Onko kellään kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttanut raskaaksi tulemiseen?
Minulle lääkäri sanoi,että minun täytyy varautua siihen etten välttämättä tule koskaan raskaaksi. Minulla oli pidemmän aikaa hoitamaton hypotyreoosi, sillä lääkärit luulivat minulla olevan epilepsia. Sain kuitenkin ihan poikavauvan,joka on nyt 7kk. Haluaisin kamalasti vielä ainakin 3 lasta,mutta ajatus lapsettomuudesta saa väkisinkin mieleni harmaaksi..
Kommentit (5)
Minulla on ollut lievä, hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta olen tullut kolme kertaa sen aikana tokasta kierrosta raskaaksi. Varmaan paha vajaatoiminta voi vaikuttaa ja aiheuttaa myös keskenmenoja. Minulla on siis kolme lasta, joten sinullakin on toivoa!!!
Sikiön aivojen kehitykselle tyroksiini on erittäin tärkeää. Minulle endokrinologi sanoi, että TSH:n pitää olla alle 2,5-3. Suomessa raja-arvot ovat paljon ylempänä kuin muualla. Myös T4V:n tavoitearvo raskausaikana on viitearvojen puolivälin yläpuolella. Huolehdithan näistä sitten, kun seuraavan kerran raskaudut! :)
Älä murehdi turhaan, sinulla on kilpirauhasasiat nyt huomattu ja hoidossa! Uskon, että tulet kyllä raskaaksi kun vain mittautat ne säännöllisesti ja syöt tyroksiinia.
On monilla vaikuttanut. Mutta se ei tarkoita, että se vaikuttaisi sinulla. Turha murehtia etukäteen - stressikin voi hankaloittaa raskautumista.
Suoraan sanottuna ärdyttää aivan valtavasti koska olen sen vajaatoiminnan diagnosoinut itse jo useita vuosia sitten.Lääkärit vaan jahkailleet ja ihmetellet moninaisia oireitani.Nyt vihdoin noin kymmenen vuoden jälkeen mulla on kilpirauhaslääkitys. Katsotaan miten vauvahaaveitten kanssa käy.
Kymmenen vuden aikana yksi lapsi ja yksi keskenmeno.
Ja emme ole ehkäisseet ollenkaan.kolme kuukautta lääkitystä takana ja ekaa kertaa vuosiin mun kuukautiset tulivat ajallaan! Pieni ihme jo sekin!
Hypotyreoosin aikana on vaikea tulla raskaaksi.
Minä sain diagnoosin vajaatoiminnastas (TSH noin 6) kesäkuussa 2008, tyroksiinin syksyllä ja olin heti seuraavassa kierrossa raskaana. Tätä ennen olin 15 kk ilman ehkäisyä, enkä siis tullut raskaaksi. Kun sitten vauva syntyi ja kilpirauhasarvot noin puolen vuoden jälkeen palasivat normaaleiksi olin (olen) jälleen raskaana. Samantien...