Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todellako eräät eivät anna muiden lasten leikkiä omiensa hiekkaleluilla?

Vierailija
11.06.2010 |

:D:D:D Mulle ei tulis mieleenkään jossain leikkipuistossa alkaa vahtia että koskeeko joku vieras mukula mun lasten leluihin kun kuitenkin lojuvat siellä yhteisessä hiekkalaatikossa. Kädestä tai muuten leikistä ei tietenkään saa tulla ottamaan mutta jos joku lelu vapaana niin siitä vaan. Enpä ole livenä muuten koskaan törmännyt sellaiseen äitiin joka olis moisen kieltänyt. Lapselle pitää opettaa jakamisen taitoa!

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on liuta esimerkkejä ja tieto siitä, että jakaminen on tärkeä taito, mutta voisiko joku vihdoinkin kertoa, että miksi!

Toisia voi ottaa huomioon muutenkin kuin antamalla näille lelunsa.

Tai ymmärtää lukemansa.

Vierailija
62/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onnistuu tuomaan sen kotiin asti niin kyseessä on rikos?

ja onnistut ajamaan sen kotiin asti, niin onko se rikos?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai korujasi? Laukkujasi? Puhdasta pyykkiä narulta?

Miksi jakaminen rajoittuu vain lapsiin, miksi se ei koske aikuisia? Kun on hiekkalaatikolla opittu jakamaan niin mihin se oppi katoaa matkalla?

Vierailija
64/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on liuta esimerkkejä ja tieto siitä, että jakaminen on tärkeä taito, mutta voisiko joku vihdoinkin kertoa, että miksi! Toisia voi ottaa huomioon muutenkin kuin antamalla näille lelunsa.

Tai ymmärtää lukemansa.

Vierailija
65/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onnistuu tuomaan sen kotiin asti niin kyseessä on rikos?

ja onnistut ajamaan sen kotiin asti, niin onko se rikos?

Vierailija
66/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitähän te ette osaa antaa. Luettelo esimerkeistä ei ole synonyymi syille.

Vierailija
67/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jakaminen rajoittuu vain lapsiin, miksi se ei koske aikuisia? Kun on hiekkalaatikolla opittu jakamaan niin mihin se oppi katoaa matkalla?

on bensaa, siisti, jne. Kaikkia muita koruja voin lainata, mutta en korvakoruja (hygieniasyistä) enkä kihla- ja vihkisormusta (tunnesyistä), laukkujani saa lainata. Vaatteitakin olen lainannut, mutta en alusvaatteita enkä sukkia.

En tajua, mikä tässä on vaikeaa. Pitää vain osata rajata, mitä lainaa.

Vierailija
68/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on liuta esimerkkejä ja tieto siitä, että jakaminen on tärkeä taito, mutta voisiko joku vihdoinkin kertoa, että miksi!

että yhdessä leikkiminen on aikas paljon helpompaa, kun toisen leluihinkin voi koskea. Vai miten meinasit, että vähän vanhempana voi leikkiä monimutkaisempia leikkejä, jos toisen tavaroihin ei voi koskea? Pitääkö kyläänkin tuoda omat lelut, jotta voidaan leikkiä vaikka kotia? On paljon helpompi keskitttyä itse leikkiin, kun ei tarvitse miettiä jatkuvasti mikä on kenenkin lelu.

Toisekseen on paljon hauskempaa, kun voi leikkiä monenlaisilla leluilla. Harvalle voidaan ostaa kaikki maailman lelut, mutta lainailemalla voi leikkiä monilla tavaroilla joita ei voi saada itselleen.

Kolmennekseen elämässä tulee paljon muitakin tilanteita, joissa jakaminen helpottaa elämää ja sillä on paljon reilumpi tyyppi. Kun mulla tulee töissä joku lainaamaan kynääni, en ala kiljumaan, että tuo on minun kynäni, et takuulla vie sitä. Kaikkien työ sujuu paremmin, kun työkaveri kirjoittaa ohimennessään muistilappunsa minun kynälläni. Olen ollut työpaikassa, jossa lähes mustasukkaisesti vahdittiin "omia" kyniä. On käsittämätöntä kuinka paljon työaikaa saattoi kulua siihen, että mietittiin kuka vei kenenkin kynän ja palauttiko sitä, sen sijaan, että oltaisiin sekin aika tehty ihan oikeaa tuottavaa työtä.

Vierailija
69/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useinkin lainannut autoani. Olen lainannut myös "kuljetuspalvelujani" jopa lähes tuntemattomille. Koruja en pahemmin käytä, joten niissä ei ole paljoa lainattavaa. Laukkua voisin hyvin lainata, jos joku tarvitsee. Ja tottakai vaatteitanikin voin lainata. Lähipiirissä vaatteita varsinkin lainaillaan paljon, jopa annetaankin. Miksikäs ei? Kaikkien elämä on helpompaa niin.

Vierailija
70/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi tänään lainasin naapurille oksasilppuriamme. Ja koska naapurikin on ilmeisesti lapsena opetettu jakamaan, saan minäkin lainata häneltä kun tarvetta ilmenee.

Ja me molemmat voitamme!

Vierailija
71/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on liuta esimerkkejä ja tieto siitä, että jakaminen on tärkeä taito, mutta voisiko joku vihdoinkin kertoa, että miksi! Toisia voi ottaa huomioon muutenkin kuin antamalla näille lelunsa.

että yhdessä leikkiminen on aikas paljon helpompaa, kun toisen leluihinkin voi koskea. Vai miten meinasit, että vähän vanhempana voi leikkiä monimutkaisempia leikkejä, jos toisen tavaroihin ei voi koskea? Pitääkö kyläänkin tuoda omat lelut, jotta voidaan leikkiä vaikka kotia? On paljon helpompi keskitttyä itse leikkiin, kun ei tarvitse miettiä jatkuvasti mikä on kenenkin lelu. Toisekseen on paljon hauskempaa, kun voi leikkiä monenlaisilla leluilla. Harvalle voidaan ostaa kaikki maailman lelut, mutta lainailemalla voi leikkiä monilla tavaroilla joita ei voi saada itselleen. Kolmennekseen elämässä tulee paljon muitakin tilanteita, joissa jakaminen helpottaa elämää ja sillä on paljon reilumpi tyyppi. Kun mulla tulee töissä joku lainaamaan kynääni, en ala kiljumaan, että tuo on minun kynäni, et takuulla vie sitä. Kaikkien työ sujuu paremmin, kun työkaveri kirjoittaa ohimennessään muistilappunsa minun kynälläni. Olen ollut työpaikassa, jossa lähes mustasukkaisesti vahdittiin "omia" kyniä. On käsittämätöntä kuinka paljon työaikaa saattoi kulua siihen, että mietittiin kuka vei kenenkin kynän ja palauttiko sitä, sen sijaan, että oltaisiin sekin aika tehty ihan oikeaa tuottavaa työtä.

Meillä onneksi työnantaja hankkii työvälineet.

Vierailija
72/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii voittamista ja häviämistä, pettymysten sietämistä, jakamisen tuomaa etua, oppii odottamaan vuoroaan, vastuunkantamista, ongelmanratkaisutaitoja, omistussuhteista, tunteiden ymmärtämistä, yhdessäoloa...

Vierailija
73/81 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi työnantaja hankkii työvälineet.

Vierailija
74/81 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuuko hän nurkassa ja katselee kun muut leikkii vai viekö omat lelut mukanaan? Entäs toisinpäin, pitääkö maisterin luona vierailevien lasten tuoda omat lelut mukanaan? Entäs päiväkodissa, siellähän on yhteisiä leluja, kuinka maisterin lapsi sen kestää? Sama koulussa ja lopulta, miten käy parisuhteessa? Onko maisterin lapsella ja tämän puolisolla omat juustohöylät, omat lautaset ym? Tässä elämässä on aika hankala pärjätä jos kaiken pitää olla ihan omaa eikä sitä voi koskaan eikä ikinä jakaa.

Vierailija
75/81 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmisiä on kaikenlaisia, kasvattajia ja lapsia erilaisia, niin olen aikoinani päättänyt hyödyntää kaikki tilanteet kasvatusmielessä.

Olen opettanut lapsilleni, että varmuuden vuoksi kannattaa aina kysyä lupaa, että saako leikkiä toisen lelulla. Jos ei lupaa saa, niin siitä ei kannata suuttua.

Omia leluja on suositeltavaa jakaa muiden lasten kanssa, koska yhdessä on hauskempaa leikkiä kuin yksin. Kuitenkin on oikeus leikkiä myös yksin omaa leikkiä. Eikä rakkaita yksityisiä tavaroita myöskään tarvitse lainata, mutta ne pitää pitää hyvässä tallessa eikä niitä saa kuljetellä ympäriinsä mukana ettei niille satu vahinkoa.

