Kyllä sain taas kärttyisen katseen kaveriltani kun komensin hänen lastaan
Oltiin ulkona syömässä, leikkipaikan vieressä. Lapsi sitten juoksi pöydän ja leikkipaikan välillä kokoajan, otti haarukallisen ruokaa ja taas vähäksi aikaa leikkimään suu täynnä ruokaa. Totesin sitten että nyt istut alas, syöt ja sitten menet leikkimään johon lapsi topakasti totesi: Ei istu.
Kaveri katsoi minua kummissaan. Ja lapsi jatkoi samaa pomppimista ja ravaamista
Ulos kun päästiin niin piti hypellä vesilätäköissä. Äitinsä sanoi moneen kertaan älä viitsi pomppia kun vaatteet menee likaisiksi (oli jo tässä vaiheessa ihan kurassa ja lenkkarit märkänä), mutta äitinsä ei asian eteen mitään tehnyt, ennenkuin minä huudahdin että nyt loppu ja nostin määkivän lapsen autoon.
MÄ EN JAKSA YMMÄRTÄÄ MIKSI EI VOI MITÄÄN KURIA PITÄÄ, EN EN EN!!! Teinkö tuossakin nyt jotain väärin? Kun, anteeksi vaan, minulla ei ole omia lapsia. Ja tämä kys. lapsi on pian kolme.
Kommentit (65)
Eri asia, jos lapsi on käytösongelmainen, mistä et kyllä maininnut aloituksessasi.
Mutta jos kyseessä normaali, rauhallinen lapsi, niin ei tarvitse olla huolissaan moisista. Mutta tosi monelta lapselta tapetaan se luovuus siksi, että annetaan vaan pelkkiä sääntöjä ja kuria!
Tiedän, mistä puhun, sillä mulle kävi niin vaikka olin ns. kiltti lapsi.
vetäisin sua samantien pataan. hittoaku muitten kasvatukseen puutut urpo
ette kovin kauaa onneksi lastenne seurassa olisi, jos muhun yksikään ämmä kävisi käsiksi, heilahtaisi rikosilmoitus ja ls-ilmoitus niin nopeasti, ettet uskoisikaan.
Mutta kyllähän sen taas näkee mikä wt-mamma täällä näitä pataanveto-juttujaan kirjoittelee. Sano miehelles terkkuja kun käyt seuraavan kerran vierailulla Sörkassa.
sillä mua ei haittaa jos lapsi leikkii ruokaa suussaan tai hyppii lätäköissä. Tietyt asiat vaan ei kuulu mulle vaikka miten katsoisin että pitäis ojentaa. Eri asia jos lapsi olis ollu heittämässä kuraa sun kengilles mutta näin ollen asia ei kuulunut sulle pätkääkään ja ymmärrän hyvin miksi äiti on sua mulkaissut.
Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin ruokapöydästä edestakaisin pomppiminen. Tuollainen ruoka suussa hyppiminen saa karvat nousemaan pystyyn. Kyllä vilkkaallekin lapselle voi opettaa että pöydästä poistutaan vasta kun on syöty. Meillä on lasten kanssa on pienestä asti käyty ravintoloissa. Nyt viisi ja seitsemän vuotiaina osaavat kyllä käyttäytyä siellä. Ruokaa odotellessa voi käydä leikkipaikassa jos sellainen on, ja kun ruoka tulee, se syödään kerralla loppuun ja sitten voi vielä uudestaan leikkiä. Lapset ovat vilkkaita ja temperamenttisiä, silti johdonmukaisella kasvatuksella on pärjätty, eikä meillä kyllä mitään "natsileiriä" ole tarvittu.
Eri asia, jos lapsi on käytösongelmainen, mistä et kyllä maininnut aloituksessasi.
Mutta jos kyseessä normaali, rauhallinen lapsi, niin ei tarvitse olla huolissaan moisista. Mutta tosi monelta lapselta tapetaan se luovuus siksi, että annetaan vaan pelkkiä sääntöjä ja kuria!
Tiedän, mistä puhun, sillä mulle kävi niin vaikka olin ns. kiltti lapsi.
EI sitä luovuutta niin vain tapeta, jos sitä ihan oikeati on. Sulla tuskin on kovin kummoisesti koskaan ollutkaan.
Ja eikö ketään muuta oikeasti häiritse tuollaiset määkijä-äidit, jotka pitää MUKA-kuria? Siis tuski nap:takaan ( tai mua) häiritsisi, jos lapsi saa pomppia kuralätäkössä. Mutta jos määitään että älä ja ei saa, ja pentu vaan jatkaa, niin se risoo.
Sellainen rajattomuus ja selkärangattomuus vanhemmuudessa ei varmasti ole yhtään sen parempi luovuuden edistäjä kuin selkeät rajat.
Sä taas komennat ja pelottelet lasta! Epäilen, että lasten äiti ei pidä sua kovin läheisenä.
Lasten pitää saada kokea ja kokeilla! Ei ole ihmi, että suomalaisista tulee ujoja, juroja ja selkäänpuukottavia kyräilijöitä, kun eivät saa lapsena toteuttaa itseään, vaan koko ajan pitää miettiä mitä saa tehdä ja mitä ei!Tatahan se nykyaan on. Vapaata kasvatusta ja lasten pitaa saada tehda mitaa vaan etta kokevat kaikkea mahdollista, ei heita saa rajoittaa...
Ja sitten kymmenen vuoden paasta itketaan ja ihmetellaan kun he riehuvat koulussa "toteuttaen luovuuttaan ja kokeillen ja kokien elamaa". Ja jos kukaan uskaltaa edes mainita jotain rajoista niin akkia puhelimeen ja tekeen lastensuojeluilmoitus.
Näillä lellipennuilla on sitä, että kyseenalaistetaan pitääkö lippis ottaa luokassa pois päästä ja luvasti räitään räkämeriä bussipysäkeille.
IHan oikeasti, eiköhän kuri ja luovuuden tukahduttaminen ole kaksi täysin eri asiaa.
ihmettä se sulle kuuluu jos toisen lapsi pomppii lätäköissä? Omat kenkänsä siinä kastelee eikä se ole niinkään huonotapaista käytöstä toisin kuin tuo syömisjuttu. Ja muutenkin jos et osaa komentaa toisten lapsia ääntä korottamatta älä tee sitä ollenkaan.
Eri asia, jos lapsi on käytösongelmainen, mistä et kyllä maininnut aloituksessasi. Mutta jos kyseessä normaali, rauhallinen lapsi, niin ei tarvitse olla huolissaan moisista. Mutta tosi monelta lapselta tapetaan se luovuus siksi, että annetaan vaan pelkkiä sääntöjä ja kuria! Tiedän, mistä puhun, sillä mulle kävi niin vaikka olin ns. kiltti lapsi.
EI sitä luovuutta niin vain tapeta, jos sitä ihan oikeati on. Sulla tuskin on kovin kummoisesti koskaan ollutkaan. Ja eikö ketään muuta oikeasti häiritse tuollaiset määkijä-äidit, jotka pitää MUKA-kuria? Siis tuski nap:takaan ( tai mua) häiritsisi, jos lapsi saa pomppia kuralätäkössä. Mutta jos määitään että älä ja ei saa, ja pentu vaan jatkaa, niin se risoo. Sellainen rajattomuus ja selkärangattomuus vanhemmuudessa ei varmasti ole yhtään sen parempi luovuuden edistäjä kuin selkeät rajat.
edes itsesi kanssa, joten sinun on todellakin parempi olla puuttumatta tasapainoisten äitien kasvatukseen.
Ehkäpä joku tarvitsee ulkopuolisen puuttujan, mutta jos lapsella ei ole käytösongelmia ja sattuu olemaan herkkä ja luova lapsi, niin tuollaiset komentelevat ulkopuoliset tädit voivat saada melkoisia tuhoja aikaiseksi lapsen psyyken kehityksessä.
Ja varsinkin kun ap. kutsuu lasta pennuksi, niin se jo kertoo aika paljon kieltämättä näin ammatillisesta näkökulmasta.
Raamattua ja mieluiten kristillinen koulu, jos mahdollista.
Miten te kaikki olette sitä mieltä, että kuria vaan ja odotatte lapsiltanne vaikka mitä, kun lapset kaipaavat rakkautta, jota ette heille ehdi tai kykene antamaan?
Kaikki teidän mielenkiintonne keskittyy just siihen ,että pitää olla hienommin asiat kuin tuttavilla, hienot akateemiset koulutukset, kaikken hulppein okt, ulkoisesti kaikki hyvin, etttekä ollenkaan huomaa, mitä lapsi oikeasti tarvitsee??
Se asia on vain aika ja aito rakkaus, mitä opetetaan Raamatussa ja TV7 kanavalta tulevat parhaat aidot lastenohjelmat muuten, jos ette ole huomanneet!
Mutta ootte niin hukassa!
voisivat häiritä jotakuta. Semmostahan se on lasten kanssa että ne ei tosiaankaan ole mitään robotteja jotka toimii aina niinkuin haluaisi.
Jos itse olen kylässä ja haluan keskustella 20min rauhassa kaverin kanssa, annan mielummin lapsen juosta ja olla oma iloinen itsensä kuin aloittaa koulutuksen uhmaikäiselle, joka pilaa koko keskusteluhetken. Kuka jaksaa katsoa vieressä ku äiti ja lapsi vääntää kättä pää punaisena...
TOTTAKAI toisten lapsia saa komentaa! Se on aivan selvä. Itse en ainakaan pahastu jos joku minun lapsiani käskee. Ja olen vieläpä tyytyväinen jos joku vähän katsoo noiden tekemisten perään kun tuolla pihoilla huitelevat.
Ap teki ihan oikein. Hyvä ap!!
luotu hyppimään lätäköissä!!!
Voi sinun lapsiparkojasi kun on tuollaisen tiukkapipon äidiksi saanut. Taidat olla niin kuin tätini. Ei antanut meidän edes serkun sängyllä istua.
hiukan eri asia kuin 3v....remember??
onko mukava katsoo tv:tä ku muut komentaa sun "kullannuppuja" pihalla...?
minä suorastaan kannustan omiani hypppimään. Annan lapseni myös juosta välillä leikkimään.
Pitäkää saatanan urpot huoli omista asioistanne!
Älkääkä komennelko toisten lapsia. Jokainen kasvattaa omansa.
eikä meillä ole silloinkaan sallittu ruokapöydästä edestakaisin keikkumista, ei kotona eikä ravintolassa. Ja mikä kauheinta, meillä ei ole ikinä saamut tuoda leluja pöytään. Kai mä sit olenkin natsi-äiti kun jopa sille 3-vuotiaalle olen opettanut pöytä- ja käytöstapoja...
Jos toi juttu meni niikuin ap kertoi ni ihan häntä kyllä komppaan. Monesti nää ketjut, mitkä pitemmäksi venähtävät muistuttavat vanhaa leikkiä eli rikkinäistä puhelinta, puheet muuttavat muotoaan ketjun edetessä.
Tää on vähän outo keskustelu. Miten joku voi verrata kasvatusta natsileiriin?
Kasvattaminen on rajoja ja rakkautta. Natsileireillä tapettiin miljoonia juutalaisia, mikä se analogia olikaan kasvatukseen?
AP teit ihan oikein! Musta vanha sanalasku on ihan oikeassa siinä, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä.
Itselläni on esikoinen vasta 4kk, mutta rajoja aion asettaa siinä missä koirillenikin. Olen vaikka valmis laittamaan tuon muksun "vankilaan" jos ei mene jakeluun. (Vankila on kodinhoitohuone, jossa on lapsiportti ovessa, koirat viettävät siellä yönsä ja päivällä sinne mennään rauhottumaan jos meno käy liian kovaksi). Olenkin jo moneen kertaan naureskellut, että olen varmaan tuleva natsi-äiti, joka sitten tilaisuuden tullen laittaa muksut ja koirat tuon lapsiportin taakse kärsimään rangaistustaan...kattelkoot sitten sieltä kaltereiden takaa :).
Minusta lapsella pitää olla sääntöjä ja esimerkiksi ruoka-aikana syödään ja muut elämykset sitten sen jälkeen. Sotata saa silloin kun on oikeanlaiset varusteet, sillä en itsekkään haluaisi, että auto on täynnä ryönää. Omasta lapsuudesta muistan sen, että autossa ei saanut syödä mitään. Pari viikkoa sitten autoani siivotessa kirosin mieheni, joka oli tiputellut karkkeja apparinpuoleisen penkin alle ja minä jouduin se limaiset ja tarttuneet karkit repimään kankaista.
Kuria sen olla pitää!