Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hakisitteko uutta työtä

Vierailija
10.06.2010 |

Mulla siis määräaikainen työsuhde ja loppuu heinäkuun lopussa. Ja nyt on parikin hyvää paikkaa joita voisin hakea, alkavat siinä elokuun puolenvälin - syskuun alun aikaan. Toinen pätkä mutta pitkä, 1,5 v ja toinen toistaiseksi voimassa oleva.

Ongelma on se, että olen menossa leikkaukseen syksyllä jossain välillä syys-marraskuu ja tuosta toipumisaikaa tulee noin kuukausi (jos kaikki menee hyvin). Ja pelkään jäädä noin pitkälle saikulle heti kärkeen.

Hakisitteko vai ei? Vai vasta kun on leikattu ja toivuttu?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatko tietää leikkausajan ja jos se olisikin syyskuu niin siirrettyä aloitusta että aloittaisit sen jälkeen?

Huonoahan se on, jos heti on pitkällä sairauslomalla, voi tulla kenkää koejalla. Ja epäilyksiä että et oo terve, että tuo voi uusia, riippuu tietenkin mikä vaiva on, mutta jos on joku vakava juttu niin työnantajaa voi hirvittää.

Vierailija
2/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mietit, voitko edes HAKEA työtä. Moniin paikkoihin on kymmeniä tai satoja hakijoita. Mitään et menetä, jos haet. Mietit mitä teet, jos työpaikkaa rekrytointiprosessin jälkeen tarjotaan sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mahdollinen sairaasloma joskus tulevaisuudessa ole mikään syy jäädä työttömäksi nyt.

Vierailija
4/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haastatteluihin ja opiskelutaustani + työkokemukseni on noille kummallekin sopivaa, joten uskon kyllä että oon siellä loppupään hakijoissa.

Joten jos haen, niin pitää olla valmis ottamaan työ vastaan. Ja syyksi kieltätyä kelpaa melkein vain että sain jo toisen paikan. Ei se että menen leikkaukseen. Ja vika on ikävä kyllä ulkopuolisesta pahan kuuloinen.

Ja sen jälkeen en oo varmaan enää hyvissä kirjoissa eli tavallaan olen sulkenut sitten oven ainakin joksikin aikaa. Ala on suhteellisen pieni ja kilpailtu, mutta toistaiseksi olen saanut aina töitä (yli 10 v työkokemusta).

ap

Vierailija
5/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haastatteluihin ja opiskelutaustani + työkokemukseni on noille kummallekin sopivaa, joten uskon kyllä että oon siellä loppupään hakijoissa.

Joten jos haen, niin pitää olla valmis ottamaan työ vastaan. Ja syyksi kieltätyä kelpaa melkein vain että sain jo toisen paikan. Ei se että menen leikkaukseen. Ja vika on ikävä kyllä ulkopuolisesta pahan kuuloinen.

Ja sen jälkeen en oo varmaan enää hyvissä kirjoissa eli tavallaan olen sulkenut sitten oven ainakin joksikin aikaa. Ala on suhteellisen pieni ja kilpailtu, mutta toistaiseksi olen saanut aina töitä (yli 10 v työkokemusta).

ap

Vierailija
6/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on sitten sama, jos en haekaan. Jos pääsen vaikka loppukolmikkoon ja sanon, että meen sitten syksyllä leikkaukseen, josta tulee saikkua kuukausi, niin eihän mua valita. Vaan joku niistä "terveistä" tai jotka eivät ainakaan ilmaise mitään tulevaa pitkähköä poissaoloa.

Mutta jos en sano mitään ja tulen valituksi, niin heitetäänköhän mut pois kun silloin on vielä koeaika päällä.

ap

Vierailija
7/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joskus tulevaisuudessa, vaan olen leikkausjonossa ja viikko sitten arvioitiin leikkausajankohta tuolle välille.

ap

ei mahdollinen sairaasloma joskus tulevaisuudessa ole mikään syy jäädä työttömäksi nyt.

Vierailija
8/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten kuulostaa pahalta? Luulevatko sinun kuolevan siihen leikkaukseen? Kuulostaako leikkaus täysin turhalta (silikonit esim.)? Vaikuttaako leikkaus tulevaan työntekoosi?

Hippasen vaikea sanoa kun ei tiedä faktoja...

Vierailija
9/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä on pikkaisen raadollisempi kuva työnantajista, että juuri kukaan ei ottaisi jos tietää, että tuo menee kohta sydänleikkaukseen. Jos siinä on kuitenkin pari muutakin ihan hyvää ehdokasta.

ap

tulevista sairauslomista.

Vierailija
10/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pian saan tietää sen ajan, ehkä pari viikkoa ennen? Olin kyllä jossain tutkimuksissakin ns. peruutusajoilla.

Jos nyt haen, niin haastattelut on varmaan kesäkuussa ja vielä en tiedä, ja leikkaus ei missään nimessä ole heinäkuussa (vain akutteja kai leikataan silloin).

ap

saatko tietää leikkausajan ja jos se olisikin syyskuu niin siirrettyä aloitusta että aloittaisit sen jälkeen?

Huonoahan se on, jos heti on pitkällä sairauslomalla, voi tulla kenkää koejalla. Ja epäilyksiä että et oo terve, että tuo voi uusia, riippuu tietenkin mikä vaiva on, mutta jos on joku vakava juttu niin työnantajaa voi hirvittää.

Vierailija
11/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin itse rekrytoijana eli minulla on jonkinlainen näkemys asiasta työnantajan kannalta.

Silti sanoisin että hae paikkaa ja ole onnellinen jos sen saat. Älä kerro leikkauksesta. Terveydentilastasi ei saa haastattelussa kysyä eli älä sinäkään mainitse asiasta millään tavalla. Jos toisaalta tuollaisesta selkeästi kielletystä asiasta kysytään voit miettiä haluatko edes ko. paikkaan töihin. Yleensä ei eettisesti rekrytointivaiheessa toimiva yritys ei muutenkaan arvosta työntekijöitään paljoakaan. Haluatko sellaiseen yritykseen töihin?

Leikkauksesi voi siirtyä vielä (valitettavasti terveytesi kannalta) vaikka hamaan tulevaisuuteen. Tai ainakin syyskuu on ylioptimistinen aika että leikkaus olisi jo silloin. Kun saat tietää leikkausajan niin kerro siitä kohtuullisen ajoissa (jos mahdollista noin kuukautta aikaisemmin) työnantajalle. Voit sanoa että tämä tietty ajankohta että se on juuri nyt tuli sinulle ihan puskan takaa. Niinhän se tietty päivä sinulle tulikin vaikka olisit tiennyt ajankohdan noin suurinpiirtein. Tätä en kertoisi.

En sinuna pelkäisi työsuhteen purkua koeajalla. On totta että koeaikapurussa ei tarvitse antaa syytä työsuhteen purkamiselle mutta vaikka sitä ei tarvitsekaan sanoa niin syy ei saa selkeästi olla lain vastainen syrjivä syy. Se että olet menossa leikkaukseen/ollut leikkauksessa on heti sellainen syy että voidaan olettaa koeaikapurun johtuneen tästä syystä ja se on laitonta ja syrjivää. Jos työnantaja purkaa työsuhteen tällaisessa tilanteessa on työnantajalla poikkeuksellisesti näyttämisvelvollisuus siitä että työsuhteen purku ei johtunut sairaudestasi vaan jostain muusta hyväksytystä syystä. En näin ollen usko että työnantaja edes viitsisi harkita koeaikapurkua koska riski sen riitauttamisesta ja sen vuoksi oikeuteen joutumisesta on aivan liian suuri. Toisaalta taas - jos työnantaja tekee koeaikapurun tuon takia niin työnantaja tuskin on sellainen jonka palveluksessa haluaisit pitkän päälle muutenkaan olla.

Vierailija
12/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvinhän voisi tulla joku suunnittelematon asia, jonka vuoksi joutuisi saikulle. Turha pilata mahdollisuuksiaan tuolla.

Vierailija
13/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työsuhteen purkua, vaan että saan huonon maineen heti alussa. Tuossa toisessa kyse on pätkästä, mutta toisessa kumminkin vakipaikasta. Koska kyllä ne varmaan tajuaa, että jotain tietoa asiasta on ollut jo ennen.

En tiedä kuinka hyvissä ajoin saan tietää. Voi olla että hyvinkin hyvissä ajoin, tai sitten just viikko pari ennen tai ehkä peruutusaika. Siellä arvioivat että syys-marraskuu, ja uskon että suht realistista tietoa antavat. Itse toivon että olisi lokakuussa, koska syyskuussa on toisen lapseni synttärit ja sitten taas en haluaisi olla toipilas joulun allakaan. Mutta mentävä on kun aika tulee.

Työnantajat ovat suht isoja joten kukaan pienyrittäjä ei joudu pulaan mun takiani.

Kyllä mä varmaan haen, katson sitten kuinka menee.

ap

Vierailija
14/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevista sairauslomista.

Vierailija
15/15 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vakavalta.

Kyseessä on sydänleikkaus ja korjataan vika joka on aiheuttanut ongelmia (muttei sairauspoissaoloja). Ilman leikkausta sydämeen tulee paha vajaatoiminta ja sitten on kai mahdollisuutena enää vain sydämensiirto.

Työntekoon ei vaikuta, koska en tee fyysistä työtä. Siis vaikuttaisi, jos työssäni pitäisi fyysisesti rehkiä paljon (esim. nostella raskaita tms.), mutta normaali elämä sujuu, normaali liikkuminenkin. Käyn nytkin töissä pyörällä jne. Päällepäin musta se ei näy (en näytä heikolta ja sairaalta).

Mutta kun oon kertonut, niin kaikki tututkin on shokissa ja kuulostaahan se pahalta. Kuolemanriski tuossa leikkauksessa on aika pieni.

ap

Siis miten kuulostaa pahalta? Luulevatko sinun kuolevan siihen leikkaukseen? Kuulostaako leikkaus täysin turhalta (silikonit esim.)? Vaikuttaako leikkaus tulevaan työntekoosi?

Hippasen vaikea sanoa kun ei tiedä faktoja...