6-v uhma, ihan kauheaa!
Ihanasta, rauhallisesta ja kiltistä tytöstä on tullut kapinallinen huutaja ja räyhääjä. Vänkkää vastaan, huutaa, karjuu, raivoaa, nimittelee, heittää tavaroita ja potkii ovia ja seiniä.
Ei voi enää sietää pikkuveljeään ja on älyttömän mustasukkainen veljen saamasta positiivisesta huomiosta. Uhmaa rajoja, heittää vaatteet lattialle ja kun pyydän korjaamaan ne pois, tiuskii ja huutaa vastaan. Jos pyydän sulkemaan ulko-oven perässään, paukauttaa kaikin voimin sen kiinni, että koko rappukäytävä raikuu.
alkaa olla voimat hiljalleen lopussa työn tytön kanssa. Ja tämä on lähes jokapäiväistä. Olen antanut kahdenkeskeistä aikaa tytölle, kehunut hyvästä käytöksestä jns. muttei tunnu auttavan. Heikkona hetkenä olen turvautunut tukistamiseenkin, mistä en todellakaan ole ylpeä :(
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:44"]Meillä on samanlainen 12-v, huutaa kokoajan kirosanoja ja hu*raa ja äm*ää. On potkaissut seinään reiän ja heittänyt pallon lamppuun, niin kovaa että lamppu meni rikki. Tyttö myös saattaa lähteä karkuun kotoa muutamaksi tunniksi 21-23 välillä. Tytöllä on sen verran paljon lihaksia, että en usko että ketään pedofiili pääsisi käsiksi. (En minä, eikä mies pärjää enää kunnolla fyysisesti tytölle, joka pelaa koripalloa korin alla, se on oikeasti raakaa painia, ja pituutta 175cm.) Ei lohduttavaa mutta odota kun lapsesi tulee murros-ikään.
[/quote]
No mutta! Tämähän kuulostaa tutulta! Olen nimittäin ls-laitoksessa ohjaajana ja teillekin näemmä tulee kyseinen ympäristö hyvin tutuksi lähiaikoina. Ainakin toivottavasti, jos ette 12vuotiasta saa kuriin. Kyllä minä pystyn painimaan isonkin teinipojan kanssa ja hillitsemään käytöstä, kokemusta löytyy myös "oman" (sijaislapsi) kasvatuksesta läpi teini-iän myrskyjen. Onnea valitsemallenne tielle!
Lähinnä pohdin että voiko ulkopuolinen kieltää ja komentaa kun 6v tulee ihan silmille? Kun kerran äiti ei sitä tee. Miten te äidit reagoitte tilanteessa? Vai olenko hiljaa? Otanko etäisyyttä?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:41"]Lähinnä pohdin että voiko ulkopuolinen kieltää ja komentaa kun 6v tulee ihan silmille? Kun kerran äiti ei sitä tee. Miten te äidit reagoitte tilanteessa? Vai olenko hiljaa? Otanko etäisyyttä?
[/quote] t.36
En lukenut koko ketjua. Mulla vauvasta asti temperamenttinen poika. 3-vuotis uhma oli ihan kauhea. Muita uhmakausia on ollut, nyt 6v rasittava, mutta siedettävä uhma. Olen koittanut ajatella positiivisesti, että sinnikkyys on hyve aikuisena, siis sitten kun lapsuus on ohi ja on oppinut käsittelemään tunteita, niin hyvähän se on että on tahtoihminen, joka pärjää :) tosin joistakin lapsuuden kiukkupusseista kai kasvaa hyvinkin tasaisia aikuisia? Parhaimmillaan poika on energinen ja innostunut, pahimmillaan semmoinen äkäpussi inttäjä että oksat pois :D
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:50"]En lukenut koko ketjua. Mulla vauvasta asti temperamenttinen poika. 3-vuotis uhma oli ihan kauhea. Muita uhmakausia on ollut, nyt 6v rasittava, mutta siedettävä uhma. Olen koittanut ajatella positiivisesti, että sinnikkyys on hyve aikuisena, siis sitten kun lapsuus on ohi ja on oppinut käsittelemään tunteita, niin hyvähän se on että on tahtoihminen, joka pärjää :) tosin joistakin lapsuuden kiukkupusseista kai kasvaa hyvinkin tasaisia aikuisia? Parhaimmillaan poika on energinen ja innostunut, pahimmillaan semmoinen äkäpussi inttäjä että oksat pois :D
[/quote] sallitko/annatko poikasi inttää/uhmata/nimitellä perheen ulkopuoliselle? Näihin tilanteisiin kaipaan nyt neuvoa. Ei ole ole kiva olla kummitädin osassa kun 6v raivoaa ja ihan jatkuvaa. T.36
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:44"]Meillä on samanlainen 12-v, huutaa kokoajan kirosanoja ja hu*raa ja äm*ää. On potkaissut seinään reiän ja heittänyt pallon lamppuun, niin kovaa että lamppu meni rikki. Tyttö myös saattaa lähteä karkuun kotoa muutamaksi tunniksi 21-23 välillä. Tytöllä on sen verran paljon lihaksia, että en usko että ketään pedofiili pääsisi käsiksi. (En minä, eikä mies pärjää enää kunnolla fyysisesti tytölle, joka pelaa koripalloa korin alla, se on oikeasti raakaa painia, ja pituutta 175cm.) Ei lohduttavaa mutta odota kun lapsesi tulee murros-ikään.
[/quote]
No mutta! Tämähän kuulostaa tutulta! Olen nimittäin ls-laitoksessa ohjaajana ja teillekin näemmä tulee kyseinen ympäristö hyvin tutuksi lähiaikoina. Ainakin toivottavasti, jos ette 12vuotiasta saa kuriin. Kyllä minä pystyn painimaan isonkin teinipojan kanssa ja hillitsemään käytöstä, kokemusta löytyy myös "oman" (sijaislapsi) kasvatuksesta läpi teini-iän myrskyjen. Onnea valitsemallenne tielle!
[/quote]
Toivottavasti ei tule tutuksi tuo ls-laitoksen ympäristö, vaan loppuisi tuo käytös, mitenköhän pärjään tytön kanssa, kun on 16!
No meidän perheessä on uhmailtu nyt murkkuillaan MUTTA isovanhemmille,kummeille tai kenelle tahansa vieraille ei soiteta suuta eikä uhmata. Joku roti ja käytöstavat olla pitää. Häpeäisin silmät päästäni jos jälkikasvuni alkaisi kyläpaikassa uhmailla. Jotkut vaan paapoo lapsensa niin piloille että ne saa elää ihan pellossa paikasta riippumatta. Meiltä on moneksi,valitettavasti.
Löysin tämän vanhan ketjun ja kaipaan minäkin vinkkejä. Siskon tytöllä aivan järkyttävä kapina ja uhmakausi. Ikää 6 vuotta. Siskoni opiskelee ja tyttö on minun luona silloin tällöin. Tyttö on alkanut uhmata minuakin, inttää, nimittelee, lällättelee yms. Ja kun olen asiallisesti yrittänyt aiheesta keskustella siskoni kanssa niin asiaa vähätellään. Myös äitimme saa osaksi samanlaista käytöstä. Kun me olimme lapsia siskoni kanssa niin ei olisi tullut kuuloonkaan nimitellä mummia tai tätejä/setiä ja enoja tai muitakaan aikuisia ns. vieraita. Mikäs neuvoksi?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:09"]
Löysin tämän vanhan ketjun ja kaipaan minäkin vinkkejä. Siskon tytöllä aivan järkyttävä kapina ja uhmakausi. Ikää 6 vuotta. Siskoni opiskelee ja tyttö on minun luona silloin tällöin. Tyttö on alkanut uhmata minuakin, inttää, nimittelee, lällättelee yms. Ja kun olen asiallisesti yrittänyt aiheesta keskustella siskoni kanssa niin asiaa vähätellään. Myös äitimme saa osaksi samanlaista käytöstä. Kun me olimme lapsia siskoni kanssa niin ei olisi tullut kuuloonkaan nimitellä mummia tai tätejä/setiä ja enoja tai muitakaan aikuisia ns. vieraita. Mikäs neuvoksi?
[/quote]
Kyllä säkin hieman liioittelet. Lapsi uhmaa niille keitä kokee kaikkein läheisimmäksi, se on selvä. Varmasti olet itsekin lapsena käyttäytynyt joskus huonosti, mutta muistat vaan ruusuisesti. ;)
Ikään kuuluva juttu, ei sen kummempaa. Pitää vaan opastaa, kasvattaa ja jaksaa.
Kyllä isän ja äidin kuuluisi uhmista kasvattaa ei tädit ja muut sukulaiset
Tuon ikäisen lapsen voimakkaat reaktiot voivat tulla yllätyksenä. Musta tuntuu että meidän neiti on aina ollut enemmän tai vähemmän murkku! Nyt pian 6 vuotiaana ihan kauhea jääräpää ja draamaqueen. Ja me vedetään ihan selkeää linjaa miehen kanssa eli ei ole mikään eri lailla kuin ennen. Kai se vaan itsenäistyy tuo neiti..... pelkoja on kuitenkin aika yllättäviäkin ja silloin kehrää kainalossa kuin pieni villikissa.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä pohdin että voiko ulkopuolinen kieltää ja komentaa kun 6v tulee ihan silmille? Kun kerran äiti ei sitä tee. Miten te äidit reagoitte tilanteessa? Vai olenko hiljaa? Otanko etäisyyttä?
Voi. Lasta PITÄÄ kieltää jos tulee silmille. Se on välittämistä. Se viestii lapselle missä on raja
On se myös välittämistä. Outoa ettei äiti välitä.
Vastasin lähinnä alkuperäiselle kysyjälle. Kysymykseesi minulla ei ole juuri neuvoja, valitettavasti...