Onko normaalia, jos 12-vuotias kokeilee/juo kaupungilla kaljaa?
En tiedä oliko kyse yksittäisestä kokeilusta, ilmeisesti..
Mutta eikös noita kokeiluja tehdä yleensä vähän isompana. Tietenkin kaveripiirin ikä vaikuttaa.
Itse en osaa oikein tuohon kommentoida, kun minulla ei ollut normaali lapsuus ja itsekin maistelin ton ikäisenä kaljaa, mut enemmän sitten 15-v
Kommentit (58)
Eipä hoiperellut sinne vessaan.
meillä rivariasunnon pohjaratkaisu oli sellainen, että ensin oli ulko-ovi, pieni tuulikaappi ja sitten pieni tasanne, josta portaat alas ja ylös.
Lapsi siis käveli portaat alas ja kääntyi vasemmalle ja meni vessaan, ei siis mitään käytäväkävelyä tai huoneen poikki kävelyä.
Vessasta lähti sitten yläkertaan huoneeseensa.
On ihan normaalia pitää kaiteesta kiinni. En muista pitikö.
.. sanoo ap, jonka 12 v lapsi on kaupungilla kaljaa kittaamassa...
onko se alaikäisen lapsen alkoholin käyttö jotenkin eri asia, jos asuu arvoalueella omakotitalossa?Minkä kokoisessa kaupungissa ap asuu?
kaverin lapsi on ollut kittaamassa ja epäilin liian varhaista aikuistumista...(jota kyllä muutkin epäili...)
EI OLE ERI ASIA, OLENKO SITÄ SANONUT, SANOIN VAAN ETTÄ VARMASTI YLEISEMPÄÄ/TODENNÄKÖISEMPÄÄ...siis kerrostalo-lähiö-ns. sosiaalitapausten lasten juominen...kuin varakkaampien omakotitaloalueella asuvien lasten juominen.
joka tapauksessa en usko, että 12 v juominen ei ovin yleistä ole! ap
Eipä hoiperellut sinne vessaan.
meillä rivariasunnon pohjaratkaisu oli sellainen, että ensin oli ulko-ovi, pieni tuulikaappi ja sitten pieni tasanne, josta portaat alas ja ylös.
Lapsi siis käveli portaat alas ja kääntyi vasemmalle ja meni vessaan, ei siis mitään käytäväkävelyä tai huoneen poikki kävelyä.
Vessasta lähti sitten yläkertaan huoneeseensa.
On ihan normaalia pitää kaiteesta kiinni. En muista pitikö.
oletko syyllistäny itsesi siitä, ettet ole huomannu...itsestäni tuntuisi kyllä kamalalta, jos en huomaisi..mutta kyllä se on totta, että kaikkea ei huomaa! Mun velikin oli 13-v -> polttanu pilvee ja vanhemmat eivät huomanneet...No siinähän ei tule sellaiseen "känniin" että hoipertelee...(ehkä...) eikä siitä tule hajua...ehkä makea haju, mutta ei selvää, kuten alkoholista.
ap
tapahtuu tuollaista, hyvä huomio, ap.
Entisenä koulukiusattuna (= koulujen kingien ja pissisten (onneksi) "hylkäämänä") kilttinä nörttityttönä näin läheltä, kuinka noita oikeasti vietävissä olevia lapsia "retuutettiin" tupakkanurkalle ja känniporukoihin viimeistään seiskaluokan ekalla välitunnilla kasi- ja ysiluokkalaisten toimesta. Isot halusivat "uutta verta" joukkoonsa..
Niin kauan kun ulkokultainen roolitus oli kunnossa opettajiin ja vanhempiin, nämä lapset saattoivat tosiaan tehdä mitä tahansa. On uskomatonta, kuinka sinisilmäisiä toiset aikuiset voivatkaan olla, niin opettajat kuin vanhemmat: vaikka kaikki tapahtuisi suoraan silmien edessä, niin ei nähdä mitään. Totuus ikäänkuin suljetaan pois tyylillä "poissa silmistä, poissa mielestä".
Yksi esimerkki:
Neljännellä luokalla yksi poika luokaltani sekosi alkoholiin ja tupakkaan tosi pahasti. Seuraavana vuonna oli vuorossa päihteet - ja lopullinen koulunvaihto. Pojan tausta oli todella rikkinäinen, mutta pahaa oli, kun hän sai mukaansa muutaman wannabe-kingin, niin sanotun "reippaan pojan" (opettajien silmissä, huom.), joista teki itselleen puoliorjia ja pussikaljoittelijoita. Opettajat eivät koskaan huomanneet "reippaiden poikien" pimeää puolta, koska nämä pärjäsivät koulussa hyvin.
Tuo tositarina ei ole mitenkään ihmeellinen tai ainutlaatuinen niillä seuduilla, joissa lapsena jouduin asumaan (helsinkiläisessä betonilähiössä). Muutin sieltä pois heti kun tilaisuus koitti, enkä ole katunut kertaakaan.
10-vuotiaana juotiin kossua raakana, pieni huikka kerrallaan. Kossu oli varastettu (joo, tehtiin sitäkin).
Kun noudattaan kotiintuloaikoja, kaikkia typeriä vanhempien sääntöjä, hoitaa kouluhommansa ja hymyilee iloisesti, voi tehdä oikeastaan mitä vaan. 4-5 tunnin aikana voi ottaa pienet kännit.
Eikä kaveripiirissä ollut ketään erityisen pahista, yhdessä juonittiin. Ja kaikki aivan normaaleista yhteiskuntakelpoisista perheistä lähtöisin, kaikilla säännöt, kuri ja rakkautta. (Ja meistä on kasvanut aivan normaaleita aikuisiakin)
siis tollasissa piireissä, josta sä oot lähtöisin.. ehkä kerrostalo-lähiö-piireissä. ap
.. sanoo ap, jonka 12 v lapsi on kaupungilla kaljaa kittaamassa... onko se alaikäisen lapsen alkoholin käyttö jotenkin eri asia, jos asuu arvoalueella omakotitalossa? Minkä kokoisessa kaupungissa ap asuu?
kaverin lapsi on ollut kittaamassa ja epäilin liian varhaista aikuistumista...(jota kyllä muutkin epäili...) EI OLE ERI ASIA, OLENKO SITÄ SANONUT, SANOIN VAAN ETTÄ VARMASTI YLEISEMPÄÄ/TODENNÄKÖISEMPÄÄ...siis kerrostalo-lähiö-ns. sosiaalitapausten lasten juominen...kuin varakkaampien omakotitaloalueella asuvien lasten juominen. joka tapauksessa en usko, että 12 v juominen ei ovin yleistä ole! ap
Luin huonosti, ymmärsin että kyse on ap:n lapsesta mutta onkin kaverin lapsi.
Mutta minä en usko, että asuinalueella tai sosioekonomisella statuksella olisi vaikutusta nuorten alkoholin käyttöön !!!!!
Tuo yleistäminen on julmaa, sillä se lyö juuri niiden kintuille, jotka ovat ns. toisenlaisia asuinalueelsta huolimatta!
Tuttavan lapsi oli / on kouluttamattoman yh-äidin kasvatti, vuokrakerrostalossa. Äiti kävi töissä kyllä, tupakoi ja käytti alkoholia aika tavalla.
Lapsen koulu meni hyvin, eikä hän hillunut missään, hänellä oli järkevä ja fiksu kaveripiiri siitä lähikoulusta, jossa kävi sekä omistus- että vuokratalon lapset.
Nyt hän on ammattiin kouluttautunut ja opiskelee lisää parhaillaan. On omakotitalo, lapsia, aviomies, fiksu ja järkevä nuori aikuinen perheenäiti.
Olosuhteet olisivat antaneet mahdollisuuden muuhunkin.
Miksi hän ei tarttunut niihin, niinpä. Ei se aina ole niin suoraviivaista.
tarkotin tuollaista vuorka-lähiö-aluetta...(jotenkin kirjoitin aiemmin hassusti, että siinä olis voinu luulla, että tarkoitin omakotitaloalueilla asuvia) siis ns. alempien sosiaaliluokkien asuinalueita. Vanhemmat ehkä kaljan kittaajia myöskin..
Kuten itse jo sanoin ekassa viestissä, en osaa sanoa mikä on normaalia, koska mulla ei ole ollut normaali lapsuus..enemmän kerrostalo-lähiö-kokemusta. Kuitenkin suurin osa ihmisistä asuu omistusasunnoissa...(Eli siinä mielessä uskon, että tuollaisten 12 v juomisen osuus kaikista lapsista on korkeintaan 30 % luokkaa (jos sitäkään).
Mutta en tarkoita tällä sitä, että kukaan ns. parempien piirien lapsi ei tekis tuollaista, puhun vaan siitä missä se on todennäköisempää/yleisempää.
tapahtuu tuollaista, hyvä huomio, ap.
Entisenä koulukiusattuna (= koulujen kingien ja pissisten (onneksi) "hylkäämänä") kilttinä nörttityttönä näin läheltä, kuinka noita oikeasti vietävissä olevia lapsia "retuutettiin" tupakkanurkalle ja känniporukoihin viimeistään seiskaluokan ekalla välitunnilla kasi- ja ysiluokkalaisten toimesta. Isot halusivat "uutta verta" joukkoonsa..
Niin kauan kun ulkokultainen roolitus oli kunnossa opettajiin ja vanhempiin, nämä lapset saattoivat tosiaan tehdä mitä tahansa. On uskomatonta, kuinka sinisilmäisiä toiset aikuiset voivatkaan olla, niin opettajat kuin vanhemmat: vaikka kaikki tapahtuisi suoraan silmien edessä, niin ei nähdä mitään. Totuus ikäänkuin suljetaan pois tyylillä "poissa silmistä, poissa mielestä".
Yksi esimerkki:
Neljännellä luokalla yksi poika luokaltani sekosi alkoholiin ja tupakkaan tosi pahasti. Seuraavana vuonna oli vuorossa päihteet - ja lopullinen koulunvaihto. Pojan tausta oli todella rikkinäinen, mutta pahaa oli, kun hän sai mukaansa muutaman wannabe-kingin, niin sanotun "reippaan pojan" (opettajien silmissä, huom.), joista teki itselleen puoliorjia ja pussikaljoittelijoita. Opettajat eivät koskaan huomanneet "reippaiden poikien" pimeää puolta, koska nämä pärjäsivät koulussa hyvin.
Tuo tositarina ei ole mitenkään ihmeellinen tai ainutlaatuinen niillä seuduilla, joissa lapsena jouduin asumaan (helsinkiläisessä betonilähiössä). Muutin sieltä pois heti kun tilaisuus koitti, enkä ole katunut kertaakaan.
10-vuotiaana juotiin kossua raakana, pieni huikka kerrallaan. Kossu oli varastettu (joo, tehtiin sitäkin).
Kun noudattaan kotiintuloaikoja, kaikkia typeriä vanhempien sääntöjä, hoitaa kouluhommansa ja hymyilee iloisesti, voi tehdä oikeastaan mitä vaan. 4-5 tunnin aikana voi ottaa pienet kännit.
Eikä kaveripiirissä ollut ketään erityisen pahista, yhdessä juonittiin. Ja kaikki aivan normaaleista yhteiskuntakelpoisista perheistä lähtöisin, kaikilla säännöt, kuri ja rakkautta. (Ja meistä on kasvanut aivan normaaleita aikuisiakin)
siis tollasissa piireissä, josta sä oot lähtöisin.. ehkä kerrostalo-lähiö-piireissä. ap
.. sanoo ap, jonka 12 v lapsi on kaupungilla kaljaa kittaamassa... onko se alaikäisen lapsen alkoholin käyttö jotenkin eri asia, jos asuu arvoalueella omakotitalossa? Minkä kokoisessa kaupungissa ap asuu?
kaverin lapsi on ollut kittaamassa ja epäilin liian varhaista aikuistumista...(jota kyllä muutkin epäili...) EI OLE ERI ASIA, OLENKO SITÄ SANONUT, SANOIN VAAN ETTÄ VARMASTI YLEISEMPÄÄ/TODENNÄKÖISEMPÄÄ...siis kerrostalo-lähiö-ns. sosiaalitapausten lasten juominen...kuin varakkaampien omakotitaloalueella asuvien lasten juominen. joka tapauksessa en usko, että 12 v juominen ei ovin yleistä ole! ap
Mutta minä en usko, että asuinalueella tai sosioekonomisella statuksella olisi vaikutusta nuorten alkoholin käyttöön !!!!!
Tuo yleistäminen on julmaa, sillä se lyö juuri niiden kintuille, jotka ovat ns. toisenlaisia asuinalueelsta huolimatta!Tuttavan lapsi oli / on kouluttamattoman yh-äidin kasvatti, vuokrakerrostalossa. Äiti kävi töissä kyllä, tupakoi ja käytti alkoholia aika tavalla.
Lapsen koulu meni hyvin, eikä hän hillunut missään, hänellä oli järkevä ja fiksu kaveripiiri siitä lähikoulusta, jossa kävi sekä omistus- että vuokratalon lapset.
Nyt hän on ammattiin kouluttautunut ja opiskelee lisää parhaillaan. On omakotitalo, lapsia, aviomies, fiksu ja järkevä nuori aikuinen perheenäiti.
vahvistavat säännön. Aiheesta lienee tutkimuksiakin, jos olisi aikaa etsiä..Palstailen paljon..aikaa olis elokuussa...jos muistan nostan asian taas esille. ap
Kuule, en ole syyllistänyt itseäni tästä enkä muistakaan lasteni toilailuista, jota ovat tehneet ja aikuistuttuaan minulle sitten kertoneet.
Meillä oli tavallinen normaali koti,ja minä äitinä toimin niin hyvin kuin osasin. Pelkäsin pahinta ja uskoin parasta. Mitä sitä muuta voi kuin luottaa lapseensa? Rakastaa ja luottaa?
Virheitä tein, joitain asioita olisi voinut tehdä toisinkin, mutta toimin sen ajan ja hetken tietämyksen, ymmärryksen ja osaamisen pohjalta ja tarkoitus on aina ollut hyvä. Olen rakatastanut lapsiani, eikä yksi ihminen pysty enempään kuin siihen mihin pystyy.
Kerran jäivät kiinni vastamisesta, karamelliä kaupasta. Olin järkyttynyt. Lähdin töistä aikaisemin. Istuttiin kotona keittiön pöydän äärellä. Lapset itki ja vannoivat, ettei ikinä koskaan enää ja tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Minä itkin; kuinka te voitte, miksi ihmeessä... !?! Just samana päivänä olivat saaneet karkkia, laitoin yllätyskupit pöydälle, ennen töihin lähtöä, oli siinä odottamassa kun kouluun lähtijät herää..että aamupalan jälkeen jne.
(lähdin töihin n klo 06, joten en herättänyt lapsia ennen lähtöä).
Molemmista lapsistani on kasvanut täysin normaaleja aikuisia ihmisiä, jotka kävivät lukion keskitasoisin arvosanoin, opiskelevat, käyvät töissä ja maksavat laskunsa ajallaan, elävät normaalisti ja kantavat vastuunsa.
En minä itseäni ruoski enkä syyllistä. Se olisi turhaa.
Mutta lapseni olisivat toilailleet, VAIKKA olisimme asuneet siellä vuokratalolähiössä. Emme asuneet. Silti he tekivät hölmöilynsä.
Olen sitä mieltä että lapset ja nuoret itsekin ovat vastuussa tekemisistään. He itse tekevät valintoja, esim. kaveripiiri. Ja menevätkö mukaa ja mihin porukkaan ja tekemiseen.
Esim. itse valitsin 15 v kaveripiirikseni ne koulun aidan ulkopuolella tupakkapaikalla notkuvat pissikset, jotka kännäsi viikonloppuisin. Olin siihen asti ollut kiltti ja ujo ja koulukiusattu ja päätin että koulun vaihdon myötä se loppuu nyt, menen siihen poriukkaan missä muutkin on.
Ja se oli tuo. Minusta oli aina niin tyhmää vetää kännit viikonloppuisin ja että kaveripiirin pääsi vasta kun oli kontannut kännissä kadulla kaupungilla,. Mutta halusin siihen porukkaan ja tuo oli se hinta mitä maksettiin että joukkoon huolittiin.
Eipä hoiperellut sinne vessaan. meillä rivariasunnon pohjaratkaisu oli sellainen, että ensin oli ulko-ovi, pieni tuulikaappi ja sitten pieni tasanne, josta portaat alas ja ylös. Lapsi siis käveli portaat alas ja kääntyi vasemmalle ja meni vessaan, ei siis mitään käytäväkävelyä tai huoneen poikki kävelyä. Vessasta lähti sitten yläkertaan huoneeseensa. On ihan normaalia pitää kaiteesta kiinni. En muista pitikö.
