Parhaat einekset lapsiperheille?
Mitä tuotteita tykkäät käyttää, haen siis sellaisia valmisteita tai puolivalmisteita,, joilla saa arkena nopeasti perheelle terveellistä ja vaihtelevaa ruokaa tai välipalaa.
Kommentit (49)
meillä on keliakiaa perheessä, joten monet einekset eivät käy.
Mutta:
nakkeja syödään silloin tällöin, lapsethan söisivät ihan kylmänäkin.
Campbellin purkkitomaattikeitto: sitä meillä on aina hätärinä
Lasketaanko eineksiksi puolivalmisteet? Mä käytän aika paljon esim. tomaattimurskaa, kookosmaitoa jne.
Pesto on suosikki kanssa, sitä en itse tee ikinä.
Samoin valmiscurrykastikkeita käytän jonkin verran. Ei tule itse tehtyä niitä.
meillä on keliakiaa perheessä, joten monet einekset eivät käy.
Mutta:
nakkeja syödään silloin tällöin, lapsethan söisivät ihan kylmänäkin.
Campbellin purkkitomaattikeitto: sitä meillä on aina hätärinä
Lasketaanko eineksiksi puolivalmisteet? Mä käytän aika paljon esim. tomaattimurskaa, kookosmaitoa jne.
Pesto on suosikki kanssa, sitä en itse tee ikinä.
Samoin valmiscurrykastikkeita käytän jonkin verran. Ei tule itse tehtyä niitä.
ja myös terveellinen on Apetit pakaste keitot (on pinaatti-, kala, liha, makkarakeittoo) jotka sopii lapsille. Ne on semmosia suorakulmion muotoisia pakastealtaassa. Niin hyviä!!
käytettii myös jonkin verran noita eineksiä, kun itsekin kävin töissä ja kerta kaikkiaan ei energia riittänyt aina ruoan laittoon. Lisäksi min äolen se ´, joka meillä ruoat tekee pääsääntöisesti ja lapset ja mies tulivat usein ennen minua kotiin, joten ruoan piti jo olla valmiina. Mutta siis vastaus kysymykseen:
-Nakit ja makkara lapsille maistuu, nyt kesällä tietysti grillaten
-pinaattiletut maistuu vanhemmalle lapselle, mutta nuorempi ei oikein niitä syö. Usein teen kyllä pakastepinaatista itsekin noita lettusi, paistan vohveliraudaala, tulee hyviä ja melko pienellä vaivalla.
-lihapiirakat maistuu, mutta niitä tarjotaan tosi harvoin
-kalapuikot, niitä on nytkin aik ausein, siihen muusia lisäksi.
-pinaattitäytteiset kalapihvie, taitaa olla Saarioisen
-pussimuussi, se ei ole maistunut ennen, mutta nyt kun oliat päiväkodissa, niin johan menee sekin.
-maksalaatikko
-valmiit kermaperunat
-nugetit
ei nyt tuu muuta mieleen
vaikka olenkin muuten aika tarkka esim. lisäaineiden suhteen. Lapsemme vaan tykkäävät niin paljon esim. seuraavista eineksistä:
-maksalaatikko
-pinaattikeitto
-nakit
-kalapuikot
-kananugetit
-erilaiset tuorepastajutut (en tiedä, kuuluuko noi eineksiin)
Noita edellä mainittuja syödään parin kuukauden välein (nakkeja/makkaraa ehkä kolmen viikon välein). Lisäksi joskus harvoin ostan Saarioisten jauhelihaperunasoselaatikkoa, koska en saa millään itsetehdystä yhtä hyvää kuin tosta valmiista). Pinaattiletut ostin ennen valmiina, mutta nykyään teen itse. Mieluiten ostan kyllä sellaisia eineksiä, joissa olisi mahdollisimman vähän lisäaineita, varsinkin aromivahvennetta. Ostan myös lihat/kanat marinoimattomina, enkä käytä valmiita kastikeaineksia tai ylipäätään tuotteita, joissa on paljon lisäaineita ja kaikkea keinotekoista. Siksi en jaksa uskoa, että satunnaisten (vaikka kerran viikossa) einesten syönti on pahasta, jos muuten syö terveellisesti.
kuin saarioisen kirjolohikeitto :) Siinä ei edes ole mitään lisä- tai säilöntäaineita. Nakit menee keitossa / kastikkeessa.
Joku saarioisen makarooni- tai lihaperunasoselaatikko aiheuttaa yökkäämisrefleksin... :-/ Lapsi on 2v, kotiruokaa syö tosi hyvin.
Ja minä siis olisin tosi iloinen, jos valmisruuat menisivät. Lapsi ei ole vauvanakaan suostunut syömään purkkiruokia - teollinen ruoka ei vaan uppoa. Joskus olisi kiva helpottaa elämää eineksillä, mutta mieluummin tietenkin niin että kotiruoka maistuu, kuin että mikään terveellinen ei mene kurkusta alas ja aina vaan mangutaan nakkien ja ranskalaisten perään :)
ei myöskään vauvana suostuneet syömään valmiita purkkiruokia, mikä olisi kyllä tietyissä tilanteissa helpottanut kummasti elämää. "Onneksi" tykkäävät valmisruoista nyt isompina =)
T:29
koska tämän ketjun perusteella niitä ei juurikaan suosita.
Joku HK:n Sininenkin taitaa olla kymmenen myydyimmän elintarvikkeen joukossa, samoin maksalaatikko, roiskeläppäpitsat jne-
lihaperunasose laatikkoa, pinaattilettuja, hernekeittoa, broileripyöryköitä, kalapuikoja tai jotain kalapihvejä, nugetteja, ranskalaisia, pakastepitsoja, sit niitä ateriakastikkeita (Uncle Be`n's), Italianpataa tai muita niitä patapusseja ja hyvin harvoin teen niistä lasagnepaketeista lasagnea.
Eihän ne terveellisiä ole mutta ei niitä jokapäivä syödä.
- pinaattilettuja, verilettuja ja porkkanalettuja
- maksalaatikkoa
- nakkeja
Voiko joku väittää kirkkain silmin, ettei koskaan käytä mitään einestä tai valmiiksi maustettuja lihoja, kuten marinoituja broilerin filepihvejä? Syötte kumminkin Cheeriousseja!
Mutta lapset kirkuu innosta kun olen ostanut porkkana tai pinaattilettuja. Ne sopii väli tai iltapalaksikin hyvin:)
36:n lapsiparat eivät tiedäkään paremmasta -kunnes sitten joku jossain tarjoaa/itse ostavat jotain valmista, ja huomaavat sen olevankin parempaa kuin äidin pöperöt.
Tosiaan saa lapsilta riemastuneen vastaanoton. Niistä saa pikaisen välipalan, enkä mä kyllä ala itse tekemään, jos aikaa pitää käyttää, mä teen jotain muuta. Joten se on joko kaupan lättyjä, tai ei ollenkaan lättyjä.. Musta on ihan hyvä, että lapset saa maistella eri makuja mahdollisimman paljon, vaikken itse viitsikään ihan kaikkea itse ruveta vääntämään. Johan siinä tarvitsee jos jonkinlaisia aineksia ostaa kaappiin happanemaan.
Perunakin meillä ostetaan lähinnä peruna-sipuli-sekoituksena.
syödään välillä kiireessä tai laiskuuden iskiessä näitä:
- pinaattikeitto+ kananmunia
- sellainen kuutio pakasteesta joka lämmitetään mikrossa Thai chiken curry aika mausteinen sisältää riisin ja kanakastikkeen
- findus pakasteet curry kanaa, pastaa jauhelihakastike, nuudelikana wok
- kalapuikkoja (usein lohipuikot olikohan findus) plus valmismuussi (oolannin pelkkää pottua ei lisäaineita)
- lohileikkeet (tai jotain sinnepäin (: )
- tai sitten ostetaan kokonainen valmiiksi grillattu broileri, kermapottuja/muusia, ja salaatti valmistiskiltä
Näin sanoi minulle eräs äiti, jolle syntyi kaksoset ja oli ennestään 3 alle 5-vuotiasta lasta. Siis yhteensä 5 alle 5-vuotiasta. Heidän perhe totesi, että kiitoksia valmisruoan, heidän perheensä on yhä hengissä. Se antoi vähän perspektiiviä tähänkin fanaattisuuteen.
Meillä syödään tällä hetkellä valmisruokaa noin kerran viikossa. Joskus voi olla enemmän, joskus vähemmän. Onneksi syömme varmasti keskimääräistä terveellisemmin muutoin, ei tarvitse noista kerroista huolehtia.
natriumglutamaattia.
Valmiita tomaatti-pastakastikkeita lasipurkissa. Karjalanpiirakoita irtona leipäosastolta (onko valmisruokaa??)
Kalakeittopakaste.
Siin se taitaa olla.
aivan käsittämätön kaikessa ristiriitaisuudessaan!
Vasta viikko sitten täällä kivitettiin kaikki, jotka tunnustivat antavansa eineksiä. Kaikki puolustelivat, että "en minä yleensä anna, vain silloin tällöin pakon edessä". Nyt taas kaikki puhuvat malliin "meillä aina syödään eineksiä".
Olenkohan minä itse skitsofreeninen vai mitä....
Ja miltä säilöntäaine sinusta maistuu?
T. kokki
Jalostajan lihapullat kastikkeessa ovat ihan legendaarista teini-iän juhannustelttailuruokaa:D
Hyviä. Vellusretkillä muutenkin oppii arvostamaan säilykeruokaa, josta saa energiaa ja joka menee pieneen tilaan, ts. energiatiheys on suuri.
Naisethan tietävät mm. tämän suklaan.
Tero