Ompelukone / saumuri, neuvokaa aloittelijaa! :)
Nyt kun näitä ompelublogeja on joka puolella niin mietin pitäisikö itsekin alkaa ommella perus kotivaatteita lapsille. En vain tiedä käsitöistä mitään... Eli jos aion ommella lapsille trikoosta / velourista paitoja ja kotihousuja niin kumman tarvitsen, ompelukoneen vai saumurin - vai molemmat?
Kiitos neuvoista! Saa suositella myös hyvää merkkiä!
Kommentit (37)
Jos sulla ap on mahdollisuus mennä ompelukurssille, suosittelen. Työväenopistoilla ainakin pk-seudulla on myös lyhytykursseja. Mun mielestä koneista parhaimmat ovat Berninat, saumurina tai ompelukoneena. Niistä vaan pitää katsoa, että ne tosiaan on tehty Sveitsissä, jos haluaa näihin investoida. Itselläni on molemmat käytettyinä ostettuna, taskuunkin niihin sai. Tsemppiä ja iloa ompeluharrastukseen!
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:25"]
Jos sulla ap on mahdollisuus mennä ompelukurssille, suosittelen. Työväenopistoilla ainakin pk-seudulla on myös lyhytykursseja. Mun mielestä koneista parhaimmat ovat Berninat, saumurina tai ompelukoneena. Niistä vaan pitää katsoa, että ne tosiaan on tehty Sveitsissä, jos haluaa näihin investoida. Itselläni on molemmat käytettyinä ostettuna, taskuunkin niihin sai. Tsemppiä ja iloa ompeluharrastukseen!
[/quote]
itku näitä kirjoitusvirheitä, lyhytkursseja ....takuunkin....
Ompelukoneen voi ostaa käytettynä, mutta saumuria ei. Eikä varsinkaan mitään mummon kaapissa lojunutta "vähän käytettyä" ja "huippukunnossa" olevaa, ellei ymmärrä saumurien sielunelämää tosi hyvin.
Olen itse ammattiompelija ja ostin ensimmäisen saumurini halvalla (n. 300€) käytettynä. Ommellessani sillä tilaushääpukua se kuitenkin alkoi reistailemaan, osia hajosi ja jouduin käyttämään sen kahdesti yli 100€ maksavassa huollossa eikä siitä saatu kunnolla toimivaa silti.
Ostin tilalle uuden Pfaffin saumurin, joka maksoi noin tonnin. Toimii kuin unelma, helppo käyttää ja sillä voi saumauksen lisäksi tehdä tasosaumat ja päällitikkauksetkin.
Harrasteompelijan tarpeisiin toki riittää vähempikin, mutta kannattaa silti satsata kerralla laatuun. Hyvällä koneella on mukava tehdä töitä. Huonosta saumurista saa vain elinikäisen trauman kyseisiä laitteita kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:25"]
[/quote]
Ap on varmaan viidessä vuodessa jo ehtinyt opettelemaan ompelua =)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:28"]
Ompelukoneen voi ostaa käytettynä, mutta saumuria ei. Eikä varsinkaan mitään mummon kaapissa lojunutta "vähän käytettyä" ja "huippukunnossa" olevaa, ellei ymmärrä saumurien sielunelämää tosi hyvin. Olen itse ammattiompelija ja ostin ensimmäisen saumurini halvalla (n. 300€) käytettynä. Ommellessani sillä tilaushääpukua se kuitenkin alkoi reistailemaan, osia hajosi ja jouduin käyttämään sen kahdesti yli 100€ maksavassa huollossa eikä siitä saatu kunnolla toimivaa silti. Ostin tilalle uuden Pfaffin saumurin, joka maksoi noin tonnin. Toimii kuin unelma, helppo käyttää ja sillä voi saumauksen lisäksi tehdä tasosaumat ja päällitikkauksetkin. Harrasteompelijan tarpeisiin toki riittää vähempikin, mutta kannattaa silti satsata kerralla laatuun. Hyvällä koneella on mukava tehdä töitä. Huonosta saumurista saa vain elinikäisen trauman kyseisiä laitteita kohtaan.
[/quote]
Mitä nämä tasosaumat ja päällitikkaukset siis ovat, niilläkö voi tehdä esim. ne lahkeensuut? Ja niitäkö ei tavallisesta saumurista löydy, vaan pitää olla joku tonnin laite?
Olen ostanut liikkeestä huollettuna sekä käytetyn saumurin (Husqvarna) että ompelukoneen (Janome) ja molemmat ovat toimineet moitteettomasti jo lähes kymmenen vuotta. Kun valitsee koneiden huoltoon erikoistuneen liikkeen, niin saa sitä mitä tilaa. Molempien pari vuotta käytettyjen koneiden hinta oli puolet ovh:sta kun ne olivat vielä myynnissä olevia malleja.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:28"]
Ompelukoneen voi ostaa käytettynä, mutta saumuria ei. Eikä varsinkaan mitään mummon kaapissa lojunutta "vähän käytettyä" ja "huippukunnossa" olevaa, ellei ymmärrä saumurien sielunelämää tosi hyvin. Olen itse ammattiompelija ja ostin ensimmäisen saumurini halvalla (n. 300€) käytettynä. Ommellessani sillä tilaushääpukua se kuitenkin alkoi reistailemaan, osia hajosi ja jouduin käyttämään sen kahdesti yli 100€ maksavassa huollossa eikä siitä saatu kunnolla toimivaa silti. Ostin tilalle uuden Pfaffin saumurin, joka maksoi noin tonnin. Toimii kuin unelma, helppo käyttää ja sillä voi saumauksen lisäksi tehdä tasosaumat ja päällitikkauksetkin. Harrasteompelijan tarpeisiin toki riittää vähempikin, mutta kannattaa silti satsata kerralla laatuun. Hyvällä koneella on mukava tehdä töitä. Huonosta saumurista saa vain elinikäisen trauman kyseisiä laitteita kohtaan.
[/quote]
Mitä nämä tasosaumat ja päällitikkaukset siis ovat, niilläkö voi tehdä esim. ne lahkeensuut? Ja niitäkö ei tavallisesta saumurista löydy, vaan pitää olla joku tonnin laite?
[/quote]
Tasosaumoja käytetään lähinnä urheiluvaatteiden ja ehkä joidenkin alusvaatteiden erikoissaumoista. Ovat tavallista saumaa litteämpiä.
Päällitikkaus on trikoovaatteiden reunoissa oleva joustava ommel, jolla käännetään lahkeen ja hihansuut, paidanhelmat yms.
Näitä ei löydy tavallisesta saumurista, mutta tasosaumaajia ja päällitikkauskoneita myydään erillisinä laitteina, joilla ei voi ommella samurisaumaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:28"]
[/quote]
[/quote]
Tasosaumoja käytetään lähinnä urheiluvaatteiden ja ehkä joidenkin alusvaatteiden erikoissaumoista. Ovat tavallista saumaa litteämpiä.
Päällitikkaus on trikoovaatteiden reunoissa oleva joustava ommel, jolla käännetään lahkeen ja hihansuut, paidanhelmat yms.
Näitä ei löydy tavallisesta saumurista, mutta tasosaumaajia ja päällitikkauskoneita myydään erillisinä laitteina, joilla ei voi ommella samurisaumaa.
[/quote]
Tasosaumoja käytetään jonkinverran lastenvaatteissa myös. Tai lähinnä ehkä vauvan.
Eli onko päällitikkaus nyt se virallinen termi mitä pitää etsiä saumurin tiedoista jos haluaa ommella vaikka niitä joustavia kaula-aukkoja? Millaisissa saumureissa toiminto voisi löytyä?
Ja jos sellaisen saumurin ostaa, jääkö ompelukone turhaksi?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:45"]
Eli onko päällitikkaus nyt se virallinen termi mitä pitää etsiä saumurin tiedoista jos haluaa ommella vaikka niitä joustavia kaula-aukkoja? Millaisissa saumureissa toiminto voisi löytyä?
Ja jos sellaisen saumurin ostaa, jääkö ompelukone turhaksi?
[/quote]
Päällitikkauksen näköistä ja lähes samat ominaisuudet omaavaa jälkeä saa myös tavallisella ompelukoneella kun siihen laittaa kaksoisneulan. Jos ei tee vaatteita ammattimaisesti, kaksoisneulalla pääsee tosi pitkälle.
Kallishan se on yhdeksi neulaksi (muistaakseni 6€ olen maksanut joskus viisi vuotta sitten) mutta halvempi kuin päällitikkiä (taitaa muuten olla viralliselta nimeltään peitetikkiä) tekevä kone.
Kaksoisneuloja saa kaikista ompelutarvikeliikkeistä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:45"] Eli onko päällitikkaus nyt se virallinen termi mitä pitää etsiä saumurin tiedoista jos haluaa ommella vaikka niitä joustavia kaula-aukkoja? Millaisissa saumureissa toiminto voisi löytyä? Ja jos sellaisen saumurin ostaa, jääkö ompelukone turhaksi? [/quote] Päällitikkauksen näköistä ja lähes samat ominaisuudet omaavaa jälkeä saa myös tavallisella ompelukoneella kun siihen laittaa kaksoisneulan. Jos ei tee vaatteita ammattimaisesti, kaksoisneulalla pääsee tosi pitkälle. Kallishan se on yhdeksi neulaksi (muistaakseni 6€ olen maksanut joskus viisi vuotta sitten) mutta halvempi kuin päällitikkiä (taitaa muuten olla viralliselta nimeltään peitetikkiä) tekevä kone. Kaksoisneuloja saa kaikista ompelutarvikeliikkeistä.
[/quote]
Mutta jos haluaa siis hankkia saumurin (muiden ominaisuuksiensa takia) ompelukoneen tilalle? Niin ne kaula-aukot sun muut pitäisi saada ommeltua sillä saumurilla...
Noi peitetikkiä ja tasosaumaa tekevät koneet on yleensä niitä kalleimpia saumureita, mitä liikkeestä löytyy. Niiden käyttö vaatii vähän enemmän opettelua kuin tavallisen saumurin, sillä saumurin "muuntaminen" peitetikkikoneeksi tai tasosaumaajaksi on vähän mutkikas operaatio ja vaatii koneen hyvää tuntemista.
Jos minulla olisi kunnolliset tilat, mihin mahtuisi enemmän koneita, hankkisin ehdottomasti peitetikkikoneen erikseen.
T. Se aiemmin ketjuun kirjoitellut ompelija.
Jos haluaa saumurin ompelukoneen tilalle, niin sitten kannattaa tosiaan katsella niitä, jotka tekee peitetikkiä ja tasosaumaa.
Pfaffin coverlockille annan kyllä ihan surutta suositukseni, vaikka en ole muita kokeillutkaan. Hiton hyvä konehan tuo on. Selkeät langoitusohjeet ja sujuvaksi tehty käyttö muutenkin.
Onko tosiaan niin että saumurilla ei voi millään asetuksilla tehdä sitä "suoraa ommelta" vaikka lahkeensuuhun tai kaula-aukkoon? Sehän syö hirveästi sen joustavan tikin ideaa, jos kaula-aukko tai helma voi revetä kun (tavallinen) ommel ei jousta, vaikka muualla paidassa joustaisikin? Millä ammattilaiset (tai Aasian hikipajalaiset) saavat nekin kohdat saumurilla ommellun näköisiksi ja joustaviksi?
Simultaanitikki koostuu suorasta ketjutikistä ja huolittelevasta reunan yli menevästä 2- tai 3- lankaisesta ompeleesta. Leikkuri on käännettävä pois käytöstä, kun ommellaan keskemmällä työtä. Saumurissa on työtilaa vähemmän kuin o-koneessa, joten kovin keskelle ei saumurilla pääse ompelemaan. Kotiompelukoneiden ommeltyyppi on lukkotikki.
Sekä ompelukonetta että saumureissa se hintavampi perusmalli tekee yleensä parempaa jälkeä kuin vastaavan hintainen, joka sisältää vaikka mitä toimintoja. Kandee maksaa laadusta, eikä toiminnoista, jotka herkkiä rikkoutumaan ja joita et tarvitse. Juu paitsi jos alat harrastamaan jotain ompelukonekirjontaa tms.
Mulla on ompelukone ja saumuri. Ompelukoneellakin pärjäät hyvin alkuun. Osta saumuri vasta sitten, jos olet varma, että sitä oikeasti tarvitset. Itse ostin saumurin ja enkä ole sitä käyttänyt. Merkeillä ei niin väliä, koska joka merkeissä on sekä leluja, että vankkoja malleja.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:24"]Onko tosiaan niin että saumurilla ei voi millään asetuksilla tehdä sitä "suoraa ommelta" vaikka lahkeensuuhun tai kaula-aukkoon? Sehän syö hirveästi sen joustavan tikin ideaa, jos kaula-aukko tai helma voi revetä kun (tavallinen) ommel ei jousta, vaikka muualla paidassa joustaisikin? Millä ammattilaiset (tai Aasian hikipajalaiset) saavat nekin kohdat saumurilla ommellun näköisiksi ja joustaviksi?
[/quote]
Ei voi. Päänteiden tekoon on muita koneita, ja myös ompelukoneella voi tehdä kaksoisneulalla siistit pääntiet.