Kyllä sain taas kärttyisen katseen kaveriltani kun komensin hänen lastaan
Oltiin ulkona syömässä, leikkipaikan vieressä. Lapsi sitten juoksi pöydän ja leikkipaikan välillä kokoajan, otti haarukallisen ruokaa ja taas vähäksi aikaa leikkimään suu täynnä ruokaa. Totesin sitten että nyt istut alas, syöt ja sitten menet leikkimään johon lapsi topakasti totesi: Ei istu.
Kaveri katsoi minua kummissaan. Ja lapsi jatkoi samaa pomppimista ja ravaamista
Ulos kun päästiin niin piti hypellä vesilätäköissä. Äitinsä sanoi moneen kertaan älä viitsi pomppia kun vaatteet menee likaisiksi (oli jo tässä vaiheessa ihan kurassa ja lenkkarit märkänä), mutta äitinsä ei asian eteen mitään tehnyt, ennenkuin minä huudahdin että nyt loppu ja nostin määkivän lapsen autoon.
MÄ EN JAKSA YMMÄRTÄÄ MIKSI EI VOI MITÄÄN KURIA PITÄÄ, EN EN EN!!! Teinkö tuossakin nyt jotain väärin? Kun, anteeksi vaan, minulla ei ole omia lapsia. Ja tämä kys. lapsi on pian kolme.
Kommentit (65)
muiden lasten leikit menevät ihan pihalle?
Esimerkkinä liukumäet. Meidän puistossa on prinsessaneiti reilu 4 v. joka jää istumaan liukumäen päälle eikä suostu tulemaan alas mutta ei myöskään väistämään, jotta muut pääsisivät hänen ohitsee.
Äiti ei korvaansa lotkauta, istuu kauempana tekemättä mitään, mutta täysin tietoisena tilanteesta. Muut lapset odottavat ja odottavat, minä pyysin useampaan kertaan että voisitko joko laskea tai väistää, että muutkin pääsevät laskemaan.
Lopputulos: aikani odoteltuani minä menin ja nostin ivallisesti hymyilevän pikkutytön alas liukumäestä ja tyttö lähti huutaen äitinsä luo joka tuijotti minua syyttävän näköisenä.
Lapseen ei missään nimessä sattunut, minä vain nostin hänet maahan, jotta muutkin lapset pääsevät leikkimään.
Mutta ilmeisesti kaikkien muiden leikit voi pilata sillä verukkeella että lapsi "ilmaisee itseään" ivallisesti muita häiritsemällä?
niin voihan sitä topakasti kieltää, mutta nyt kyseisessä tilanteessa lapsen äiti mitätöitiin. Mutta on sekin kumma jos äiti ei tee mitään asian hyväksi jos lapsi ei usko. Ja ikäväähän se on mennä sitten kurasilla, vettä valuvilla kengillä autoon. Ja varmaan oli ap:n auto?
Olen sitä mieltä että lapselle pitää asettaa rajoja ja kieltoja. Mutta ei ne rajat tarkoita sitä että kaikki on kiellettyä. Itse pidän lastani paljon sylissä ja leikin ja kiitän ja kehun silloin kun tekee oikein jne. Kannustan tekemään asioita ja annan kokeilla kaikenlaista. Mutta samalla opetan niitä rajoja. Ja aika paljon kieltojakin tulee kun kyseessä on vilkas ja energinen lapsi ja vielä uhmaiässä.
Meillä on se myös selvää että ruoan kanssa ei saa leikkiä. Jos ruokailuun ei keskitytä tai ruokaa ruvetaan sörkkimään tai sillä leikkimään niin silloin ruoka pistetään yhden varoituksen jälkeen pois ja ruokailu päättyy siltä erää.
En ymmärrä miten jotkut vanhemmat jaksavat mennä lapsen vaatimusten mukaan koko ajan ja yrittävät vältellä konflikteja. Itsekin toki niitä esim. väsyneenä välttelen mutta täytyy asioita välillä myös kohdata vaikka tulisikin poru.
Ja se on ihan selvä juttu että ihmisten ilmoilla esim. ravintolassa pitäisi kyllä vanhempana edes yrittää saada lapsi syömään paikoillaan tai leikkimään paikoillaan. On todella epäkohteliasta muita maksavia asiakkaita kohtaan jos ei edes yritä saada lasta paikoilleen. Jos se riekkuminen ei häiritse itseä niin on aika itsekästä ajatella ettei se häiritse muitakaan. Jonkinlaiset alkeelliset käytöstavat pitäisi aikuisilla ihmisillä olla.
Jotkut ihmiset todella osaavat unohtaa ne lapsensa touhuamaan vaikka mitä sillä välin kun itse juoruavat muiden kanssa tai käyvät tupakalla tms.
"Miksi oletat suoraan, että ihmiset "pelkäävät" uhmistaan, jos heitä ei häiritse lapsen juoksentelu? Jos äidistä on ok, että lapsi juoksentelee, niin kas, sitten se on hänestä ihan ok." Alkuperäiseen aiheeseen suoraan kommentoimatta sanottakoon, että siinä on kyllä vanhemmilla itsellään käytöstavat hukassa, jos antavat lasten juosta _ravintolassa_. Minulle on ihan sama häiritseekö se juokseminen ja kiljunta vanhempia itseään, mutta kun se yleensä häiritsee kaikkia muita asiakkaita, henkilökunnasta puhumattakaan. Jos ravintolassa ei osata käyttäytyä, niin sitten ei mennä ravintolaan. Koskee myös aikuisia. - Sta (Kommentin kirjoittaneella ei ole omia lapsia. Alkeelliset käytöstavat sen sijaan löytyy.)
Siihen ei tässä otettukaan kantaa :) - vaan siihen onko äidin kaverin tehtävä komentaa lasta.
Toisaalta on voinut olla suoraan leikkipaikan vieressä oleva pöytä, eikä lapsi välttämättä ole juossut, vaan kulkenut takaisin leikkimään ruoka suussa.
t. 60 (jolla on tosiaan monta omaa lasta. Joilla on hyvät käytöstavat, koska se on se, mistä minä nipotan ;)... mutta se ei ollut pointti tässä keskustelussa.)
Mutta kun nimenomaan lapsi juoksi ees taas (ja meillä oli pöytä onneksi siinä leikkipaikan vieressä), tanssahteli, pyörähteli ruoka suussa, ja minä vielä sanoin tytölle että käypä istumaan kun täällä toiset ihmiset yrittää syödä kun tytön takana istui äiti ja lapsi (ehkä 12 vuotias).. Eli kyse ei ole siitä että olisin liioitellut asiaa juoksemisesta.
Ja täällä joku epäili että olisin lapseton. Jos luet koko ketjun ja minun vastaukset, löydät kyllä vastauksen onko minulla lapsia vai ei;)
Mutta siis yhteenvetona voisi melkeinpä tästä siis vetää että tästä ollaan kahta mieltä, on kurinpitäjiä ja "kurinpitäjiä". Totta hitossa lapsi saa toteuttaa itseään (myös sitä luovaa puolta, heh) ja olla oma itsensä, mutta sille on omat paikkansa. Mulle on aivan yks hailee juokseeko lapsi kotonaan (kunhan minä en ole näkemässä;)) ruokapöydän ja keinuhevosen väliä ruoka suussa musiikki pauhaten ja tanssiaskelia ottaen, mutta ravintola on aina ravintola, oli se sitten ABC, Rosso tai Fransmanni.
Kiitos kuitenkin hedelmällisestä keskustelusta kaikille osapuolille! :)
Ps. Ja tämä tuskin jää viimeiseksi ihmettelyn aiheekseni tästä samaisesta yksinhuoltajaperheestä, monia asioita on joita en ymmärrä ja jotka tekisin toisin, mutta se jääköön toiseen kertaan ;) Meillä on niin erilaiset näkemykset lasten kasvatuksesta. Jos joku esim. muistaa keskustelun äidistä, joka syö litran jäätelä puoliksi lapsensa kanssa, olen se sama aloittaja.
Siihen ei tässä otettukaan kantaa :) - vaan siihen onko äidin kaverin tehtävä komentaa lasta.
Toisaalta on voinut olla suoraan leikkipaikan vieressä oleva pöytä, eikä lapsi välttämättä ole juossut, vaan kulkenut takaisin leikkimään ruoka suussa.
t. 60 (jolla on tosiaan monta omaa lasta. Joilla on hyvät käytöstavat, koska se on se, mistä minä nipotan ;)... mutta se ei ollut pointti tässä keskustelussa.)