puuttuivat kokonaan.
No, raatorehellisiä syitä olen löytänyt ainakin nämä: mieheni osaa olla toisinaan myös ihana (esim. hellyys onnistuu häneltä, ohimennen kotona halailee, pusuttelee, silittelee -hyvällä päällä selvinpäin ja yleensä onkin hyvällä päällä jos häneltä ei vaadi mitään-) tykkää myös huomioida esim. tuomalla säännöllisesti kukkia. On hyvä isä lapsellemme (yhteinen lapsi onkin tärkein syy pysyä yhdessä).
Sitten toissijaisia syitä (mutta syitä kuitenkin): mies on ulkonäöltään minun makuuni, vetovoimaa siis on. on työssäkäyvä, joten ei tarvitse kituuttaa (verrattuna että "ryhtyisin" yksinhuoltajaksi). Ja sekin vielä, että olen jo kerran eronnut eli ns. epäonnistunut, nyt olisi hirveän korkea kynnys "epäonnistua taas" tai ehkä siis myöntää se julkisesti. Voin kuvitella sukulaisteni lausahdukset "no voi sitä XXX:a, eipä se taaskaan onnistunut miessuhteessaan, miten sen parisuhteet aina noin epäonnistuukin, haihatteleeko se "tyttö" vai eikö se kestä pieniä vastoinkäymisiä ja heti luovutetaan ja erotaan..."
No onko nämä nyt sitten hyviä syitä pysyä yhdessä tai erota, en tiedä.
ap
Hmm.. tilanne on aika ikävä, mutta uskoisin että hän tajuaa typerän käytöksensä mutta ei vain pysty tai halua humalatilassa sitten pitämään antamaansa lupausta. Toivon todella että keskustelu auttaisi, mutta tokihan se vaikeaa on jos toinen vastailee epämääräisesti tai on jopa hiljaa. Toisaalta taas, miehesi vaikuttaisi puhuvan pienessä sievässä enemmän, mikäli ymmärsin oikein? Entäpä jos sovitte koti-illan, jolloin otatte molemmat muutaman rohkaisevan, pari olutta tai pullo viiniä ja puhuisitte siinä samalla? En tarkoita mitään räkäkännien vetoa vaan juuri sen verran että kielenkannat alkaisivat laulamaan ja tilanne kuitenkin olisi vielä enemmän selvän puolella.
Toisaalta, voisitte kokeilla vuokrata vaikka mökin missä voisitte yhdessä viettää aikaa ja kertoa toinen toisellenne mikä mättää, vaatii kyllä molemmilta paljon ja tietysti myös halua selvittää asiaa.
Entäpä jos sovit jo etukäteen muualle yöksi menosta, jos lähdette yhdessä ystävienne juhliin ja jatkoille? Tai jatkoillahan voi lähteä vaikka eri baariin jos käytös menee törkeäksi ja tehdä selväksi että siitä syystä siirryt muuanne? Tyttöporukka vaan kasaan ja toiseen baariin hauskaa pitämään ja miehet jääköön kertoilemaan keskenään omia juttujaan :)
Toivottavasti ratkaisu löytyy tai sitten pitää vain ruveta plussia ja miinuksia kirjaamaan paperille ja katsoa kumpia tulee enemmän ja sitä rataa sitten ratkaisuja tehdä.
Minulle menisi yli jo tuokin, että mies lupaa juovansa "vain" 6 kaljaa. Mikä ääliö...
niin siis mieheni EI osaa keskustella pienessä sievässäKÄÄN, mitähän kirjoitin että sait tällaisen vaikutelman...
Muuten kiitos kommentistasi :)
ap
emme juo alkoholia ollenkaan...Osataan pitää hauskaa ilman viinaakin..
Ajattelin vain että ehkä hän on puheliaampi pienessä sievässä, mikäli täysin selvinpäin on vaitonainen keskustelemaan ja kännissä sitten tulee juttua, vaikkakin suorapuheista. :D
Kannattaisko mennä vaikka hyvän ystäväsi luo yöksi? Tai vaikkapa sisaruksen? Ei se hotelli aina ensimmäinen vaihtoehto tarvitse olla. Toisaalta, eiköhän tässä tapauksessa kannattaisi puhua asiasta, ei kiukuta, syyllistää tai mitään muutakaan vaan rakentavasti keskustella, mistä syystä hän juo itsensä moiseen kuntoon ja nolaa sen jälkeen sekä sinut että itsesi? Mikäli hän ei ole alunperin käyttäytynyt tyhmästi kännipäissään, voi syynä olla vaikkapa työhuolet tai ihan mikä vain, joka sitten purkautuu typeränä käytöksenä ja viinan liikakäytöllä. Kerro toki hänelle ettet osaa lukea ajatuksia ja toivot että saisitte selvyyden asiaan ja kuinka löytäisitte kompromissin juhlimiseen. Ja keskustelut kannattaa käydä selvinpäin, jos toinen tai molemmat on kännissä niin siitä ei tule muuta kuin huutamista, uhoamista ja katumusta.