Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Papilloomavirus - mies pettänyt?

Vierailija
15.06.2010 |

Sain tietää, että minulla on papilloomavirus ja jäin miettimään mistä olen sen saanut?!? Onko ainoa vaihtoehto se, että mies on pettänyt...? Itse en siis ole vieraissa käynyt, aiemmin ei ole papilloomavirusta ollut... APUA!

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Itämisaika vaihtelee muutamasta viikosta useaan kuukauteen. Papilloomaviruksen aiheuttama tulehdus voi kuitenkin olla täysin oireeton tai se voi muuttua piileväksi, joten se on voinut olla elimistössä lukuisten vuosien ajan.""

Tosiaan muutamasta viikosta useaan KUUKAUTEEN tartunnasta puhkeaa. Piilevyys tarkoittaa, kun se oireisen vaiheen jälkeen voi muuttua piileväksi ja silloin usean vuoden ajan olla piilevänä ja taas puhjeta vuosien päästä, näin lääkäri sanoi mulle sukupuolitautien polilla.

Vierailija
22/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain tarkoittaa oireetonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

papilloomaviruksen aiheuttamia solumuutoksia papassa. Puolen vuoden kuluttua tulos oli kuitenkin puhdas. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kyseinen virus ei olekaan täysin parantunut vaan voi aiheuttaa loppuelämän solumuutoksia? Kun olen käsittänytä että lähes 80% ihmisistä kuitenkin tämän viruksen jossain elämänsä vaiheessa saa. Joku ei siitä koskaan edes tiedä tms.

Vierailija
24/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriltä kuultua,ei kuitenkaan kymmentä vuotta eikä yhdeksää! Ja piilevä tarkoittaa ettei ulkoisia syyliä,mutta muutokset paljastuvat papa-kokeessa naisilla.

Itämisaika on n. kuukaudesta yhteen vuoteen. Kondylooma voi olla piilevänä eikä näin ollen aiheuta aina ulkoisia kasvaimia. Näkyvät syylät ovat tartuttavin muoto. Naiset saavat tietää tartunnasta usein vasta PAPA-kokeen kautta.

Vierailija
25/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

= tauti on tullut mieheltäsi, ja näkyy papassa, joka on tullut sulle korkeintaan vuoden takaa. Summasummarum, miehesi on pettänyt sinua.

Vierailija
26/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahempi hpv ja myös näkyviä ihan pienenpieniä syyli. kuuluvat molemmat samaan juttuun. ja nyt papa taas puhdas mutta virusta voin kantaa vieläkin tai se voi kadota, mutta sitä ei näy papassa jos se on piilevä. olen keskustellut yksityislääkärin kanssa, joka on paikkakunnan parhaimipia, sanoi myös että sitä on vaikea tietää kummalla se on ensin ollut tms milloin. ja täti sanoi että se on niin yleinen että voi olla hänelläkin ja oli jo kuitenkin yli 50v.

katsokaa googlesta älkääkä ihmetelkö täällä.

Vierailija
27/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten selitätte minun tilanteen? Kenellä oli eka?

Olemme olleet yhdessä 4 vuotta.

Minusta miehelläni oli alusta alkaen jotain pari näppyä elimensä varressa (pieniä). Minulla papat 1 v välein ja aina puhtaat, mies kävi suhteemme alussa testeissä ja oli puhdas.

Minulla tuli raskausaikana kaksi pientä siistiä syylää (ihan kuin vain näppyjä) ulompiin häpyhuuliini. Papat silti aina puhtaat, aina ovat olleet ihan puhtaat.

Joitain kuukausia synnytykseni jälkeen miehelläni huomattiin ihan kunnon syylät (kaksi isoa) varressa. Minulla yhä edelleen kaikki papat puhtaat ja minulla ei syyliä.

Kenellä ja milloin?

Vierailija
28/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle sanoi että tartunta voi olla jopa 20 vuoden takaak, nyt aktivoitunut

Vierailija
29/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vuosia tehty papilloomavirustutkimusta nimellä HUPA-tutkimus. Meidän perhe ollut siinä mukana yli 10 vuotta. Tutkimuksen yksi tarkoitus on ollut selvittää, voiko papilloomavirus olla jo vastasyntyneellä, siis tartunta saatu äidiltä raskausaikana/synnytyksessä. En tiedä onko tuo tutkimus vieläkään valmiiden tulosten asteella, mutta yhdessä vaiheessa meille sanottiin, että miedän perheessä ei papilloomavirusta olisi. Todella tarkkaan on tutkittu kaikenlaisia (erite)näytteitä ym. sekä vanhemmilta että lapselta, voisi sanoa päästä varpaisiin.

Toisaalta neljä vuotta sitten kärsin pahasta hiivatulehduskierteestä, jossa tuli myös haavaumia. Yksi lääkäri oli sitä mieltä, että kyllä ne ovat kondyloomaa. No, toinen lääkäri sai hiivakierteen kunnon lääkkeillä poikki, ja siihen loppui myös haavojen tuleminen kerran kuussa. Tuo ensimmäinen lääkäri tosin myös sanoi, että kondylooman voi saada vaikka saunan lauteilta, jos ei käytä laudeliinaa. Eivät miehet taida aina käyttää saunailloissaan... Ja minäkin olen joskus saunonut esim. sukulaisten saunoissa, ei siellä aina mitään laudeliinoja ole ollut, ja siitä päätelleen kuinka yleinen tuo papilloomavirus/kondylooma on, kyllä siellä on varmasti saunonut joku sitä kantavakin. Edelleenkään en siis varmaksi tiedä, onko minulla juuri tuota papilloomavirusta. Mutta siinä uskossa olen, että miehen kanssa ollaan toisillemme ainoat seksikumppanit oltu, nuoresta kun ollaan kimpassa kuljettu.

En siis todellakaan lähtisi mitään suoraviivaisia pettämispäätelmiä tuon perusteella vetämään. Pitäisin myös todennäköisenä, että olet sen exältäsi vuosia sitten voinut saada.

Vierailija
30/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se minustakin oudolta kuulostaa, että olisin sen saanut 9 v. sitten ja nyt vasta olisi tullut ilmi papan yhteydessä. Ja papa ollut aina aiemmin "puhdas".

Voihan vittu, sanon minä....

Vierailija
31/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tarttua vanhemmilta tai yleisistä vessoista, uimahalleista.

Vierailija
32/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
33/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se minustakin oudolta kuulostaa, että olisin sen saanut 9 v. sitten ja nyt vasta olisi tullut ilmi papan yhteydessä. Ja papa ollut aina aiemmin "puhdas".

Voihan vittu, sanon minä....

ei se kuule näy siinä papassa jos kannat sitä virusta, vasta kun se aktivoituu. ja kondylooman syylät taas ei näy papassa.

Vierailija
34/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
35/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuinka kondylooma todetaan?

Toistaiseksi ei ole olemassa menetelmää oireettomien taudinkantajien selville saamiseksi. Tauti todetaan sille tyypillisten limakalvomuutosten perusteella, apuna käytetään värjäyksiä ja suurentavia laitteita. Kohdunsuun ja emättimen tulehdus näkyy irtosolunäytteessä (PAPA-näyte). "Kondylooman tartuntatavat [4/2005]

Mikä on kondylooman aiheuttaman viruksen itämisaika ja millaisen ajan kuluttua viruksen tarttumisesta se aiheuttaa normaalisti oireita? Voiko virus olla elimistössä ?piilossa? useitakin vuosia ja antaa merkkejä vasta esimerkiksi raskauden yhteydessä tai muuten vastustuskyvyn heikentyessä? Voiko mies olla täysin oireeton ja näin tietämättään tartuttaa? Olen kuullut, että myös sellaisilla ihmisillä on tavattu kondyloomaa, jotka eivät ole olleet sukupuoliyhteydessä. Mistä tartunta on silloin peräisin?

Yllättäen kondylooman sairastanut

Kondylooman itämisaikaa ei tunneta tarkoin, mutta tiedetään, että se vaihtelee huomattavasti eri ihmisillä. Joskus syylät voivat tulla hyvinkin nopeasti, joskus hitaammin. Sama koskee kohdunsuun kondyloomaa: on mahdotonta sanoa, milloin tartunta on saatu. Ensitartunnan jälkeen virus voi jäädä ihmiseen ja aktivoitua aina silloin tällöin ilman erityistä syytä ja ilman uutta tartuntaa. Myös mies voi olla subjektiivisesti oireeton, eli hän ei välttämättä tiedä, että hänellä on kondylooma aktiivisena elimistössään.

On myös totta, että kondyloomaa on tavattu ihmisillä, jotka eivät ole olleet yhdynnässä. Siksi kondyloomaa ei enää nykyisin pidetäkään yksinomaan sukupuolitautina, vaikka tiedetäänkin, että suurin osa tartunnoista on peräisin sukupuoliyhdynnästä. Kondylooma on nykyisin hyvin yleinen, minkä arvioidaan olevan yhteydessä vapaampaan seksuaalikäyttäytymiseen ja kumppanien suureen määrään.

Vierailija
36/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se minustakin oudolta kuulostaa, että olisin sen saanut 9 v. sitten ja nyt vasta olisi tullut ilmi papan yhteydessä. Ja papa ollut aina aiemmin "puhdas". Voihan vittu, sanon minä....

ei se kuule näy siinä papassa jos kannat sitä virusta, vasta kun se aktivoituu. ja kondylooman syylät taas ei näy papassa.

mahdollista sekin, että mies on saanut tartunnan jo yli 9 vuotta sitten, ja hänellä sit aktivoitunut -> siirtynyt sinulle -> ja aktivoitunut..

Ja kyllä ne tuolla sukupuolitautien testi pisteessä sanoi, ettei ne lähde kondyloomia seulomaan, ellei suoraan silmälle näy. Testaavat vaan perus, klamydiat, kupat, tippurit ja hivit. Olis kuulema aika monimutkaista miehiltäkin käydä soluja viljelemään, että näkee sit mikroskoopilla onko niissä jotain.

Vierailija
37/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

posteljooni, sähkömittarin lukija, kuka niitä kaikkia muistaa. sitten olet tartuttanut miehelle ja taas eteen päin

Vierailija
38/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi, että ei välttämättä jää elimistöön. Suorastaan naurahti mun "pelolleni". Varsinkin sellaisessa tapauksessa kuin mulla oli (10 vuotta sitten), eli rakkuloita ulkosynnyttimissä (hoidettiin pois pikaisesti). Myös papa on ollut aina puhdas.

Vierailija
39/74 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä mä ne postinkantajat tai sähkömittarin lukijat muistaisin :D Eli pettänyt en ole.

Mies kiven kovaa väittää, ettei ole pettänyt kertaakaan koko 9v. aikana, ja toisaalta uskon, mutta taas toisaalta...

Blääh, jospa yrittäis antaa vaan olla, kyllä mä uskon, että se siitä kiinni jää enemmin tai myöhemmin jos on pettänyt.

Ja kiitos kaikille vastauksista!

Vierailija
40/74 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisitte olleet yhdessä 20 vuotta, sinulla nyt ilmenevä virus ei tarkoita sitä, että miehesi olisi sinua pettänyt. Ko. virusta on 30 vuoden ajan tutkinut gynekologian dosentti Esko Taina (Pori). Olet voinut saada viruksen joskun omina teinivuosinasi. Niin sinä kuin miehesi olette voineet kantaa virusta/viruksia tietämättänne jo tavatessanne jo molemmilla teistä voi olla useampaakin eri papilloomaviruskantaa. Se, milloin ne aktivoituvat on aivan sattuman kauppaa.