Miksi neuvolan th kuvittelee olevansa viisaampi kun neonatalogi?
Meidän nuorin on keskosena syntynyt ja hän on nyt viikon yli 2kk ikäinen ja paino on noussut hyvin.
Kävimme viime viikolla neonatalogin luona ja hän sanoi, ettei kiinteitä ole vielä tarvetta aloitella, mutta kun tänään kävimme neuvolassa niin th sitten yllättäen alkoikin puhumaan, että nyt pitäisi sitten aloitella jo kiinteitä tytölle. Olin vähän aikaa, että häh enkä saanut sanaa suustani.
Sitten sanoin, että neonatalogi oli kyllä toista mieltä, mutta tähän th sitten vaan sanoi, että keskosilla alotetaan kiinteät aikaisemmin, ei siis ottanut kuuleviin korviinsa mitä kerroin neonatalogin sanoneen, joka varmasti tietää paremmin kun neuvolan th. Totesin vielä th:lle, että en aio kiinteitä alottaa ja tähän hän ei vastannut kuin saman, että keskosille kuuluu alottaa kiinteät aiemmin.
Olen aiemmin tullut suhteellisen hyvin tuon neuvolan tädin kanssa toimeen, vaikka hän on ollut, sanoisinko hieman erikoinen joidenkin mielestä.
Kommentit (9)
Näinhän se on. Neuvolan terkat tietävät asiat aina paremmin. Meilläkin entinen terkka väitteli todella ponnekkaasti lastenlääkärin ohjeita vastaan, mutta pistin eukon vaihtoon. Lisäksi raskausaikana toinen terkka kyseenalaisti lääkitykseni (Panacod).
Suosittelen vaihtoa.
Meillä neuvolan terkkari totesi, että "ei noin pienet oikeastaan voi vielä olla allergisia", kun kerroin lastenallergologin epäilevän rintamaitovauvalla ruoka-aineallergioita. Vakavat allergiathan meillä todettiinkin sitten. Terkkari sanoi sen jälkeen, että "no te sitten varmaan hoidattekin siellä lääkärillä nämä ruokavalioon liittyvät kysymykset".
ollaan tosiaan monta mieltä. Ei ne lääkäritkään ole ollenkaa yksimielisiä. Meille toinen keskolan lääkäri suositteli että pitää aloittaa 3 kk:n iässä, toinen taas että vasta 4-6 kk:n iässä.
Näitä lukiessani mä olen kyllä todella kiitollinen neuvolaterkastani. Uskoo näkemyksiäni lapsesta, on kokenut, tietää paljon allergioista, tunnustaa silti kun mennään alueella, jota ei tunne hyvin ja uskoo lääkärien suosituksia. Lisäksi on vielä mukava tyyppi. Aika helmi on tainnut osua kohdalle.
jos th ei kuuntele lääkärin suosituksia
t.th
mutta sen sijaan neonatalogi sanoi, että nestemäinen rauta olisi hyvä alottaa tässä vaiheessa, mutta ei kiinteitä siis vielä.
Tiedän, että tästä on neonatalogitkin montaa mieltä, mutta tämä jolla käymme on alansa parhaita ja tällä samaisella neonatalogilla on käyneet muutkin tuttumme ja saaneet saman ohjeistuksen.
Lähinnä minua ihmetytti tuon th:n käytös, että kuvitteli tietävänsä paremmin kun neonatalaogi.
ap
Nuo suosituksetkin riippuu niin paljon muista tekijöistä kuin pelkästä keskosuudesta (esim. saako rintamaitoa, apteekin korviketta tms.)
Sitä ei kyllä käy kieltäminen, että on tosi erikoinen neuvolantäti jos yrittää jyrätä neon ohjeet. Eiköhän ne kuitenkin tiedä teidän kokonaiskuvan astetta paremmin kuin neuvola =)
Minä an jaksa stressata selkeästi kummallisista tai kirjaimellisesti ohjeita toistavista jutuista. Hymyilen ja teen niinkuin haluan tai lääkäri käskee.
Jos tietää itse paremmin, ei siitä kannata mitään sotaa aloittaa. Maailmaan mahtuu mielipiteitä.
ja joku toinen Th kolmannella.... niin se menee