Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolestuttaako teitä akateeminen lapsettomuus?

Vierailija
24.09.2005 |

Vai olenko ainoa, joka sitä(kin) miettii?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä kuullutkaan moista ilmausta.

Vierailija
2/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Terveys-lehden juttu : " Olisiko lapsen aika? Vauvoja ei tehdä, niitä saadaan"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En oo ikinä kuullutkaan moista ilmausta.

kun korkeastikoulutetut ihmiset eivät uskalla tehdä lapsia pitkän koulutuksen, urakehityksen tms. syyn takia. Köyhät sikiää sitten akateemistenkin puolesta.

Ja koska koulutus yms. elämäntyylijutut usein " periytyy" , Suomessa ei pian ole koulutettua työvoimaa elättämässä sikiävää sossupummijoukkoa.

Ja kyllä ap, minäkin olen huolissani asiasta.

Vierailija
4/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen olen jo opintojen aikana saanut ja toista toivotaan. Mitään syytä ei ole asiaa lykätä, sillä yliopistomaailma on muita opinahjoja paaaaljon joustavampi. Olen enemmän kuin tyytyväinen ratkaisuuni.

Vierailija
5/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tämmöinen voi olla ihmiskunnan rappeutumisen alkua.

Vierailija
6/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

väistämättä, kun älykkäin osa kansasta lisääntyy vähän. Vähemmän lahjakkaat (kouluttamattomat) keskittyvät senkin edestä tehtailemaan jälkikasvua, jolla on taipumus jatkaa vanhempiensa elämäntyyliä.

Huolestuttavaa todellakin.

Vierailija
7/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siksi, koska tiedän hemmetin hyvin miten rankkoja hoidot ovat. Ja mitä pidemmälle lapsen hankintaa laittaa, sitä huonommin hoidot toimivat enää kun oma biologinen kroppa ei enää auta. Pelkillä hormoneilla kun ei ketään raskaaksi saada vaan kyllä siinä pitää paljon omaakin toimintaa olla!!

Ei siksi, koska uskon että he ovat tietoisesti valinneet tuon linjan. Jos heitä lapsettomuus sitten kohtaa, se on sitten heidän vaikeutensa. Onhan heillä varaa toki sitten adoptioon kun ovat korkeasti koulutettuja..

Vierailija
8/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei siksi, koska uskon että he ovat tietoisesti valinneet tuon linjan. Jos heitä lapsettomuus sitten kohtaa, se on sitten heidän vaikeutensa. Onhan heillä varaa toki sitten adoptioon kun ovat korkeasti koulutettuja..

Kyse ei ole mistään henkilökohtaisesta tragediasta, josta pitäisi olla huolissaan.

Kyse on kansantaloudesta.

Vierailija
9/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tässä maailmassa tehdään akateemisilla ihmisillä, jos kukaan ei ole korjaamassa heidän jälkiään.. jos kukaan ei arvosta heitä... jos he saavat olla pomoja mutta heillä ei ole alaisia... jos he saavat rahaa mutta eivät voi tuhlata sitä kun ei ole paikkoja mistä ostaisivat... jne.

Kyllä kouluttamaton ihminen voi olla hyvinkin sydämellinen ihminen, tunneälyinen. Hänen lapsistaan voi tulla hyvinkin niitä terapeutteja joita nuo kouluja kauan käyneet tarvitsevat kun pää hajoaa.

Ystäväni on terapeutti. Hänen asiakaskuntansa muodostuu pitkälti koulujakäyneistä. Jo yliopistojen terveydenhuolloissa tiedostetaan opiskelijoiden lisääntynyt masentuneisuus, ahdistuneisuus, paniikkihäiriöt jne.

Eli kyllä se niin vain on, että jos akateemiset saisivat näitä kuvaamiasi älykkäitä lapsia, he kuolisivat todennäköisesti oman käden kautta kun kukaan ei olisi hoitamassa heidän päätään...

Vierailija
10/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja itse olen töissä psykiatrisella puolella jossa ylilääkärinä sellainen, jolla skitsofrenia. Että silleen... se siitä akateemisesta ja potilasturvallisuudesta..

Vierailija
11/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niin ja itse olen töissä psykiatrisella puolella jossa ylilääkärinä sellainen, jolla skitsofrenia. Että silleen... se siitä akateemisesta ja potilasturvallisuudesta..

Vierailija
12/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kunnossa; opiskelut opiskeltu, uudessa työpaikassa oltu vähintään pari vuotta, omakotitalo rakennettu tai uusi asunto ostettu, pidetty mukavat häät, eletty parina kahdestaan ja matkusteltu jne, väitöskirja ainakin aloitettu ehkäpä jo kirjoitettu kokonaan jo loppuunkin, asuntolainaa maksettu useampi vuosi, luotu suhteita niin työelämässä kuin kaverimaailmassa jne. Kaikki nuo asiat ovat mukavia juttuja, ei niissä sinällään mitään. Surullista on kuitenkin se, että niin MONET ajattelevat, ettei lapsia voi tehdä/saada ennen kuin vähintään nuo asiat on jo tehty/saatu aikaiseksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei lapsen saaminen vaikuta elämään niin radikaalista etteikö myöhemmin voisi lapsiperheen vanhempana tehdä noita sinänsä hienoja ja mukavia asioita.

Yhteiskunnassa on kuitenkin hyvin voimakas malli siitä, missä järjestyksessä asiat tulee tehdä. Sen mallin mukaan opinnot ja työt hoidetaan ensin ja vasta sitten on lasten vuoro.

Vierailija
13/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme hanki lapsia hänen opiskelunsa takia, mikä on kestänyt

tähän mennessä jo 6 vuotta. :(

Vierailija
14/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte puhua aiheesta, vaikka tässä ei ole vielä kukaan edes väittänyt, että koko ilmiötä on olemassakaan!

Vierailija
15/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi asia on se, että KUKAAN meistä ihmisistä ei välttämättä ole yhtään sen terveempi sielultaan vaikka olisi mitkä paperit!! Jokaista ihmistä voi kohdata sairaus, johon tarvitaan sitten apua hieman vähemmän kouluja käyneiltä ihmisiltä joita täällä solvataan.

t. nro 14

Vierailija
16/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska itse olen sellaisen " uhri" . Lastenhankinta jäi valmistumisen ja työpaikan varmistumisen jälkeiseen aikaan (~30 v.). Ja sitten ei mitään tapahtunutkaan. Pari vuotta hoitoja ja nyt on vauva tulossa, onnellisesti. Takaraivossa hieman tykyttää, onko sisaruksen saaminen yhtä kovan työn takana. Iloitsen kyllä tästä yhdestäkin.

Vierailija
17/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon menee yhteiskunnan rahoja näiden " viisaiden" ihmisten ongelmien hoitoon: Ja pelkkiä masennustapauksia ei ole vaan ihan puhtaasti mielisairauksia eli persoonallisuusongelmaisia.

Vierailija
18/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että mielenterveysongelmia olisi tilastoitu jotenkin. Itse uskon, että niitä on melko tasaisesti kaikissa kansanosissa riippumatta opiskelu- ja työpaikasta. Alan ihmiset tietävät tilastoista varmaan enemmän?

En kyllä ymmärrä, miten tämä liittyy lapsettomuuteen ja lasten hankkimisen siirtämiseen...

Vierailija
19/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pointti on se että älykkäät ihmiset eivät välttämättä olen sen parempia ihmisiä ja jos he sikiävät, voi heidän lapsilleen tulla vaikka mitä ongelmia koska heillä itselläänkin niitä voi olla. Älykkyydestään huolimatta.

Vierailija
20/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noita on kuitenkin pieni vähemmistö. Nyt onkin kyse siitä kasvatuksesta, esimerkkinä olemisesta ja kannustuksesta, että akateemisen lapset itse ryhtyvät opiskelemaan pitemmälle. Tämä nykyinen tietoyhteiskunta tarvitsee henkistä pääomaa kansantalouden kasvattamiseksi. Nimittäin sellaisia tutkimustuloksia on, että pidemmälle koulutettujen lapset itsekin kouluttautuvat pidemmälle. Harmi, jos joku niistä sairastuu joskus vaikkapa pään vaivoihin. Mutta sitä ei ole voitu todistaa, että viisaat vanhemmat saisivat viisaita lapsia. Älykkyys ei ole sillä tavoin periytyvää ja ei välttämättä suurta älykkyyttä tarvita kaikissa akateemisissa tehtävissä.

Tämä on ehkä liian vaikea aihe ymmärtää sellaisten, jotka eivät ole saaneet riittävää koulutusta hahmottaakseen esim. perimän ja kasvatuksen yhteiskunnalliset vaikutukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi