Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsityöongelmia? Tai kaipaatko vinkkejä, kysy niin vastailen sadeillan ratoksi :)

Vierailija
11.06.2010 |

Olen opiskellut käsityöalaa parinkin eri tutkinnon verran, ja kokemusta löytyy jo lapsesta asti. En väitä kaikkea osaavani tai tietäväni, mutta aika paljon kuitenkin. Jos jokin siis vaivaa tai kiinnostaa käsitöiden saralla niin minulla olisi tässä nyt tovi luppoaikaa käytettävissä

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole käsityöongelmia tällä hetkellä :) Mutta kiinnostaa minkälaisia tutkintoja sinulta löytyy? Oletko alan töissä? Minulla on vaatetusalalta kaksi tutkintoa ja lapsesta asti olen ollet kiinnostunut kaikenlaisista käsitöistä, askartelusta ja näpertelystä.

Vierailija
2/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli miten sen saa niin, ettei vetoketjun leveys aiheuta kuprua siihen kohtaan, jossa vetoketjuhalkio loppuu? Yritin kysellä sitä täältä kerran, mutten päässyt selville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskellut sekä vaatetusartesaaniksi että käsityönopettajaksi, mutta en tee alan hommia tällä hetkellä kuin sivutoimisesti. Haaveena olisi oma yritys joku päivä, ei välttämättä mikään ompelimo tms. vaan jotenkin muuten käsitöihin liittyvä.

Minäkin olen ihan taaperosta asti tykännyt kaikesta näpertelystä ja onneksi siihen kotona kannustettiinkin mukavasti

T:ap

Vierailija
4/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen kohtaan kun vaihdan puikkoja kun neulon esim villasukkaa neljällä puikolla? Onko liian isot puikot ja jää neule löysäksi vai...? Ei vaan nuorempana jääny. Ruman näköistä.

Vierailija
5/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ompeluun on monta eri tapaa. Minkälaisiin vaatteisiin yleensä ompelet sivuun vetoketjua?

Itse suosin sivulla piilovetoketjua hameissa ja juhlahousuissa, se on paljon helpompi ommella kuin tavallinen eikä jää näkyviin.

Tässä yksi linkki vetoketjun ompeluun

http://www.edu.fi/download/118538_ompeluopas_6.pdf

Vierailija
6/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka avulla oppisin ompelemaan nukenvaatteita? Lainaskin kirjastosta kirjan ja jäljensi kaavan mutten ymmärräkään siitä mitään. Siinä on jotain viivoja ja katkoviivoja... kääk...

Vierailija
7/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väliin jää helposti löysempiä silmukoita. Tähän auttaa sekä harjoittelu että tiukempaan neulominen, mutta seuraavaakin konstia voi käyttää: neulo puikon loppuun, mutta jatka vielä pari silmukkaa seuraavalta ennen kuin jatkat uudella puikolla. Toista sama jokaisella puikolla. Näin puikkojen väliin jäävä kohta vaihtuu joka kerroksella eikä pääse muodostumaan sitä löysää silmukkariviä. Tässä pitää vain olla tarkkana ettei mene sitten kerroksen aloituskohta tai esim. pitsi/palmikkoneuleen aloituskohdat jne. sekaisin

siihen kohtaan kun vaihdan puikkoja kun neulon esim villasukkaa neljällä puikolla? Onko liian isot puikot ja jää neule löysäksi vai...? Ei vaan nuorempana jääny. Ruman näköistä.

Vierailija
8/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin silmukan neulomista seuraavalla kerralla! Kiva kun vastasit!

Vierailija
10/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis verhon pitkät sivut on valkoiset, siinä suunittelijan nimi, ommmellaanko ne sivut vai leikataanko pois.

Vierailija
11/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässä linkki Käspaikan ompelusivuille, joista löytyy todella paljon ohjeita

http://www.kaspaikka.fi/ompelu/index.html

Nukenvaatteiden ompeluun pätevät lähes samat ohjeet kuin normaalienkin vaatteiden ompeluun, joten kannattaa lainata kirjastosta myös ihan ompelun perusteita selittävä kirja. Kannattaa vain muistaa, että koska nukenvaatteet ovat niin pieniä, voi joitakin kohtia joutua ompelemaan eri järjestyksessä kuin isoissa vaatteissa.

jonka avulla oppisin ompelemaan nukenvaatteita? Lainaskin kirjastosta kirjan ja jäljensi kaavan mutten ymmärräkään siitä mitään. Siinä on jotain viivoja ja katkoviivoja... kääk...

Vierailija
12/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse olen verhoja nähnyt niin monenlaisia ratkaisuja on. Monissa verhoissa ne sivut jätetään sellaiseksi kuin ovat, sillä eivät purkaudu. Mutta jos sinua häiritsee se suunnittelijan nimi ja valkoiset reunat, voit leikata sen pois ja ommella reunat. Tai vain taittaa sen reunan ilman leikkausta ja ommella.

Siis verhon pitkät sivut on valkoiset, siinä suunittelijan nimi, ommmellaanko ne sivut vai leikataanko pois.

Vierailija
13/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyy viisastelija

Vierailija
14/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan vihreä pohja, ruotsalaisen suunnittelijän tekemä Ikeasta ostettu,

Vierailija
15/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miltä se kangas näyttää ikkunassa sellaisenaan. Jos valkoinen reunus ei näytä luontevasti sopivan muuhun verhoon joko kääntäisin sen nurjalle puolelle&ompelisin tai leikkaisin pois ja ompelisin päärmeen. Leikkaisin reunan siinä tapauksessa että se "kiristäisi". Joissakin kankaissa hulpioreuna on niin tiiviisti kudottu että jos sen kääntää sellaisenaan päärmeeksi, se saattaa vetää reunan kireän näköiseksi. Muussa tapauksessa siis vain kääntäisin ja ompelisin.

Jos se valkoinen reuna näyttää nätiltä kankaan ikkunassa ollessa niin jättäisin sen, niin pääsisin vähemmällä vaivalla :D

Molempia ratkaisuja olen itse käyttänyt ihan siitä riippuen kumpi näyttää paremmalle. Nytkin on yhdet vaaleansiniset+valkoiset verhot joissa reuna on valkoinen ja tekstiä vaaleansinisellä siinä reunassa. Näyttää nätiltä sellaisenaan joten olen jättänyt reunan rauhaan

Ihanan vihreä pohja, ruotsalaisen suunnittelijän tekemä Ikeasta ostettu,

Vierailija
16/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neulahuovuttaa kuvioita? Miten käyttäytyy pestessä? Onko konepesu enää mahdollista?

Kiitos.

Vierailija
17/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö pika-apua kivenistutukseen? Siis esim. sormukseen. Mitä työkaluja tarvitsen ja miten käytännössä toimin.

Vierailija
18/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituutta puikoilla on reilu 40 cm (sis. puikot ja vaijerin).

Sitten pitäisi varmaan vaihtaa puikkoja jossain vaiheessa, mutta milloin? Ja pitääkö silmukoita olla tässä vaiheessa parillinen vai pariton määrä?

Lankana haluaisin käyttää Alpaca Silk -lankaa (Hjertegarn). Onko se sopivaa pipolangaksi (esim. kaksinkertaisena)?

T. Aloitteleva, mutta innostunut "käsityöläinen"

Vierailija
19/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että tulee sopivan joustava mutta napakka reuna?

Vierailija
20/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuviot voi onnistua ihan nätisti, mutta koneessa ei kannata pestä sillä kuviot todennäköisesti huopuvat siellä aika lailla lisää eli kutistunevat kun taas paita ei vastaavasta kohdasta kutistukaan jos on konepesun kestävä. Tosin joissain uusissa koneissahan on hienoja ja hellävaraisia kylmäpesuohjelmia, sellaista saattaisin itse kokeilla (ensin vaikka jollain testikappaleella ennen oikeaa vaatetta. Kuvioiden pitää myös olla kunnolla kiinni, tai saattavat kylmäpesussa irtoillakin joten kärsivällisyys neulan nakuttelussa palkitaan

neulahuovuttaa kuvioita? Miten käyttäytyy pestessä? Onko konepesu enää mahdollista?

Kiitos.