Mutta ennen kaikkea: lapsi saa itse viimekädessä päättää omista leluistaan. Aikuinen ohjaa ja neuvoo, mutta jonkun verran päätäntävaltaa lapsillakin on oltava. Jos lapsi ei halua jakaa lelujaan, niin lapselle voi ehdottaa, että mentäisiin vaikka omalle pihalle leikkimään: siellä niitä leluja ei niin tarvitse vahtiakaan ja saa olla rauhassa. Mutta lapsella on oikeus leikkiä myös omaa leikkiä.

Kun itse olin lapsi, minulle on elävänä jäänyt mieleen kuinka eräs täti pakotti aina jakamaan kaikki lelut tyyliin "ethän sinä tuolla leiki" ja oikeasti kyseinen lelu oli kyllä leikissä mukana ja nukkumassa tms. ettei juuri sillä hetkellä ollut kädessäni. Tuntui todella epäreilulta ja pahalta, kun toinen lapsi sai viedä leikkiini kuuluvan lelun, vaikka koin sen omakseni.

Isompia lapsia kuitenkin aina ohjaan, että jos ei halua lainata kyseistä lelua, niin kannattaa aina ehdottaa jotain semmoista lelua mitä voisi lainata, että toiselle ei tule huono mieli.

Vierailija
76/81 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tämä maisteri tässä ketjussa olla joko aivan hakoteillä oman lapsensa kasvatuksen kanssa tai sitten provo!

Pienelle lapselle vähitellen opetetaan sosiaalisia taitoja; kuten että hiekkalaatikolla voi lainata muiden leluja kun kysyy luvan ja omia leluja saa muut lainata.

miten ihmeessä joku haluaisi opettaa lapselle päinvastaista, eli siis itsekkyyttä???

Kyllä se oma tahto ihan luonnostaan opettaa sen itsekkyydenkin.

Vierailija
77/81 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli just ne tavarat, jotka hän leikkeihinsä tarttee -en muuta. Kukin huolehtikoot omien lapsiensa omat lelut, en kuskaa roinaa hiekkiksille muiden otettavaksi/leikittäväksi.

Jos jollakulla on paha mieli kun oma äiti ei ole viitsinyt huolehtia leluja mukaan niin voi voi..

Vierailija
78/81 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sen vanhemmalle että kamat kannattaa sitten kerätä siitä hiekkikseltä jos ei halua muiden koskevan.

En oikeasti voi ymmärtää miten voi haitata että joku leikkii hiekkalaatikolla levällään olevilla leluilla? Eihän se puisto ole mikään yksityispiha.

kippasi pussillisen kamaa laatikkoon ja alkoi heti rääkyä jos joku edes hipaisi lelujaan. Itse meni välillä keinumaan jättäen koko laatikon täyteen kamojaan ja sieltä keinusta käsin rääkyi...NOLOA!

Vierailija
79/81 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai te yleistätte hiekkisleikit esim. kyläilyyn ja siellä lelujen jakamiseen?!?

Eihän niillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa! Hiekkiksellä on ihan uppooutoja kersoja, miksi niille pitäisi lelujaan lainata?

Onhan se nyt ihan eri asia, kun mennään jonnekin kylään tai meille tulee vieraita! Kuuluhan se nyt peruskasvatukseen, että kylässä leikitään kyläpaikan leluilla.

Samaten semmoisilla leikkipaikoilla, joissa lelut ovat leikkipaikan puolesta. Siellä täytyy kyllä opetella vuorovaikutusta jne.

Mutta se, että minä ja lapseni mennään leikkikentän hiekkikselle leikkimään hiekkaleikkejä OMILLA leluilla on sitten jo ihan toinen juttu!

Vierailija
80/81 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai te yleistätte hiekkisleikit esim. kyläilyyn ja siellä lelujen jakamiseen?!? Eihän niillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa! Hiekkiksellä on ihan uppooutoja kersoja, miksi niille pitäisi lelujaan lainata? Onhan se nyt ihan eri asia, kun mennään jonnekin kylään tai meille tulee vieraita! Kuuluhan se nyt peruskasvatukseen, että kylässä leikitään kyläpaikan leluilla. Samaten semmoisilla leikkipaikoilla, joissa lelut ovat leikkipaikan puolesta. Siellä täytyy kyllä opetella vuorovaikutusta jne. Mutta se, että minä ja lapseni mennään leikkikentän hiekkikselle leikkimään hiekkaleikkejä OMILLA leluilla on sitten jo ihan toinen juttu!

olette juuri sellaisia joihin minä en ainakaan halua tutustua!

Lapsesi tod.näk.ovat yhtä ärsyttäviä kuin sinä itse kommenttiesi perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän