Arhg...sisarussuhteista!!
Minulla on reilut 2-vuotta vanhempi sisar, jolla on nyt kaksi lasta, kolmas tulossa. Äitini on kuusikymppinen hyvävointinen ihminen, joka on hiljattain jäänyt työttömäksi. Isäni sitävastoin ei ole enää niin hyvässä kunnossa; hänellä on Alzheimer, joka ilmeisen huonosti reagoi lääkehoitoon. Tämä näkyy hänen luonteessaan siten, että hän ärsyyntyy herkästi ja muitakin oireita on ihan riittämiin.
No niin, itse ongelmaan: siskoni hoidattaa lapsensa äidilläni, ilmaiseksi tietenkin ja olettaa, että äiti ostaa ruoat, vaipat yms. Äitini on jostain syystä, jota itse en ymmärrä, tähän suostunut tai ajautunut ja hän valittaa tästä järjestelystä minulle aivan jatkuvasti. Hänen tulonsa tippuvat pian kun irtisanomisajan palkka päättyy ja hän stressaa kun pitää ruokaa olla siskonkin perheelle. Hän stressaa myös sitä, että isäni häiriintyy metelistä, joka siskon lapsista tulee. Ja siskoni taas valittaa siitä, että isäni komentaa lapsia liiankin voimakkaasti ja kovasanaisesti ja äitikin kuulemma tiuskii lapsille. Ja kumpikin osapuoli siis valittaa minulle. Nyt sanoin äidilleni, että ole hyvä ja sano suoraan siskolle asioista, jotka tässä järjestelyssä nyppivät. Tästähän siskoni sitten kimpaantui. Hän tulkitsi asian niin, että olen kateellinen hänen hoitojärjestelyistään ja yritän nyt romuttaa koko jutun, joka hänen mukaansa toimii loistavasti. Päätin pestä käteni koko jutusta. En ota kantaa enkä kommentoi enää ollenkaan, en suostu edes puhumaan heille asiasta. Selvittäkööt keskenään.
Kommentit (14)
Eihän tuo kuulu sinulle mitenkään.
Äitisi hoitaisi lapsia heidän omassa kodissaan. Kaikki ongelmat selviäisivät. Sisaresi maksaa lasten ruoat, vaipat jne. Isäsi ei ärsyynny lapsiin ja saa olla rauhassa. Lapset saisivat samat hoitojärjestelyt, vain eri paikassa.
Kaikki osapuolet voivat huonosti. Mutta eivät sitä myönnä. Mielestäni voisit kyllä vielä koota kaikki saman pöydän ääreen ja kertoa suoraan, mitä kukin on sinulle kertonut. Siinäpä miettivät, kannattaako valittaa.
Mutta muista, että viestintuojat usein ammutaan.
mielestäsi ei ole oikein käyttää äitiä tuolla tavalla hyväksi. Sano, että äiti on väsynyt ja rahaton jo isänkin sairauden takia.
Kyllähän tuo siinä mielessä kuuluu myös minulle, että kyseessä on toisaalta omat vanhempani, jotka ovat molemmat ilmeisen väsyneitä tilanteeseen ja toisaalta myös siksi, että minulle siitä valitetaan kahdelta suunnalta. Olen yrittänyt puhua siskolleni, että ehkäpä kannattaisi miettiä päiväkotipaikkaa lapsille, edes osa-aikaista, mutta ei ole ottanut ideani tuulta alleen. Ja kun yritän puhua siskolle ihan asiallisesti, hän ottaa sen kateutena ja jauhaa sitten yhteisille tutuillemme asiasta. Että sikälikin asia kuuluu minulle.
mielestäni käyttäydy aivan aikuismaisesti hänkään.
Äitisi tehtävä on puhua asiasta vanhimman tytärensä kanssa. kerrot äidillesi, että sisaresi on nyt suuttunut sinulle ja levittää sinusta ilkeitä juoruja tuttavapiirissä.
Äitisi saa luvan itse selvittää ja tehdä selväksi siskollesi, että hyväksikäyttö menee liian pitkälle.
vaan tuo äitisi. A) hänen pitää pitää omat rajansa ja B) kommunikoida sen tyttärensä kanssa, eikä tämän selän takana.
Joo tietty olet huolissasi vanhemmistasi. Mutta ei sulla oo tuohon tilanteeseen sananvaltaa (kuten olet jo huomannutkin). Vaan se on nimenomaan äitisi tehtävä selvittää asiat lapsensa kanssa. Kun puhuvat sulle, niin sanot vaan, että mitä jos puhuisivat keskenään.
Ja tuo, että sisko jauhaa asiaa yhteisille tutuillenne johtuu ihan vain siitä, että sinä oot sille tyrkyttänyt neuvojasi. Älä puutu, niin siskollasi ei ole mitä jauhaa.
Kateus motivoi kyllä hyvinkin sekoittamaan lusikkansa soppaan...
Varsinkin ap jos olet lapseton ja vaativassa työssä, niin lastenhoito olisi varmasti antoisana vastapainona muulle elämällesi. Jaksaisit tehdä palkkatöitäkin entistäkin ankarammin.
Lapsista saa voimaa! Mummo rauhaan!
nyt ovat niin itsekkäitä, etteivät tajua oman käytöksensä olevan suoraa hyväksikäyttöä. Tietenkin homma toimii siskosi mielestä, kun ilmaiseksi saa kaiken.
Jos pitää alzheimer-potilaan käytöksestä valittaa, niin vieköön lapsensa muualle hoitoon. Olisin itse tuossa tilanteessa kyllä vääntänyt rautalangasta siskolle, että hyväksikäyttö loppuu tähän. Isälläsi on oikeus olla kotonaan niin päin kun haluaa, häiriintyä metelistä ja haluta olla rauhassa.
On hoidattanut perheensä asioita vanhemmillaan melkein 20 vuotta. Nyt lapset ovat teini-ikäisiä, ja sama meno jatkuu. Mummi ostaa lapsille vaatteita, vie nuorinta kampaajalle, ja vanhimman kanssa käy työvoimatoimistossa (!) jne. Aikaisemmin isoisä vei lapset muskariin, mummi hoiti lapsia viikoittain, isoisä teki monta vuotta vanhimman kanssa läksyjä. Mummi pesee perheen matot, leipoo pullaa pakkaseen jne. Sukulaisen puoliso lähti kävelemään muutama vuosi sitten, koska oli täysin ulkopuolinen perheessään. Mummi oli mukana perheen lomilla ja asui samassa huoneessa oman lapsensa kanssa, ja puoliso sai jakaa huoneen omien poikiensa kanssa.
Nyt vanhemmat ovat iäkkäitä, toinen toisen omaishoitajana, ja sama meno jatkuu. Avuntarve on loputon, eikä teineiltä voi vaati kotitöiden tekemistä.
Kamalaa katsella.
Mutta tuli tuossa mieleeni, että mikähän siinä on, että jotkut äidit eivät osaa kasvaa aikuisiksi. Eli mun mielestä on ihan ookoo, että pikkulapsiaikana autetaan ja silloin se apu onkin parhaiten tarpeeseen, etenkin jos on vähänkään vilkkaat tai vähäuniset lapset.
Mutta jotkut sitten jämähtävät tähän avuttomuuteen. Lapset kuitenkin kasvavat omatoimisemmiksi iän myötä, ovat päivät koulussa, osaavat puhua, jne. Niin edelleen muka tarvitaan niin mahdottomasti apua. Isovanhemmat ovat kuitenkin tuossa välissä ikääntyneet jo 10 - 15 vuotta, ja se ei siinä iässä ole ihan vähän. Että miten jotkut jumittuvat avuntarpeeseen ja muuttuvat sen vaatimisessa niin armottomiksi.
otsikko johti harhaan