Onko normaalia, jos 12-vuotias kokeilee/juo kaupungilla kaljaa?
En tiedä oliko kyse yksittäisestä kokeilusta, ilmeisesti..
Mutta eikös noita kokeiluja tehdä yleensä vähän isompana. Tietenkin kaveripiirin ikä vaikuttaa.
Itse en osaa oikein tuohon kommentoida, kun minulla ei ollut normaali lapsuus ja itsekin maistelin ton ikäisenä kaljaa, mut enemmän sitten 15-v
Kommentit (58)
vanhempien tulee tietää missä 12-vuotias on ja mitä tekee. 12-vuotiaan elimistö ei kestä kaljaa, kossusta nyt puhumattakaan. ihan oikein että noista tehdään ls-ilmoitus.
voi olla pullo keskikaljaa.Tuonkin toki haistaa.
ja nyt käytän alkoholia kohtuudella ja harvoin. Isäni on alkoholisti ja kuolemassa maksakirroosiin, joten eipä tee mielikään. Omat lapseni eivät vietä aikaansa kaupungilla, kun on muuta tekemistä. Huomaisin kyllä varmasti, jos 12-vuotias olisi humalassa, johan sen haistaa ja näkee katseesta.
Mun isoveli (16v) tuli eilen ekaa kertaa kotiin humalassa! Se oli kamalaa, säikähdin ihan hirveesti ja sälitti se puolesta. En vieläkään voi uskoa! Onneks ei jäänyt tonne pakkaseen. :( Nyt se nukkuu (on aamu) tuolla sängyllään. Kaiken lisäksi meidän mummo oli eilen hoitamassa pikkusiskoa (4 v), mut onneksi pikkusisko nukkui jo. Mun isoveli on tosi fiksu tms. Ja kun äiti ja isi tuli kotiin, se itki ja pyys anteeks koko ajan. Oli oksentanut ulkona jo, takki oli ihan oksennussa. Sil ei todellakaan ollut hyvä olo. Ja kaiken lisäks viel lompakko oli kadonnut, luultavasti pöllitty!! Siellä oli visa kortti. Äiti lukitsi sen eilen onneksi. Siis 16- vuotiaskin on LIIAN NUORI!
Ainakin jos ottaa humalat.
Mitä asiaa tuon ikäisellä on kaupungilla?
Lastensuojeluilmoituksen paikka.
oman kohta 13 v en toivoisi koskevan alkoholiin pitkään aikaan. Ei sitä toivottavasti ja tietääkseni ole vielä tehnyt, vaikka mistäs minä tiedän.
Itse olin "hyvästä perheestä", kavereita sekä varakkaammista että vähemmän varakkaista perheistä. Ihan tavallisia lapsia, koulussa ja kotona meni hyvin, keskiarvo n 9,5. Silti olen 13-v juonut ensimmäisen kerran ja 14-v jo ihan kunnon kännejä, juhlinut jossain vaiheessa enemmänkin, enkä niistä kotona kiinni jäänyt. Itse koen, että nuoruus oli hyvä ja kaikki on mennyt ihan hyvin sen jälkeenkin. En haluaisi mitään jälkikäteen muuttaa, enkä koe, että mitkään kokeilut on vaikuttaneet elämään negatiivisesti.
Miksen siis voisi omille "sallia" samaa, tai ainakin hyväksyä, että sellaista tapahtuu..? Eipä ole silti helppoa, ja haluaisin lukita jonnekin neljän seinän sisään turvaan ;)
Huoh, vanhemmuus on vaikeaa..
Vitun ylihuolehtivaiset vanhemmat! Olen 13vuotias poika ja kaikki kaverini ja koululaiset juovat alkoholia ja käyttävät marijuanaa painukaa nyt vittuun! Näkee painajaisia Harry Potterista! Herää saatana
lapsesi on kehityksessä kyllä sitte vitusti jäljes sillä voi alkaa iha hyvi jo murrosikä....
Itse asuin pienemmässä kylässä Savossa ja kyllä jo 14-v kesällä oltiin kännissä kaikki viikonloput, harrastettiin seksiä ja poltettiin tupakkaa. Ensimmäistä kertaa harrastin seksiä seiskaluokan lopussa ysiluokkalaisen pojan kanssa.
Vanhemmat hyväpalkkaisia kirurgeja, on ollut hyvä lapsuus ja aina ollut kaikki hyvin. Meillä oli koulun suhteen kova kuri mutta eipä vanhempia erityisemmin kiinnostanut missä ja milloin olin.
Nykyisin itse opiskellut lääkäriksi ja erikoistuin sydänkirurgiaan hiljattain, eli ei se automaattisesti tarkoita huonoa tulevaisuutta mikäli nuoruudessa on ollut vähän villimpi.
No kyllä meikäläinen sai aina faijjalta Karjalaa ku olin siin 11-12
Todellakin on. Jos lapsi kasvaa perheessä ilman rajoja ja kasvatusta.
Ei ole. Lapsen ei kuulu juoda kaljaa missään oli ikää 11 tai 16vuotta.
"Onko normaalia jos 12-vuotias juo kaljaa?"
NO EI TIETENKÄÄN OLE NORMAALIA! Alkoholi on ihan syystä kielletty alle 18-vuotialilta. Herätys nyt hyvänen aika.
Olin mun kaverin kanssa uimassa ja sillä oli muutamia koff tölkkejä. Sil oli sit ED pullo mukana nii kaadettiin kaljat siihe pulloon ja käytiin aina siitä hörppimässä. Oltiin vielä julkisella uimarannalla. Eikä kukaan epäilly mitää.
Siis itse tänään kavereiden kanssa (oon 12) laitoin tipan kossua limsaan ja voin sanoa että v**** kun nyt omatunto kolkuttaa. En juo enää koskaan.
Joko kyseessä kovis, kaveripiiri huonoa tai lapsella ongelmia.
Nuo kokeilut kuuluvat sinne 15 vuoden jälkeen tapahtuviksi.Mitkä eivät tietenkään silloinkaan ole hyväksyttäviä.