Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaaa VAUVAN ISTUTTAMINEN? Termi on minulle epäselvä.

Vierailija
08.06.2010 |

Itse olen aina ymmärtänyt, että se tarkoittaisi vauvan laittamista jonnekin (syöttötuoli, sohva) istumaan ilman tukea selkä pystyssä/lähes pystyssä.

Nyt olen kauhukseni huomannut, että monien mielestä istuttamista on myös vauvan pitäminen sylissä puoli-istuvassa asennossa pepun alta tukien niin, että vauvan selkä on aikuisen vatsaa vasten. Samoin istuttamista näyttää monien mielestä olevan sitterin selkänojan kohottaminen niin, että vauva on loivassa v-asennossa, peppu alimpana.

Näin meillä on aina pidetty vauvoja, ensimmäisiä 1-2 kk lukuunottamatta. Mutta siitä asti kun vauva on alkanut kannatella päätään ja selvästi viihtynyt hieman pystymmässä paremmin kuin makuulla, häntä ei ole enää makuulle pakotettu.

Olenko nyt aiheuttanut lapsilleni jotain vahinkoa? Onko jollakin aiheesta FAKTAtietoa, ei perimämutua? Ja ennen muuta: mitä tuo istuttaminen oikein tarkoittaa?

Entä mitenhän turvakaukalon kanssa on? Siinäkin vauva "istuu" alusta asti. Jos "istuminen" on haitallista, niin onko turvakaukalo vauvalle tässä mielessä huono paikka olla?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetteli, kun vauva itki koko ajan rattaissa/vaunuissa.

Nostin koppaa puoli-istuvaan asentoon ja johon alkoi vauva viihtyä!

Eli summa summarum:

Lapsen tahtisesti, TH:t ei ole jumalia ja vauvat on ihmisiä, jotka haluaa seurata ympäristöään!

sanoi, että rattaiden selkänojaa saa kohottaa täysin makaavasta asennosta YHTÄÄN vasta kun vauva on 7 kk tai osaa nousta itse lattialla istuvaan asentoon. Muuten selkä olisi vaarassa vaurioitua.

Mä kyllä otin varaslähtöä ja laitoin jo 5 kk kohdalla hiukan kohotettuun nojaavaan asentoon rattaissa. Huuto väheni, kun vauva näki ympärilleen. 6 kk iässä nousi itse istumaan, joten sitten ei onneksi tarvinnut enää vahtia asentoa.

Vierailija
22/22 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kohottaminen ei ole istuva asento! Syli ja sitterikin on koholla muttei lapsi siinä vartavasten istu. :D

Meilläkin on muutaman kuun ikäsestä lapset viihtyny niin että näkee maailmaa mutta ei se istuttamista ole ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla