Huolestuttaako teitä akateeminen lapsettomuus?
Kommentit (63)
Eiköhän huoli akateemisesta lapsettomuudesta johdu siitä, että entistä useammat nykyään kouluttautuu entistä kauemmin, joten Suomeen syntyy entistä vähemmän lapsia. En usko, että ollaan oikeasti huolestuneita mistää älykkyydestä vaan syntyvyydestä sekä siitä, että nuoret eivät välttämättä oikeasti tiedä kuinka paljon ikä vaikuttaa hedelmällisyyteen. Lehdissä on kirjoiteltu tästä lapsettomuusasiasta ja lasten hankkimisen siirtämisestä, jotta tilanteeseen herättäisiin ja siitä alettaisiin keskustella. Suomeen tarvitaan lisää lapsia, muuten kansamme kuihtuu hyvin pian. Kuka nyt tämän älykkyyden tähän sotki??
Katson tuon linkin ja siellä oli ohjelmassa luento tasapainoisen väestönkehityksen merkityksestä. Tarkoittaako tuo nyt sitä akateemisten lasten hankkimista/saamista vai mitä? Tarkoitetaanko sillä, että kaikista kansanosista (en tiedä onko tuo korrekti termi?) syntyisi suhteellisesti yhtä paljon lapsia? Tuskin siellä kuitenkaan mitää alykkyydestä puhutaan, vai puhutaanko?
ymmärrän itse sen, että toki yhteiskuntamme tarvitsee ihmisiä, jotka osaavat käyttää koulutuksestaan saaman tiedon. Olen kuitenkin sitä mieltä, että nykyään kouluttamattomienkin lapset tiedostavat opiskelun tärkeyden ja usein he lähteävät opiskelemaan paljonkin pidemmälle kuin heidän vanhempansa.
Toki on selvää että harvoin akateemisen lapsesta tulee alemman sosiaaliluokan ihminen. Mutta alemman sosiaaliluokan ihmisestä voi hyvinkin tulla akateeminen.
Mielestäni on kuitenkin hyvä että opiskelevat ihmiset tekevät opintojensa varrella myös lapsia.
Kuitenkaan kukaan meistä ei synny kultalusikka suussa.
Vierailija:
Katson tuon linkin ja siellä oli ohjelmassa luento tasapainoisen väestönkehityksen merkityksestä. Tarkoittaako tuo nyt sitä akateemisten lasten hankkimista/saamista vai mitä? Tarkoitetaanko sillä, että kaikista kansanosista (en tiedä onko tuo korrekti termi?) syntyisi suhteellisesti yhtä paljon lapsia? Tuskin siellä kuitenkaan mitää alykkyydestä puhutaan, vai puhutaanko?
Kyse oli siitä, että ns. alaluokka lisääntyy suhteellisesti enemmän koko ajan verrattuna koulutettuun väestöön. Huoltosuhde siis heikkenee koko ajan, koska yhteiskunnan elätettävät (eläkeläiset, työttömät, " sossupummit" jne.) lisääntyvät samaan aikaan kun työssäkäyvät vähenevät.
Koska elämäntapa usein periytyy, tilanne vain pahenee koko ajan.
koska silloin lapsia syntyy entistä vähemmän ja entistä useammat kärsivät kenties turhaan (korkean ikänsä vuoksi) lapsettomuudesta, joka on aina rankaa. Täysin hullua on olla " huolissaan" syntyvien lasten älykkyystasosta ja moisesta asiasta huolestuminen kertoo kyllä enemmän huolissaan olevan omasta älykkyydestä... Eihän se nyt ihan niin mene, että kouluttamaton on synonyymi tyhmälle! Haloo! Ystäväpiirissäni on monia, joilla on suhteellisen vähäinen koulutus, mutta he ovat silti hurjan älykkäitä ja moni heistä hyödyntääkin tätä piirrettään yrittäjänä.
Itse yritän välttää tuon akateemisen lapsettomuuden parhaani mukaan; yksi lapsi on jo ja toinenkin olisi tervetullut vielä opintojen aikana, mutta taloudellisesti se voi olla aika hankalaa, sillä isompaa kotia tässä jo kaipailtaisiin..
Oletko ollut siistijänä yths:ssä vai miten voit luulla että persoonallisuushäiriöinen ja mielisairas on sama asia?
Jotain tuollaista ajattelinkin. Eli seminaarissa ei puhutta suoraan mistään älykkyydestä vaan huoltosuhteesta ja elämäntavan periytymisestä. Oliko muuten mielenkiintoinen seminaari? Onko itselläsi lapsia?
Minua olisi tuo seminaari kiinnostanut. Itse opiskelen kaupallista alaa eikä meidän yo:ssa ole ollut mitään, jossa olisi edes mainittu samaan aikaan perhe ja opiskelu:-)
Huolissani en ole asiasta, ainakaan omalta kohdaltani. :)
Valmistuin kuitenkin maisteriksi (200 ov) viikkoa ennen esikoiseni 1-vuotispäivää. Yhteiskunta " palkitsi" minut tästä minimiäitiyspäivärahalla, joka silloin oli muistaakseni 10 euroa. En ehtinyt edes käyttää kaikkia opintotukikuukausiani. Sittemmin perheemme on kasvanut vielä yhdellä lapsella, ja talvella minusta pitäisi tulla tohtori. Opiskelu ja perheen perustaminen eivät siis ole mitään toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Se vain on ikävää, että yhteiskunta ei todellakaan kannusta tällaiseen mitenkään - pikemminkin rankaisee, sillä ahkerasti opiskeleva ei juuri ehdi tehdä töitä, että saisi edes siedettävää äitiyspäivärahaa.
Tuo akateemisten tahallinen lapsettomuus huolestuttaa kyllä minuakin nimenomaan koko kansan kannalta. Omille lapsilleni tilanne voi olla joskus hyödyllinen, sillä heidän yliopistoon pääsynsä voi olla vähän helpompaa.
Koulutuksen " periytyminen" on todettu monissa tutkimuksissa, mutta yksilötasollahan vaihtelua on aina. Esimerkiksi minä ja mieheni olemme tavallisista duunariperheistä lähtöisin, mutta yliopistoon olemme päässeet hyvin helposti. Silti yliopistoon meno vähän pelottikin, kun omassa lähipiirissä ei ollut yhtään akateemista. Jotenkin sitä kuvitteli, että menestyisi opinnoissa keskinkertaisesti ja väitöskirjanteko tuntui ihan utopistiselta. Aluksi olinkin hyvin yllättynyt, kun opinnot tuntuivat vaivattomilta ja sujuivat erinomaisesti. Moni muukin duunaritaustainen akateeminen tuttavani on kertonut samanlaisista tuntemuksista.
ettei kaikkiin akateemisiin ammatteihin vaadita mitään huippuälykkyyttä.
Vierailija:
Jotain tuollaista ajattelinkin. Eli seminaarissa ei puhutta suoraan mistään älykkyydestä vaan huoltosuhteesta ja elämäntavan periytymisestä. Oliko muuten mielenkiintoinen seminaari? Onko itselläsi lapsia?Minua olisi tuo seminaari kiinnostanut. Itse opiskelen kaupallista alaa eikä meidän yo:ssa ole ollut mitään, jossa olisi edes mainittu samaan aikaan perhe ja opiskelu:-)
Itselläni ei ole lapsia, tosin haaveilen niistä ahkerasti...
Akateemisia lisää -ja maailma pelastuu? Liitelettekö todella noin korkeissa sfääreissä akateemisine aivoinenne, että ette näe sossupummijoukon ja akateemisien väliin jäävää ryhmää, ns, tavallisia ihmisiä?
" Ja koska koulutus yms. elämäntyylijutut usein " periytyy" , Suomessa ei pian ole koulutettua työvoimaa elättämässä sikiävää sossupummijoukkoa"
viittasinkin lähinnä 9:sin väläytykseen siitä, että kansa tyhmistyy vääjäämättä, jos sen älykkäin osa ei lisäänny, heh. 25 kirjoitti mielestäni asiaa, kyllä koulutustason o´n jossain määrin todettu periytyvän. Omat vanhempani tosin ovat " vain" kauppiksen ja amiksen käyneitä, mutta meistä lapsista 2 opiskelee maistereiksi ja yksi on valmistunut ammattikorkeakoulussa. Meitä on aina kannustettu opiskelemaan ja muutenkin, tietoyhteiskunnassa kun eletään, koulutus taitaa olla kova sana tänäpäivänä jo aika monelle. Kurjia sitten ovat nämä lieveilmiöt, kuten lasten hankinnan ainainen lykkääminen:(
Suurin osa tuntemistani akateemisista on suurperheellisiä, itse mukaan lukien. Jos joku huolestuttaa, niin se, että lapsia syntyy ylipäätään liian vähän.
Vierailija:
Vierailija:
En oo ikinä kuullutkaan moista ilmausta.kun korkeastikoulutetut ihmiset eivät uskalla tehdä lapsia pitkän koulutuksen, urakehityksen tms. syyn takia. Köyhät sikiää sitten akateemistenkin puolesta.
Ja koska koulutus yms. elämäntyylijutut usein " periytyy" , Suomessa ei pian ole koulutettua työvoimaa elättämässä sikiävää sossupummijoukkoa.
Ja kyllä ap, minäkin olen huolissani asiasta.
akateemisenkin pärjäävän.
Vierailija:
Vierailija:
En oo ikinä kuullutkaan moista ilmausta.kun korkeastikoulutetut ihmiset eivät uskalla tehdä lapsia pitkän koulutuksen, urakehityksen tms. syyn takia. Köyhät sikiää sitten akateemistenkin puolesta.
Ja koska koulutus yms. elämäntyylijutut usein " periytyy" , Suomessa ei pian ole koulutettua työvoimaa elättämässä sikiävää sossupummijoukkoa.
Ja kyllä ap, minäkin olen huolissani asiasta.
SINÄ valitsit, ettet halua lapsia aiemmin. Ei se yhteiskunnan valinta ole, vaan sinun. Et ole urhi, vain ihminen, joka on oppinut saamaan kaiken mitä haluaa milloin haluaa. Ja kun niin ei tapahdu, niin heti lyödään itseensä uhrin leima ja syytetään muita.
Vierailija:
koska itse olen sellaisen " uhri" . Lastenhankinta jäi valmistumisen ja työpaikan varmistumisen jälkeiseen aikaan (~30 v.). Ja sitten ei mitään tapahtunutkaan. Pari vuotta hoitoja ja nyt on vauva tulossa, onnellisesti. Takaraivossa hieman tykyttää, onko sisaruksen saaminen yhtä kovan työn takana. Iloitsen kyllä tästä yhdestäkin.
terv. sivusta samanlaista uhria seurannut
Jos joku kokee olevansa uhri, niin sitten on!!
Vierailija:
http://www.tuky.fi/forum/viewtopic.php?p=148&sid=1aca3bdd2e855a734974eb…