Luitteko HS:sta juttua tarkoituksella lapsettomista pareista?
Jos parisuhteessa ei haluta lapsia, miksei mies mene vasektomiaan? Se on paljon pienempi toimenpide kuin naisen vastaava.
Aika naiiveja perusteluja oli mainittu... että voi sitten käydä kynsiä laittamassa aina kun haluaa kun ei tarvii rahoja lapsiin laittaa, ja vastaavaa.
Kommentit (79)
- parhaimmillaan vain muutaman vuoden ajan. Sillä lapset kasvavat nopeasti, jo 3-4-vuotiasta voi opettaa laskettelemaan ja uimaan, vähän isompi oppii pyöräilemään. Melomista voi harrastaa hieman rauhallisemmissa vesistöissä lapsi mukana ja vaihtaa cliffhängeröinnin vaikka patikoimiseen tuntureilla. Lapsi kulkee mukana rinkassa ja sitten omin jaloin. Extremeharrastuksia ilman lapsirasituksia tahtovat kaverit ottavat silloin tällöin oman loman ilman lapsia ja menevät tekemään niitä juttuja.
Aika mielenkiintoista, jos YHTÄÄN ei pysty tinkimään harrastuksistaan sinä aikana, jolloin lapset ovat pieniä.
ja vietämme niin menevää elämää, jota lapsi kyllä muuttaisi. Toki lapsen kanssa voi tehdä vaikka mitä, mutta kerropa minulle kuinka otamme vauvan mukaan neljän tunnin maastopyörälenkille? Laitammeko pyörän perään turvaistuimen? Entä kuinka saamme muksun kulkemaan mukana kalliokiipeilemässä? Köyden päähän kiinni ja sitä rataa? Lomat vietämme esimerkiksi vapaalaskun merkeissä. Voiko alle kouluikäinen lapsi laskea puuteria Alppien rinteillä? Tai sukellella Thaimaassa? Meloa Itä-Suomen koskissa?
Kaikki nuo ovat rakkaita harrastuksiamme, joita emme voisi yhdessä tehdä ellemme aina ottaisi lapselle mukaan hoitajaa. Yksin puolestaan kyseisiä harrastuksia ei voi harrastaa, ihan turvallisuussyistä. Kyllä olen aika monta perhettä nähnyt, joilla nämä harrastukset ovat jääneet ainakin moneksi vuodeksi lasten tultua kuvioihin.
Ja sanottakoon nyt vielä se, että emme ole lapsettomia sen vuoksi että voisimme käydä sukeltelemassa vaaan sen vuoksi, että kumpikaan meistä ei halua vanhemmuuden taakkaa kantaa.
ei halunnut kantaa vanhemmuuden taakkaa.
eniten siinä ihmetytti, miten herkkiä he olivat, kun muiden sukulaisten lapsettomuuskyselyt koettiin niin aggressiivisiksi, että jutussakin piti esiintyä salanimellä. Sillä kyllähän aika turskien mummujen kyselyt voi kuitata ihan sillä että ei ole lapsia siunaantunut ja sillä sipuli. Tuntui vähän siltä kuin tuo pariskunta kantaisi huonoa omatuntoa lapsettomuudestaan - että kuitenkin ehkä olisi pitänyt lapsia tehdä.
12 rivistä 10 perustelemalla, miten se ja se korvaamaton harrastus kärsii lapsista. ;D
65, kyse ei ollut harrastuksista, vaan siitä, että kyseinen kirjoittaja ei halunnut kantaa vanhemmuuden taakkaa.
jos et tunne tilannetta, ja miten kovin sanoin heitä on arvosteltu/painostettu? JOs asia vielä parinkymmenne vuoden päästä vaivaa, kyse pitää olla jostain pahemmasta kuin voivottelusta, että voi voi kun teilläkään ei niitä lapsia ole.
"Päätös oli huojentava, sillä ulkoiset paineet lastentekoon olivat olleet kovat. Kummankaan perheet eivät hyväksyneet sitä, ettei terve pari jatkanut sukua.
Vanhojen riitojen takia Heikki ja Tuula eivät esiinny tässä jutussa omilla nimillään. "Varsinkaan Heikin äiti ei ole ikinä arvostanut minua, kun en täyttänyt velvollisuuttani lisääntyä. Sain kuulla olevani itsekäs ja huono nainen." "
eniten siinä ihmetytti, miten herkkiä he olivat, kun muiden sukulaisten lapsettomuuskyselyt koettiin niin aggressiivisiksi, että jutussakin piti esiintyä salanimellä. Sillä kyllähän aika turskien mummujen kyselyt voi kuitata ihan sillä että ei ole lapsia siunaantunut ja sillä sipuli. Tuntui vähän siltä kuin tuo pariskunta kantaisi huonoa omatuntoa lapsettomuudestaan - että kuitenkin ehkä olisi pitänyt lapsia tehdä.
pariskunnan lapsettomuuden syy ei ollut harrastukset, mutta niitäkin on, jotka vetoavat harrastuksiinsa, eivätkä sen takia tee lapsia. Lasten takia ei kuitenkaan tarvitse mitään harrastusta lopettaa. Hieman voi joutua "modifioimaan", mutta mekin olemme käyneet vuosittain talvilomalla laskettelureissuilla lapsen kanssa. Alkuun oli isovanhemmat mukana, mutta 3-vuotiaasta asti lapsi on itse ollut rinteessä mukana. Puuteria emme (vielä) laske, mutta kyllä sitä harrastuksen hurmaa pääsee kokemaan kunnostetuissa rinteissäkin ihan tarpeeksi. Lapsi laskee jo sujuvasti mukana, eikä tarvitse valita rinteitä sen mukaan, missä lapsi pärjäisi.
Sukellusta emme harrasta, mutta tuttavaperhe käy sukelluslomilla kolmen lapsensa kanssa vuosittain. Isovanhemmat ovat mukana, koska nuorimmat eivät vielä sukella, mutta vanhin on jo menossa mukana. Ja on alle kouluikäinen.
Jotain muutosta elämään lapset toki tuovat, mutta sitä elämän ja omien harrastusten loppumista lasten tekemiseen, johon monet lapsettomat vetoavat, en vieläkään allekirjoita.
- parhaimmillaan vain muutaman vuoden ajan. Sillä lapset kasvavat nopeasti, jo 3-4-vuotiasta voi opettaa laskettelemaan ja uimaan, vähän isompi oppii pyöräilemään. Melomista voi harrastaa hieman rauhallisemmissa vesistöissä lapsi mukana ja vaihtaa cliffhängeröinnin vaikka patikoimiseen tuntureilla. Lapsi kulkee mukana rinkassa ja sitten omin jaloin. Extremeharrastuksia ilman lapsirasituksia tahtovat kaverit ottavat silloin tällöin oman loman ilman lapsia ja menevät tekemään niitä juttuja.
Aika mielenkiintoista, jos YHTÄÄN ei pysty tinkimään harrastuksistaan sinä aikana, jolloin lapset ovat pieniä.
ja vietämme niin menevää elämää, jota lapsi kyllä muuttaisi. Toki lapsen kanssa voi tehdä vaikka mitä, mutta kerropa minulle kuinka otamme vauvan mukaan neljän tunnin maastopyörälenkille? Laitammeko pyörän perään turvaistuimen? Entä kuinka saamme muksun kulkemaan mukana kalliokiipeilemässä? Köyden päähän kiinni ja sitä rataa? Lomat vietämme esimerkiksi vapaalaskun merkeissä. Voiko alle kouluikäinen lapsi laskea puuteria Alppien rinteillä? Tai sukellella Thaimaassa? Meloa Itä-Suomen koskissa?
Kaikki nuo ovat rakkaita harrastuksiamme, joita emme voisi yhdessä tehdä ellemme aina ottaisi lapselle mukaan hoitajaa. Yksin puolestaan kyseisiä harrastuksia ei voi harrastaa, ihan turvallisuussyistä. Kyllä olen aika monta perhettä nähnyt, joilla nämä harrastukset ovat jääneet ainakin moneksi vuodeksi lasten tultua kuvioihin.
Ja sanottakoon nyt vielä se, että emme ole lapsettomia sen vuoksi että voisimme käydä sukeltelemassa vaaan sen vuoksi, että kumpikaan meistä ei halua vanhemmuuden taakkaa kantaa.
Tuntemani lapsettomat ovat mukavia ihmisiä, toiset kyselevät mielellään lapsista ja ovat kummejakin ja toisten kanssa välit ovat etääntyneet, kun eivät pidä lapsista ollenkaan.
Ja juuri tämä saa minut hämmennyksiin: miten voi olla varma päätöksestään ja etenkin mikä niissä lapsissa on NIIN kamalaa, ettei niitä kestä ollenkaan? Tätä kysymystä en ole kehdannut kysyä ystäviltäni, joten jos joku vela ehtisi siihen vastata olisin iloinen!
Siitä olen onnellinen, että nykypäivänä uskalletaan kuitenkin rohkeammin jättää ne lapset tekemättä, jos niitä/vanhemmuutta ei halua. Valitettavasti ystäväpiirissäni on myös yksilapsisia perheitä, joissa lasta pompotellaan iovanhemmilta toisille, kun oma aika, harrastus, työ ym on niin paljon tärkeämpää, ja lapsi on tehty vain "koska niin kuuluu tehdä".
Joku kyseli, että miksei voi sitten adoptoida jne. Ne jonot ovat niin pitkät, että se sulkee paljon pois. On huomattavasti houkuttelevampaa yrittää saada lapsi itse n.vuoden sisään, kun odottaa 3v. Etenkin, jos olet jo saanut oman biologisen lapsen, niin sinua katsotaan ihmeissään, kun "viet tilaa" lapsettomilta pareilta. Mutta sinnikäästi jonossa jo reilu vuosi odotettu ja katseet kohdattu.
Kyse oli AIKUISESTA elämästä, jonka lapsen saaminen muuttaisi melko radikaalisti. Täällä kun väitettiin, että lapsen saaminen ei muuta kenenkään AIKUISEN elämää. Harrastusten luetteleminen ei ollut tarkoitettu perusteluksi lapsettomuudelle vaan esimerkiksi siitä, millaista menevää elämää ei voi viettää pienten lasten kanssa.
Aika huvittavaa, että "ongelman ratkaisuksi" (jota en siis edes kaivannut) tarjottiin harrastusten vaihtamista rauhallisempiin lajeihin tai harrastamista muiden kuin puolison kanssa. Eli muuttaahan se elämää, jos nämä kompromissit joutuu tekemään. Oli kyse sitten 3-4 vuodesta tai pidemmästä ajasta. Enkä muuten missään nimessä veisi nelivuotiasta lasta offareille, joissa on lumivyöryvaara! En päästäisi edes teiniä moiseen paikkaan. Silti itse siellä mielellämme pannutamme, koska vastuullamme on vain ja ainoastaan oma henkemme :)
12 rivistä 10 perustelemalla, miten se ja se korvaamaton harrastus kärsii lapsista. ;D
65, kyse ei ollut harrastuksista, vaan siitä, että kyseinen kirjoittaja ei halunnut kantaa vanhemmuuden taakkaa.
Jos et halua lasta, olet itsekäs. Jos haluat, olet itsekäs. Jos haluat lapsen hedelmöityshoidoilla, olet itsekäs.
Niin.
Itsekkyys on meissä jokaisessa ja hyvä niin. Olisi aika traagista elää vain toisia varten!
Se määrittää aika pitkälti työajat - en halua pitää lapsia ylipitkiä päivä hoidossa - sekä työtehtävät: iltatyöt ovat poissuljettu mahdottomina.
Vaikka lapsilla onkin kaksi huoltajaa, vain toisella on mahdollisuus tehdä virka-ajan ulkopuolella töitä, koska emme halua lapsia mihinkään vuoropäiväkotiin.
Lapset myös määrittävät vuorokausirytmin ja aamuheräämisajan aika tehokkaasti. Samoin kuin sen, että yöllä on herättävä useampaan kertaan, halusin tai en.
Kesäloma-ajat koulusta tulevat nekin aiheuttamaan aikamoista säätöä tulevaisuudessa.
Eikö lapset tosiaankaan rajoita muilla mitenkään elämää ja aseta reunaehdot monelle asialle?