oletko syyllistäny itsesi siitä, ettet ole huomannu...itsestäni tuntuisi kyllä kamalalta, jos en huomaisi..mutta kyllä se on totta, että kaikkea ei huomaa! Mun velikin oli 13-v -> polttanu pilvee ja vanhemmat eivät huomanneet...No siinähän ei tule sellaiseen "känniin" että hoipertelee...(ehkä...) eikä siitä tule hajua...ehkä makea haju, mutta ei selvää, kuten alkoholista. ap
Tuo yleistäminen on julmaa, sillä se lyö juuri niiden kintuille, jotka ovat ns. toisenlaisia asuinalueelsta huolimatta!Tuttavan lapsi oli / on kouluttamattoman yh-äidin kasvatti, vuokrakerrostalossa. Äiti kävi töissä kyllä, tupakoi ja käytti alkoholia aika tavalla.
olen koko ajan käyttänyt sanoja "yleisempää" "todennäköisempää". Olenhan itsekin väkivalta, juoppo, vuokra-lähiö perheestä tullut äiti...kokeiluni olen kyllä kokeillut, mutta mitä minusta tuli...kahden lapsen äiti, omistusasunnossa asuva, hyvän miehen saanut ja maisteri...joka opiskelee lisää. ap
Itse olen kokenut ja nähnyt kaiken värikirjon asuinalueista ja vanhempien koulutuksista, rahavaroista ja muista ja ainut asia, mikä pätee on:
Jos lapsi tuntee olevansa aidosti rakastettu kotonaan ja tuntee sen jokaisessa solussaan, niin millään asuinalueella, koulutustasolla tms. ei ole oikeasti mitään väliä!
-Vanhemmat voivat vaikuttaa lapsen kasvuun, käyttäytymiseen ja näihin kokeiluihin jonkin verran omalla käytöksellään; tupakoimaton ja alkoholiton perhe näyttää omalla esimerkillään hyvää esimerkkiä lapselle päihteettömästä elämästä.
Toisaalta lasta ei voi pussissa kasvattaa, ja poikkeuksetta lapsi näkee jossakin vaiheessa jonkun tupakoivan, toisen juovan kaljaa. Tässä vaiheessa mukaan tulee myös kasvuympäristö; onko mukava perhealue (olipa sitten kerrostalo tai omakotitaloalue!) vai joku sossupummialue (tämäkään ei välttämättä tarkoita perheen olevan huono, he vain asuvat huonolla alueella syystä tai toisesta.
Vanhemmat voivat opastaa, neuvoa, kertoa haitoista. He eivät voi kuitenkaan valvoa lasta 24/7, jos lapsi kokeilee niin siihen vanhemmat eivät voi vaikuttaa.
-Ystävät ja ystävien taustat vaikuttaa myös. Jos ystävän perheessä asiat on yhtä hyvin kuin esimerkki-lapsella omassa perheessä, todennäköisyys joutua harhateille pienenee. Jos taas ystävän perheessa tupakka/viina ovat hyväksyttyjä, ja ystävä käyttäytyy myös tämän mukaan (kokeilee jotain), menee vanhempien esimerkki ja neuvot ihan yksi yhteen tämän huonomman vaihtoehdon kanssa ja lopullinen päätös kokeilusta on lapsen.
-Toisinaan ihmetellään miten täydellisestä perheestä oleva täydellinen lapsi täydellisestä lähiöstä tulee 14v poliisiautolla kotiin poliisin taluttamana tai vaihtoehtoisesti poliisiasemalta tulee vanhemmille soitto että hakekaas kersanne.
Lapsi on luonteeltaan ehkä uhmakas ja haluaa kokeilla rajojaan ilman sen kummempaa kenenkään antamaa hyvää tai huonoa esimerkkiä. Tai sitten lapsi on utelias, ja jälkeenpäin asiasta keskusteltaessa lapsi kertoo vain halunneensa kokeilla miltä se tuntuu.
Vaikka kaikki lapset olisi kasvatettu tismalleen samalla tavalla, luonteissa on eroja ja se näkyy lapsen päätöksissä ihan jo leikkikentällä 5-vuotiaana; toinen lapsi kiipeää rohkeana ja uhmakkaana kiipeilytelineessä, toinen lapsi ei kehoituksesta huolimatta halua nousta telineelle.
Ja viimeisenä oma esimerkkini asiaan, eli omasta nuoruudestani:
Olen aivan tavallisesta perheestä, isä ja äiti työssäkäyviä mutta ei mitään professoreita eli meillä oli ns. keskitason tulot. Oli omakotitalo mukavalla alueella, tosin lainalla jota lyhennettiin. Ei kituutettu, mutta ei eletty pröystäilevää elämää. Vanhemmat eivät tupakoineet, isä toisinaan esimerkiksi kesällä grillatessa otti yhden kaljan tai vastaavaa, äiti ei sitäkään, eli minkäännäköistä esimerkkiä en näiden käytöstä saanut.
Olin ainoa lapsi ja saanut reilusti huomiota, mutta oppinut jo ala-asteen ensimmäisiltä luokilta että kultalusikka suussa ei tähän maailmaan synnytä eli imuroimalla osan talosta tai astianpesukoneen tyhjennyksellä sai viikkorahaa.
Kavereita oli saman kadun varrelta useammassa ikäluokassa, ei kuitenkaan minua yli 2 vuotta vanhempia. Kaksi parasta ystävääni olivat hyvin samantyylisistä perheistä kuin itsekin olin.
=olin tavallisen, hyvän ja kunnollisen perheen kiltti lapsi.
Olin ehkä 13v kun maistoin ensimmäisen kerran alkoholia, parhaan ystäväni kanssa joka siis oli yhtä "kiltti" kuin minäkin ja samanlaisen kasvatuksen saanut. Kerran vaan mietittiin, että oiskos hei siistii mitä jos kokeillaan. Pullo siideriä/naama juotiin ja ihan umpikännissä oltiin. Nopeastihan se tuollainen määrä elimistöstä häviää, joten sittenpä pystyikin menemään kiltisti kotiintuloaikaan klo 21 kotiin. Pastilleja suuhun ja viinanhajukin hävisi. Äiskä oli ovella vastassa, kiltisti marssin keittiöön iltapalalle äitin kanssa ja juttelin sujuvasti niitä näitä, toivotin hyvät yöt ja nukkumaan. Näitä kertoja tuli jonkin verran ikävuosina 13-18, jolloin sitten muutin kotoa pois. Ohjeet oli: juo ajoissa (tai silloin kun menet kaverin luo yöksi) jotta ehdit selvitä ennen kotiinmenoa. Näyttele selvää, älä katso silmiin kuin lyhyen hetken. Pastilleja mukaan jotta ei viina haise. Noudata aina kotiintuloaikoja, näin eivät vanhemmat kysele ainakaan että missä viivyit, saatika ala tivaamaan muuta. Jos vanhemmat kyselee, vastaile normaalisti ja kerro mitä olette tehneet, mutta viinaa ei tarvitse mainita.
Jäin juomisesta kiinni kerran, muistaakseni olin jotain 16v, äitini löysi jostain lattialta kotoamme kuitin kun oli siideriä ostettu. Kuitilla oli muistaakseni vai yksi pullo, joten istuimme keittiön pöydän ääreen puimaan asiaa ja lopulta syy vanhemmille selvisi; "olimme tehneet boolia kaverin synttäreille, johon laitoimme tuon 1 pullon siideriä, ja sitten limua ja mehua". :D eli laimeaa juomaa siitä tuli eikä tultu känniin. Ja asia oli kuitattu.
Asuessani vielä kotona, olin jo täyttänyt 18v kun joskus juttelin isän kanssa ja isä kyseli olenko maistanut alkoholia. Tällöin kerroin rehellisesti että "pari kertaa", ja sitten juttelimme asiasta. Lopuksi isä sanoi että olet fiksu tyttö, kokeilemalla elämästä oppii ja yritä kuitenkin pitää järki mukana (äläkä järkytä äitiä kun on niin herkkä ihminen :D).
Ja aina on järki pysynyt mukana. Koskaan en ole ollut poliisin kanssa tekemisissä (nyt olen 24v) enkä hillunut ilman vaatteita torilla tms :D tottakai kännissä ollaan oltu ja kikatettu kuin pahimmatkin pissaliisat, mutta tyhmyyksiä en ole tehnyt.
Pointti nyt ihan kaikessa oli se, että saapa lapsi mitä esimerkkiä tai aitoa rakkautta tahansa, on täysin lapsesta itsestään kiinni mihin suuntaan elämäänsä vie. Kerta eikä toinenkaan kerta kokeilua jätä ketään koukkuun, omista virheistä voi oppia ja järjen voi säilyttää mukana.
oli yökylässä, aamulla oli alkoholia hävinnyt jääkaapistani noin kolmasosa pullosta, yökyläiijä oli kuulemma halunnut maistaa ja juonut siis tuon määrän. Tytöllä on kuulemma jokin vatsasairaus, oli poissa koulusta useita kuukausia, lääketiede näyttää olevan voimaton (kertomansa mukaan vanhempansa ovat lääkäreitä) Muuten näyttää voivan kohtalaisen hyvin, vaihtaa hiustenväriä miltei viikottain, käyttää pajon aikaa ulkonäköönsä muutenkin ja iltaisin näyttää viettävän paljon "laatuaikaa" ABSilla.
Mutta itse ainakin muistan vetäneeni ekat kännit kavereiden kanssa joskus 12-13 vuotiaana, luultavasti riitti joku 0,5 siideri:) Niin ja poltimme myös tupakkia! Ja kaikki tytöt olimme ihan normaaleista perheistä, maalaiskylässä asuimme. Koulussa pärjäsimme ihan mallikkaasti ja koti-olot ihan "normaalit". Nykyään olen ihan normi työssä käyvä ihminen, juon alkomahoolia ehkä 2-3 kertaa vuodessa. En kuitenkaan voisi kuvitella omien lapsieni juovan 12 veenä kännejä!!!
"Hylätyt" lapset noin tekee.Eli vanhemmat eivät välitä, vaikka olis rahaa. Lapseen pitää luoda aito luottamussuhde, niin noin ei käy ja lisäksi kuka antaa tuon ikäisen hillua kaupungilla? Kotiintuloajat ja kotona hyvä, luottavainen ja rakastava ilmapiiri takaavat sen, että noin ei käy!
Huostaanhan tuollaiset otetaan, jos vanhemmat eivät kykene tehtäväänsä.
Itse olen ollut 13v (eli 7-luokalla) kun aloitin "säännöllisen" humalajuomisen. Ja vanhempani ovat maailman rakastavimmat ja huoltapitävimmät! Kurissa ja nuhteessa olen kasvanut, mutta silti juopottelin. Ihan omasta tahdotani, en kaverien painostuksesta. Lisäksi olin vielä luokan paras oppilas koulussa.
Eli ihan oikeasti, luopukaa tosta käsityksestä että vain ongelmanuoret juovat!
Itse olen kokenut ja nähnyt kaiken värikirjon asuinalueista ja vanhempien koulutuksista, rahavaroista ja muista ja ainut asia, mikä pätee on: Jos lapsi tuntee olevansa aidosti rakastettu kotonaan ja tuntee sen jokaisessa solussaan, niin millään asuinalueella, koulutustasolla tms. ei ole oikeasti mitään väliä!
todennäköisemmin/yleisemmin...jne...ap
vaan ikään liittyvää kokeilua? Olen kuullut, että on ihan normaalia, että lapset kokeilevat varastamista. (siis ei se kuitenkaan tarkoita etteikö siitä pitäisi rangaista)
Olisko tämä alkoholin juominen vastaava asia ja siksi riippumaton sosioekonomisesta statuksesta? Asia erikseen millainen lopullisesti tulee...
vaan ikään liittyvää kokeilua? Olen kuullut, että on ihan normaalia, että lapset kokeilevat varastamista. (siis ei se kuitenkaan tarkoita etteikö siitä pitäisi rangaista)
Olisko tämä alkoholin juominen vastaava asia ja siksi riippumaton sosioekonomisesta statuksesta? Asia erikseen millainen lopullisesti tulee...
Miksen siis voisi omille "sallia" samaa, tai ainakin hyväksyä, että sellaista tapahtuu..? Eipä ole silti helppoa, ja haluaisin lukita jonnekin neljän seinän sisään turvaan ;)Huoh, vanhemmuus on vaikeaa..
käyttää sanaa YMMÄRTÄÄ (mutta sitä ei ehkä kannata näyttää), ei minusta sitä pitäisi missään tapauksessa hyväksyä vaan antaa kuulla kunniansa. Mutta edelleen alan uskoa, että tuollaiset ovat usein vaan "kokeiluita"... Tai sillo 12-v 14-v aletaan olla jo isompia, mutta kuitenkin nii-in pieniä.
Mutta toki itse en antaisi edes 14-v kaupungilla huidella..
ap/vanhemmuus on vaikeaa..
.. sanoo ap, jonka 12 v lapsi on kaupungilla kaljaa kittaamassa...
onko se alaikäisen lapsen alkoholin käyttö jotenkin eri asia, jos asuu arvoalueella omakotitalossa?
Minkä kokoisessa kaupungissa ap asuu?