**Jyväs-mammojen (eka) lokakuinen viikko**
Jospa nyt aloitan tämän uuden pinon jo meille... =) Malttamattomana...heh
Onnittelut vielä kerran [b]Mamma21:lle ja perheelle[/b] pienestä [color=blue]poika-vauvasta[/color]!!!
Eilen oli kyllä aikamoinen päivä mulla. Alkaa jo käydä painavaksi tuo maha, vaikka tukivyö onkin käytössä, jos menen kaupunkiin tai kauppaan tai kävelemään. Tuli kyllä sellaisia kovia kipuja jo, kun kaupungilla kävin, et piti välillä jo ihan pysähtyä paikoilleen!
Mikähän tapahtuma täällä muuten oli eilen, kun oli niiiiiin paljon ihmisiä kaupungilla?
Löysin sitten ihanan asun vauvalle, kun tuodaan hänet kotiin ja kivan sinisen* viltinkin, H&M:ltä. Siellä kyllä on ihania lasten vaatteita!!
Sitten päätin jo ostaa valmiiksi miehelle isänpäivälahjankin. Jos en jaksa/pääse kauppoihin heti, kun vauva on syntynyt. Ja jos se menee esim. 2 viikolla yli niin sithän se syntyy juuri sillä isänpäiväviikolla ;)
Täällä ollaan ihanturvoksissa! Ja nyt vielä enemmän, varmaankin eilisestä kävelemisestä johtuen. Sormet, nilkat ja naamakin turvoksissa! Onpas kiva tunne, kun on tällänen ilmapallo ;)
Lainasin illaksi Tulkki-elokuvan, kun kotona yksin oli... Ja oli ihan ok leffa. Täytyy kyl sanoa, et luulin sen olevan parempi!!
No mut... meen nyt tästä pois höpöttämästä, et muillekin jää tilaa kirjoitella =D
Hyvää alkavaa viikkoa! =)
Kaisa 37+0
*sininen kun sopii pojalle ja tytölle! Varmaa tietoa, kun ei ole et kumpi tulee :)
Ja ei ollut neutraalia väriä valittavana, vaan sininen tai punainen.
Kommentit (43)
Sain sentään nukuttua jotenkin viime yönä, mutta heräsin kuitenkin vaihtamaan kylkeä aina 1-2 tunnin välein, kun lonkat tuli niin kamalan kipeiksi. Ja aina kun kylkeä vaihtoi niin koko jalkaan sattui kamalasti, et se niinkuin säteili muualle sieltä lonkasta! :(
Parina päivänä on ollu ärsyttävänä " oireena" kamala nälkä koko ajan ja sit kun oon syöny menee maha sekaisin ja on kuralla!! Eli niinkuin turhaan söisi, kun ei kauaan edes sisällä pysy :/
Nyt on mullakin turvotus pahentunut jo joka paikkaan. Nilkat, varpaat+jalat, ranteet ja sormet sekä naama turvoksissa. Pitää varmaan laittaa naru kaulaan etten lähe ilmapallona taivaaseen... vaikka tuskinpa tällä painolla ;)
Huomenna olisi sitten viiminen neuvolalääkäri. Saas nähdä onko yhtään paikat auenneet.
Väsyttäisi ihanasti, et vois ottaa päikkärit, mut eipähän viitsisi... kun on niin paljon muutakin, mitä pitäisi tehdä. Koti on ihan kamalassa kunnossa, eli pittä kyllä ainakin jaksaa imuroida!! Jos ei sit muuta tee.
Eilen sain sentään tehtyä pakkaseen maukkaan omenapiirakankin. Tein oikeen ison satsin, et riittää.
Nyt on alkanut viime aikoina vähän jännittämään et mitenkähän meiän kissat tulee käyttäytymään, kun vauva tulee kotiin! Pelottaa kyllä... Vaikka ne onkin kilttejä kissoja, mut ne on kuitenkin eläimiä. Ja kun ne saa sen niiden " riehumis" kohtauksen (eli rupeevat leikkimään keskenään) ja juoksevat pitkin taloa, ei ne kato mihin juoksevat. On kuitenkin kummatkin sen verran nuoria (2v ja 1,5v).
Kaisa 37+2
PS. Halssilakin on kiva paikka asua!! Olen sillä asunut nuorena. Ja Jyskä, Keljonkangas, Kinkomaa, Säynätsalo. Joku kyseli noita eri paikkoja, en vaan muista nikkiä!
Kuokkalahan on aika laaja alue, joka jakaantuu vielä omiin " kaupunginosiin" . Näistä mielestäni mukavia ovat Nenäinniemi, Ristikivi ja Ristonmaa. Mukavaa luonnonläheistä pientaloseutua. Kuokkalanpelto ja Sulkula ovat itselleni vieraampia, mutta ihan mukavan oloisia alueita. Tosin sieltä ollaan juuri pientä koulua lakkauttamassa, mikä on mielestäni lapsiperheen muuttoa ajatellen ikävää. Eli ainoastaan Kuokkalan keskusta-alue on kaupunkimaisempaa ja ehkä sitämyöten myös levottomampaa.
Huhtasuota ja Keltinmäkeä en oikein suosittele, koska ne ovat mielestäni aika levottomia alueita lukuisine kaupungin vuokrataloineen ja opiskelija-asuntoineen. En haluaisi olla luokkarasisti, mutta mielestäni se vaikuttaa asumisalueen viihtyvyyteen ja rauhallisuuteen.
Maalaiskunnasta muuttaisin mieluiten Palokaan tai Puuppolaan/Tikkakoskelle, jos vähän syrjemmällä asuminen kiinnostaa. Vaajakoskelle en menisi mistään hinnasta.
Kannattaa tosiaan käydä ajelemassa alueilla ja vaikka ostoksilla lähikaupassa ja käväisemässä paikallisen koulun pihassa. Mielestäni niistä asioista saa jo hyvää ensivaikutelmaa.
Anteeksi muille!
Huhuilen sua nyt ensin tätä kautta, jos huomaisit tämän tästä pinosta. Eli me Vauvan sivuilta kadonneet Tammikset05 haluaisimme sinut mukaan yhteisöömme, jos haluat tulla mukaan. Laita mulle postia osoitteeseen kattimus@hotmail.com, niin kerron lisää meidän yhteisöstä. Sisälle pääset halutessasi mun kautta. Kaikkea hyvää sinulle ja pikkuisellesi!
Porenn, tammitytön05 äiti
Olen jo kaksi kertaa kirjoittanut pitkän viestin, mutta sen lähetysvaiheessa se on kadonnut jonnekin bittiavaruuteen!
Tarkoitus oli kertoa omasta sektiosta, mutta ilmeisesti kone jotenkin hylkää pitkät viestit... No, yritän vielä kerran lyhyesti ja vaikka useammassa osassa.
Meidän tyttö syntyi siis suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi. Kaikki meni hyvin, vaikka jälkeenpäin olin tietysti tosi kipeä. Olimme osastolla 6 perhehuoneessa ja saimme ihan hyvää kohtelua. Välillä tuntui vähän hölmöltä kun neuvot oli niin ristiriitaisia. Esim. kolmeen eka päivään maitoa ei oikein herunut ja vauvan paino laski aika paljon. Kätilö 1 sanoi että pitää ehdottomasti pyytää lisämaitoa joka syöntikerralla. Sittenkun vuoro oli vaihtunut kätilö 2 sanoi ettei missään tapauksessa saa antaa lisämaitoa että oma maito nousisi paremmin... Siinä oli tuoreen äidin pää välillä ihan pyörällä.
Jatkan siis:
Jotenkin tuntuu että K-S ks:ssa vastustetaan viimeiseen asti suunniteltuja sektioita vaikka selvä tarve olisi. Meidän vauvaa yritettiin kääntää ensin ulkokautta äitipolilla siinä onnistumatta. Lääkäri yritti suostutella perätilasynnytykseen alakautta, eikä suostunut kertomaan mitään asiaan liittyviä riskejä. Harkitsinkin sitä, mutta olisin halunnut keskustella eri tapojen hyvistä ja huonoista puolista, mutta lääkäri vain tuhahteli ja suoraan sanojen haukkui minut ja mielipiteeni kun ihmettelin miksi muualla Suomessa ensisynnyttäjät saavat perätilavauvansa pääasiassa suun.sektiolla. Jälkeenpäin leikkaava lääkäri kertoi, että vauva oli siinä asennossa ettei ikinä olisi tullut alakautta. Onneksi pidin pääni ja halusin suun.sektion (perätilan vuoksi oli vapaus valita) sillä kiireellistä/hätäsektiota pelkäsin vielä enemmän kuin sektiota yleensä. Mutta vieläkin sapettaa tuon lääkärin tökerö käytös!
Muusta Suomesta poiketen Jyväskylässä tehdään suunnitellussakin sektiossa leikkaushaava helposti pystysuoraan (luki mm. papereissa, jotka sain äitipolilta ohjeeksi ennen sektiota). Se on vissiin lääkärille helpompi tapa. Suostuvat kuitenkin mahdollisuuksien mukaan tekemään haavan vaakatasoonkin, jos sitä pyytää. Ei kannata siis automaattisesti luottaa siihen, että tekevät bikinirajaan, mikäli suunniteltu sektio on edessä.
Mutta nyt täytyy lähteä untenmaille. Hyviä vointeja kaikille!
Almeea, rv... heh, tänään tasan puolivälissä :)
Eli me ollaan nyt sitten Kuokkalalaisia! Muutto saatiin tehtyä. Tokihan täällä on vielä ihan kauheesti hommaa. Ei siis vielä näytä ihan siltä miltä haluaisi kaiken näyttävän. Mutta kyllä nyt jo tuntuu siltä että kyllä tästä vielä kaunis koti saadaan. Eilen käytiin Askossa tuhlaamassa...Ostettiin kirjahylly/tv-taso ja lipasto. Muutenkin ollaan lainarahoja tuhlattu ihan hyvin, mutta onneksi on vielä jäljellä jotain. Suosittelen muuten Hemtexiin menoa!!! Siellä on KAIKKI -50%. Mä ostin sieltä eilen makkariin ja keittiöön verhot sekä kaikkea pientä krääsää(kynttilöitä, kynttiläjalkoja jne jne) ja kaikki maksoi yhteensäjonkun 35€!!! Ja pakko sinne on vielä mennä tekemään löytöjä.
Me tosiaan oltiin eiliseen saakka nettipimennossakin. Onneksi eilen sitten aukesi yhteys. Mamma21:n uutisetkin siis eilen luin ja olin oikein onnellinen. Eli ONNEA tätäkin kautta sinne(laitoin jo siihen sun omaan pinoon, missä siitä ilmoitit, onnittelut).
Muihin asioihin...
Ghialle, oli kyllä tosi kauhea tapaus tuo sinun sektio kertomus. Ei tosiaan löydä sanoja. Muuta kuin että olen pahoillani! Niin ja tietenkin kauheasti varjelusta tähän raskauteen ja tulevaan synnytykseen.
SolAngel, muuttosympatiaa:) Voimia ja tsemppiä siihen. Eli siis kumpainenkin meistä tänne Kuokkalaan päin. Kivaa. Ja mä tosiaan vaihdoin keskustan neuvolasta (Päivi) tänne Kuokkalaan (Paula). Ensi viikolla on eka neuvola. Hienoa että sulla oli siellä masussa kaikki hyvin. Mutta ymmärrän hyvin jo säikähdit. Se on jännä miten vaikuttaa omaan mielentilaan se miten neuvolantäti/lääkäri jne sanoo asioita. Siis tarkoitan sitä kun ymmärsin että sen puhelun jälkeen jonka neuvolaan teit, olit enemmän paniikissa, kun itse mietiskelleenä?!
Kölli, tosi harmi se sun palkka/päivärahajuttu!!! Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin ja saat olla töissä. Sä kun nyt tunnut siitä nauttivankin, ja tosiaan kerkeät sit kyllä olemaan kotona lasten kanssa. Yritän nyt siis nauttia siitä aikuisten maailmasta:) Ja hienoa että selkäsi on parempi! Mulla ei ole parempi...muutto kun teki tosi hyvää ja kaikki tämä verhojen ripustelu ja touhuaminen täällä kotona:) Niin ja olen siellä töissäkin aina välillä, sekään ei tunnu hyvää tekevän, mutta kun se on niin mukavaa ja piristävää välillä:)
Vauveli79, joo, en mä liikoja siltä Paulalta odota:) Niin ja puistotreffit kuulostaa tosi hyvältä. Tällä viikolla en ehkä kerkeä, mutta mahdollisesti ensi viikolla?! Se olisi kivaa. Niin ja olikos se Pips joka ehdotti kahvilatreffejä?! Sekin kuulostaa kivalta! Voihan ne yhdistääkin. Eli vaikka heti aamusta puistoon(esim yrttipuisto??) ja sitten sieltä kahville? Tai....no kattellaan ja mietitään.
Tiivii, kyselit asuinalueista. Me tosiaan tänne Kuokkalaan juuri muutettiin, eli en vielä osaa sanoa omaa kokemusta tästä. Mutta se kyllä on tullut jo selväksi että paljon lapsiperheitä täällä on! Sitten Ristikivi ja Nenäinniemi on mun mielestä semmosia jotka kiinnostais, mutta itse en ehkä ihan niin kauas keskustasta haluaisi. Ja Palokka on kans kivaa seutua, mutta sama kuin noissa aiemmissa, eli aika kaukana keskustasta. Tosin siellä on ihan oma keskustansa. Että se on kyl kiva. Oma pieni " kaupunki" :)
Oli varmaan muitakin kommentoitavia asioita mutten juuri nyt muista. Sektioista oli ainakin puhetta. Itselläni ei ole kokemusta, joten se siitä...:)
Vielä omaan napaan ja raskauteen. Tosiaan selkä on välillä todella kipeä eikä tämä touhuaminen auta. Kun huomaa välillä ettei koko päivänä ole istunut oikeestaan muuten kun ruokapöydässä ja vessan pöntöllä:) Pitäisi siis levätä enemmän. Supisteleekin jonkin verran muttei kivuliaasti, joten en jaksa niistä niin välittää. Liitoskivut on välillä aivan kauheita! Tuntuu ihan oikeesti siltä välillä että lantio hajoaa joka suuntaan kävellessä. Vihloo aika ilkeesti...
Tyttö on muuten nyt nukkunut kolme yötä omassa huoneessaan... Yllättävän hyvin on mennyt. Tai siis saahan siellä käydä välillä ilmoittamassa että äiti tai isi on paikalla... Eli sanotaankin että tähän mennessä 2-3 kertaa yössä on alkanut kuulua " ÄÄÄÄIIITTIIII" -huutoa, mutta sitten kun on käynyt vähän rauhoittelemassa on sinne sitten nukahtanut uudestaan ja jäänyt. Ekana yönä sitten otettiin väliin viideltä. Muina aamuina on aamuun saakka ollut omassa sängyssä, mutta aika aikaisin herännyt. Kyllä se siis siitä. Vielä kun oppisi nukahtamaan itsekseen. Se onkin sitten projekti erikseen...
Nyt pitää mennä aamupalalle. Tyttö on jo syömässä jogurttia:)
Palataan siis. Mukavaa päivää kaikille!
Oksaska rv 30+1(jee, jo näillä kymmenluvuilla!)
En nyt kyllä muista enää yhtään, mitä tässä oli puhetta...oisko pitänyt jotain kommentoida....muisti hyvä mutta lyhyt =)
No, Oksaskalle ainakin onnea uuteen kotiin, kiva että muutto on takana! Yritä nyt kuitenkin malttaa levätä välillä, vaikka tiedän, ettei se ole helppoa kun tekis mieli laittaa uutta kotia =) Ja samaa tietysti muillekin muutajille, malttakaa välillä ohjeistaa sohvalta muita!
Kiva on tosiaan olla töissä välillä, katotaan nyt kuinka kauan jaksaa. Nyt tuntuu selkä ainakin paremmalta, joten LEPO ja fysioterapia oli tarpeen (vinkki muillekin selkävaivaisille, että lepoa ainakin...). Sillon kun kirjotin niistä palkka-asioista, niin oli vähän ensi järkytystä, tietystihän se harmittaa jos palkka putoo sairasloman takia kun ei omaa syytä ole, mutta eihän se maailma siihen kaadu! Oman jaksamisen mukaan tässä mennään, en ala riskeeraamaan rahan takia todellakaan. Päivä kerrallaan nyt menen eteenpäin, ja jos suinkin jaksan sinne marraskuulle asti, niin oon aatellu että sitten kyllä haen saikkua heti jos vähänkin tuntuu siltä. Haluaisin kyllä olla ainakin marraskuun alkuun vielä töissä, kun silloin on tiedossa kivoja koulutuksia ym =)
Jaahas, ei kai tässä tällä erää muuta. Pakko alkaa töitäkin pakertaa!
Kölli rv 24 vai 25?! Kamala oikosulku! Tänään kuitenkin vaihtuu viikot...
Vähän tuollaisen kuvan olen kyllä saanutkin. Itse olen vähän kahden vaiheilla, minulla on krooninen sairaus jonka johdosta saatan tarvita sektion. neuvolalääkäri puhui yleiset löpinät siitä miten erilaista synnytyskipu ym. on ja plaa, plaa. On ilmeisesti valmis kuitenkin lähettämään pelkopolille. Ongelma ei kuitenkaan ole suoranaisesti synnytyspelko vaan tämä sairaus ja nyt kun kävinkin NP:ssä ylsityisesti sanoin siellä lääkäri että jos haluan voivat siirtää hoidon sairaalanpolille ja että pelkopili ei ole oieka paikka hoitaa näitä juttuja. Saapa nähdä mitä neuvolalääkäri tähän sanoo.
Onko jollain kokemusta keskussairaalan pelkopolista ja sitä kautta tehdystä suunnitellusta sektiosta?
kaikille vastaneille!!! Täytyy tosiaan tulla katsastamaan alueita kunnolla. vaikka jYväskylä sinänsä on minulle tuttu kaupunki, ei nämä eri asuinalueet kuitenkaan ole tuttuja. Paljon on siitä tullut uutta kun siellä olen asunut.
Kysyisin vielä saako siellä jyväskylässä jotain kuntalisää kodinhoidontuen lisäksi?
Tsemppiä kaikille masujen kanssa!
tiivii ja poju 1v
ja määrä taitaa olla 90 euroa/kk, jollen nyt ihan väärin muista
Mami ja poju 4 vrk
Odottelin vuoroani siellä käytävällä ja kuulin Kirsin äänen (joka on neuvola tätini). Jutteli toiselle kolleegalleen ja haukkui jotain asiaksastaan tälle.
Kuulin vaan sen sanovan et " sillä on aina likaiset hiukset, kun tulee tänne ja kamalasti näppyjä" ... No tietty oletin sen puhuvan minusta!!!
Kun ei nyt jaksa mitään meikkiä naamaan laittaa, kun neuvolaan menee ja en mä kyl mielestäni ole siellä aina käynyt likaisilla hiuksillakaan... ne näyttää vaan ehkä siltä, kun on aina tiukasti kiinni, ettei olisi naamalla!!!
No sit se tuli aika vaivaantuneen oloisena siihen käytänvään pyytämään toista henkilöä sisään, eikä sanonu mulle mitään...
Hieman myöhemmin pyysi sitten tulla punnitukseen ja verenpaineen mittaukseen. Jaksoi taas valittaa, kun en liiku tarpeeksi...!!! Valehtelinkin et kyllä mä kävelen ainakin 30min. päivässä, kun en enempää jaksa... (eikä se kyl täysin valetta ole, kun toissa päivänä vein roskat niin oli aika tukalaa, kun sattui niin tuonne alapäähän ja mahaan!!!Mutta eipä se tunnu ketään kiinnostavan MUN hyvinvointini, vaan vauvan...)
Sieltä menin sitten odottamaan vuoroani lääkärille ja kävin nopsaan vessassa, jossa sitten rupesin itkemään! Herkällä tuulella, kun nyt oon ja olin vannoutunut et musta puhui paskaa.
Lääkäri kysyi sit vointia ja näki et olin itkenyt... sanoin vaan et oon ollu vaan aika herkässä tilassa...jne. En voinu sille ruveta valittaan siitä naisesta.
Onneksi mun ei tarvitse käydä tuolla neuvolassa enään montaa kertaa!!!
Melkein vois laittaa oikeen hienon meikin ja Chanelin lasit päähän (kun omistan kahdet silmälasit...), kun on seuraava aika... jotta näkee, et kyllä mä osaan kauniskin olla! Mut eipä viitti " tuhlata" meikkiä siihen.
Olo onkin nyt sitten aika masentunut...
Oloani masentaa lisäksi myös se, et ennen en kehdannut lähteä ovesta ulos ilman meikkiä, kun pidin itseäni niin rumana!!! Ja toi sai kyl olon vielä pahemmaksi...
Painoa tullut nyt yhteensä 17kg, verenpaine 141/99 ja vauvan sydänä. +160 ja liikkeet ++.
Mun pitää nyt tarkkailla viikon verran aamu pissistä noita arvoja itse... et kaikki pysyy hyvänä.
Kaisa 37+3
PS. Sori tällänen valitus viestini... jäi vaan niin paha mieli neuvola käynnistä, että piti vähän purkautua tännekin.
mutta hän ei varmastikaan sinusta puhunut!!! Tosi kurjaahan se on joka tapauksessa puhua asiakkaista sillai et ite asiakkaat saattaa kuulla. Mut älä nyt ajattele että susta olisi puhunut!
Ja muutenkin pää pystyyn vaan!
Täällä ei kummempia. Pitäisi varmaan nukkumaan mennä. Tänään kun lähdin pienelle kävelylle tytön kanssa(tyttö rattaissa) niin alkoi mahaan vihlomaan aika kovasti... mentiin mun siskoa vastaan ja sit kun se kohdattiin niin sisko jatkoi rattaiden työntämistä ja käveltiin aika rauhallisesti. Mutta siis sattui ihan alavatsaan, sillai viilsi. Ei nyt niin kovasti että olisi matka kokonaan keskeytynyt...niin ja siis samalla maha oli kyllä ihan pinkeä. Siinä sitten siskolleni just sanoin, et eihän siinä mitään jos se ei mitään pahaa saa aikaan se vihlonta. Siis että kyllä mä sen kivun kestän. Mutta jos se meinaakin jotain muuta, siis että jos on ns. vaarallista, niin... joo, no tuskin se mitään on. Mietteitäni vain teille jaoin.
Joo, lörpötykset sikseen ja nukkumaan. Hyvät yöt niille jotka vielä lukee tän illalla ja muille sitten huomenet jne:)
Oksaska rv 30+1
Olipa Kaisalla kurja neuvolakäynti. Aika asiatonta puhua asiakkaista tolla lailla, varsinkin jos ne saattaa kuulla sen...Eihän se ollenkaan välttämättä puhunu susta! Älä nyt masennu!
Mulla on kanssa alkanu kävely kiristää ja vihloa mahaa välillä tosi kovastikin. Ei tarvi kun 5-10 minuuttia kävellä, niin kiristää ja vihloo kovasti. Sama vaiva kun esikoisella. Oikein ootan perjantain neuvolaa ja th:n ainaista valitusta liiasta painonnoususta (vaikka ois tullu minkä verran, aina on liikaa, ja olen sentään normaalipainoinen...) ja kävelystä. Viime raskaudessa kun olin supistelujen takia 3s:n kiellossa ja sairaslomalla, th:n ainoa huoli oli, teenkö joka päivä 30 min lenkin...
Jatkettava töitä...
Aikamoinen neuvolakäynti Kaisalla, aina ei nuo oikeat ihmiset hakeudu asiakaspalveluammatteihin... Toivottavatsi oli heilläkin paha päivä että tuo olisi jatkuvaa.
Vielä kyselen kokemuksia keskussairaalan pelkopolista sekä suunnitelluista sektioista yleensä
Karpalo, joka ei sitten tippaakaan saa keskityttyä töihin..
Minulla on todella positiiviset kokemukset keskussairaalan pelkopolista! Voin lämpimästi suositella! :) Taustani (suruun päättynyt monikkoraskaus) vuoksi olisin saanut sektionkin, mutta päädyimme kätilön kanssa lopulta (käynnistettyyn) alatiesynnytykseen.
Hän ei edes yrittänyt puhua ympäri kun sanoin, että sektio on käynyt mielessä. Kätilö oli hyvin ymmärtäväinen ja lempeän kannustava. Ilman pelkopolin kätilöä en varmaan olisi ymmärtänyt pyytää tiivistä raskausajan seurantaa ja synnytyksen käynnistystä oman psyykkisen jaksamiseni vuoksi. Ensi maanantaina päätetään käynnistyksestä, toivottavasti saisin jäädä suoraan osastolle. Jännittää ja hirvittää.. Toivottavasti tällä kertaa kaikki menee hyvin.
Mintzu rv 37+4
Viimeinkin saan minäkin aikaseks rustailla täältä suunnalta kuulumisia pinoon.
Tosi ikävä kyllä tuo Kaisan neuvolareissu! En voi ymmärtää, et miten se terkkari edes kehtaa tollasia puhua, saatika sitten asiakkaitten kuullen. Eikä se varmaan susta puhunut, en usko. Mutta käsittämättömän törkeetä käytöstä joka tapauksessa, ei voi muuta sanoa.
Mullakin vähän hounot fiilikset neuvolassa käynnistä. Kävin siis KE neuvolääkärillä. Noi lääkärikäynnit on mun mielestä vähän sellasia, et on koko ajan kauhee kiireen tuntu eikä ehdi kenenkään kanssa silleen jutella. Niin, ja unohdan sitten siinä hötäkässä aina kysellä, mitä olin suunnitellu. Nytkin lääkäri oli jo alkuunsa myöhässä ja vähän sellasella meiningillä, et " ethän nyt vaan keksi alkaa kyselemään mitään ylimääräistä" . Ja sitten huonot fiilikset tuli siitä, kun se manaili mun painoa. OK, myönnän, et jo lähtöpainoa on ollut turhan paljon. Ja lisäkiloja oon saanut kerättyä omasta mielestänikin turhan monta tähän mennessä. Mut silti, jotenkin tuli huonot fiilikset, kun lääkäri sitä vielä niin erikseen manaili. Terkkari taas ei oo koskaan sanonu mitään, vaan minä itse olen painoani manannut. Nooh, ehkä se terkkari ei sillä olekaan sanonut, kun tietää, miten p.ska olo mulla on ollu, miten paljon oon oksennellu ja miten huonosti ruoka on maistunu. Et on niinku tavallaan pitäny syödä sitä, mitä suinkin saa alas ja vähänkään maistuu. Terkkarikin oli jotenkin kummallinen tällä kertaa, silläkin vaikutti olevan kiire.
Tänään kävelin keskustaan ja takasin, ja kylläpä välillä kävellessä vihloi ikävästi vähän joka paikasta. Ja masu meni pinkeeksi, eli varmaan tuli suppreitakin siinä samalla. Nyt oonkin ollut koko lopun päivää aika väsyksissä ja liitoskipuja tuntus olevan. Voi kun " mukavaa" ja viikkoja kasassa vasta 25. Mitenkähän mä mahdan liikkua loppuajasta? Ja miten paljon se mahtaa tuntua ikävältä? Tukivyön ostamista tässä harkitsen, siitä kun kuulemma ois apua selkäkipuihin.
Närästäminen on toinen riesa, melki joka ilta saa olla ottamassa lääkettä. Mut silti, nämä kaks vaivaa on paljon mielusammat, kun kaikki alkuraskauden vaivat. Eli kaikkiaan voin kuitenkin sanoa voivani hyvin =).
Minä kannatan myös puistotreffejä ja kahvitteluja, kaikenlainen aktiviteetti käy mieluusti. Ja päiväsaikaan käy myös, koska oon kuitenkin pojan kanssa kotosalla ja seura on tervetullutta. Oksaskalle onnea uuteen kotiin ja tervetuloa Kuokkalaan! Muutittekin ihan tohon lähistölle, usein sitä katua kävellään kauppaan ja millon mihinkin. Tiedä vaikka ois jo törmättykin.
Hauskaa viikonloppua kaikille!
*tammimasu2006 25+3*
täällä olis yksi uusi jyväskyläläinen (tai en ihan uusi, reilu vuosi ollaan tässä kylässä asuttu). Oon aina silloin tällöin käynyt lueskelemassa näitä sivuja, mutta toi Aihe vapaa -osio saa yleensä heti kättelyssä verenpaineen nousuun niin, että katson parhaaks poistua paikalta (joo, oon ehkä vähän helposti provosoituvaa tyyppiä :b).
Oon siis 24-vuotias ja odotan meidän esikoista rv:lla 18+4 (la 5.3.). Asutaan Lutakossa ja neuvolassa käyn tuolla Tapionkadulla (?), missä ei muuten koskaan oo millään tavalla negatiiviseen sävyyn puhuttu painosta (vaikka mullekin sitä on jo kertynyt :/).
Mäkin tulisin mielelläni mukaan tapaamiseen, jos vaan joskus pääsen. Päivisin oon töissä, mutta tuun mukaan sitten vaikka äippälomalle jäätyäni, jos ei aikaisemmin onnaa. (:
Tervetuloa joukkoon Mannanen. Mäkin asuin Lutakossa vielä reilu viikko sitten:) Se on aika mukavaa aluetta asua. On rauhallinen, mutta kuitenkin niin lähellä keskustaa. Ja mäkin kävin tosiaan siellä keskustan neuvolassa (Päivillä) eikä mulle viime raskauden tai tän aikana ole kertaakaan sanottu mitään negatiivista painonnoususta, vaikka viimeksi sitä tuli yhteensä melkein 19kiloa. Siis turvotusta kauheesti lopussa. Ja tosiaan siinä lopussa saattoi tulla puolitoista kiloa viikossa, mutta se täti ymmärsi että se on turvotusta ja sillä mua oikein lohdutteli. Saa nähdä millainen tämä Kuokkalan neuvolan Paula on, että kuinka vauhko on painonnoususta. Onhan sitä nytkin tullut ihan hyvin...
Meillä ollaan kahtena aamuna nukuttu kahdeksaan, olen ihan ihmeissään, kun siis yleensä tyttö herää viimeistää puoli kahdeksan. Yöllä tosin jouduin pariin otteeseen istumaan vähän kauemmin tytön sängyn reunalla, kun heräili ja sit viiden aikaan kun taas huusi sanoin miehelle että sun vuoro ja se unenpöpperössä meni ja haki tytön meidän väliin:) No, nukkui siitä siis levollisesti siihen kahdeksaan ja nukuttiin muutkin, että ei se mitään. Mutta periaatteena kyllä olis että nukkuisi suunnilleen aamuun saakka omassa huoneessaan.
Me aateltiin tehdä pieni testi tänään...en laittanu tytölle vaippaa, vaan pikkuhousut ja housut sen päälle. Sanoin että kerro sitten kun pissittää tai kakattaa:) Uuden maton laitoin rullalle, enkä sohvalle aio päästää:) Kesällä nimittäin oltiin usein ilman vaippaa ja kyl se pidättää osasi, vähän liiankin hyvin. Se aina ilmoitti että pissi tulee ja kun laittoi potalle, niin pidätti edelleen. Ja sit kun esim päiväunielle laittoi vaipan niin sinne tuli sit kaaaauhean iso pissi saman tien. Joku ihme juttu ettei oikein meinannu osata tehdä pissiä ilman sitä vaippaa, katsotaan miten nyt käy. Kuinka pian on housut märkänä. Onneksi vaatetta saa pestyä.
Ollaan tänään tytön kanssa lähdössä yhden neljä vuotiaan pojan synttäreille, enkä yhtään tiedä mitä lahjaksi ostaisin. Eilen kaupungilla ollessa unohdin täysin sen. Mitä sen ikäiselle voisi ostaa?? Ne synttärit on samassa kaupungissa kun mummola, ja jäädään sit sinne saman tien koko viikonlopuksi. Mies tulee huomenna perässä jollain konstin, kun on ensi yön töissä. Saa nukkua huomenna sit rauhassa kotona. Tai siis tämä on suunnitelma. Saa nähdä kuinka usein tän päivän aikana vielä muuttuu.
Vielä hieman raskausvalitusta...yllättäen. Miten muitten noi liitoskipujutut? Mulla se on ihan kauheeta. Kun siis asennon vaihtaminen yöllä sattuu ihan pirusti tonne " pimppiluuhun" kuten mulla on tapana sanoa. Ja siis muutenkin tuntuu paikat aroilta... Ja käveleminen sattuu ja vihloo välillä niin että eilenkin illalla kun sohvalta nousin vessaan, niin oikein nauratti(ja meinas itkettääkin samalla) kun kävelin kun mikäkin vanhus. Mulla kun ei ollu tätä ongelmaa viime raskaudessa niin olen ihan ihmeissään. Vielä kun noita viikkoja on aika paljon edessä, niin tuntuu kauhealta että nyt jo tässä kunnossa...
Nyt aamupalalle. Hyvää päivää kaikille! Ja yritetään miettiä vaikka ensi viikolle jotain tapaamista?!
Oksaska rv 30+3
Täällä ollaan ihan pökerryksissä töissä. Kurkku on kipeä, ja tyttö tuli eilen kuumeeseen ja valvotti yöllä ihan kiitettävästi. Miehen vanhemmat tulivat hoitamaan täksi päiväksi.
Kyllä Ghia munkin täytyy ihailla sun vahvuutta, että olet selvinnyt tuosta tapauksesta! Vaikka niinhän se on, että vaikeudet kyllä vahvistaa. Itsellekin on tapahtunut raskaita asioita, joita monet päivittelee että en ymmärrä miten selvisit siitä. No, eihän meille anneta muuta vaihtoehtoa kuin selvitä, yrittää ainakin...
Apua, nyt pökerryksissäni unohdin nimimerkin, joka kyseli asuinalueista...Me asutaan Palokassa ja tykätään kovasti! On kovasti lapsiperheitä, kaikki palvelut aivan vieressä (kaupat, neuvola, kirjasto, apteekki, puistot, kerhot, koulut jne jne) Meitä vaivaa talokuume, oma pitäis siis saada rakennettua, mutta kun ihan Palokasta ei enää saa tontteja (kuin ehkä kiskurihintaan pienen pläntin, siihen hintaan mitä talo maksais...) niin ollaan päätetty asustella onnellisena rivarissamme palveluiden vieressä niin kauan kuin olen lasten kanssa kotona.
Mäkään en kyllä hakeutuis Pupuhuhdan ja Huhtasuon alueille, olen töissä täällä ja perheiden ja lasten ongelmat todella suuria. En halua kasvattaa lastani sellaisessa ympäristössä. Tokihan täällä asuu ihan kunnollisiakin perheitä, mutta jos suurimmalla osalla ei ole mitään ruoka- tai kotiintuloaikoja tai rajoja, niin miten selität omalle lapselle, että kyllä sun pitää olla kotona klo 20 vaikka kenenkään muun ei tarvi...
Jaahas, täytyy jatkaa töitä, että täältä pääsee poiskin....