Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lapsi skipata eskarivuoden ja mennä suoraan ekalle?

Vierailija
07.04.2010 |

Enkä nyt sano, että haluaisin omani niin tekevän, vaikka tuo jo lukee ja kirjoittaakin aika hyvin (täyttää kesällä 6), vaan mietin vain, kuinka yleistä/helppoa se nykyään on.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkais eskari. Joudun pakosta jättää väliin, kun olen niin pahasti töissä että ei oo mahdollista saada poikaa sinne eskariin. Ei olis ketään kotona kun sieltä tulis eikä pääsis edes yksin sisälle eikä 5v voi yksin kotiin jättää. Olen kaikkia miettiny mitenkä saisin pojan eskariin mutta aivan mahdottomuus.

Vierailija
2/13 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tuntuukin, että nyky-yhteiskunnassa on niin helvetillinen kiire kaikkeen...Lähinna arveluttaa ne lapset, joille tekisi hyvää treenata sosiaalisia taitoja ja ihan vaan paikallaan pysymistä, sellaisia yleisiä taitoja, joita on hyvä osata ennen ekaa vaikka niitäkin tietty harjoitellaan ihan koko eka vuosi ahkerasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni tytär (s. 2004) kävi koulukypsyystestissä ja aloittaa nyt syksyllä koulun vuotta aiemmin kuin kuuluisi. Testi piti ainakin Espoossa maksaa itse, ei tosin ollut kovin kallis. Ja sen perusteella sai hakea oppilaaksiottoa vuotta aiemmin.

Vierailija
4/13 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis haluat että lapsesi aloittaa koulun vuota aiemmin. Jos taas tarkoitat, että lapsesi ei menisi ollenkan eskariin, mutta aloittaisi koulun ns. normaalin ikäisenä, niin sen voi toki tehdä ihan helpostikin. Eskari ei ole pakollinen.

Eskarissa ja koulussa kyllä opetellaan paljon muutakin kuin lukemista ja kirjoittamista tai laskemista, joten vuotta nuoremmalla voi olla aika kova paikka 'pärjätä' koulussa ja saada siellä kavereita. Itse olen omien lasten kansa huomannut kuinka nopeasti jutut ja kiinnostuksen kohteet vaihtuu vuoden aikanakin. Ekalla on jo paljon isompien juttuja kuin eskarissa ja ekalla myös ollaan jo isompien koululaisten kanssa tekemisissä - silloin on mielestäni parempi olla 7 kuin 6.

Vierailija
5/13 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni maaliskuussa syntynyt poika vuotta aikaistettuna kouluun, ja oli ainakin kotikaupungissamme harvinaisuus (muut aikaistajat olivat joko tammikuussa syntyneitä tai tyttöjä).

Ensin tehtiin koulukypsyystesti (sama kuin aloituksen lykkääjille), ja sen jälkeen oli neljä erillistä tapaamista koulupsykologin kanssa. Näiden puoltojen lisäksi arvioitiin muitakin asioita, mm. fyysistä kokoa. Lopullinen päätös oli tietysti vanhemmilla. Niin, ja koko prosessi lähti alkuun päiväkodin aloitteesta.

Vierailija
6/13 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli kehitykseltään katsotaan koulukypsäksi esim. koulukypsyystesteillä.

Vierailija
7/13 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on kovin pienikokoinen. Jää helposti liikunnassa yms jälkeen vaikka osaisi kuinka helposti lukea ja laskea. Myös jos sosiaaliset taidot eivät ole ikäistään paremmat, kannattaa sinne eskariin laittaa niitä harjoittelemaan.

Vierailija
8/13 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli iltapäisin olisi päiväkotipaikka lain mukaan järjestyttävä, jos niin haluatte.

Vierailija
9/13 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaikilla osa-alueilla niin nero, että siirtyminen suoraan esim. kotihoidosta kouluun sujuisi ongelmitta. Meillä poika on kielellisesti ja matemaattisesti taitava, ei riehu päättömästi, on liikunnallinen jne. mutta toimiminen ryhmässä on ollut hänelle avartava kokemus. Eskarivuosi on ollut todella hyvä kokemus.

Vierailija
10/13 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla 3 koululaista eikä kukaan ole käynyt eskaria.

Vierailija
11/13 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdimme tätä mieheni kanssa ja otimme vastaan monia mielipiteitä. Lapsi menee nyt kuitenkin syksyllä eskariin ikätovereidensa kanssa ja hyvä näin, olemme tyytyväisiä tähän päätökseen.

Vierailija
12/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen kuuluu aamu- ja iltapäivähoito myös.

Missä lapsi sitten on jos ei mene eskariin? Joudut kai hänet kuitenkin johonkin viemään jos kerran olet töissä.

Vierailija
13/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta neuvolassa sanottiin jo aikaa sitten, että on "kouluvalmis", mut ei mulla käynyt pienessä mielessäkään laittaa sitä 6-vuotiaana kouluun. Joutaa sitä koulun penkillä istumaan myöhemminkin, saa leikkiä vielä tämän vuoden.

Pikkuveljeni tosin meni kouluun vuotta aikasemmin (syntynyt tammikuussa), mutta kävi eskarinkin vuotta aikasemmin. Lähinnä laitettiin päiväkotiin ns. virikelapseksi (termiä ei tosin tunnettu siihen aikaan, ehdotus tuli neuvolan puolelta) oli kotihoidossa siihen saakka. Mut pikkubroidi nyt on luku sinänsä... Nykyään parikymppinen kundi kuuluu Mensaan... (ei oo ainakaan mulle osunut samat geenit vissiin... XD) Vielä kun se oppis käyttämään sitä älyään johonkin niin hyvä tulis XD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi