Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsityöongelmia? Tai kaipaatko vinkkejä, kysy niin vastailen sadeillan ratoksi :)

Vierailija
11.06.2010 |

Olen opiskellut käsityöalaa parinkin eri tutkinnon verran, ja kokemusta löytyy jo lapsesta asti. En väitä kaikkea osaavani tai tietäväni, mutta aika paljon kuitenkin. Jos jokin siis vaivaa tai kiinnostaa käsitöiden saralla niin minulla olisi tässä nyt tovi luppoaikaa käytettävissä

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on vähän vaikea selittää, mutta kun teen villasukkaan kantalappua, oikean reunan silmukkarivistä (siitä josta sitten poimitaan silmukat jatkoa varten) tulee todella löysä, ja toisesta puolesta täydellinen. Yleensäkin oikeasta puolesta tulee löysemmän oloinen. Sitten kun poimin silmukat kantalapun reunasta, jää oikeaan reunaan ikävän näköinen reikärivi. Teen niin, että poimin silmukat puikolle langan kanssa ja neulon sitten kiertäen oikein. Turhauttavaa, kun muuten sukista tulee oikein mallikelpoiset. Osasinkohan nyt selittää tätä oikein selkeästi.

Vierailija
42/46 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin puikot ja lankaa. Ainoa ongelma on, etten osaa tehdä niillä mitään!

Neuloin vähän aikaa sitten neuletiheysmitan. 2,5 silmukkaa per sentti.

Sitten päätin tehdä säärystimet. Lasketaanko se 2,5 (silmukkaa) x nilkan ympärys? Siinä tapauksessa säärystimiini tulisi 72 silmukkaa, mikä on kyllä aika paljon 12-vuotiaan hoikille säärille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkkäys ei taida hattukäytössä kauaa kestää. Kaupasta saa ihan "valmista" tärkkiainetta (tai ainakin aiemmin sai) ja purkissa on ohjeet, tai sitten virkattuja&neulottuja töitä voi kovettaa sokerivesiseoksessa, mutta tosiaan en usko että hatussa kestää. Kangashattuun voisi lierin sisään ommella pahvin, joskaan sekään ei kestäisi vesisadetta. Lieriosion voi myös virkata tönkömmäksi vaikka kiinteillä silmukoilla, mutta lörpöttää se silti aika paljon. Yksi vaihtoehto on sitten pujottaa jämäkkä rautalanka lierin reunaan pitämään reuna muodossaan.

Tuollainen hattu suojaa hieman, mutta jos virkkaus on harvaa, voi päänahka kärvähtää sen läpikin pitkään ulkona oleskellessa

Olen virkkaamassa hellelierihattua 100% pellavalangasta. Lanka on paksuhkoa ja virkkaan pylväillä harvaan. Niin että "päivä paistaa läpi". Olen vasta homman alussa, mutta pohdiskelin tässä, että miten voisin tehdä lierin.

Voin tietenkin tehdä sellaisen lörpän, jonka nostan yhdestä reunasta ylös kiinni. Mutta mites tärkkäys tehtiinkään ja kestääkö tärkkäys vaihtuvia olosuhteita, porotusta ja sadetta?

Toinen asia on, että onko tuollaisesta hatusta hyötyä. Suojaako sellainen auringonpistokselta?

Hei! Mitä tuo valmis kaupassa myytävä tärkkiaine on nimeltään ja minkä hintaista se lienee?

Itselläni on vähän samankaltainen ongelma: pitäisi saada ainakin jonkinmoisen vesisateen kestävä kovetettu virkkaustyö. Onko muita ideoita, millä virkkauksen saisi kovetettua vedenkestäväksi kuin tärkkääminen? Rautalankaviritelmä ei tässä tapauksessa onnistu...

Vierailija
44/46 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

idean eräästä valmiista Baby Born nukenvaatteesta: vetoketjun sijaan puserossa on upotettu tarranauha. On edullisempi, helpompi ommella ja helpompi lapsen käsitellä kuin vetskari.

Vierailija
46/46 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Tämä on aika vanha ketju joten en tiedä seuraatko tätä enää mutta minulla on ongelma yhden ompeluprojektini kanssa.

https://www.etsy.com/listing/278425496/harry-potter-fleur-delacour-beau…

Olen tekemässä tuollaista asua. Mekkoon tulisi vuori. Tarvisin apua sen kanssa missä järjestyksessä minun pitäisi ommella mikäkin. Ja mihin vaiheeseen minun pitäisi ommella päällinen ja vuori ennen yhdistämistä? Hihat ei olisi vuoritettu. Ja miten minun pitäisi yhdistää päällinen ja vuori?

Olisin kiitollinen jos vastaisit minulle tai joku muu ompelutaitoinen.