Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolestuttaako teitä akateeminen lapsettomuus?

Vierailija
24.09.2005 |

Vai olenko ainoa, joka sitä(kin) miettii?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta osaltani olen kantanut korteni kekoon. Minulla on ylempi korkeakoulututkinto, samoin miehelläni ja meillä on 4 lasta. Kolmekymppisenä sain 2 ja nelikymppisenä 2. Lapsia ei tehdä ne sattuvat tulemaan, jos ovat tullakseen. Viimeisimmän tekoon meni 3 vuotta ja koin useita keskenmenoja.

Vierailija
42/63 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani siitä että tuotantokeskeinen talous siirtyy Kiinan kaltaisiin maihin. Suunnittelu ja järjenkäyttö tuo kansantaloutta kasvattavia ideoita. Possumunkkikansa ei kykene työllistämään tai rakentamaan kasvujohteisia liikeideoita, koska koulutus ja järjenkäyttö ei siihen riitä. Suomen kansantalous tulee kärsimään, valitettavasti kouluttamattomat ovat myös rasistisimpia ajattelijoita joten Suomen ulkopuolelta ei ainakaan saada älytuontia maahamme. Akateemisten naisten lapsibuumi olisi todella suotavaa laajakatseisempien ja terveempien meemien periytyvyyden vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
25.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet osa tämän maailman syöpää. Haista omas ja jätä ne lapset tekemättä!

Vierailija
44/63 |
25.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tulkitsen ap:n viestiä väljemmin ja totean, että olen itsekin huolestunut siitä, että vähän koulutetuilla tai täysin kouluttamattomilla on usein isot perheet, ja koulutetuilla (ei edes välttämättä akateemisilla) on vähemmän lapsia, tai sitten ei ollenkaan.

syy on se, jonka joku jo tuolla edellä totesi, eikä liity mitenkään älykkyyteen: sosiaalinen tausta periytyy. jos vanhemmat ovat koulutettuja, työssäkäyviä ihmisiä, malli periytyy lapsille, joista myös tulee koulutettuja, työssäkäyviä ihmisiä, koska heille se on luonnollinen valinta.

sen sijaan, jos vanhemmat ovat kouluttamattomia, he ovat todennäköisemmin myös työttömiä, turvautuvat sosiaaliapuun ja myös tämän mallin lapset perivät: äiti ja isä eivät ole kouluja käyneet, elävät rahalla jota vain tulee jostain, ja niin tekevät sitten lapsetkin.

esimerkkejä molemmista löytyy taatusti jokaisen tuttavapiiristä (tai ainakin tutun tutuista). löytyy varmasti poikkeuksiakin, mutta nyt puhutaankin yleiselllä tasolla.

tämä on oikeasti se ongelma, josta puhutaan myös silloin kun puhutaan akateemisesta lapsettomuudesta. ja se on oikea ongelma, koska tässä maassa tarvitaan työntekijöitä, veronmaksajia, tulevaisuudessa entistä enemmän esim. väestön ikääntymisen myötä.

Vierailija
45/63 |
25.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

se huolestuttaa että lapsentekoa lykätään liikaa. Kun yli 30v. se tärppi ei aina käykään niin vaan. Ja kun mummona kiikustuolissa kiikuttelet niin kyllä ne lapset ja lastenlaspet on kuitenkin niitä asioita mitä hyvällä ajattelet, etkä mitä

Vierailija
46/63 |
25.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 suurin osa tekstistä hävisi jonnekin. Viimeisin siideri taisi olla liikaa :D

Enkä ole akateeminen ;)

Vierailija
47/63 |
25.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
48/63 |
25.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän jälkeläisiä, ja nekin niin myöhään että riskit kasvavat. Meidän ei siis tarvitse huolestua siitä että " tyhmät" saavat paljon lapsia, ja " älykkäät" koulutetut saavat vähän lapsia.

Biologian kannalta ne jotka eivät lisäänny mahdollisimman paljon ovat tyhmiä, ja onkin hyvä että he eivät levitä tuohon asenteeseen mahdollisesti liittyviä geenejään eteenpäin. Onkin parempi että akateemiset teoreetikot kuolevat pikkuhiljaa sukupuuttoon.

Ei hätää, luonto on viisas ja ratkaissut jo tämänkin ongelman.

Vierailija:

väistämättä, kun älykkäin osa kansasta lisääntyy vähän. Vähemmän lahjakkaat (kouluttamattomat) keskittyvät senkin edestä tehtailemaan jälkikasvua, jolla on taipumus jatkaa vanhempiensa elämäntyyliä.

Huolestuttavaa todellakin.

Vierailija
49/63 |
25.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen huolissani, tuo ilmiö näkyy jo keskustelupalstoilla. Munkkipossu mimmien älyn juoksu on todella silmiin pistävää

Vierailija
50/63 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitimme tosin yrittämisen kun olin 23v, mutta sitähän kukaan ulkopuolinen ei tiedä.

Puhukaa vaan selän takana että VOI VOI kun ensin piti kouluttautua, kun ette tiedä että jo 5 vuotta on lasta toivottu!!!

Akateemista lapsettomuutta enemmän mua huolestuttaa ihmiset jotka tietävät asioistani enemmän kuin minä!!!

Vierailija
51/63 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai akateemisissa on lapsettomia yksilöitä, aivan samoin kuin ammattikoulutuksen saaneissakin. Ei silti puhuta duunarilapsettomuudesta. Kun Euroopan tasolla on tutkittu, että korkeasti koulutetut saavat yhtä paljon lapsia kuin muutkin, niin toivoisin vastaväitteisiin hieman vahvempaa perustelua, kuin oma kokemus.

Vierailija
52/63 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kaveripiiri muotoutui jotenkin opiskelujen myötä lähinnä akateemiseksi ja 11 pariskunnasta kolmella ei ole lapsia (ja näistä kaksi ovat suoraan sanoneet, etteivät lapset tule edes kysymykseen tällä hetkellä). Ikää meillä kaikilla on yli 30 v.

Vierailija
53/63 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tietää korkean synnytysiän riskit ja luultavasti lastentekoajatukset ovat käyneet monestikin mielessä, jos ikää tuo 30 ja vakisuhde. Mutta kaikki eivät halua. Miksi juuri akateemisten pitäisi hankkia lapsia? Onko sillä oikeasti väliä, kuka niitä hankkii ja saa? Ei Suomi siihen kaadu, jos muutama akateeminen jättää lapset hankkimatta.

Vierailija
54/63 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla akateemisilla ystävillämme on lapsia. Ammattikoulun käyneillä tutuilla ja naapureilla ei ole

Vierailija
55/63 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

he hoitavat itseään päihteillä

Vierailija
56/63 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kyse valinnasta noilla " kelkasta tippuneilla" naisilla (osalla ainakin). Olen opiskeleva äiti. Huomaan, että minulla on tavoitteet huomattavasti matalammalla, kuin lapsettomilla opiskelukavereilla. Kaverit pohtivat mahdollisten työpaikkojen etenemismahdollisuuksia ja palkkaa, minä arvioin työpäivien pituuksia ja lomien määriä :)

Toisaalta olen entistä enemmän alkanut pelätä, että entä jos niitä lapsia ei tulekaan. Kysymys on siis hankala. Erityisesti naisten kohdalla olen huomannut, että useat niistä, jotka tekevät lapset varhain, kyllä valitettavasti jollakin tavalla " putoavat kelkasta" . Ja tällä en tarkoita valmistumista: suurin osa valmistuu kyllä, mutta työ ei ole sellaista, mitä useilla muilla. Mutta tämäkin vain yleistys. Päinvastaisiakin tapauksia toki löytyy. Tuntuu vain, että naisella ainakin useamman lapsen teko opiskeluaikana tai välittömästi sen perään heikentää työelämän asemaa SAMANIKÄISIIN opiskelukavereihin verrattuna.

[/quote]

Vierailija
57/63 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä ollessa sitten lisää :)

Vierailija
58/63 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsettomuushoidoissa jo valmistuessani 26-vuotiaana. Ensimmäisen lapseni sain hoitojen tuloksena 28-vuotiaana. Nyt lapsia neljä. Osa opiskelukavereistani tunnistaa itsensä ko. kategoriaan kuuluviksi.

Vierailija
59/63 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän lapsia saavat lähinnä huonosti koulutetut ja teini-ikäiset tai sitten vanhat vanhemmat (ja silläkin on vaikutusta kun ajatellaan kymmeniä vuosia eteenpäin!). Itse pidän juuri tätä yhtenä syynä lasten pahoinvoinnin lisääntymiseen.

Kannattaisi todellakin miettiä myös sitä, millaisia seurauksia on sillä kun luontaisesti lisääntymiskyvyttömät ihmiset lisääntyvät, mitä mahdollisia ongelmia heidän jälkeläisillään tuleekaan olemaan lisääntymisessä?

Minusta kaikki jotka lapsen _todella_haluavat ja sitoutuvat kasvattajan rooliinsa ansaitsevat lapsensa, mutta se ei muuta tosiasioita ja ikävistä asioista pitää silti pystyä keskustelemaan.

Vierailija
60/63 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan tavalliset duunarivanhemmat, kun tarvitsee noin koettaa päteä. Niin kai se usein menee, että jos on duunariperheestä ja on mennyt ihan yliopistoon opiskelemaan, niin sitä helposti kuvittelee itsestään vaikka mitä ja katsoo oikeudekseen jaotella ihmisiä ylä- ja alaluokkiin koulutuksen perusteella.

Oma suku, sekä isän että äidin puolelta, on akateemista aina isovanhempiani myöten. Itselläni ei ollut tarvetta mennä pätemisen vuoksi yliopistoon vaan opiskelen Ammattikorkeakoulussa alaa, joka itseäni eniten kiinnostaa.

Voiko teistä jokainen, joka on huolissaan Suomen " tyhmistymisestä" duunareiden tehdessä lisää veronmaksajia, sanoa, että itse on lähtöisin akateemisesta suvusta? Vai saattaako olla, että JUURI SINÄ oletkin lähtöisin perheestä/suvusta, jossa joku on duunari? Hui kauhistus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi