Miksi tuo setä ei ota lippalakkia pois kaupassa?
Nyt kun poikani on 3v ja opettelemme vähän hienompia tapoja kuin vain, ettei kädestä saa ottaa, niin huomaan, että tämä maa on pullollaan huonotapaisia ihmisiä. Tänään huomattu kauppareissulla:
Äiti, miksi tuo setä tönäisi mummoa?
Äiti, miksi kukaan muu ei nouse ja anna mummoille paikkaa bussissa?
Äiti, miksi setä ei yski kainaloon?
Äiti, miksi täti osoittaa sormella?
Äiti, miksi täti huutaa?
Äiti, miksi täti ei sano hei tai päivää kassalle? Miksi sama täti ei sano Ole hyvä? Miski sama täti ei sano kiitos, kun nostin rahan, joka tädiltä putosi?
Ja joka kerran minä kerron, että ehkä tädille/sedälle ei ole opetettu, miten kuuluu toimia...
Kommentit (14)
ymmärtääkseni Suomessa ja muissa länsimaissa elämme sellaisessa kontekstissa, että miehet ottavat sisälle tullessa päähineen pois päästään. Uskonnollisista syistä sen voi pitää päässään ilman, että tulee epäkunnioittava vaikutelma.
Nyt kun on lämmintä, niin poikani ottaa sen lakin pois päästään ennen kauppaan astumista. Talvella joustan sen verran, että puemme sen kypärämyssyn, pipon ja hupun jo ennen ulko-ovea, mutta reilusti kuitenkin kassan jälkeen.
nuo tamineet ennen kuin astumme 20 asteen pakkaseen.
ymmärtääkseni Suomessa ja muissa länsimaissa elämme sellaisessa kontekstissa, että miehet ottavat sisälle tullessa päähineen pois päästään. Uskonnollisista syistä sen voi pitää päässään ilman, että tulee epäkunnioittava vaikutelma.
Nyt kun on lämmintä, niin poikani ottaa sen lakin pois päästään ennen kauppaan astumista. Talvella joustan sen verran, että puemme sen kypärämyssyn, pipon ja hupun jo ennen ulko-ovea, mutta reilusti kuitenkin kassan jälkeen.
että nykyaikana on kai jotenkin sallittua olla hattu päässä sisälläkin :O miehillä siis.
Mua hiukan ärsyttää moinen tapa, että lippikset ja pipot päässä ollaan ravintoloissa ja joka paikassa.
Se on ymmärrettävää, jos sisällä on pakko käyttää esim. kolhulippistä tai kypärää työn vaarallisuuden takia tms.
ymmärtääkseni Suomessa ja muissa länsimaissa elämme sellaisessa kontekstissa, että miehet ottavat sisälle tullessa päähineen pois päästään. Uskonnollisista syistä sen voi pitää päässään ilman, että tulee epäkunnioittava vaikutelma. Nyt kun on lämmintä, niin poikani ottaa sen lakin pois päästään ennen kauppaan astumista. Talvella joustan sen verran, että puemme sen kypärämyssyn, pipon ja hupun jo ennen ulko-ovea, mutta reilusti kuitenkin kassan jälkeen.
mulla ylisosiaalinen lapsi, joka pineneä tervehti kaikkia ihmisiä.
esim. kauppajonossa poika iloisesti tervehtii takana seisovaa mummoa/papparaista (poika istui siinä ostoskärryn istuimessa, naama mummoon päin..) joka ei tietenkään vastaa.
Usein sitten lapsen turhautumiseen vastasin että, ällä xxxx sille juttele kun ei se selkeestikkään kuule. ja tämän sanoin tarpeeksi kovalla äänellä että kuulivat.
Joskus on vaikea ymmärtää ettei pienelle lapselle voi vastat jos tämä sanoo moi/hei/terve... mitä pahaa siinä on?
Sedällä on kalju jota se yrittää piilottaa? :DD
Mä en kyl tommosta oo omille lapsilleni opettanut. Tai siis niitä taikasanoja "kiitos" ja "olehyvä" ja muiden kohtelua kauniisti...
Just ehkä kirkossa tai juhlissa sanoisin, että hattu pois päästä, mut kaupassa? Ketä sun lapsi sillä kunnioittaa? Tilanteen tärkeyttä? :D
No joo. Pitäähän niitä tapoja opettaa.
Minusta on ihanaa, että ap on opettanut käytöstapoja! :)
Aina täällä valitetaan siitä, kun niitä ei nykyään ole kenelläkään ja sitten kun joku kertoo niitä opettavansa niin mitä tapahtuu...NAURETAAN JA PILKATAAN!
Ja tosiaan yhdelle vastaajalle: Kyllä minusta ainakin pitää opettaa muitakin käytöstapoja kun vain "kiitos" ja "ole hyvä"...
Luulenpa, että meidän pienet tytöt osaavat arvostaa 20 vuoden päästä ap:n kohteliasta poikaa ;D
Teiniporukka voi joo kiroilla bussissa, mutta eivätpä sentään etuile törkeästi kuten vanhukset. Monesti olen ollut pysäkillä ensin (pienen lapseni kanssa) ja kun bussi pysähtyy, tulee kyynärpäästä. Jopa lastani on tönitty että arvon vanhukset pääsevät ensin sisään!! Kyllä minä päästäisin ensin heidät muutenkin mutta tuollainen käytös ärsyttää ja eilen sitten kyllästyin + menin röyhkeästi ekana sisään koska ekana olin myös jonossa...siitähän sain tuimia katseita!
Bussissa usein aikuiset miehet, siis ei mitkään nuoret, kiroilevat kuuluvaan ääneen. Tosi kiva taaperolle kun vieressä istuva "setä" huutaa vittua puhelimeensa...ja meillähän ei kiroilla, siksi odotankin kauhulla koska se eka kirosana tulee.
Ps. Minustakin miehen kuuluu ottaa pois hattunsa sisätiloissa.
Mua häiritse ihmiset jotka eivät odota jonossa, vaan etuilevat.
Tupakoivat paikassa jossa se on kielletty.
Törmäilevät mutta eivät pyydä anteeksi/eivät vasta anteeksipyyntöön.
Eilen Tivolissa tapasin paljon edellämainittuja juntteja.
Eihän sitä ostosten teosta mitään tule kun toisessa kädessä pitää sitä lakkia roikottaa.
Me emme ole koneita, eikä meitä myöskään tarvitse nimitellä niin.
Muiden ihmisten kyttäys ja arvostelu suureen ääneen on sitten hyvää käytöstä, vai? Hyvin on oppi mennyt perille!