Mökkeily. Kallis ylellisyys.
Suomalaiset etuoikeutettuja näillä kesämökeillään. Monilla ihmisilla ympäri maailmaa ei ole omaakotiakaan missä asustaa ja suomalaiset hurvittelee kahden asunnon voimin. Myös hiilijalanjälki huomioitava. Onko tämä kerska kulutusta?
Kommentit (22)
Mökkeily on oikeasti kallista, jos on omistusmökki, jolle tulee sähköt (sähkö+sähkönsiirto), joutuu maksamaan jätemaksut, tienhoitomaksut, nuohoukset, vakuutukset, kiinteistöveron. Jos jotain täytyy remontoida rahaa palaa lisää. Mökkeily on rikkaiden harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Purra voisi tehdä mökkiveron.
Sellainen on jo olemassa, sen nimi on kiinteistövero.
Mökkeily on suurten ikäluokkien katoava harrastus
Mun mökkeily maksaa vaan reilu 200 e vuodessa + bensat (30 min. ajomatka) eli eli mökkeily aina ole mitään kallista luksuspuuhaa.
Tämä on asia, josta olisi helppoa verottaa runsaasti enemmän, koska mökkeilijåt ovat varakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Se koskee kaikkia. Mökkivero koskee vaan kesäasuntoja. Sellainen tarvitaan heti.
T: R. Purra
Miten kukaan voi nauttia mökkeilystä?
Vierailija kirjoitti:
Mun mökkeily maksaa vaan reilu 200 e vuodessa + bensat (30 min. ajomatka) eli eli mökkeily aina ole mitään kallista luksuspuuhaa.
Harvalla on mökki noin lähellä. Moni matkustaa etelästä monta tuntia mökilleen ja joka viikonloppu. Rahaa palaa bensaan ihan valtavasti.
Mökeissä on eroja. Esimerkki:
Mökki numero 1: Hyttyspuskassa, mutapohja, paljon töitä, joutuu niittämään jopa kaislat, maksuja, varjossa suuren osan päivästä, ei tuule kivasti, rajattu näkymä, pitkä matka kantaa vettä, varjostavat korkeat männyt, ruohonleikkuu etc.
Mökki numero 2: Aaltoja hieman, tuulee kivasti, ei paarmoja, ei lokkeja, helppohoitoinen, apua saatavilla tiettyihin asioihin, naapurit kauempana eli ei kyljessä, ei bilettäviä naapureita tai kaasugrilliä, kivoja kuusia, parit koivut, kukkia, marjapensaita ja mansikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on mökki noin lähellä. Moni matkustaa etelästä monta tuntia mökilleen ja joka viikonloppu. Rahaa palaa bensaan ihan valtavasti.
Etelän rikkailla on sähköautot ja sähkö kustantaa omasta töpselistä noin 1,5 euroa/100km
Vierailija kirjoitti:
Tämä on asia, josta olisi helppoa verottaa runsaasti enemmän, koska mökkeilijåt ovat varakkait
Sanoo kateellinen .Minulla matalapalkkaisena on velaton iso mökki ja varaa sen ylläpitoon,hommaa sinäkin niin ei tarvi kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelän rikkailla on sähköautot ja sähkö kustantaa omasta töpselistä noin 1,5 euroa/100km
Se ei ole "kustantaa" vaan "maksaa". Oikeinkirjoitus, kiitos
Ap miksi luulet, että olisi vain suomalaisten "harrastus"? Kyllä kaikkialla ihmisillä on kakkosasuntoja, Ranskassa rivieralla tai muualla meren rannoilla. Italiassa sama. Sveitsissä vuoristoissa chalet, Itävallassa sama tai järvien rannoilla talo. Itse asun Italiassa ok-talossa, mutta on minulla oma kaksio meren rannalla eteläisemmässä Italiassa. Naapurini ovat kanadalaisia, jotka tulevat taloonsa 3-4x vuodessa muutamaksi vuodeksi. Briteillä on taloja täällä myös - tulevat kesää viettämään. USA:ssakin vaikka kuinka monilla on maaseudulla taloja, joissa viettävät viikonloput. Ei tuo mökkeily ole mitenkään vain suomalaisten touhuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Se koskee kaikkia. Mökkivero koskee vaan kesäasuntoja. Sellainen tarvitaan heti.
T: R. Purra
Voi tyhmyyden ylistys, monet vanhat asunnot ovat vain kesäkäytössä ja osa ei ole käytössä ollenkaan, silti niistä menee kiinteistövero.
Ne piirtää kellä on liitua. Muut nysvää kotona. Tai missä ikinä sitten lieneekään.
Haaveena ois tulevaisuudessa oma mökki tai ehkäpä asuis ympärivuotisesti mökillä