Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä sain taas kärttyisen katseen kaveriltani kun komensin hänen lastaan

Vierailija
15.06.2010 |

Oltiin ulkona syömässä, leikkipaikan vieressä. Lapsi sitten juoksi pöydän ja leikkipaikan välillä kokoajan, otti haarukallisen ruokaa ja taas vähäksi aikaa leikkimään suu täynnä ruokaa. Totesin sitten että nyt istut alas, syöt ja sitten menet leikkimään johon lapsi topakasti totesi: Ei istu.

Kaveri katsoi minua kummissaan. Ja lapsi jatkoi samaa pomppimista ja ravaamista

Ulos kun päästiin niin piti hypellä vesilätäköissä. Äitinsä sanoi moneen kertaan älä viitsi pomppia kun vaatteet menee likaisiksi (oli jo tässä vaiheessa ihan kurassa ja lenkkarit märkänä), mutta äitinsä ei asian eteen mitään tehnyt, ennenkuin minä huudahdin että nyt loppu ja nostin määkivän lapsen autoon.

MÄ EN JAKSA YMMÄRTÄÄ MIKSI EI VOI MITÄÄN KURIA PITÄÄ, EN EN EN!!! Teinkö tuossakin nyt jotain väärin? Kun, anteeksi vaan, minulla ei ole omia lapsia. Ja tämä kys. lapsi on pian kolme.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mua ahdistaa ajatus, että muut pitävät mua löperönä äitinä, koska en aina pakota lapsia syömään hiljaa ja riehumatta ja taistele joka ikistä uhmataistelua loppuun. Olen yh, ja tuntuu että jos kaikessa vaan kieltäisin niin paljon kuin 'pitäisi', en ehtisi muuta tehdäkään koskaan.

Kamalaa miten toisten tilanteita ja kasvatustyyliä kritisoidaan.

Vierailija
42/65 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä taas komennat ja pelottelet lasta! Epäilen, että lasten äiti ei pidä sua kovin läheisenä.

Lasten pitää saada kokea ja kokeilla! Ei ole ihmi, että suomalaisista tulee ujoja, juroja ja selkäänpuukottavia kyräilijöitä, kun eivät saa lapsena toteuttaa itseään, vaan koko ajan pitää miettiä mitä saa tehdä ja mitä ei!

Ei edes Afrikan puskissa syödä ja leikitä yhtä aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat juuri näitä kenen Nico-Pettereille ei kukaan muu, kuin vanhempi saa huomauttaa käytöksestä mitään. Ihan oikeesti sääliksi käy päiväkodinhenkilökuntaa ja tulevaisuuden opettajia. Luovuutta erään vastaajan mielestä on, että lapsi juoksee ruokaillessa pöydän ja leikkien välillä. Alkaako taas vapaakasvatus nostaa päätään, ja siitä ei muuten ole kuin huonoa sanottavaa.

Vierailija
44/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua MILLAISIA idiootteja osa vanhemmista on!!! Minullakin siskon kersat just vastaavia, sitten kun ne on hoidosa niin, ettei siskoani näe, niin johan osataan käyttäytyä.

Millasia terroristejä noista teidän uropjen pikkuhirviöistä tulee teini-iässä??

ja turha tulla mussuttaan mulle,et "sitten, kun sulla on omia lapsia.." Tai "et voi tietää, ku sul ei oo omia"

Koska minulla on kaksi hyvin käyttäytyvää tasapainoista lasta, jotka myös saavat kuravaatteilla leikkiä lätäkössä, mutta osaavat kulkea kauniisti siisteillä vaatteilla, kun ollaan ihmisten ilmoilla.

..ja joita muuten ei ole koskaan tarvinnut komentaa niin, et edes tulisi olo, et tekis mieli antaa vanhanaikainen selkäsauna. Joidenkin lasten vanhemmatkin tarvitsisi sitä.

Mutta kun on pikkulusikalla saanut, ei voi kauhalla vaatia.. ilmeisesti nämäkään vanhemmat eivät ole saaneet kunnollista kasvatusta kotona tai sitten aivan liian tiukan, jolloin ei enää pidetä omille kersoille mitään kuria.

Vierailija
45/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-he ovat vaaraksi itselleen tai toisille, esim. juoksevat autotielle, kiipeävät autokatoksen päälle, ampuvat ritsalla kohti

-he ovat vahingoittamassa muiden omaisuutta, esim. kiskovat istutuksia, ajelevat pyörällä parkkipaikalla autojen välissä

- käyttäytyvät muuten merkittävän huonosti, esim. kiroilevat, haistattelevat, kiusaavat toisia lapsia

Mutta jos kaverin lapsi pomppii lätäkössä, juoksentelee ravintolassa tai muuta vastaavaa, se on lapsen vanhemman asia. Tuollaisissa en katso oikeudekseni kävellä toisen vanhemman arvovallan yli, ne ovat perheen sisäisiä kasvatus- tai kasvattamatta jättämis-päätöksiä.

Vierailija
46/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin ulkona syömässä, leikkipaikan vieressä. Lapsi sitten juoksi pöydän ja leikkipaikan välillä kokoajan, otti haarukallisen ruokaa ja taas vähäksi aikaa leikkimään suu täynnä ruokaa. Totesin sitten että nyt istut alas, syöt ja sitten menet leikkimään johon lapsi topakasti totesi: Ei istu.

Kaveri katsoi minua kummissaan. Ja lapsi jatkoi samaa pomppimista ja ravaamista

Ulos kun päästiin niin piti hypellä vesilätäköissä. Äitinsä sanoi moneen kertaan älä viitsi pomppia kun vaatteet menee likaisiksi (oli jo tässä vaiheessa ihan kurassa ja lenkkarit märkänä), mutta äitinsä ei asian eteen mitään tehnyt, ennenkuin minä huudahdin että nyt loppu ja nostin määkivän lapsen autoon.

MÄ EN JAKSA YMMÄRTÄÄ MIKSI EI VOI MITÄÄN KURIA PITÄÄ, EN EN EN!!! Teinkö tuossakin nyt jotain väärin? Kun, anteeksi vaan, minulla ei ole omia lapsia. Ja tämä kys. lapsi on pian kolme.

varsinkin tuo lätäkköjuttu ja lapsen nostaminen ei kuulosta hyvältä.

Asia riippuu tietysti sinun suhteestasi lapseen ja lapsen äitiin mutta jos se tosiasiassa olisi kovin läheinen, et asiaa varmaan täällä pohtisi vaan teillä olisi lapsen äidin kanssa hyvin toimivat käytännöt joita ei tarvitsisi muilla, ventovierailla, hyväksyttää/ihmetyttää.

Vierailija
47/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuinen on se, joka ohjaa ja opastaa. Käytetään siitä sitten vaikka sanaa määrää. Lapsi on turvaton jos se saa tehdä mitä lystää.

Minulla on neljä jo aikuista lasta ja 6 lastenlasta.

Vierailija
48/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lätköissä hyppiminenhän on just hauskinta lapsista. Törkeää, että menet parhaan hauskuuden kieltämään, kun se äidistä selvästi oli OK.

jos äiti sanoo älä viitsi pomppia siinä, kun menee vettä kenkiin, niin miten niin se on ok? kyse on vain siitä että äiti ei VIITSI tehdä sille asialle mitään että se hyppiminen loppuisi. Miten lapsi ikinä tulee ymmärtämään että älä pompi, tarkoittaa että älä pompi, kun asialle ei mitään tehdä?

Lätäköissä pomppimiset on ok kun on asianmukaiset varusteet, esimerkiksi nyt vaikka kumpparit.

ap

Jos lapsi ei äitiään tottele niin kiellätkö sinä vain suoraan, vaiko kerrot lapselle "sinä kuulit mitä äitisi sanoi, älä pompi lätäkössä".

Jos vain kiellät äidin kiellon jälkeen heikennät samalla äidin auktoriteettiä, mutta jos muistat lapselle kertoa että äitiä kuunnellaan niin vahvistat sitä.

Oletko tätä ajatellut ollenkaan?

Vierailija
49/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen näkee myös näistä vastauksista, joissa todetaan mm. että on parempi antaa lapsen juosta ravintolassa kuin pilata mukava keskusteluhetki ystävän kanssa (siis sillä että sanoisi uhmikselle "ei" ja kantaisi seuraukset). Toivottavasti en itse koskaan turru perhe-elämään noin pahasti etten jaksa uhmikselle pitää rajoja...

Meidän 3-vuotias ei leiki kesken ruokailun, sen jälkeen kyllä saa mennä esim. pallomereen jos sellainen on lähistöllä. Tällöinkin seuraan tarkasti touhua ja jos menee yli, poistan paikalta. Yhteen aikaan lapsi ei suostunut tottelemaan ollenkaan, silloin ravintolakäynnit jäivät välistä. Kummasti alkoi käyttäytymään tämän jälkeen...

Vierailija
50/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi oli paikalla, ja ojentamasi asiat eivät olleet ns. hengenvaarallisia vaan pikkuasioita.

Jos äitiä ei häiritse, että lapsi leikkii suu täynnä ruokaa, niin sitten lapsi leikkii suu täynnä ruokaa. Jos äiti ei poista lasta kuralätäköstä niin kas, sitten lapsi on kuralätäkössä.

Meillä ei kotona poistuta pöydästä suu täynnä ruokaa :), mutta se ei tässä ollut se pointti.

Sinun tehtäväsi ei ole kasvattaa toisen lasta kun lapsen vanhempi on paikalla. Kuten meillä kotona sanotaan isommille lapsille ;-): jos äiti on tässä, niin minä kyllä hoidan komentamisen.

Vierailija
51/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-vuotias ei leiki kesken ruokailun, sen jälkeen kyllä saa mennä esim. pallomereen jos sellainen on lähistöllä. Tällöinkin seuraan tarkasti touhua ja jos menee yli, poistan paikalta. Yhteen aikaan lapsi ei suostunut tottelemaan ollenkaan, silloin ravintolakäynnit jäivät välistä. Kummasti alkoi käyttäytymään tämän jälkeen

Osaa ihmisiä vaan ei lapsen juoksentelu häiritse. se, että teillä 3-vuotias ei leiki kesken ruokailun ei tarkoita, että kaikissa perheissä olisi näin. (Ei muuten leiki meilläkään, mutta se ei ollut pointtina tässä keskustelussa mielestäni.)

Vierailija
52/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo tämän asian. Minulla nimittäin yksi tuttava, joka tulee siihen väliin kun komennan omaa lastani. Ja se, jos joku on ärsyttävää!

Vierailija
53/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä taas komennat ja pelottelet lasta! Epäilen, että lasten äiti ei pidä sua kovin läheisenä.

Lasten pitää saada kokea ja kokeilla! Ei ole ihmi, että suomalaisista tulee ujoja, juroja ja selkäänpuukottavia kyräilijöitä, kun eivät saa lapsena toteuttaa itseään, vaan koko ajan pitää miettiä mitä saa tehdä ja mitä ei!

- ja siltikin heistä tulee ei-juroja, ei ujoja ja vaikka mitä, mitä suomalaiset sitten ihailevat... Eli logiikkasi ontuu. En todellakaan kannata luunappien jakelemista tai muuta väkivaltaa "kasvatuksena", mutta rajat on oltava.

Vierailija
54/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen näkee myös näistä vastauksista, joissa todetaan mm. että on parempi antaa lapsen juosta ravintolassa kuin pilata mukava keskusteluhetki ystävän kanssa (siis sillä että sanoisi uhmikselle "ei" ja kantaisi seuraukset). Toivottavasti en itse koskaan turru perhe-elämään noin pahasti etten jaksa uhmikselle pitää rajoja...

Meidän 3-vuotias ei leiki kesken ruokailun, sen jälkeen kyllä saa mennä esim. pallomereen jos sellainen on lähistöllä. Tällöinkin seuraan tarkasti touhua ja jos menee yli, poistan paikalta. Yhteen aikaan lapsi ei suostunut tottelemaan ollenkaan, silloin ravintolakäynnit jäivät välistä. Kummasti alkoi käyttäytymään tämän jälkeen...

Erinomainen tiivistys! Ja mahdollsesti pelkäävät myös vastuun ottamista.

Vierailija
55/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua MILLAISIA idiootteja osa vanhemmista on!!! Minullakin siskon kersat just vastaavia, sitten kun ne on hoidosa niin, ettei siskoani näe, niin johan osataan käyttäytyä.

Millasia terroristejä noista teidän uropjen pikkuhirviöistä tulee teini-iässä??

ja turha tulla mussuttaan mulle,et "sitten, kun sulla on omia lapsia.." Tai "et voi tietää, ku sul ei oo omia"

Koska minulla on kaksi hyvin käyttäytyvää tasapainoista lasta, jotka myös saavat kuravaatteilla leikkiä lätäkössä, mutta osaavat kulkea kauniisti siisteillä vaatteilla, kun ollaan ihmisten ilmoilla.

..ja joita muuten ei ole koskaan tarvinnut komentaa niin, et edes tulisi olo, et tekis mieli antaa vanhanaikainen selkäsauna. Joidenkin lasten vanhemmatkin tarvitsisi sitä.

Mutta kun on pikkulusikalla saanut, ei voi kauhalla vaatia.. ilmeisesti nämäkään vanhemmat eivät ole saaneet kunnollista kasvatusta kotona tai sitten aivan liian tiukan, jolloin ei enää pidetä omille kersoille mitään kuria.

-tuota minä olen vapaan kasvatuksen tulos, hoisin pikkusisaruksia, autoin äitiä kotitöissä,iskää maataloustöissä(missä osasin),en polttanut enkä juonut, käyttäydyin toisia ihmisiä kohtaan hyvin yms. eikä minulla oikeastaan ollut rajoja lapsena

-poikani huoh, rajat on, rakkautta on yms. mutta isommassa porukassa käytös hirveää. vaikka ikää kohta 6vuotta. hyvä esimerkki on lyöminen se saattaa vieläkin olla se mitä hän tekee kun suuttuu.

no joskus pikkusena kotihoidossa ollessaan minä olin puiston äideistä se joka puuttui joka ikinen kerta siihen jos lapseni toista vahingoitti, ensin kieltämällä ja varoittamalla että joutuu pois leikeistä, ja toistaessaan hölmön hommansa otin kylmästi pois leikeistä penkille istumaan. muut äidit vaan kielsi,jos sitäkään, mutta mitään ei tapahtunut vaikka jatkoivat kielloista huolimatta.

silti nämä epäjohdonmukaisesti kasvatetut hallitsevat itsensä paremmin kuin omani. jaa miksi? varmaan siksi että lapen perimään ei voi vaikuttaa. tämä on se millä mennään ja jonain päivänä omanikin ehkä noudattaa sitä miten häntä on kasvatettu.

että turhaan yleistät aina se ei mee niin.

Vierailija
56/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä mustaa valkoisella mutta maalaisjärjen mukaan. Miettikää nyt tarjoilijoita, jotka saavat kädet täynnä lautasia väistellä niitä Nico-Pettereitä joiden "ei tarvitse" istua aloillaan kun VANHEMMAT kuvittelevat päättävänsä yleiset käytössäännöt!

Vierailija
57/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oletat suoraan, että ihmiset "pelkäävät" uhmistaan, jos heitä ei häiritse lapsen juoksentelu? Jos äidistä on ok, että lapsi juoksentelee, niin kas, sitten se on hänestä ihan ok.

Se, että ei pidä juuri sinun mieleistäsi kuria ei tarkoita, että pelkäisi uhmista tai uhmiksen reaktiota. Ihmisillä kas kun on erilaisia kasvatusperiaatteita.

Meillä lapsilla on rajat, sellaiset jotka ovat meidän perheessämme sopivaksi katsotut. Osittain tiukemmat kuin monissa muissa perheissä, osittan aivan varmasti reilusti löysemmät. Koska ne ovat meidän perheemme mukaiset =).

En silti oleta, että muut pelkäävät uhmiksiaan tai isompiakaan lapsia, vaikka heillä eivät säännöt olisikaan samat kuin meillä. Lapsemmekin tietävät, että eri perheissä on erilaisia sääntöjä ja että eri perheissä arvostetaan eri asioita. Minä nipotan tietyistä, minulle ja miehelleni tärkeistä asioista ja toisissa olen takuuvarmasti esim. kavereideni mielestä järkyttävän lepsu.

Itselläni tosin luottamusta omaan kasvatustyyliini antaa se, että omista lapsistani kaksi on jo ehtinyt täysi-ikäiseksi - toinen ihan "oikeasti" aikuisikään (eli on jo reilusti yli 18 vee eikä mm. enää asu kotona) :-). Heidän lisäkseen perheessämme on sitten monta muutakin lasta, nuorin on nyt 6 (eikä lisää enää tule). Joten hyvinkin itsetyytyväisesti ;-D voin yleensä huvittua mahdollisista paheksunnoista ainakin sisäisesti, koska tiedän että a) minulla on hyvin todennäköisesti enemmän kokemusta omien lasteni kasvatuksesta kuin paheksujalla b) omista isoista lapsistani (niistä kahdesta) kasvoi hyviä, fiksuja, hyväkäytöksisiä nuoria aikuisia.

Vierailija
58/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi oletat suoraan, että ihmiset "pelkäävät" uhmistaan, jos heitä ei häiritse lapsen juoksentelu? Jos äidistä on ok, että lapsi juoksentelee, niin kas, sitten se on hänestä ihan ok."

Alkuperäiseen aiheeseen suoraan kommentoimatta sanottakoon, että siinä on kyllä vanhemmilla itsellään käytöstavat hukassa, jos antavat lasten juosta _ravintolassa_. Minulle on ihan sama häiritseekö se juokseminen ja kiljunta vanhempia itseään, mutta kun se yleensä häiritsee kaikkia muita asiakkaita, henkilökunnasta puhumattakaan.

Jos ravintolassa ei osata käyttäytyä, niin sitten ei mennä ravintolaan. Koskee myös aikuisia.

- Sta

(Kommentin kirjoittaneella ei ole omia lapsia. Alkeelliset käytöstavat sen sijaan löytyy.)

Vierailija
59/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee ruoka suussa leikkipaikalle ja käy sieltä välillä pöydässä? Aika matala häiriintymiskynnys täytyy olla :D pysykää poissa leikkipaikkojen lähettyviltä niin ei tarvi häiriintyä! Totta kai se on huonotapaista mutta ei kuulu ulkopuolisille jos lapsi ei käy muita häiritsemässä.

Vierailija
60/65 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee ruoka suussa leikkipaikalle ja käy sieltä välillä pöydässä? Aika matala häiriintymiskynnys täytyy olla :D pysykää poissa leikkipaikkojen lähettyviltä niin ei tarvi häiriintyä! Totta kai se on huonotapaista mutta ei kuulu ulkopuolisille jos lapsi ei käy muita häiritsemässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän