APUA, auttakaa kamalassa ikkunanpesuongelmassa!
Rakas insinöörimieheni vuorasi kesällä helteiden aikaan ikkunat foliolla. Hän laittoi suihkupullolla vettä ikkunalasiin ja länttäsi foliot siihen. Ahkerina ihmisinä revimme foliot vasta nyt irti, kun helteet ovat varmasti loppuneet :-)
Ikkunoissa on kuitenkin TÖRKEÄT jäljet, kun vesi on kuivunut ikkunan ja folion välissä. Olen kokeillut putsata ikkunaa ikkuna-Tolulla, Fairylla ja tärpätillä, eikä lähde irti juuri mitään...
Mikä olisi kaikkein parasta ainetta ikkunanpesuun? Ei kai ikkunat ole lopullisesti pilalla...?
Kommentit (25)
jossa on ohjeet lähes kaikkien tahrojen poistoon. Valitettavasti en tiedä osoitetta, mutta yritä löytää googlella. Jotkut tahrat lähtevät parhaiten ruokaöljyllä. Hiuslakka on myös aika hyvä esim. tahrojen poistamiseen lattioilta. Entäs pyykinpesuaine.
Vanhana ikkunanpesijämaisterina voisin antaa seuraavanlaisen neuvon, haaleaa vettä, muutama pisara nestemäistä astianpesuainetta ja kunnon loraus etikkaa! Sillä olen itse aina saanut ikkunan kuin ikkunan puhtaaksi, toivottavasti auttaa teilläkin :)
Osta rautakaupasta Ksylen- nimistä ainetta ja puhdista sillä. Ei ole kovin kallistakaan. Meillä lähti sillä ikkunoista kaikki lika niiden entisöintiurakan jälkeen. Myös ohuella karhunkielilevyllä voi kokeilla. Jos lasiin on jäänyt jotakin ainetta pintaan, noi kokeilla lasiraapalla, niitä saa myös rautakaupoista ja esim. Biltemasta.
siinä sulla sitten vasta ongelma onkin.. naarmii lasin piloille.
kunnon liotusta vaan. muista kuitenkin suojata ikkunanpuut hyvin, etteivät turpoa.
astianpesuainetta siis veteen ja märällä rätillä pyyhit, ja pyyhit, ja pyyhit. anna sen veden siinä vaikuttaa aikansa ja taas.. pyyhit..
good luck!
vaan likaa, ei naarmuta lasia, jos osaa käyttää!! Eihän esim. keraaminen liesikään naarmuudu, jos sitä skraballa putsataan
Kerro miten putsaus onnistui
Vierailija:
vaan likaa, ei naarmuta lasia, jos osaa käyttää!! Eihän esim. keraaminen liesikään naarmuudu, jos sitä skraballa putsataanKerro miten putsaus onnistui
Ahkerana ja aikaansaavana ihmisenä kävin skraban ostamassa jo tänään. Hyvin tuntuu lika lähtevän eikä naarmuja tule.
ap.
No vähän kerrallaan ja hyvä tulee.
ap
ehdotin sitä Ksyleniä ja lasiskrabaa ja tulin katsomaan tuliko muita vinkkejä. Ihmettelin, kun joku lasiskraban tyrmäsi. hyvä että toimi
Vierailija:
Miksi ihmeessä se laitto folioo ikkuinoihin?!?!
hirnun täällä väsyneenä sille entiselle jutulle.. mitähän sille poloiselle plankkaajalle kuuluu nykyään? nauroin aikoinaan niin, että olin oikeasti menettää henkeni. vedin vettä henkeen ja olin tukehtua.
mutta siin plankki ikkunoihin joissa on jo ollut folioo.. supper!
Tää ketju on viime syksyltä ja ongelma on vieläkin olemassa.
Skraballa ei nimittäin oikein lähdekään, jää sellainen harmaa kerros.
ap
kun sumuttaa valmista pesuaineliuosta lasiin ja pyyhkii sanomalehdellä. Ensin voi pyöritellä lehdellä sitä liuosta " tunteella" ja ottaa uusia sivuja niin kauan, että lasi kuiva. Olipa fiksu selitys, mutta eiköhän tuosta tajua :)
tai sitten laitatte vanhan rullaverhonne taakse folion.
Minä ostin sellasen verhon ja on todella hyvä keksintö. Normaalisti meillä varmaan 40 astetta olkkarissa lämpöä mutta nyt ihan normaali.
Foliot olivat ikkunassa pari kuukautta. Ne otettiin pois syyskuun lopussa, eli emme ole olleet koko aikaa pimeässä. Eikä ne edes olleet kaikissa ikkunoissa.
Mitkään normaalit keinot ei auta.
Ja nyt seuraavaksi kesäksi on pimennysverhot ostettu.
Siltikin haluaisin saada nuo karmeat jäljet pois.
ap
Eli ostin tuon mikä ei päästä sitä lämpöä sisälle rullaverhon niin se ei ole pimentävä, no tekeehän se pikkasen pimeemmäks mutta kyllä sieltä valo läpi tulee mutta lämpö ei.
Toiseen huoneeseen mein pitää ostaa nyt pimentävä kun mies tekee yövuoroa nyt ja pitää saada päivällä nukuttua.
Olet varmaan kokeillut erilaisia liuottimia
- tärpätti
- sprii
- saippua
Entä
- ruokaöljy
- sokeripala (sillähän saa naarmuttamatta esim. pohjaan palaneen kattilan puhtaaksi)
- nokeutuneiden uuninluukkujen puhdistukseen tarkoitettu aine
Miten onnistuisi pakkausteipin teippipinnalla töpöttely (tällä saa ihan ihmeesti kaikenlaisia tahmoja irti)?
Entä, jos lämmität ikkunaa hiustenkuivaajalla, auttaisiko tämä?
Entä TV:ssä mainostetut ihmesienet? Karhunkieli?
Vierailija:
Olet varmaan kokeillut erilaisia liuottimia
- tärpätti
- sprii
- saippuaEntä
- ruokaöljy
- sokeripala (sillähän saa naarmuttamatta esim. pohjaan palaneen kattilan puhtaaksi)
- nokeutuneiden uuninluukkujen puhdistukseen tarkoitettu aineMiten onnistuisi pakkausteipin teippipinnalla töpöttely (tällä saa ihan ihmeesti kaikenlaisia tahmoja irti)?
Entä, jos lämmität ikkunaa hiustenkuivaajalla, auttaisiko tämä?
Entä TV:ssä mainostetut ihmesienet? Karhunkieli?
Liuottimet eivät auttaneet eikä mikään pesuaine, jota ollaan kokeiltu (ja ollaan kokeiltu varmaan pariakymmentä).
Karhunkieltä ja ihmesientäkin on kokeiltu.
Voisin kokeilla ruokaöljyä seuraavaksi ja sokeripalaa (olen kuitenkin vähän sketinen).
ap
Itse oisin varmaan jo antanut urakan siivousfirmalle, mutta olenkin laiska.
Höyrypesuri voiskin auttaa, jos sillä sais ne kuivuneet jäljet irti, koska vettähän ne jäljet vaan on. Paljonkohan höyrypesurit maksaa? Saakohan niitä jostain vuokrattua?
AP