Peräpukamien hoito, mikä on sinulla tehonnut?
Itselläni on nyt vaiva pahentunut ja olen apteekkiin menossa. Mikä olisi hyvä lääke ja tehoaisi nopeasti?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
ei ollut siankärsävoidetta tähän hätään...laitoin Thaimaalaista tigerbalsamia, kirvelee ihan hirveesti, toivottavasti auttaa myös.
Tigerbalsam on aivan liian tuhtia tavaraa limakalvoille, mutta sen sinä taidat jo tietää.
Siankärsämöä voi keräillä jostain pientareilta heti kun lumi sulaa, siis niitä vihreitä versoja ja tehdä niistä sekä sisäisesti nautittavaksi keitettä ja ulkoisesti istumakylpyyn.
Siankärsämö-öljy ( siis ruokaöljyyn uutettua kukkaa ) on se, jolla minä olen pukamiani parannellu.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.06.2010 klo 18:14"]
:( Frantsilan siankärsämöuute on ihan ykköstuote pukamien hoidossa, hetken kirvelee mutta auttaanopeasti eikä tarvitse pelata sottaisten voiteiden kanssa http://www.elisanet.fi/puutteenpera/yrtit.html ja googleta siankärsämö tai siankärsämöuute
Tosi on! Ja siankärsämö on ihmeaine myös haavojen hoidossa. Jopa elimistön sisäisten haavojen, kuten peräsuolen haavauman tai nenäverenvuodon, jotka se korjaa hetkessä.
Jossakin lähteessä ( Toivo Rautavaaran Miten luonto parantaa ?) kerrottiin viikinkien muinoin kiinnittäneen siankärsämölle irronneita jäseniä. Uskoisko tuota?
Kun itse teette siankärsämöuutteita, muistakaa, että se homehtuu todella helposti. Home on jotain penicillium-sukua, eli lieneekö se yksi parantava tekijä. Siankärsämön olen havainnut auttavan kaikkiin mahdollisiin vatsavaivoihin mitä tähän mennessä olen kärsinyt, niin gynekologisiin kuin peräpukamiin. Saksassa tunnetaan nimellä "naistenyrtti".
Pesu mäntysaippualla on helpottanut huomattavasti peräpukamavaivaa. Reseptilääke helpottaa kyllä, mutta mäntysaippuapesu helpottaa oloa niin paljon, ettei lääkettä tarvitse silloin käyttää lainkaan.
Peräpukamat ärtyvät istumatyössä, pitää muistaa vähän väliä nousta seisomaan ja supistella peppua.
Itselläni on auttanut sekä huuliherpekseen että peräpukamiin huulirasva Blistex Lip Relief Cream (tuoteselosteessa paljon lisäaineita, mutta myös kasviöljyjä, en tiedä, mikä on vaikuttavin aine?)
Joppiksen vinkkinä mäntysuopanestepesut auttaa tälläkin hetkellä. Pitää kuitenkin käyttää Havin aitoa tavaraa, ei esim. Foxtelin omaa johon on lisätty natriumhydroksidia ja ph siten liian korkea. Myös jääkaappikylmän kuoritun perunan päällä oli huomattavan mukava istua, jos istua pitää.
Minulla on viisi päivää sitten hirtetty kolmella kumilenkillä sisäisiä pukamia, operaatiossa samalla rikkoutui verisuoni seinämästä ja joka kerta pöntöllä käynti on tuottanut runsaasti ruiskuavaa punaista ja pienet mustaksi tulleet pukamat painautuivat kivun saattelemana ulos. Operaatio ei muuta kuin nipisteli, kivut alkoi piakkoin sen jälkeen. Kestin kuin mies, olin auton kuljettajana vaille 8 tuntisia päiviä arkipäivät; oli kuitenkin tultava välillä pesulle kun ei voinut edes pieraista ilman, että sieltä tulee muutakin.
Kumilenkit otin tuskissani pois jo 36 tuntia toimenpiteen jälkeen, kun kipuasteikolla 10 olisi pyörtyminen, 8 paha välilevyn pullistuma (omaa kokemusta), niin tämä oli jo aika lähelle 7. Samoihin aikoihin toimenpiteen jälkeen myös ulkoiset pukamat alkoivat pullistella ja vuotaa niin, ettei ollut enää muuta mahdollisuutta, kuin käyttää terveyssiteitä ajossa. Ei puhettakaan, että olisin saanut kaikki pukamat pysymään sisällä. Neoproct 12x suppo paketti resepti on käytetty ja Sheriproct voidetta niiden kanssa Helpottivat kyllä, mutta eivät riitä 12 tuntia per suppo. Nyt koitan pärjätä ilman, sillä ne ohentavat limakalvoja ja verenvuoto ei sitten ehkä lopukaan jos jatkaa käyttöä. Kannattaa pitää Neoproctia suppoina ja voiteena jemmassa pahan päivän varalle.
Tässä odottelen ensi viikon lääkärin tarkistusaikaa (kävin kyselemässä runsaasta verenvuodosta sekä millin sisähalkaisijaltaan (!) olleiden kumilenkkien itsepoistosta ohi mennen terkkarilääkäriltä, niin käski varata ajan niin katsovat) ja kuljen nyt viikonlopun kylpytakissa lähinnä kylppärin ja makkarin väliä, joten eiköhän tämä tästä. Ilmakylvyt ja kevyet hölkkälenkit väljissä vaatteissa on havaittu hyväksi. Töihinkin menen maanantaina, mikäli saan vaan pidettyä penkin puhtaana ja en kävele kuin tavarat housuissa. Olo helpottaa edelleen. Pahin lienee jo takanapäin :)
Myös minä kärsin erittäin kivuliaista peräpukamista. Netistä helpotusta etsiessä päädyin suositeltuun Sheriproct tuotteisiin. Tilanne ei kuitenkaan minun kohdallani helpottunut. 4-kuukauden, kahden salvatuubin ja kahden peräpuikkorasian jälkeen aloin olla jo voimaton. Kyseiset tuotteet toivat vain helpoitusta, mutta ongelmaa ne eivät poistaneet. Kun viimeinen tuubi loppui, enkä muistanut uutta ostaa, etsin kovan kivun innoittamana lääkekaapista helpoitusta. Löysin vanhan Bacibact-tuubin jämät. Vaikka kyseistä tuotetta ei suoranaisesti ollut tarkoitettu kyseiseen vaivaan, pukamat pienenivät suuresti jo ensimmäisellä kerralla. Neljän päivän käytön jälkeen oireet katosivat kokonaan. Enkä ole enään kärsinyt pukamista.
Toivottavasti tämä auttaa niitä, jotka ovat minun lailla erittäin epätoivoisia.
mä oon peräpukamiin saanu lääkkeenä peräpuikkoja merkkiä en muista ja ne ainaki ittellä auttoi lisäksi lääkäri käski liikkua enemmän kun ei juuri tuu liikuttua muutaku sen mitä pihalla roskat vien ja röökillä
Kyllähän peräpukamiin ihan tehokkaita lääkkeitä onneks löytyy, esim. Proctosedyl: https://www.euroclinix.net/fi/perapukamat/proctosedyl
Joo, nämä nykyiset pukamavoiteet, kuten Proctosedyl kyllä tehoaa useimmille. Sitten jos on kokeillut jotain näistä voiteista, ja varsinkin jos ne on kovin kipeitä, niin kannattaa hakeutua varmuuden vuoksi lääkäriin, koska kyseessä saattaa olla esim. peräsuolen syöpä. Tämä on kuitenkin varsin harvinaista ja yleensä ei todellakaan ole syytä huolestua, varsinkaan jos vuoto on pientä ja suht kivutonta.(lähde https://www.medilico.com/fi/perapukamat)
Kylmää ja lämmintä vuorotellen. Tämä auttoi itselläni ulkoisiin pukamiin. Ensin Lämpimällä vedellä suihkuttelu. Ei liian kuumaa, koska PALOVAMMAN vaara !!!!!!!! Sitten jääpalaa vakoon. Ja sitten toistetaan tätä. !!!!! HOX !!!! VARO PALELTUMAVAMMAA !!!!!!!! Jääpala ei saisi olla ihokontaktissa suoraan tämän takia, mutta itse kyllä pidin jääpalaa persvaossa suorassa ihokontaktissa, mutta todella lyhyen ajan, n. 5 sekuntia vain, 10 sek aivan ehdoton maksimi. Kastele jääpala vedellä, että siitä tulee liukas, ettei se tartu kiinni ihoon. Tätä kylmää-lämmintä vuorotellen jonkinaikaa 2-3 krt päivässä. Itse tunsin, kuinka aika iso ulkoinen paukama pienenty heti. Toki se tuli takaisin seuraavan vessakäynnin jälkeen, mutta samalla kylmä-lämmin vuorottelulla se taas pieneni. Kokeilkaa omalla vastuulla, tämä on itseni kehittämä juttu, tähän ohjeeseen, en ole törmännyt muualla. Kaikki pitää ite keksiä prrrrrrrrr!
Ja tietty maha täytyy pitää pehmoisena.....
Tähän aikaan vuodesta luonnosta siankärsämöä sekä sisäisesti teenä että ulkoisesti kylpyyn ja öljyyn. On vähintään yhtä tehokasta kuin apteekin aineet.
PS. toivottavasti noista vanhoistakin on apua uusille pukamaisille, kun taas kaivettiin vanha ketju.
Pysyvä apu löytyy vain pysyvästä ruokavalion muutoksesta, jolloin hylätään kuiduton höttöleipä, keksit, valkoiset makaranit ja riisit ym. roskaravinto ja huolehditaan fiksusti siitä, että vatsa toimii silleen kivasti.
Pukamat ei suinkaan aina johdu huonolaatuisesta ruokavaliosta, vaan syitä ja aiheuttajia on monia. Itselläni todennäköinen aiheuttaja oli kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka oireistoon kuuluu paha ummetus.
Peräpukamat ehtivät tulla, ennen kuin sain diagnoosin ja lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Pukamat oirehtivat edelleenkin aika-ajoin, mutta aika harvoin: vuoden - kolmen vuoden välein. Kokonaan vaiva ei siis ole poistunut.
Ennalta ehkäisynä yritän huolehtia, ettei vatsa pääse menemään kovalle ja lisäksi varmistan, että kotoa löytyy tarvittaessa ummetuslääkettä, jota otan heti, jos on vähänkään merkkiä siitä, että vatsa meinaa mennä ummelle.
Jos pukamat kuitenkin "aktivoituvat", kuten aina välillä pääsee käymään, hoidoksi käytän suihkuttelua haalealla vedellä sekä apteekin pukamavoidetta. Hankalin ja kivuliain tilanne rauhoittuu yleensä 2-3 päivässä.
Olen alkanut myös harkitsemaan lääkärin puoleen kääntymistä ja pukamien mahdollista poistoa.
Mene DTM:ään ja pokaa joku bodaaja. Sitten menette hotelliin. Loppu hoituu itsestään.
Joitakin vuosia sitten olivat erittäin erittäin pahana. En olisi voinut lääkäriin mennä koska tutkiminen ei kyllä olisi onnistunut millään tavalla koskaan. Peräpää oli aivan riekaleina, ärtynyt ja tulehtunut.
Totean että voi olla ettei niistä ikinä pääse täysin eroon koska joillakin on sellainen kudostyyppi johon niitä tulee helpommin.
Sanoisin että apuna on kaikki mahdollinen yhdessä; särkylääke, suppo, voide, vesi, liikunta, ulosteen pitäminen löysänä, suihkuttelu ja huom. myös kuivaaminen huolella. Ja varmaan sitten myös lääkäri ja lopulta leikkaushoitokin.
Voimia! On erittäin hankala vaiva. Ja leikkaushoidon jälkeen voi olla aivan kamalaa mutta kyllähän se siitä helpottaa kun haava paranee jne.
Liika istuminen, huono ruokavalio...
Mulla on yhden ainoan kerran elämässäni ollut enkä tiedä mitä tapahtui ja miten tämä on mahdollista, mutta ikäänkuin kuivuivat ja tipahtivat pois itsekseen.
Lopeta pyllydildoilu. Ei tommosia muuten voi tulla. Toisaalta jos et liiku yhtään niin istumisestakin niitä tulee. Mutta kaikkihan rassaa pyllyään nykyään, joten siitä sen töytyy johtua.
N40
[quote author="Vierailija" time="18.06.2010 klo 18:14"]
:( Frantsilan siankärsämöuute on ihan ykköstuote pukamien hoidossa, hetken kirvelee mutta auttaanopeasti eikä tarvitse pelata sottaisten voiteiden kanssa
http://www.elisanet.fi/puutteenpera/yrtit.html
ja googleta siankärsämö tai siankärsämöuute
[/quote]
Tosi on! Ja siankärsämö on ihmeaine myös haavojen hoidossa. Jopa elimistön sisäisten haavojen, kuten peräsuolen haavauman tai nenäverenvuodon, jotka se korjaa hetkessä.