Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki te, jotka ajattelette, että ylipainoinen syö valtavat määrät ruokaa, lukekaa:

Vierailija
17.06.2010 |

"Ei lihava välttämättä mätä ruokaa kilokaupalla (harva itseasiassa niin tekee).

Ensinnäkin, ihmisten ns. perusenergiankulutus vuorokaudessa voi hieman vaihdella: toisella se on 1800 kcal ja toisella 2100 kcal.

Yksi "läskikilo" tulee 7000 ylimääräisestä kalorista.

Jos minun vuorokausikulutukseni on 1800 ja sinun 2100 (olettaen, että emme kumpikaan liiku lainkaan), ja jos taas oletetaan, että normaaliin ruokaan kuluu 1800 kcal päivässä.

Jos sinä syöt joka päivä jäätelöntuutin, et liho. Jos taas minä syön, lihon yli kilon kuukaudessa, eli 12 kiloa/vuosi.

Tätä jatkuu pari vuotta, sinä olet edelleen hoikka ja minä 24 kiloa ylipainoinen. Ja "mätämme" täysin samat määrät ruokaa.

Eli minä en saisi syödä sitä kuvainnollista jäätelötuuttia päivässä, vaikka sinä saatkin.

Kyse ei silti ole mielettömästä mättämisestä, vaan kiloja kertyy jo pienellä päivittäisellä ylensyönnillä (esim. voileipä päivässä).

Onko tätä mahdoton ymmärtää?

T: Vittuiluun kyllästynyt läski"

Tämä on NIIN totta. Kilot kertyvät useimmiten juuri noin, eli päivässä yksi leipä tai pikkupulla liikaa tekee helposti lihovalle tepposet.

Miksi aina kuvitellaan, että lihavat syövät joka päivä kymmeniä hampurilaisia ja pussitolkulla karkkia? Jos minä söisin niin, painaisin jo 600 kiloa tai olisin kuollut. Eiköhän suurin osa ole kilonsa kerännyt juuri pienellä "viattomalla" herkuttelulla.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllähän hän syö enemmän kuin kuluttaa. Lihominen ei ole millään laskukaavalla mahdollista jos ruokavaliosta saatu kokonaiskalorimäärä ei ylitä kulutusta.

Vierailija
22/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllähän hän syö enemmän kuin kuluttaa.

Se, että lihava syö enemmän kuin kuluttaa, ei tarkoita valtavia ruokamääriä.

Sisareni syö valtavasti. Hän on hoikka, mutta hän liikkuukin hemmetin paljon ja tekee fyysistä työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on siitä, että ylipaino ei tarkoita mitään älytöntä mässäilyä (tyyliin sipsipussi päivässä, makkararanskalaiset, suklaalevy jne.) vaan ne eron on loppujen lopuksi pieniä. Jos syön joka viikko 250 kcal ylimääräistä siis yhden pienen suklaapatukan verran, kerään 2kg/vuosi -> 10 vuodessa 20 kiloa...:( Ja tuo 250kcal yli kulutuksen ei ole kauheasti loppujen lopuksi. Muuten syö koko viikon ihan tasapainoisesti, mutta aina sunnuntaina mössöttää tuon yhden patukan liikaa.

Kukaan ei tosiaan, ei edes ap, ole väittänyt, ettei ylipaino synny liiasta energiasta, mutta ap:n tarkoitus oli korostaa juuri sitä, kuinka pienistä asioista on kysymys.

Vierailija
24/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava on joskus syönyt liikaa, mutta ei sitä siis tee enää, jos paino kerran pysyy samana! Kuinka vaikeaa on ymmärtää näin yksinkertainen asia???

Ylipainoinen ihminen ei ilmeisestikkään saisi syödä yhtään mitään... Jos hän erehtyy syömään muiden nähden jotain, heti ollaan huutamassa tämän syövän liikaa.

Jos normaalipainoinen ihminen alkaa päivittäin syödä yhden pullan enemmän kuin hän kuluttaa, alkaa hänkin lihoa. Paino ei enää nouse hänen jättäessään pullan syömättä, mutta kilot ovat jo nousseet kummasti lähtöpainosta. Se onkin jo aivan eri tarina, kuinka hän ne vaivihkaa kerätyt kilonsa saa pois...

Vierailija
25/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllähän hän syö enemmän kuin kuluttaa. Lihominen ei ole millään laskukaavalla mahdollista jos ruokavaliosta saatu kokonaiskalorimäärä ei ylitä kulutusta.

lihavan edelleen lihovan? Hän on kenties lihonut 15kg viime vuonna/vuosina, mutta paino ei ole noussut viimeiseen vuoteen. Miten hän enää voisi syödä enempää kuin kuluttaa? Lihominen tapahtuukin useimmiten vuosien kuluessa, hitaasti ja huomaamatta. Tapahtuisipa laihtuminenkin yhtä helposti...

Vierailija
26/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, että paljon syö vaan mitä syö..

Olen laiha ja syön paljon mutta terveellisesti. Silloin ei yksi jäätelö tunnu missään. Kannattaa katsoa myös mitä juo, siiderit ja mehut lihottavat minuakin. Siksipä en niitä käytä.

voi syödä mitä tahansa kun syö vain kohtuullisessa määrin.

Mä voin syödä mitä tahansa, koska en syö mitään kauheasti, vaan itse asiassa aika vähän. Se vain on luontaista minulle, en tykkää ahmimisesta.

Yleensä vain nuo käsitteet "paljon" "vähän" tai "kohtuullisesti" ovat ylipainoisilla hieman toista luokkaa kuin esim. minulla.

Vierailija
27/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihavan edelleen lihovan? Hän on kenties lihonut 15kg viime vuonna/vuosina, mutta paino ei ole noussut viimeiseen vuoteen. Miten hän enää voisi syödä enempää kuin kuluttaa? Lihominen tapahtuukin useimmiten vuosien kuluessa, hitaasti ja huomaamatta. Tapahtuisipa laihtuminenkin yhtä helposti...

se tarkoittaa, että syöt enemmän kuin tarvitsisit. Ts. painosi laskisi normaalitasolle, jos söisit niin vähän kuin mitä normaalipainoisena tarvitset.

Vierailija
28/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vaiheessa, kun on ensimmäisen vuoden aikana tullut se 12 kiloa ylimääräistä, tai edes puolessa vuodessa kuusi kiloa, miten ei ihminen tajua tarkistaa syömisiään, vaan jatkaa sen ylimääräisen jäätelön tai leivän tai pullankannikan syömistä joka päivä?

Terveisin hoikka, joka olisi läski jos ei yhtään katsoisi mitä suuhunsa pistää

Vierailija
29/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sun kulutuksesi on 1800 kcal, miksi sä vedät sen ylimääräisen jätskin tai voileivän, vaikka tiedät että se lihottaa sua 12 kiloa/vuosi?

Vierailija
30/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vaiheessa, kun on ensimmäisen vuoden aikana tullut se 12 kiloa ylimääräistä, tai edes puolessa vuodessa kuusi kiloa, miten ei ihminen tajua tarkistaa syömisiään, vaan jatkaa sen ylimääräisen jäätelön tai leivän tai pullankannikan syömistä joka päivä? Terveisin hoikka, joka olisi läski jos ei yhtään katsoisi mitä suuhunsa pistää

KOSKA RUOKA ON HYVÄÄ!!!! Viis seurauksista.

Vierailija
31/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle. Sitä mukaa kun sulla läskit kasvaa niin sun peruskulutukses kasvaa samaan tahtiin. 24kg läskimpänä sun peruskulutukseskin on hyvässä nousussa. Meinaat että 150kg ihminen syö yhtä paljon kun sinä, tai ehkä sen jätskin enemmän?

Vierailija
32/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin peruskulutus kasvaa ja niin kasvaa ruokahalukin. Eihän se peruskulutus mistään hatusta ole repäisty vaan siitä, mitä elimistö tarvitsee ylläpitoonsa. Ts. jos se 2500 kcal päivässä vaativa elimistö saakin vain 2000, niin sen on nälkä. Se vaatii sen 2500 tai kokee olevansa laihtarilla. Sitten siihen päälle se jätski kerran viikossa, niin tasainen lihominen jatkuu.

AP:lle. Sitä mukaa kun sulla läskit kasvaa niin sun peruskulutukses kasvaa samaan tahtiin. 24kg läskimpänä sun peruskulutukseskin on hyvässä nousussa. Meinaat että 150kg ihminen syö yhtä paljon kun sinä, tai ehkä sen jätskin enemmän?

Vierailija
33/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä sitten selität tossa alotuksessa yhdestä jäätelöstä ja pienistä annoksista kun sä syöt joka viikko enemmän ruokaa kun minä? Kyllä se läski vaan syö isompia määriä ruokaa jatkuvasti.

Vierailija
34/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivä vedetä mitään herkkuja. Siksi olenkin ollut aina 165/50 ja pirun tyytyväinen. Läskeillä on juuri se ongelma, ettei ymmärretä, ettei normipäivään kuuluu mikään jäätelö (ei edes se yksi). Mullakin oli yksi kaveri, joka ihmetteli, miksi on lihava, "vaikkei syö mitään". Todellisuudessa kaveri jyrsi aina jotain keksi kahvin kanssa, otti kaupasta pienen suklaapatukan yms. Mulle ei koskaan tule edes mieleen syödä kahvin kanssa yhtään mitään eikä sen enempää ottaa kaupassa käydessä mitään patukkaa kotimatkalle. Tästä hommassa on kyse.

Vierailija
35/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syökää se 400 kaloria vähemmän/pvä

seli seli seli

ja liikkuakin saa

Vierailija
36/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä voi vielä syödä keksejä ja suklaapatukoita

ei tartte noin askeettiseks ruveta

Vierailija
37/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin mulla oli jotenkin neuroottinen suhtautuminen ruokaan, sen tuloksena söin joko liikaa tai liian vähän.

Nykyään en ajattele syömistä kuin ihan satunnaisesti. Joskus havahdun näläntunteeseen ja syön, mutta valitsen terveellisimmän saatavilla olevan vaihtoehdon. En kuittaa lounaita pullanpyörylöillä vaan syön paljon kasviksia, kuituja, laadukasta proteiinia, hyviä rasvoja.

Toimii :)

Vierailija
38/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle tuli kilpirauhasen vajaatoiminta hiipien, sitä ei diagnosoitu ennen kuin olin jo todella turvonnut. nyt aineenvaihdunta on hitaammalla tasolla loppuelämäni. tulleet n 8kg eivät putoa millään. liikun ja syön erittäin terveellisesti. Suoli ei toimi ja aineenvaihdunta ihan seis vaikka syön synteettistä tyroxin lääkettä joka sitten stimuloi kroppaa toimimaan...paska juttu. tulkaa vaan haukkumaan läskiksi! t. 2 vuotta "laihduttanut"

Vierailija
39/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan työpaikkani laihan ihmisen kanssa ja jos säisin kuin hän en mahtuisi enää ovista sisään.

Hän syö aamupalaksi paahtoleipää, lounaaksi ravintolalounaan (yleensä ranskalaisilla), välipalaksi puuroa, pullaa tai jäätelöä, iltapalaksi taas vaaleaa leipää ja illalla vielä jotain makeaa, useana päivänä lasi valkoviiniä ja on todellakin kuin pajun varsi. Liikuntaa hän ei harrasta säännöllisesti.

En syö isoa lounasta ja joudun koko ajan katsomaan mitä suuhuni laita ja elämä on yhtä kituuttamista. Syön todella harvoin mitään pullaa tai vaaleita leipiä. Aineenvaihduntani on todella hidas kun työkaverini on ihan läpipasko.

Kaikki kaloritaulukot ovat enemmän kuin huvittavia jos todella söisin sen mitä muka ikäiseni ja kokoiseni, vähän liikuntaa harrastava tarvitsee peruselintoimintoihin olisin jo varmaan sairaalahoidossa ylipainon vuoksi.

Vierailija
40/46 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan työpaikkani laihan ihmisen kanssa ja jos säisin kuin hän en mahtuisi enää ovista sisään.

Hän syö aamupalaksi paahtoleipää, lounaaksi ravintolalounaan (yleensä ranskalaisilla), välipalaksi puuroa, pullaa tai jäätelöä, iltapalaksi taas vaaleaa leipää ja illalla vielä jotain makeaa, useana päivänä lasi valkoviiniä ja on todellakin kuin pajun varsi. Liikuntaa hän ei harrasta säännöllisesti.

En syö isoa lounasta ja joudun koko ajan katsomaan mitä suuhuni laita ja elämä on yhtä kituuttamista. Syön todella harvoin mitään pullaa tai vaaleita leipiä. Aineenvaihduntani on todella hidas kun työkaverini on ihan läpipasko.

Kaikki kaloritaulukot ovat enemmän kuin huvittavia jos todella söisin sen mitä muka ikäiseni ja kokoiseni, vähän liikuntaa harrastava tarvitsee peruselintoimintoihin olisin jo varmaan sairaalahoidossa ylipainon vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi