Miten ei voi ymmärtää että toisilla vaan on eri rytmi!!
Oli eilen kaverin kanssa puhetta, että lähdetään tänään yhdessä (lasten kanssa) puistoon eväsretkelle ja jäätelölle kaupunkiin jne.
Ajasta ei ollut puhetta, vaan siitä että "soitellaan aamulla tarkemmin"
No kaveri sitten soitti tuossa puoli kymmeneltä, että jokos lähdetään, he ovat valmiina! Ja kun mä sanoin, että en mä pääse vielä mitenkään liikkeelle, itse heräsin juuri hänen soittoonsa (ainoa aamu taas viikkoon ettei ollut pakollista laittaa herätyskelloa soimaan, joten en laittanut) ja että lapsetkin nukkuu edelleen ja menee oma aikansa että saan kaikki aamutoimet, syömiset, itseni laittamisen yms. hoidettua eli päästäisiin lähtemään varmaan 11-12 aikaan...
no, kaveri suuttui ja perui sitten koko retken!
Joo-o.. no mikäs siinä että toiset haluaa nousta lauantai-aamunakin jo joskus seitsemän aikaan, mutta KAIKKI EI HALUA!
Kommentit (76)
Tuohon aikaanhan ap:n kaveri soitti!
kuin jälkiviisaus. Olisi pitänyt sopia tarkemmin. Ja jos ap nyt haluaa lepytellä kaveriaan, niin laita viesti: sori, että retki meni tänään mönkään. Olisi pitänyt sopia tarkka aika, ettei olisi tullut tällaista väärinkäsitystä. Yritetäänkö huomenna / tai joku päivä uudestaan.
etteivät kaikki halua tuhlata vapaapäiväänsä nukkumiseen.
Oon itse aamuvirkku ja mua välillä ärsyttää se, että puoli päivää on mennyt ohi ennen kuin mun mies on saanut itsensä edes sängystä ylös.
Mun miestä taas ärsyttää se, että iltaisin olen kymmenen maissa jo kanttuvei. Tasapainon löytäminen on haastavaa, mun meillä on niiin erilaiset luonnolliset rytmit.
Aikamoista vääntöä arki... Mutta eihän tuosta nyt suuttua tarvis.
Tällaisissa tilanteissa pitäisi sopia aika tarkemmin.
nyt varmaan oikeesti kuitenkaan suuttunut tästä, vaan totesi ehkä että ei sitten järjesty tämä reissu tänään jos oli aatellut iltapäivälle muuta ja heillä ehkä alkaa tulla lounasaika päiväunet jnejne. Itse en samasta syystä päästä meidän lapsia pimpottelemaan naapuriin kuin vasta reilusti kymmenen jälkeen koska tiedän että siellä nukutaan pitkään. Iltapäivisin ehdimme sitten yhdessä leikkiä pihalla aivan hyvin. Nyt tekstaria ja ehdottamaan uutta aikaa!
Ihmisillä on erilaiset rytmit. Lapsillakin on erilaiset rytmit. Sen huomaatte viimeistään murrosiässä, kun pääsevät/vaativat päättämään omista nukkumisistaan.
Meillä meidän poika on tullut isäänsä ja niinpä nukkuvat aina klo 10 ja menevät nukkumaan 22-23. Tietysti kun palaan töihin, on taas aikaistettava rytmiä, mutta pojan oma rytmi on nimenomaan myöhäinen.
Serkut taas heräävät klo 6 ja menevät nukkumaan 19-20. Ihan sujuvasti pystymme sopimaan yhteisistä tapaamisista yms. kun olemme suvaitsevaista porukkaa ja tajuamme, että perheillä on erilaiset rytmit (itse herään kyllä viimeistään klo 8).
En tajua näitä "klo 9.30 ei enää ole aamu". Oma perheeni oli näitä varhaisia herääjiä ja viikonloppunakin siis herättiin viimeistään klo 7.30. Minulle kuitenkin opetettiin, että ennen klo 10 ei saa soittaa kenellekään eikä mennä käymään, koska se ei ole kohteliasta. Aamu siis jatkuu klo 12 asti, sitten alkaa iltapäivä ja klo 18 jälkeen alkaa ilta. Ei ole olemassa erikseen mitään aamua ja aamupäivää, joita pitäisi erotella. Jos puhutaan aamusta, kyllä se vaan jatkuu aina sinne puolille päivin asti ja sitten alkaa se päivä.
Kohteliaita tapoja voisi opetella ne aamuvirkutkin. Vai päästättekö lapsenne rimputtelemaan ovikelloja klo 9 lauantaiaamuna???
Siis klo 11 jälkeen eletään jo PÄIVÄÄ, ei AAMUA. Ihan oikein teki kaveris. Se, että sinä vapaapäivänä makaat perse homeessa puolille päivin ja väität sitä aamuksi, ei tee siitä aamua.
Minuakin risoo todella se että aamu-unisemmat kaverini sanovat saman kun yritän jotain aikaa sopia: "En tiiä, soitellaan aamulla tarkemmin." Ja sitten vielä kymmeneltäkin puhelimeen vastaa juuri herännyt, pöpperöinen kaveri. Ja lapsetkin nukkuu vielä, mä en käsitä. Siinä on oikeesti jo puoli päivää mennyt harakoille kun toinen lähtövalmiina. Ja itsella on mennyt se puoli päivää siinä odotellessa että josko kohta se toinen suvaitsisi olla valmiina.
Lauantainakin jos lähtee esim. shoppailemaan tällaisen henkilön kanssa on melkein kaikki paikat jo kohta kiinni kun kaupoille päästään. Ja sitten maristaan kun kaikki menee niin aikaisin kiinni...Joopa joo...
itse nukun n. 8 h, lapsi 10-11 ja meidän rytmi on se että noustaan n. klo 8.30-9.30 välillä. Emme siis nuku enempää kuin muutkaan, mutta se milloin nukumme voi olla eri.
Myönnän suoraan, etten ymmärrä tuollaista "rytmiä"
Siis klo 11 jälkeen eletään jo PÄIVÄÄ, ei AAMUA. Ihan oikein teki kaveris. Se, että sinä vapaapäivänä makaat perse homeessa puolille päivin ja väität sitä aamuksi, ei tee siitä aamua.
.
60 % on ILTAvirkkuja jotka haluavat eivät halua herätä ennen kahdeksaa, ja mieluiten vasta lähempänä yhdeksää? Viime vuonna julkaistu tutkimus.
klo 12 asti on aamu, klo 18 asti päivä/iltapäivä.
Tiedän vain yhden perheen missä valvotaan myöhään. Täällä kaikki perheet elää melkein samalla rytmillä. Ei lasten kuulu valvoa yöaikaan.
se kello kymmenen on? Me vanhemmat valvomme öisin ja isompi muksu menee siinä kympiltä nukkumaan. Pienempi on vasta kuukauden ikäinen ja valvoo ihan miten sattuu... Kertokaa nyt mitä haittaa siitä on yksi vuotiaalle että menee kymmeneltä nukkumaan ja herää aamulla klo 9-10. Ja kun meilläkään juuri koskaan mitään pakollisia menoja, neuvolaa lukuunottamatta. Kouluunkin lähtee vasta kuuden vuoden päästä, joten sitä asiaa ei nyt ihan vielä tarvitse miettiä. Eikös tärkeintä kuitenkin ole, että lapsi saa tarvitsemansa määrän unta? Riippumatta siitä, millä aikavälillä se tapahtuu.
Minuakin risoo todella se että aamu-unisemmat kaverini sanovat saman kun yritän jotain aikaa sopia: "En tiiä, soitellaan aamulla tarkemmin." Ja sitten vielä kymmeneltäkin puhelimeen vastaa juuri herännyt, pöpperöinen kaveri. Ja lapsetkin nukkuu vielä, mä en käsitä. Siinä on oikeesti jo puoli päivää mennyt harakoille kun toinen lähtövalmiina. Ja itsella on mennyt se puoli päivää siinä odotellessa että josko kohta se toinen suvaitsisi olla valmiina.
Lauantainakin jos lähtee esim. shoppailemaan tällaisen henkilön kanssa on melkein kaikki paikat jo kohta kiinni kun kaupoille päästään. Ja sitten maristaan kun kaikki menee niin aikaisin kiinni...Joopa joo...
Sulla menee puoli päivää pilalle jos kaverisi nukkuu vapaa päivänä pidempään? :D Anteeksi nyt vain, mutta sitten voisit noin sanoa jos olette jotakin sopineet ja ei vielä klo.14.00 ole lähtenyt matkaasi ):) Jos soitat klo 10.00 on vielä paaaaaljon aikaa jäljellä ;)
aamunatsit, että miten se tekee teidän päivästänne sen paremman, jos heräätte klo 7 ja menette klo 10 nukkumaan verrattuna siihen, joka herää (vknloppuna ja lomilla) klo 10 ja menee yhdeltä nukkumaan? Aivan yhtä paljon aikaa on käytettävissä kummallakin. Ellette sitten tarkoita, että päivät on syytä käyttää marketissa roikkumiseen, jolloin sinne ei tietysti yhdeksän jälkeen pääse. Jos siis ei ole lapsia, jotka pitäisi nukuttaa aiemmin.
Kyllä muakin ärsyttää aamuvirkut, jotka yhteisissä illanvietoissa alkavat kymmenen aikaan haukotella ja näyttää siltä, että pitäisi päästä sänkyyn. Mun mielestä aikuisen ihmisen pitäisi välillä osata valvoakin.
Itse teen freelancer-työtä, eli ei ole keneltäkään pois, jos aloitan työt vasta kymmeneltä tai pahimmassa tapauksessa puolenpäivän aikaan.
Minulle ei myöskään tuota tuskaa tehdä töitä vielä kymmenen maissa illalla. Koska lapsia ei vielä ole, niin en ole joutunut huolehtimaan heidän unirytmistään, mutta kaikissa tuntemissani lapsissa on näkynyt taipumuksia jompaan kumpaan "virkkuuteen". Mielestäni niitä on myös syytä kunnioittaa.
Jostain syystä aamuvirkut tosiaan tuntuvat pitävän itseään parempina ihmisinä, vaikkei minkäänlaista näyttöä aiheesta ole. Luonnollinen fakta on se, että ihmisillä on erilaisia rytmejä. Olen toisinaan yrittänyt kääntää omaani, mutta se luonnostaan lipuu takaisin tähän, jota nyt noudatan. Pystyn siitä kyllä tarvittaessa myös joustamaan.
Oletteko muuten kuulleet tutkimuksesta, jonka mukaan evoluutio ajaa samaan "laumaan" eri perheeseen ihmisiä, joilla on eri rytmi, jotta joku olisi aina vartioimassa laumaa?
on kyllä tavallisuudesta poikkeava rytmi. Siksi mun mielestä vastuu erilaisen rytmin kertomisesta on enemmän ap:llä.
Jos ei sovi ennakkoon aikaa milloin tavataan niin on turha vetää hernettä nenään jos toisille ei käy se aika mikä itselle sopii. Jos ei osannut ap ottaa muita huomioon niin ei sitä tee myöskään kaveri. Joustoa ei löydy kummaltakaan.
Ihan sama mikä on kenenkin aikataulu tai rytmi!
Jos jostain sovitaan ,sitten pidetään siitä kiinni(eli ap sopi että soitellaan AAMULLA),
tai sitten peruutetaan koko juttu HYVISSÄ AJOIN!
Itse olen odotellut kavereita kaupungilla puolisen päivää, ja siinä vaiheessa on jo into lopahtanut koko tapaamisesta!!!!!
Ap vaikuttaa välinpitämättömältä, olisin minäkin perunut niinkuin kaverisi!
Kaveri sanoi olevansa valmis lähtöön; ap olisi voinut sanoa että alkaa valmistella itsekin lähtöä, eikä vaan kommentoida laiskasti ettei vielä pääse liikkeelle.
Ap on yksi näistä jotka odottavat että kaverit odottelevat sinua kuin kuninkaallista,koska seurasi on NIIIIN haluttua!
Ajankohta jolloin soitti oli AAMU. Puhe oli ollut sopimisesta ajankohdasta, eikä siitä että pitäs olla HETI lähtövalmiina.
Tiedän vain yhden perheen missä valvotaan myöhään.
Täällä kaikki perheet elää melkein samalla rytmillä. Ei lasten kuulu valvoa yöaikaan.