Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia, jos 12-vuotias kokeilee/juo kaupungilla kaljaa?

Vierailija
16.06.2010 |

En tiedä oliko kyse yksittäisestä kokeilusta, ilmeisesti..

Mutta eikös noita kokeiluja tehdä yleensä vähän isompana. Tietenkin kaveripiirin ikä vaikuttaa.

Itse en osaa oikein tuohon kommentoida, kun minulla ei ollut normaali lapsuus ja itsekin maistelin ton ikäisenä kaljaa, mut enemmän sitten 15-v

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei-niuho äiti, mutta joku roti sentään

Vierailija
2/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelee yliopistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 11-v. ei juo edes kahvia kun maistuu pahalta. En voisi kuvitella kaupungilla kaljaa juomassa vuoden päästä kun nyt vielä leikkii legoilla, likee Aku Ankkoja ja pelaa Mario Kartia. Näkee Harry Pottereistakin painajaisia. Omani olen mielestäni saanut pysymään lapsena niinkuin tuon ikäisen vielä kuuluukin olla!

Vierailija
4/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaan paikka ei ole kaupungilla eikä varsinkaan alkoholin kera!

Vierailija
5/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltiin 10-vuotiaita ja maisteltiin kossua kaverin synttäreillä.

Eikä ollut mitenkään erityinen teko tai tapahtuma. Ja, olimme kaikki ns. hyvien perheiden lapsia, eli emme sosiaalitapauksia.

Vierailija
6/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella ei ole vanhempia kuin paperilla ja ovessa osoitteena, niin noinhan se lapsi tekee

Vierailija
7/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 11-v. ei juo edes kahvia kun maistuu pahalta. En voisi kuvitella kaupungilla kaljaa juomassa vuoden päästä kun nyt vielä leikkii legoilla, likee Aku Ankkoja ja pelaa Mario Kartia. Näkee Harry Pottereistakin painajaisia. Omani olen mielestäni saanut pysymään lapsena niinkuin tuon ikäisen vielä kuuluukin olla!

siksi nostin tämän esille, kun yksi tyyppi, joka kannattaa esim. tukkapöllyä ja luunappeja ja hänen kaikki kaverinsa ovat muka sellaisia, kertoi hänen kaverinsa lapsen tehneen niin... Eli tästä pystyn päättelemään, että lapsista ei tule sen kiltimpejä, jos heidät pidetään tuollaisilla keinoilla kurissa! Tämä tuttu vaatii myös tiukkaa kuria lapsilta ja muka hänen kaverinsa ja tässä on tulos...

Selvennös, omasta mielestänikin pitää kuri olla, mutta tässä on mennyt se pieleen, että on vaadittu liikaa, liian pienenä -> lapsi tekee "isojen" juttuja liian pienenä. Eli lapsi ei ole saanut olla lapsi.

Vierailija
8/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltiin 10-vuotiaita ja maisteltiin kossua kaverin synttäreillä.

Eikä ollut mitenkään erityinen teko tai tapahtuma. Ja, olimme kaikki ns. hyvien perheiden lapsia, eli emme sosiaalitapauksia.

ap

Vierailija
9/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vanhemmat eivät välitä, vaikka olis rahaa. Lapseen pitää luoda aito luottamussuhde, niin noin ei käy ja lisäksi kuka antaa tuon ikäisen hillua kaupungilla? Kotiintuloajat ja kotona hyvä, luottavainen ja rakastava ilmapiiri takaavat sen, että noin ei käy!

Huostaanhan tuollaiset otetaan, jos vanhemmat eivät kykene tehtäväänsä.

Vierailija
10/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä ne kokeilut alkaa aikaisin, nuorena, vaikka olisi ihan asianmukaisesti kotona rajat, rakkaus ja kuri ja kaikkea ihan sopivassa suhteessa.

Ja mistäkö sitä viinaa saa - no "lokittamalla", väärennetyillä henkkareilla kuten eräs 9. lk tyttö teki. Käytti passia, jossa oli sivut irti ja alkon myyjät oli myyneet aikaisemminkin, nyt vain jäi kiinni kun koulun päättäjäispäivänä meni ostamaan ja jonossa oli joku koulun opettaja. Alkon myyjä vaan ihmetteli, on se aikaisemminkin täällä käynyty !!??

Tai sitten hakevat kaljansa ihan kaupasta. Ja aina on niitä kivoja vanhempia, jotka on sitä mieltä että lapsen tulee saada jo 12 v tietty määrä siideriä tai kaljaa, koska kaikki muutkin saa ja lapsi haluaa ja nämä valopäät sitten ajattelee, että kun ne ostaa kerran viikossa lapsele 2 pulloa, ne jättää juomisensa siihen 2 pulloon....

Vaikka olisi kotiintuloajat, rajattu reviiri, ja kaveripiiri ns. tarkistettu, silti näin voi käydä. Että 12 v on kaupungilla ja ottaa kaljaa. Hyväksyttävää se ei ole.

Jos jää kiinni, se on lastensuojeluasia, ja sitten te vasta kusessa olettekin. Sierllä kun kyse ei ole mistään ikätasoisesta normaalista kokeilunhalusta ja uhmaamisesta tms., vaan... sitten ollaan seurannan alla.

Vierailija
11/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vanhemmat eivät välitä, vaikka olis rahaa. Lapseen pitää luoda aito luottamussuhde, niin noin ei käy ja lisäksi kuka antaa tuon ikäisen hillua kaupungilla? Kotiintuloajat ja kotona hyvä, luottavainen ja rakastava ilmapiiri takaavat sen, että noin ei käy! Huostaanhan tuollaiset otetaan, jos vanhemmat eivät kykene tehtäväänsä.

Niin minäkin luulin.

Sitten lapseni kasvoivat täysi-ikäiseksi ja kertoivat mitä kaikkea olivat tehneet tuon ikäisenä.

Ja meillä oli ihan tavallinen koti. Aikuiset oli paikalla ja läsnä. Kotiintuloajat oli aika tiukat, rajat ja reviirit pienet ja tarkat. Jos mokasi, tuli sanktiot. Asioista keskusteltiin.

Oli harrastuksia ja oli perheaikaa.

Mutta miksi ihmeessä he löysivät kaveripiirikseen tuommoiset, että ensimmäinen känni otetaan 12 v uotiaana? Silloinkin oli luokkakaverinsa synttäreillä, tenttasin tarkkaan millaiset ja kenen luona, ja kotiintuloaika oli ihan tavallinen normaai, 20 tai 21, jota lapsi noudatti. Mutta kuulemma oli aivan kännissä, enkä minä mitään huomannut, vaikka vastassa olin . Olin iloinen että noudatti kotiintuloaikaa ja oli minun mielestäni selvin päin.

No, väärin katsoin, ei meilä alkometriä ollut kun lapsi oli vasta 12 v, ja oikeasti kuvittelin, että .. no niin.

Ihan ihmisiä heistä on kasvanut, opiskelevat ja töissä käyvät, vastuunsa hoitavat.

Vierailija
12/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta käsittämätöntä, jos 10-12 -vuotias juo kavereidensa kanssa. Millaisilla alueilla tuollaista tapahtuu, vai onko se ihan missä vaan?

Pari teini-ikäistä mulla kasvanut jo aikuiseksi, eikä kyllä alle 15-vuotiaana ole ollut edes kokeiluja.

Vierailija
13/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vanhemmat eivät välitä, vaikka olis rahaa. Lapseen pitää luoda aito luottamussuhde, niin noin ei käy ja lisäksi kuka antaa tuon ikäisen hillua kaupungilla? Kotiintuloajat ja kotona hyvä, luottavainen ja rakastava ilmapiiri takaavat sen, että noin ei käy! Huostaanhan tuollaiset otetaan, jos vanhemmat eivät kykene tehtäväänsä.

Niin minäkin luulin.

Sitten lapseni kasvoivat täysi-ikäiseksi ja kertoivat mitä kaikkea olivat tehneet tuon ikäisenä.

Ja meillä oli ihan tavallinen koti. Aikuiset oli paikalla ja läsnä. Kotiintuloajat oli aika tiukat, rajat ja reviirit pienet ja tarkat. Jos mokasi, tuli sanktiot. Asioista keskusteltiin.

Oli harrastuksia ja oli perheaikaa.

Mutta miksi ihmeessä he löysivät kaveripiirikseen tuommoiset, että ensimmäinen känni otetaan 12 v uotiaana? Silloinkin oli luokkakaverinsa synttäreillä, tenttasin tarkkaan millaiset ja kenen luona, ja kotiintuloaika oli ihan tavallinen normaai, 20 tai 21, jota lapsi noudatti. Mutta kuulemma oli aivan kännissä, enkä minä mitään huomannut, vaikka vastassa olin . Olin iloinen että noudatti kotiintuloaikaa ja oli minun mielestäni selvin päin.

No, väärin katsoin, ei meilä alkometriä ollut kun lapsi oli vasta 12 v, ja oikeasti kuvittelin, että .. no niin.

Ihan ihmisiä heistä on kasvanut, opiskelevat ja töissä käyvät, vastuunsa hoitavat.

huh.. et sitten halaillut, kun et haistanut?

Vierailija
14/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta käsittämätöntä, jos 10-12 -vuotias juo kavereidensa kanssa. Millaisilla alueilla tuollaista tapahtuu, vai onko se ihan missä vaan? Pari teini-ikäistä mulla kasvanut jo aikuiseksi, eikä kyllä alle 15-vuotiaana ole ollut edes kokeiluja.

Me asuimme Itä-Vantaalla, lähellä Korsoa omistusaunto-pientalo-alueella.

Vierailija
15/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaana juotiin kossua raakana, pieni huikka kerrallaan. Kossu oli varastettu (joo, tehtiin sitäkin).

Kun noudattaan kotiintuloaikoja, kaikkia typeriä vanhempien sääntöjä, hoitaa kouluhommansa ja hymyilee iloisesti, voi tehdä oikeastaan mitä vaan. 4-5 tunnin aikana voi ottaa pienet kännit.

Eikä kaveripiirissä ollut ketään erityisen pahista, yhdessä juonittiin. Ja kaikki aivan normaaleista yhteiskuntakelpoisista perheistä lähtöisin, kaikilla säännöt, kuri ja rakkautta. (Ja meistä on kasvanut aivan normaaleita aikuisiakin)

Vierailija
16/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. niin, minä olen äiti nro 12 ja 13, olen vaikkapa nimimerkki " huonoko äiti" jos se kelpaa.

Ei, en halannut. Olin ovella vastassa. Kävelin mukana, perässä vessaan, jonne tyttö meni. Juttelin jotain innoissani; olin niin iloinen että hän tuli tasan kotiintuloaikana, joka oli melko aikainen.

Lapsi nojasi kylppärin seinään ja sanoi, että että äiti hei mua pissattaa, mä oon menossa pissille.

Aikuisena kertoi, että hän oli niin kännissä, ettei muuten pysynyt pystyssä, siksi nojasi seinään.

Hän sanoi, että kyllä sä äiti olit tosi sinisilmäinen.

Hän kertoi myös, että koska kotona oli ns. nollatoleranssi, emme hyväksyneet ollenkaan alkoholia emmenkä tupakointia, hänelle ihan vähäisenkin määrän ottaminen oli tosi iso uhma. Sitten oli kaveri, jolle äiti osti tietyn määrän. Lapsi joi sen ja hommasi jostain lisää ja konttasi räkäkännissä ojassa, kun piti ottaa enemmän kuin mutsi antoi lupaa, kun piti uhmata.

Koulu lapsella meni keskitasoisesti, harrasti paljon ja hyviä vastuuntuntoisia pitkäjänteisiä asioita.

Harrastimme paljon yhdessä, kävimme laskettelemassa esim. viikonloppuisin. Koskaan eivät olleet viikonloppuja yksin kotona tms.

Kesällä oltiin mökillä maalla.

Ei meilä paljon rahaa ollut, mutta talous oli vakaa. Ei huolia.

Juttelimme paljon arvoista ja asioista jne.

En ole kiireinen uraäiti, kun ei ole sellainen ammatti, ihan tavallista duunaritason työtä silloin tein, jos niin voisi sanoa,

En ole itse ikinä tupakoinut, meillä ei ole ryyppybilekaverita eikä muitakaan illanistujaisia jossa aikuiset kännäisi. Saunakaljat oli ja joskus ruualle viiniä.

Voisi ajatella että keskiluokkainen tavallinen perhe. Mutta.. en minä tiedä miksi,e ikä tiedä lapsetkaan.

Vierailija
17/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaana juotiin kossua raakana, pieni huikka kerrallaan. Kossu oli varastettu (joo, tehtiin sitäkin). Kun noudattaan kotiintuloaikoja, kaikkia typeriä vanhempien sääntöjä, hoitaa kouluhommansa ja hymyilee iloisesti, voi tehdä oikeastaan mitä vaan. 4-5 tunnin aikana voi ottaa pienet kännit. Eikä kaveripiirissä ollut ketään erityisen pahista, yhdessä juonittiin. Ja kaikki aivan normaaleista yhteiskuntakelpoisista perheistä lähtöisin, kaikilla säännöt, kuri ja rakkautta. (Ja meistä on kasvanut aivan normaaleita aikuisiakin)

näinpä. kun omaa nuoruutta muistelen ja omien aikuisten lasteni nuoruutta. Kyllä nuo jutut aina onnistuu....

jos haluaa.

Toiset haluaa. toiset ei.

Miksi?

Ei siihen ole yksiselitteistä vastaustta.,

Miksi te uhmasitte?

Vierailija
18/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaana juotiin kossua raakana, pieni huikka kerrallaan. Kossu oli varastettu (joo, tehtiin sitäkin).

Kun noudattaan kotiintuloaikoja, kaikkia typeriä vanhempien sääntöjä, hoitaa kouluhommansa ja hymyilee iloisesti, voi tehdä oikeastaan mitä vaan. 4-5 tunnin aikana voi ottaa pienet kännit.

Eikä kaveripiirissä ollut ketään erityisen pahista, yhdessä juonittiin. Ja kaikki aivan normaaleista yhteiskuntakelpoisista perheistä lähtöisin, kaikilla säännöt, kuri ja rakkautta. (Ja meistä on kasvanut aivan normaaleita aikuisiakin)

siis tollasissa piireissä, josta sä oot lähtöisin.. ehkä kerrostalo-lähiö-piireissä. ap

Vierailija
19/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. niin, minä olen äiti nro 12 ja 13, olen vaikkapa nimimerkki " huonoko äiti" jos se kelpaa.

Ei, en halannut. Olin ovella vastassa. Kävelin mukana, perässä vessaan, jonne tyttö meni. Juttelin jotain innoissani; olin niin iloinen että hän tuli tasan kotiintuloaikana, joka oli melko aikainen.

Lapsi nojasi kylppärin seinään ja sanoi, että että äiti hei mua pissattaa, mä oon menossa pissille.

Aikuisena kertoi, että hän oli niin kännissä, ettei muuten pysynyt pystyssä, siksi nojasi seinään.

Hän sanoi, että kyllä sä äiti olit tosi sinisilmäinen.

Hän kertoi myös, että koska kotona oli ns. nollatoleranssi, emme hyväksyneet ollenkaan alkoholia emmenkä tupakointia, hänelle ihan vähäisenkin määrän ottaminen oli tosi iso uhma. Sitten oli kaveri, jolle äiti osti tietyn määrän. Lapsi joi sen ja hommasi jostain lisää ja konttasi räkäkännissä ojassa, kun piti ottaa enemmän kuin mutsi antoi lupaa, kun piti uhmata.

Koulu lapsella meni keskitasoisesti, harrasti paljon ja hyviä vastuuntuntoisia pitkäjänteisiä asioita.

Harrastimme paljon yhdessä, kävimme laskettelemassa esim. viikonloppuisin. Koskaan eivät olleet viikonloppuja yksin kotona tms.

Kesällä oltiin mökillä maalla.

Ei meilä paljon rahaa ollut, mutta talous oli vakaa. Ei huolia.

Juttelimme paljon arvoista ja asioista jne.

En ole kiireinen uraäiti, kun ei ole sellainen ammatti, ihan tavallista duunaritason työtä silloin tein, jos niin voisi sanoa,

En ole itse ikinä tupakoinut, meillä ei ole ryyppybilekaverita eikä muitakaan illanistujaisia jossa aikuiset kännäisi. Saunakaljat oli ja joskus ruualle viiniä.

Voisi ajatella että keskiluokkainen tavallinen perhe. Mutta.. en minä tiedä miksi,e ikä tiedä lapsetkaan.

Vierailija
20/58 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että me olisimme "uhmanneet" ketään. Meistä oli vain jännää ja hauskaa. Eihän meitä oltu edes kielletty moisesta, kun eihän lapset juo kossua...