*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** KESÄKUU
Kommentit (119)
Uutta viikkoa taas alkuun, kuinkahan moni saa pikkuisen syliinsä tällä viikolla? :)
Mulla oli perjantai-aamuna jännittävä herätys. Ennen nukkumaan menoa vihloi kovasti kohdunsuun tuntumaan. Yöllä heräsin muutaman kerran satunnaisiin koviin supistuksiin. Sitten aamulla neljän jälkeen ei uudelleen nukahtaminen enää onnistunutkaan, tuli sen verran tiheään supparit. Viiden maissa aloin laskeskella välejä, kun olivat samanlaisia, millä aiemmin olen sairaalaan lähtenyt. Alle 10 minuuttia oli väli ja puoli tuntia kuulosteltuani nousin ylös. Vihjasin miehelle, että saattaa joutua kääntymään työmatkalta takaisin kotiin, jos siitä vielä tihenee tai kovenee. Kuuden maissa kuitenkin loivenivat ja loppuivat. Aiemmissa raskauksissa ei ole niin kovaa supistellut ennen tosi toimia.
Laittelin lakanat ja katoksen vauvan sänkyyn heti samana aamuna ja viikonlopun aikaan tein kukkapenkkejä vaille lähes kaikki muutkin hommat, mitä vielä meinasin tehdä ennen vauvan tuloa. Ihan varmuuden vuoksi! Nyt menee sitten varmasti pari viikkoa yli lasketun ajan ja olen täällä vielä heinäkuun lopulla jännäilemässä? :D
Oletteko muut meinanneet ottaa synnytykseen musiikkia mukaan?
Mulla ei ole aiemmissa ollut, mutta nyt kasailin levyllisen Apocalypticaa... Jospa tuo auttaisi sietämään supistuksia :)
Vimpulalle ja Sanjuskalle onnea matkaan synnärille!
MaijaB kyselit lahjoista vauvalle, ei olla vielä saatu mitään. Eikä varmaan saadakaan, ennen kuin sitten, kun kutsutaan sukulaisia ja kavereita ihmettelemään uutta tulokasta.
Raksu onnekas, pääsit Rammsteinia katsomaan! Ois mullekin kelvannut :) Tän kesän festarit jää kyllä multa käymättä...
Oikein mukavaa ja rentouttavaa juhannusviikkoa kaikille, ensi viikolla vaihtuukin jo oma kuu :)
shira 37+3
No niin TAAS on maanantai! :D laskettuun aikaankin on enää vajaa 2 viikkoa ;D sairaalakassin pakkailin eilen valmiiksi. Mä otin mukaan mp3 soittimen et voi sitä kuunnella jos tulee sellanen tarve :D kauheen vaikee päättää mitkä kotiinlähtövaatteet pikkuselle ottaa mukaan.Otin 56 kokosia vaatteita ku en tiiä sit minkä kokonen on.. mut noi nyt varmaa kyl riittää. mä pakkasin kaikki samaan kassiin ettei oo sit hirveen montaa kassia pois tuotavaksi.. :)
Me ollaan saatu kyl vauvalle lahjoja jo nyt.. ja mulla oli ne baby showerit niin sieltäkin sain lahjoja. Ja sitten ihan muutenkin ollaan saatu.. ihan kivaahan se on, vaikken mä sellasia oo mitenkää toivonutkaan.. :D
Mulla on tissit on ruvennut vuotaa maitoa ihan älyttömästi öisin! voisko se olla merkki lähestyvästä synnytyksestä? viime yönäkin kun oli niin kuuma niin en osaa nukkuu vaatteet päällä,niin koko peitto oli ihan märkä! siis mä jo aattelin et onko mun vesilasi kaatunut sänkyyn tms. mut ei ku vähä oli maitoa tullut :D pakko nukkuu kyl jotkut rintsikat päällä ettei joka paikka ole maidossa ;D
Ei tunnu yhtää et Juhannus olis perjantaina, tosi outooo! :D
Sanjuskalle ja Vimpulalle paljon tsemppiä synnärille! :) ihanaa! pikku vauvoja alkaa nyt syntyy meijänkin ketjuun.
Mut oikein mukavaa viikonalkua kaikille! :)
T: Britney ja rinsessa 38+1
On jäänyt kirjoittelemiset vähemmälle kun ollaan koko viime viikko reissuttu ympäri suomea. Tänään oli siis neuvola, toivottavasti jo viimesiä sellaisia. Kaikki oli ok ja vauva oli aktiivisella tuulella. Painoa oli tullut 1200g/vko mikä tähän raskauteen on paljon mutta edelliseen aika normi määrä. Kiloja kaikenkaikkiaan tullut nyt 14kg. ei onneks taida mennä esikon lukemat rikki eli 23kg.
Eilen ajettiin siis mummolasta takas(n. 130km) kun reipas viikko siellä lomailtiin. Illalla tuli parin tunnin ajan todella kipeitä supistuksia(selkäpuolen kipua, kuten esikon avautumiskivut) ja elättelin toiveita että NYT se vihdoin tulee. Meinasin ottaa iltapäivätorkut sohvalla mutta nousin kuitenki touhuamaan(josko se olisi vauhdittanut supistuksia ja tuonut niihin tehoa). Imuroin ja kyykin leluja lattialta mut ei, supistukset loppu myöhempää iltaa kohti. No jospa ne jotain edes sai aikaseks. Kohdunsuun tilannehan oli jo pari viikkoa sitten ihan lupaava. Reilusti sormelle auki ja kanava pehmeä ja lyhentynyt.
Juhannukseksi ollaan menossa kotipaikkakunnalle serkkujen luoksen savusaunomaan ja viettämään iltaa "maalle" itikoiden syötäväksi. Mikäli nyt ihmeempiä ei tässä ehdi tapahtua(enkä uskokaan että tapahtuu).
Sairaalakassista taisinkin jo edellisessä tekstissä mainita että pakattu on ja kaikki kamat samassa kassissa. Taitaa miehellä riittää hommaa tuon esikoisen hoidossa niin eipähän tarte muistaa ku auton istuin ottaa vauvalle mukaan.
Tsemppiä käynnistyksiin niille jotka vauvan jo oletettavasti tällä viikolla saa. Voisin haluta olla yksi teistä :D. Tosin nyt olo ei ole niin huono ja kipeä kuin pari viikkoa sitten. Liekkö osittain stressikin poistunut kun tähtäsin että kunhan pysyisi massussa viime viikon loppuun asti että saatiin noi kyläreissut pois alta joten nyt ei tarte varoa ja kuulostella olotilaa niin tuntuukin paljon paremmalta(harmi sinänsä).
Joku kyseli lääkärikäynneistä ja meillä täällä pohjois-savossa lääkärikäyntejä on 3. Eka rv. 13 sit rv 26 ja viimenen rv 37. Mitään painoarvioita tai synnytystapa-arviota ei täällä tehdä joten ihan perus kohdunsuutilanne käynnit ne on. Ultria täällä on kaksi, toinen perusterveydenhuollossa ja toinen yliopistollisessa sairaalassa jonne siis synnyttämäänkin mennään.
Tervetuloa mukaan kaikille uusille. Pino senkun vaan kasvaa, jospa pian myös poksahtaneiden pinokin. Nyt lähden laittamaan esikon unille ja jos en itse nukahda myös niin yritän kuvata ja laittaa huutonettiin myyntiin pojan pieniä vaatteita. Oletettavasti kuitenkin nukahdan ennen pojua :P
T:HanniS + paputar 38+3
Meille sanottiin esikoista odottaessa 36 viikon lääkärissä, että hädin tuskin päästään tammikuun puolelle, mutta loppujen lopuksi tyttö syntyi helmikuun 4. päivä. Painoarvioksi laskettuun aikaan annettiin kuitenkin hieman reilu kolme kiloa ja nelikiloinenhan sieltä sitten tupsahti.
Nyt eivät uskaltaneet ennustaa mitään, oli aikas turha käynti muutenkin. Kätilö otti eka sydänkäyrää ja siinä olis voinut jutella, mutta mä ajattelin jättää kysymykset lääkärille, loppujen lopuksi ne jäi kysymättä. Lääkäri oli varmaan kesätuuraaja. Eka ei saanut ultralla mittoja otettua (vauvan pää oli niin alhaalla), ei arvioinut syntymäpainoa, eikä ees kertonut kohdunsuun tilannetta, ennen kuin itse kysyin.
Kanavaa jäljellä 1cm ja kohdunsuu 1 senttiä auki (tosin siitäkään ei ollut varma, kun vauvan pää oli jotenkin tiellä). Mutta eipä tuokaan taida mitään kertoa.
Onnittelut raksulle talokaupoista! Tällä viikolla sitten taidetaan saada varmasti vauva uutisia.
Mua ei enää pitkästytä tää odotus, kun ompeluinto iski, ompelukone sauhuaa aamusta iltaan. :)
Enkelinäiti 36+4
Kiva kun kerkeää käydä kuulumisia katsomassa oikeen urakalla kun kotona oleskelee. :) Ja ehkä siksi myös käyn todella usein, jos vaikka olisi vauvauutisia tullut. Ei nyt ainakaan vielä toistaiseksi ole kukaan poksahtanut. :/
shira: Sulla onkin nyt sitten jännät paikat. Ehkäpä pian jotakin tapahtuu. On ärsyttävää kun supistelee lupaavasti, mutta aamulla herää taas jälleen yhtenä kappaleena.
britney87: Itsekin mietin tuota tissien vuotamista aikaisemmin, että voisiko olla merkki lähestyvästä synnytyksestä. Mulla on kylläkin koko raskauden vuotanut paljon ja varsinkin nyt loppupuolella tulee rintaliiveistä ja paidoista läpi maidot välillä. Liivinsuojuksia en kuitenkaan vielä ole viitsinyt käyttää. Mutta täällä siis sama ongelma, maitoa on lakanat täynnä aamulla kun herää ja vuotaa rinnat kun nousee ylös jne. Rinnat on kyllä kipeytyneet enemmän nyt loppuviikkoina taas, ehkäpä kertoo jotakin tulevasta. Vaikka onhan se vauvan syntymä jokatapauksessa todella lähellä, vaikka ei ihan tänään syntyisikään. :)
pikkunelonen: Tervetuloa mukaan, tottakai aina mahtuu lisää! Olisi kiva kuulla sinun kokemuksiasi synnytyksestä ja muista loppuraskaudessa askarruttavista asioista, kun sinulla on niitä pikkaisia ennestäänkin jo kolme! :) Kerro jotakin jos tulee mieleen! Sullakin alkaa laskettu päivä lähestyä hurjaa vauhtia!
Omaa napaa: Viime yönä ollut jännät paikat täälläkin. Eilen illalla istuin tyhjentelemässä suolta puoli tuntia ja sitten voin todella pahoin. Nukahdin muutamaksi tunniksi kunnes piti taas mennä vessaan tyhjentelemään. Sen jälkeen alkoi supistelemaan kivasti ja toivoin että kovenisivat enemmän. Jossain vaiheessa olin kuitenkin nukahtanut ja heräsin taas aamulla yhtenä kappaleena, niinkuin aina. Pikkuinen taitaa tykätä harjoitella, saisi kyllä jo väärät hälytykset vähentyä. Odotan kivuliaita, säännöllisiä supistuksia, mikä kuulostaa kamalalta, mutta alan todella olla jo kypsä odotteluun! Toivotaan että pian tapahtuisi!
Juhannuksena olisi tarkoitus mennä miehen vanhempien mökille grillailemaan. Sinne tulee paljon meidänkin ystäviämme. :) Salaa kuitenkin toivon, että olisin mielummin laitoksella. Niin tämä vauvanodotus menee jo juhannusrientojenkin edelle! :) Hihi!
Huomenna tosiaan neuvola, toivotaan että olisi viimeinen käynti, tai oikeastaan ettei tarvitsisi ollenkaan vaivautua menemään, vaan matka suuntaisi jonnekin ihan muualle. ;)
Miten muuten teidän muiden miesten isyyslomatilanne? Meinaavatko pitää lomaa tai jotakin? Mun mies jää heinäkuun alussa kesälomalle kolmeksi viikoksi ja elokuun viimeinen viikko on sillä vielä kesälomaa lisäksi kun meidän häät ja vauvan ristiäiset ovat silloin, niin ehtii valmistella viikon aikana vähäsen. :) Ihanaa saada mies välillä kotiin kun se on aina töissä. Maanantaista lauantaihin töissä yli 10h joka päivä. Kyllähän sitä rahaakin tietty tarvitsee, mutta kyllä on välillä vähän ikävä. Sunnuntai ainut yhteinen vapaapäivä. Paitsi tämä viikko on oikea luksusviikko kun töitä on sillä vain maanantaista torstaihin, perjantai, lauantai ja sunnuntai vapaata juhannuksen kunniaksi! :)
Vaniliini 37+3
jää kesälomalle 19.7 kahdeks viikoks ja sit toivottavasti pääsis jatkaa suoraa isyyslomalle pariks viikoks...
Täälläkin alkaa yöt olemaan aika levottomia, vaikea löytää hyvää nukkumisasentoa. Välillä puutuu olkapäät ja välillä lonkat tai sit täytyy rampata vessassa. Välillä on myös niin aktiivista liikehdintää masussa ettei meinaa saada nukuttua, mut ihanaahan se vaan on!!
Hauskaa juhannusta kaikille!
Poksu 34+5 (ja synnytys tapahtuu K-S Keskussairaalassa) :D
Piiiiiitkästä aikaa täällä. Olen ollut niin laiskalla tuulella etten ole jaksanu kirjotella.
Lukemassa olen käynyt ja samoja vaivoja ja ajatuksia tuntuu olevan monella. Vatsa painaa, närästää, vessassa pitää käydä ja unta ei saa.
Toivottavasti pian pääsee oman kropan haltiaksi.
Meillä kaks ekaa on tullu tostaina ja 23-24 välillä. Nyt sit toivois et tääkin tulis niin olis kaikki samana viikon päivänä. Nää on näitä hulluja ajatuksia.
Tuo kakkonen syntyi 38+2 eli tälle päivälle. Mut esikoinen meni yli. Tää sais sit tulla täs välis..
Muutamalla onkin tos jännät paikat menossa. Ei malttais olla poissa palstalta jos joku on lähdössä hakee nyyttiä.
Jussi suunnitelmia ei ole kun mökki niin kaukana ettei viitti enää lähteä. Ehkä sitä grillataan kotona tai sitten ponnistetaan Kättärillä. Mitenkäs muut on järkänny vanhempien lasten hoidon synnytyksen ajaksi? Meillä on mummi vartin päässä akuuttiin lähtöön ja toinen mummi sitten parin tunnin päässä. Ja jos jussin yli menee niin hyvä ystäväni tulee meille kahdeks viikoks auttaa.
Kaikille jaksuja loppu rutistukseen.
Tani 38+2
Neuvolaa:
Tällä viikolla oli viimeinen neuvolalääkäri ja hyvä niin, on nimittäin sen verran halki-poikki-ja-pinoon -tyyppinen täti, että ei kovin usein tee mieli asioida siellä. Alakerrankin ronklasi oikein runttaamalla, varmaan kyynärpäätä myöten kaiveli paikkoja. *auts*
Ronklatessaan lateli että "raivotarjonta, 2 senttiä auki, kohdunsuu pehmeä, kohdunkaula 3 cm, housut jalkaan". Ja meikä oli siinä että täh, saisko jotain suomennostakin... No, kuulemma toissynnyttäjällä ihan normaali tilanne, eli nou hätä. Ärsytti vain, kun tuokin täti tuntui olettavan, että kun on "jo" toinen tulossa, niin nuo termit ovat tuttuja, eikä tartte selitellä. Muuten hyvä, mutta kaikki termit sun muut ovat ehtineet unohtua vuosien aikana ja olo on melkein kuin ensisynnyttäjällä. Notta saapi selittää suomeksi, kiitos.
Isyysvapaista:
Tuolla miehellä on sen verran mukava työpaikka, että pystyy hyvin omatoimisesti joustamaan työaikojen kanssa ja lätkimään lomansa melkein minne tahtoo. Jää siis isyysvapaalle, pitää isäkuukauden ja lomiakin on reilusti, joten hyvältä näyttää. Hoitovapaata ollaan mietitty yhteiseksi projektiksi, eli jos vain onnistuu, olisimme molemmat osittaisella hoitovapaalla.
Kantamisesta:
Saatiin taannoin kaverilta lahjaksi Manduka-kantohässäkkä ( http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/manduca ). Onko jollain kokemusta tuosta tai meinaatteko ylipäätään käyttää kantoliinaa tms.? Tuntuisi ihan kätevältä mm. ruokakaupassa, kun saisi kädet vapaaksi ja pääsisi lykkimään ruokakärryjä, plus tietty kotona, jos on kovasti sylissä viihtyvä tapaus. Tuossa Manducassa pitäisi olla hyvin säätövaraa, eli saisi muksun miehenkin kyytiin.
Jännä tulla juhannusmökilta lukemaan kuulumisia, tuntuu niin monella olevan sairaalakassille kohta käyttöä. :)
Keräkurmitsa 35+2
Eli tänä aamuna oli tosiaan neuvolakäynti. Kaikki oli hyvin. Pissa puhdas, verenpaine hyvä. Vauvan sydänäänet vaihtelivat kovasti johtuen pikkuisen kovasta liikehdinnästä. Kaikki oli siis vauvallakin hyvin ja kovasti se siellä touhusi. Sf-mitta oli nyt 32,5-33cm. Oli se sitten hieman lähtenyt nousemaan viime kerrasta kun viimeksi oli sama mitta kuin edelliskerralla, johtuen vauvan laskeutumisesta. Raivotarjonnassa oli pikkuneiti edelleen, eli ei siitäkään huolta. Paino oli pysynyt samana kuin viimeksi. Pysähtyykö/hidastuuko loppuraskaudesta painon nousu? Joku on sanonut, että hidastuisi, kun taas toiset sanoo että tulee entistä enemmän. Kai se sitten riippuu ihan odottajasta, kun kaikki olemme kuitenkin ihan erilaisia. :) Ei ainakaan neuvolatäti mitään sanonut, että olisi huono juttu ettei paino ole noussut. Ja ekan kerran neuvolassa sanottiin: "Ensi viikolla nähdään, ellet sitten ole jo synnyttänyt." ;) Kyllä aika loppusuoralla mennään, ja toivonkin että tämä oli se viimeinen neuvolakäynti masun kanssa. Seuraava kerta voisi olla jo sitten nyytin kanssa. :)
Vaniliini 37+4
toisilla on jo jännät paikat, synnärikäyntejä ja suppareita.. voi kohta saadaan vauvoja :)
meikällä ei oo vielä mitään siihe viittaavaa.. 5 viikkoo laskettuun ja tuskin tulee paljoa aiemmin.. eikä tarvikkaan ku miehen isyyslomat/kesälomat alkaa vasta 26.7. eli päivää ennen La:ta.. vaikka esikko kyl tuli 5pvä ennen mutta täytyy nyt vissii kulkee jalat ristissä ne loppupäivät :)
vanilliini: paino nousee johonki asti mutta ihan viimiset viikot mun mielestä alkaa laskee..tai pysähtyy..näin muistelisin esikon ajoilta..sama sf-mitan kanssa.. ja sittehän paino vasta putoaaki ku vauva syntyy..:)
hauskaa jussia! meikä meinaa suunnata hyttysten ruuaksi mökille..jos ei ihan ukkosmyrskyä tule
nasuste rv35
Meillä mies jää isyyslomalle, kun vauva syntyy. Hän on yrittäjä, niin voi jäädä töistä pois heti kun tarvitsee. Ja hän on sitten sen 18 päivää isyyslomalla, erillistä kesälomaa ei sitten pidäkään.
Me saatiin miehen sukulaiselta lainaan BabyBjörnin rintareppu, eli siihen saa laitettua vauvan melko pienestä alkaen (56cm-) ja joko naama rintaan tai ulospäin. Luulenpa, että mies sitä tulee enemmän käyttämään esim. kauppareissuilla tai sitten ihan vaan kotona. Itse en olisi rintareppua ostanut, mutta kun lainaan saatiin, niin tottakai otettiin kokeiltavaksi! Tänään tilasin Aventin rintapumpun internetistä (Vauvatar-liikkeessä pienimmät toimituskulut, yht. 54€), koska en löytänyt kaupoista. Rintapumpun halusin tilata, jotta olisi sitten itselläkin mahdollisuus lähteä hetkeksi jonnekin ja jättää mies vauvan kanssa kaksistaan (mikä tekee varmasti hyvää isävauvasuhteellekin).
Neuvola-aika on huomenna, varsinainen th on kesälomalla, joten häntä tuuraa toinen th. Itse en kyllä uskalla toivoakaan, että huominen olisi viimeinen käynti. Nyt on alkanut tuntua siltä, että mennään varmasti laskettuun aikaan saakka ja siitä vielä vähän ylikin! Miksi joillakin loppuu neuvola-ajat, vai onko kyseessä sitten sellaiset, jotka tietää, että synnytys käynnistetään tai tehdään sektio?
Huomenna palaan neuvolakuulumisin! Ainiin, täällä ei ainakaan ole painonnousu loppunut eikä hidastunut, voi silti johtua tajuttomasta jäätelönsyönnistä ;)
Fanni 37+5
Hei kaikille! Olin joskus alkuraskaudesta ketjussa mukana, mutta sittemmin jättäydyin pois kun kirjoittelen ennemmin tuolla helistimessä omien paikkakuntalaisten kanssa. Tulinpa vaan kurkistamaan tänne heinäkuulaisten tilannetta (kun olette raskausviikoilta enemmän mua lähellä) ja jänniä hetkiä ilmeisesti luvassa tällä viikolla!
Jos joku ihmetteli minne hävisin, niin edelleen raskaana ollaan, nyt rv 37+4. Viime viikolla perätilan vuoksi vauva käännettiin oikeinpäin ja toistaiseksi pysynytkin niin. Päivittäin suppareita runsaasti ja innolla odottelen synnytystä!
Tsemppiä kaikille loppuraskauteen!
On vaikea uskoa että näin loppusuoralla ollaan! ihan mukavaa kuitenkin..
Täällä on yhtenä iltana tunnin verran supistellut, mutta ei muuten mitään oloja vielä, että syntyis piakkoin.
Ärsyttää tää iso masu ja välillä ihan kypsä odotukseen ja sit välillä miettii ettei tää nyt niin kamalaa ole ja ihan kiva ku voi tosta vaan hypätä kauppaan vaikka. =)
On aika jännittävää kun ei yhtään tiedä koska pitää lähteä. Vauvan tavarat on pakattu mut omat ei. Hoitopöytä on kasattu mut pinnasänky ei.. vaunut pitäs käydä viel ostamassa.
Tosta maidon tulosta se et multa sitä tuli ainoastaan esikoisen kanssa ennen syntymää. Tokan ja tän kolmannen kans ei oo tullu ollenkaan.
Ekan lapsen kanssa ei menny myöskään lapsivesiä eikä limatulppa irronnut ja ennakoivia (kipeitä) suppareita ei myöskään ollenkaan. Toisen kanssa tuli lapsivettä vähän ja 4 päivää aiemmin irtos vähän limatulppaa. Nyt viikkoja 38+4 eikä mitään ennusmerkkejä tosiaan..
Tsemppiä meille kaikille isoon koetukseen! Ja pikaisesti sit ilmoituksia tänne kun joku saa vauvan. =)
T: Chili ja rapunen 38+4
Neuvolakuulumisia: Painoa oli tullut 1300g viikossa! Ja verenpaine oli 140/94, eli ylitti nyt korkean verenpaineen rajan. Huomenna saankin mennä uudestaan neuvolaan ja tarkistetaan pissa, paino ja verenpaine... Th käski juoda tänään paljon vettä ja liikkua, jotta kehon nesteet lähtis kiertämään. Mulla kun on tota turvotustakin jonkin verran. Missään kohtaan ei ainakaan vielä maininnut mahd. raskausmyrkytystä. Mulla on joka kerta ollut pissa puhdasta, eli sen perusteella kai katsonut, ettei ole syytä huoleen, vaikka painoa on tullut ja verenpainekin vaan nousee... Vähän kyllä itseä pisti jännittämään, kun haluis, että kaikki sujuu hyvin loppuun saakka. Noh, jos huomenna sitten sais mielenrauhan.
Sekin pisti jotenkin alakuloiseksi, kun th sanoi, että mulla saattaa olla vielä 4 viikkoa jäljellä. Itse kun niin toivoo, ettei menis kauheasti yli lasketun ajan!
Fanni 37+6
miten nää jotkut päivät tuntuukin niin pitkiltä.. ja yötkin tuntuu kovin pitkiltä kun nukkuminen on niin katkonaista. Senkin takia mä ravaan öisin vessassa tunnin välein ku mul on kauhee jano aina.. öisin juon varmaan 5 lasillista vettä.. pitäs olla juomatta niin ei ehkä tartteis juosta koko ajan vessassa.
Mulla on kans huomenna neuvola, saas nähä paljon mun paino on noussut, varmaan samois lukemis pyöritään Fannin kanssa.. :D
Mä pääsen tänää 3 tunniks kauneushoitolaan, jalkahoito ja kasvohoito! IHANAA!! :) mä oon niin ansainnut ne.
mua ärsyttää ihan sikana noi tollaset kommentit et noo, sullahan saattaa olla vielä kuukausi tota odottelua..Niin sit tulee sellanen et "v***uuks, siinä pädet, kyl mä sen tiiän, mut onko pakko masentaa! " :D ku mä oon ainakin ihan siinä uskossa et tää vauva syntyy viim. ensviikolla :D
heh.. :)
Jännittääkö muita jo synnytys? :) mua ei nyt sillee varsinaisesti, ku ei oikein tiiä mitä odottaa, mua jännittää enemmän täl hetkel se et minkä näkönen se on, siis et onko sillä jo valmiiks "pitkät" hiukset/ minkä väriset ne on.. ja sit et tuleekohan sille ruskeat silmät, kun mun miehellä on ruskeat. aluksihan ne on tietty siniset. ja sellasta mä täällä kelailen. Luulen et se synnytys jännitys tulee vasta siinä vaiheessa kun oikeesti pitää sinne sairaalaan lähteä! :P
mut huomen mä ilmottelen et miten siel neuvolassa meni.. saanko mä lähetettä ultraan vielä vai mitä se th meinaa.. :D
britney 38+3
Tänään heräsin 4.45 vessareissulle ja sen jälkeen alkoi tulla n. 8min välein napakoita suppareita. Mies ois lähteny töihin 6 maissa mutta sanoin että jää kotia ja kuulostellaan(olisi mennyt työkaverin kyydillä eikä niin vain pääsisi tunnin työmatkan takia kotia). Mies jäikin kotiin ja supistuksia on tullut 3-8min välein. Appiukko hälytettiin valmiiksi hakemaan esikoista mummolaan ja päivä ollaan kuulosteltu olotilaa. Supistuksia on tullut siis ihan koko päivän 5-10min välein. Välillä kovempia, välillä laimeampia. Nyt kun appiukko pääsi töistä niin lähti tulemaan tänne päin hakemaan pojan ihan varmuuden vuoksi jos yöllä tarttee lähteä(mies meni viemään juuri vastaan, matkaa mummolaan täältä 130km). Itse istuskelen millo sohvalla millo ulkona ja yritän saada supistuksiin tehoa :P
Esikoisen synnytyskaavan mukaan supisteli n. 12h jonka jälkeen lähdettiin "näyttäytymään" sairaalaan ja hups, olinkin jo 3cm auki vaikkei sairaalaan mennessä ollut enää mitään kipuja tmv. Nyt siis on tuo 12h supisteluja takana joten odottelen niiden kovenemista ja mahd. limatulppaa joka esikoisen aikaan irtosi sairaalaan tullessa. Toivottavasti supistukset jatkuu eikä turhaa kuskattu poikaa mummolaan. Olen kyllä NIIN SKEPTINEN tämän suhteen että en minä tule ikinä synnyttämään ennen laskettua aikaa mutta niin vaan vahvasti näyttää siltä että juhannusvauva tulisi. Muuten, tänäänhän olisi "oikea" juhannusaatto eli siis huomenna olisi oikea juhannuspäivä(johanneksen päivä). Nykyään se vaan venytetään/aikaistetaan viikonloppuun koko jussi.
Tällaisia kuulumisia siis tänne. Mikäli minusta ei huomenna kuulu mitään niin olenkin sitten sairaalassa joka yhtenä tai kahtena kappaleena. Tsemppiä muillekin loppusuoralle ja mukavaa juhannusta!
T:HanniS + paputar 38+5
Olo on ollut aika herkku sitten viime pejantaisen supistelun. Epäsäännöllisiä kovia supistuksia tulee päivittäin ja joinakin päivinä on sietämätön vihlonta kohdunsuun suunnalla. Tuntuu, kuin joku tökkisi sukkapuikolla, argh. Eilen 2km:n lenkki kesti yli puoli tuntia, kun vihloi niin paljon. Pesin eilen myös ikkunoista tenavien kädenjäljet (monettakohan kertaa luuttusin niitä, tässä muutaman kuukauden aikana :D ) ja laittelin kukkapenkit loppuun. Mitäs sitä seuraavaksi...?
Perjantain jälkeen ei ole kuitenkaan tarvinnut laskea suppareita, ei ole ollut lähdön merkkejä ilmassa. Eikä mulla siis mikään kärsimätön olo ole, maltan kyllä vielä muutaman viikon odotella :)
Hannikselle pidetään peukkuja, toivottavasti ei ole väärä hälyytys. Lupaavalta tuo ainakin kuulostaa :)
Vanilliini kyseli isyyslomista, mies pitää varmaan sen pari viikkoa sitten, kun olen sairaalasta kotiutunut vauvan kanssa. Kesälomaa ei tänä vuonna(kaan) ole, kun aloitti keväällä uudessa paikassa. Sitten myöhemmin syksyllä ? tai joskus, pitää ehkä lisää... Ei olla vielä sinne asti suunnitelmissa päästy.
Tani kyseli vanhempien lasten hoitopaikasta synnytyksen aikana, mun vanhemmat ottaa lapsukaiset. Ovat alle puolen tunnin ajomatkan päässä. Hätävaraksi ovat lupautuneet myös naapurit, jos olisi pakko lähteä HETI.
Kantoliinoista ja rintarepuista, meilläkin on BabyBjörnin rintareppu ja se oli kyllä kuopuksen aikaan pelastus. Sängyn päällä tai vaunuissa vauva nukkui päiväunia huimat 10-30min. Sitten alettiin tehdä esikoisen, silloin 3v. ulkoilut niin, että pistin vauvan siksi aikaa rintareppuun unille ja käveleksin ympäri pihaa. Vauva nukkui jopa tunnin ja samalla sai pidettyä pikku viikaria silmällä. Masuvaivaa on siis riittänyt molemmilla lapsukaisilla ensimmäiset kuukaudet.
Kuulostaapa ihanalta Britneyn kauneushoitolakäynti :)
Kyselit jännittääkö synnytys. Mua ei muuten, kuin sairaalaan ehtiminen. Ja olisi tietysti kiva, että mies olisi kotona sitten, kun on aika lähteä. Kun on se tunnin ajomatka töihin ja saman verran tästä sairaalaan...
Huomenna vielä neuvolaan ja koti siistiksi. Sitten aloitellaan jussin viettoa, tosin mies on perjantaina töissä. Illasta mennään mun vanhemmille grillaamaan. Hauskaa juhannusta ja kaikille kypsähtäneille potkua supistuksiin!
shira 37+5
Oon ettinyt pitkään hyvää kirjaa raskauteen ja synnytykseen liittyen. Sairaalassa suosittelivat Kätilötyö nimistä opusta ja se on oikeasti ihan huippu. Tosin riippuu siitä mitä kukakin etsii, mutta kirja on mun mieleen. Yli 600 sivua asiaa, ei turhia kuulopuheita ja löpinöitä. Nyt kun koulut on lomilla, niin ainakin meidän kirjastossa noita oli useampi paikalla.
Ja kestovaipoista kiinnostuneille hyvä aloittelijan opas on Tiina Törnströmin Vaippailmiö (ainakin jos kestojen itse ompeleminen kiinnostaa). Lainasin myös sen paljon mainostetun kantoliina ja kestovaippa kirjan, mutta siitä en saanut irti juuri mitään.
Ollaan reissussa ja sairaalakassi on mukana, mutta tajusin että jos vauva syntyisi nyt, niin sitten pitäisi varmaan mennä ostaan kotiutusvaatteet ja turvakaukalo, omaan kotiin kun on useampi sata kilometriä. Onko täällä muuten mukana pohjoisen väkeä? Sielläpäinhän nuo sairaalamatkat saattavat olla monta sataa pitkiä ja pitää osata varautua synnytykseen reilusti etukäteen.
Enkelinäiti, jonka maha-asukas on huomena täysiaikainen :)
Sanjuskan vauva comin' thru! Pistää silmään, että sama painoarvio ja raskausdiapetes kuin mun avokilla, mutta meillä seuraava kontrolli vasta 2 viikon kuluttua :( Tyhmää! Siitähän on enää viikko laskettuun aikaan, ei kai se siinä vaiheessa enää auta käynnistellä, kun vauva on jo ties kuinka paksussa kunnossa?
Ja avokki on tyhmä. Tänäänkin se on vetänyt karkkia napa paukkuen, ei vaan suostu uskomaan että olisi mitenkään kammottavaa synnyttää 5-6 kiloista vauvaa :( Sanoin sille tuosta pidätysongelmastakin, jonka joku mainitsi, naureskeli vaan että eikä tuu mitään sellaista.
Ei mua muuten haittaa, mättäköön karkkia ja revetköön rauhassa napaan asti, mutta
1. Vauva, joka jo muutenkin joutuu verensokerimittauksiin ja tarkkaan syyniin, ja
2. Minä, joka joutuu sitten hoitamaan vauvan 24/7 + kuuntelemaan avokin parkua kun perceeseen sattuu... kyllä tolle pitäis jotain järkeä saada päähän!
...niin, paitsi etten mä ehkä kuitenkaan joudu mitään vauvaa kattelemaan vielä aikoihin sen ensikotijutun takia... Anoppi on kyllä nyt alkanut taas juonimaan; suunnittelee, että muuttaa murun kirjat takaisin Saloon (niin että asuisi "kotona") tai että saisi nyt äkäseen vaihdettua työpaikkaa ja hommattua ne suhdeasunnot.
Tekee niin kovasti mieli luottaa anoppiin, että se järjestää kaiken... mutta silti kirjoitin tänään listaa, mitä ensikotiin pitää muistaa pakata, ja olen myös piirtänyt kuvia joita muru voi ripustaa seinille siellä :(
Lisäksi eräs kaveri pelotteli, että sitten kun ollaan muutettu (tulevalla asuinpaikkakunnalla ei ensikotia) niin lapsi otettaisiin sijaisperheeseen...
Ahdistaa. Haluan lapsen ulos avokista (koska olen kyllästynyt jo tuohonkin valituksen määrään) mutta en halua sitä ensikotiin...
Haluan että avokki olisi jo 18 mutta toisaalta se ei kuulemma vaikuta mihinkään, ja sitten vauva olisi yli 2 viikkoa yliaikainen ja varmaan 10 kiloinen...
Vaikeaa tämä (ä)iskä-ihmisen elämä ,___,