Voiko 1.3kk turvaistuimen jo kääntää kasvot menosuuntaan?
Onko kukaan kääntänyt näin aikaisessa vaiheessa enne 3v? kun meidän pojalla joutuu jalat olemaan jonkin verran jo koukussa kun on selkä meno suuntaan.
Kommentit (68)
Turvallisuus tärkeintä. En antaisi onnettomuushetkellä itselleni anteeksi, jos olisin mukavuustekijän takia kääntänyt penkin vaarallisempaan suuntaan. Meillä lapset inhosivat autoilua vauvana ja nykyään kesällä varsinkin oksentelevat. Mieluummin tehdään stoppi kuin vaarannetaan niska.
..että tyydyn vain toteamaan, että tästä maasta ette taatusti löydä yhtäkään ambulanssihenkilökuntaan tai palokuntaan kuuluvaa ihmistä, joka kuljettaisi lastaan kasvot eteenpäin. Jokainen tietää miksi ei löydy.
Lila75
aiheesta.hienoa että meillä ON turvaistuimet ja kaukalot nyt 2000 luvulla täällä koto suomessa.tuli vaan mieleen kun aikanaan interreilasin keski-amerikassa linja-autolla, jossa lapset pissas lattialle ja roikku äitien kantoliinoissa täysissä busseissa ja niin kurvattiin vuoristoteitä. juu. ja lapsena mulle tehtiin peti takapenkille kun lähdettiin yötä vasten ajamaan. tosin kolarissa ei onnekseni oltu, mutta ei tietääkseni niskat retkahtaneet pahemmin kaupunkijarrutuksissa tai en ainakana muista.
Tietysti sitä valitsee sen vaihtoehdon mikä kulloinkin on suositusten mukan turvallisinta. meillä matkataan vielä selkä menosuuntaan.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa lastenlaakarimme sanoi 1-vuotistarkastuksessa, etta nyt voitte kaantaa turvaistuimen kasvot menosuuntaan. Taalla siis aivan eri suositukset kuin Suomessa.
ja autoja ja lapsia taalla on miljoonittain enemman kuin Suomessa.
Perusteluna olen kylla kuullut, etta taalla on suurin osa kolareista peraan ajoja kun taas Suomen maanteilla sattuu nokkakolareita enemman.
Suomen vakiluku/lapsuluku/autoluku on ehdottomasti pienempi kuin esim Saksan ja varmaasti taallakin (ihan EUnkin myota) erityisesti lasten turvallisuuteen kiinnitetaan huomiota. Suhteellisuuden tajua tassakin asiassa! Ja turvallista matkaa.
samaa mieltä. Ammatteihin voi varmaan lisätä hoitajat ja lääkäritkin..
Meillä 2½v istuu selkä menosuuntaan vielä pitkään. Matkalla tekemättömänä olon ongelma ollaan ratkaistu kannettavalla dvd:llä, joka on kiinnitetty selkänojaan kunnolla. Sitä ei tokikaan joka reissulla tarvita, mutta pahimman huudon tullessa toimii hyvin.
Alle kolme vuotiaan pään ja kaularangan suhdetta voi havainnollistaa appelsiinilla ja lyijykynällä. Paina appelsiini lyijykynän terävään kärkeen. Jäljittele nokkakolarin aiheuttamaa " piiskaniskua" niin näet mitä lapsen niskalle käy....
Meillä tytär istui 3 vuotiaaksi selkämenosuuntaa ilman kitinöitä. Olen ajatellut että helppous johtui siitä että hän istui alusta alkaen vieressäni ja kun ajoin, palveluja ei ollut. Tottui siihen että autossa ei viihdytetä. Nyt 5veenä istuu takapenkillä yksin eikä vieläkään odota viihdytystä.
Tuolla vauvapuolella kiistellään siitä, luottaako porukka siihen että airbag pysyy poissa päältä avaimella käännettäessä, ja samanlainen kahtiajako näyttäisi tapahtuvan sielläkin...=)
Uskon toki, että jokainen on vain ja ainoastaan kiinnostunut lapsensa turvallisuudesta ja toimii sen mukaan, enkä minä ainakaan uskaltaisi mennä toista arvostelemaan (tietysti siinä tapauksessa, että lapset kuitenkin on asianmukaisesti autossa kiinnitettynä).
Pari kommenttia kuitenkin vielä...näistä Keski-Euroopan peräänajoperusteluista....mun käsittääkseni ne on kuitenkin nokkakolareita sille peräänajajalle...Ja olen ihan tasavarma, ettei näitä nenä menosuuntaan -istuimia edes myytäisi mikäli ne todellakin olisivat niin paljon vaarallisempia. Ja tuntuvat kuitenkin testeissä saavan järjestään parempia arvosanoja kuin selkä menosuuntaan -istuimet. Kuten jo aiemmin sanoin, kolarissa on paljon muitakin tekijöitä kuin se niskan retkahdus, eiköhän se niskakin retkahtele jos koko istuin siirtyy paikaltaan yms... Ja kolarissa voi toki tapahtua paljon pahempaakin kuin niskan retkahdus. Kuinka moni muuten pitää lastansa etupenkillä tai takapenkin sivupaikoilla? Kai tiesitte, että ovat paaaljon vaarallisempia kuin takapenkin keskipaikka? Ja muistakaa, että lapset tulee pitää istuimissa 140 cm asti (tarkoittaa monenkin kohdalla 5-6 luokkalaisia).
Ja muuten, tiedän yhden perheen, jossa sekä isä että äiti ovat s-hoitajia ja 2 v lapsi istuu naama menosuuntaan.
Turvallista matkaa kaikille!
tuskinpa nämä tuttavasi työskentelevät esim. yliopistollisen sairaalan ensiavussa... Hoitajia kun on muuallakin kuin ensihoidon kentällä.
Lila75
Miten te ihmiset jaksatte kuukaudesta ja vuodesta toiseen jankata näitä samoja asioita? Kyllä kaikki tietävät, että Suomessa suositus on, että 3-vuotiaaksi asti ja vanhemmaksikin matkustettaisiin selkä menosuuntaan. Jotkut eivät syystä tai toisesta voi tätä suositusta noudattaa, piste. Oli istuin minkälainen tahansa, tärkeintä kuitenkin on, että istuin on kunnolla kiinni autossa ja lapsi kunnolla kiinni istuimessa. Ja kuskilla maltti matkassa!
Toinen työskentelee ambulanssissa joten eiköhän noita kolareita ole nähnyt... no joo, tämä ei todellakaan ollut minun pointtini tässä jutussa, en suinkaan vähättele niskavammoja. Ehkäpä lopetan osaltani tämän keskustelun tähän. Mutta vielä kerran: tässä ja monessa muussakin asiassa, älkää hyvät äiskät syyllistäkö toisianne, suurin osa meistä kuitenkin pyrkii toimimaan aina lapsensa parhaaksi.
Mukavaa viikonloppua,
toivottelee Manna kera kahden kouluikäisen, taaperon ja masuvauvan
ja siitä voi jo aiheutua joku aivovamma. Joku aika sitten telkkarista katselin dokkaria, jossa kerrottiin, että tuo otsaluu on sisäpuolelta aikas rosoinen ja jo pienessäkin vauhdissa äkkijarrutuskin heilauttaa aivoja tuolla pääkopan sisällä ja aivot sitten kolahtavat niihin rosoihin. Dokkari koski nimenomaan lapsia autossa ja siinä oli, että pieni kolari voi tehdä aikuisellekin pahaa jälkeä aivoihin, joten voi vaan kuvitella, miten lapselle sitten...
Alkuperäiselle kysymys: missä pidätte tätä turvaistuinta? Jos pidätte takapenkillä, voiko etupenkkiä siirtää edemmäksi, jotta saisitte lapselle lisää jalkatilaa? Myös esim. siirtämällä turvaistuinta vähän pystympään asentoon (jos se nyt makuuasennossa) saa lisää jalkatilaa.
Jos kolari tulee, lapsen niskat eivät kestä siitä aiheutuvaa nytkähdystä vaan voi tulla pahoja vammoja (halvaantumisia jne) tai jopa kuolema!
En siis henk.koht ymmärrä ettei lapsen henki ole sen verran kallis että ostaisitte jonkin uuden turvaistuimen jonne jalat mahtuu kunnolla! Anteeksi vain, mutta mulla on jyrkkä mielipide tähän asiaan. Tekee pahaa kun näen pieniä lapsia kasvot menosuuntaan. Kolareita ei ehkä ikinä tule, mutta en KOSKAAN voisi antaa itselleni anteeksi jos lapseni kuolisi tai vammautuisi sen takia etten ostanut hänelle hyvää turvaistuinta jossa hänen on turvallista ja mukavaa matkustaa!! Sehän se ainoa syy yleensä on, miksi lapsi käännetään kasvot menosuuntaan varhain, eikö?
Ärrinmurrin, Mikaela ;)
On se hyvä, että tunnet koko maan ambulanssihenkilökunnan ja palokunnan jäsenet henkilökohtaisesti.
On se hyvä, että löytyy näitä ihmisiä jotka varmasti tietää miten muut tekee ja elää. ;P
Lila75:
..että tyydyn vain toteamaan, että tästä maasta ette taatusti löydä yhtäkään ambulanssihenkilökuntaan tai palokuntaan kuuluvaa ihmistä, joka kuljettaisi lastaan kasvot eteenpäin. Jokainen tietää miksi ei löydy.Lila75
uskaltaakohan sitä enää lasten kanssa autoon mennäkään.. Tai lähtä ulos vaunuilemaan.. Elämä on riskejä täynnä, jotka varmasti jokainen haluaa minimoidan, mutta mietitäänpä kuitenkin sitä miten 30 vuotta sitten on autossa istuttu! Jokainen istuttaa lapsensa omasta mielestään turvallisella tavalla. En usko hetkeäkään etteikö jokainen sitä asiaa turvaistuimen ostovaiheessa miettisi. Lopetetaan tämä syyllistäminen, tuntuu ihan tyhmältä että äidit hyökkii toisia vastaan.
Sillä ei ole mitään merkitystä miten hyvä kuski sinä olet, ja miten noudatat turvavälejä ja liikennesääntöjä! Joku rattijuoppo tulee kulman takaa tai vastaantulevien kaistalle... siinä tilanteessa omilla ajotaidoilla ei ole mitään väliä.
Joku sanoi myös, että on ihan yhtä suuri turvallisuusriski ajaa vanhalla autolla. Olen samaa mieltä myös siitä. Mutta miksi sitten pitää ajaa autolla lapset kyydissä, joka ei ole turvallinen??!!!! EN YMMÄRRÄ!!!!! Ehkä ei ole varaa ostaa uudempaa autoa, tai on pakko käyttää autoa välimatkojen takia tms, mutta en SILTI ymmärrä miten se menee lasten turvallisuuden edelle! Miten MIKÄÄN menee sen edelle.
Mahtaako nämä kiihkoilijat olla niitä samoja, jotka kiristää lapsen turvavyöt " niin tiukalle kuin vaan pystyy" kuten eräässä pinossa mainostivat..? Olen samaa mieltä kuin Mall@, myös peräänajo on liikenteessä mahdollista, samoin kuin kylkikolari.
AP:lle Minun poikani on istunut kasvot menosuuntaan 1v lähtien.
Leijona76 & ipana 1v3kk
siis olen samoilla linjoilla Mann@n kanssa, oli hieman nimerkit hukassa... " Turvallista matkaa" , sanoisi Team Ahma...
Voi voi, ellei ole kokemusta huutavasta lapsesta autossa, niin ei juuri voi sanoa tuosta viihtymisestä mielestäni yhtikäs yhtään mitään. Siis lapsesta joka on huutanut ensimatkasta lähtien, jokaisella autoreissulla alusta loppuun.
Kirjojen lukeminen, musiikin kuuntelu, laulelu, vieressä istuskelu ja muunlainen viihdytys ei ole siis YHTÄÄN MITÄÄN siinä touhussa.
Henkinen hyvinvointi edelleenkin mielestäni tärkeämpi !
Ajattelin muuten itsekin vain tuota turvallisuutta, kunnes sain autoilua inhoavan vaavan.
Jokainen tehköön parhaansa mukaan !