Ainakin jos haluaa myös miettiä mikä on lapsille kohtuullista ja mikä tukee heidän hyvinvointiaan.
että vaikka mulla on lapsi, niin me matkustellaan silti ja mä käyn kyllä säännöllisesti kampaajalla ja laittamassa kynnet, ei ole lapsi sitä estänyt...
Lapsettomat joskus luulee, että kun saa lapsen, niin loppuelämässä ei sitten ole enää mitään muutta kuin lapsi ja sen hoito.
-Tieto, ettei kykene toimimaan vanhempana
-Ylikansoitus
-Ympäristön tuhoutuminen
-synkkä tulevaisuuden kuva
jne.
Mietinpä tässä, että kun tänä aamuna oli hyvä aamu, että sain rintaliivit takaa kiinni ilman suurempia ongelmia, mutta viime viikolla oli enemmän päiviä etten saanut kipeiden käsien takia, niin tähänkö sitten vielä pitäisi vauva pyöräyttää. Jatkan olemistani vapaaehtoisena lapsettomana, siis itsekkäänä pintaliitäjänä.
mies on vielä liian nuori, ei saa vasektomiaa. Toisekseen itse haluan käyttää hormoniehkäisyä vaikka jompi kumpi meistä steriloitaisiin, sillä ilman sitä menkat ovat helvetillisen kivuliaat. Ehkäisyn avulla ei tarvitse kärsiä, ja kaiken lisäksi menkat tulevat vain 6 kertaa vuodessa. Me emme halua lapsia, koska emme halua lapsia. Kumpikaan ei ole koskaan tuntenut pienintäkään halua tai kiinnostusta lasten hankintaan, raha-asiat tms. on ihan sivuseikka kun ei vaan lapset kiinnosta
mit vit teet vauva-palstalla sitten??
saisi olla muut kuin lapselliset? Mikäli nyt edes osaat lukea niin täällä on hyvin paljon keskusteluja, jotka eivät liity mitenkään lapsiin. Opettele nyt herran tähden edes kirjoittamaan.
T: ei viestin alkuperäinen kirjoittaja
Aina täältä lukemista löytyy vaikka jättääkin kaikenmaailman raskaus-, vauva- ym. keskustelut väliin.
että kirjoittaapa Googleen hakusanaksi tai -sanoiksi tai lainausmerkkeihin ilmaukseksi melkein mitä tahansa, voi olla varma siitä, että monet hakutulokset osoittavat juuri tälle palstalle. Näin tapahtuu, vaikkei edes etsisi tältä sivustolta.
Kun ja jos etsii erikseen tältä sivustolta, niin osumia tulee taatusti.
Kokeillaanpa Firefoxissa ctrl+k:lla (Google on oletushakukone):
site:vauva.fi öljypoltin
Noin 176 tulosta (0,21 sekuntia)
site:vauva.fi "on se niin väärin"
Noin 11 400 tulosta (0,26 sekuntia)
site:vauva.fi panssarivaunu
Noin 211 tulosta (0,16 sekuntia)
site:vauva.fi "Stephen King"
Noin 576 tulosta (0,25 sekuntia)
site:vauva.fi stalinismi
Noin 44 tulosta (0,16 sekuntia)
Joten kyllä täällä keskustellaan monipuolisesti kaikesta inhimilliseen elämään ja olemiseen liittyvästä.
Mä olin varmaankin vapaaehtoisesti lapseton kunnes 35-vuotiaana löysin miehen, jonka kanssa halusinkin yhtäkkiä lapsia. En julistanut asiaa missään suuntaan enkä toiseen, lapsien hankinta tai hankkimatta jättäminen oli kaiken aikaa mun oma asiani. Fanaattisia paasaajia ja yleisönosastokirjoittajia pidin ja pidän yhä lähinnä säälittävinä sekopäinä.
Terolle tiedoksi, että koen nyt äitinä, että olisin todellakin menettänyt jotain hyvin suurta ja ihmeellistä, jos en olisi löytänyt miestä, jonka kanssa halusin tehdä lapsia. Tietenkään en sitä velana tietäisi, joten ei se varmaankaan vaivaisi.
-Tieto, ettei kykene toimimaan vanhempana
-Ylikansoitus
-Ympäristön tuhoutuminen
-synkkä tulevaisuuden kuvajne.
Ja ymmärrän kuitenkin erittäin hyvin niitä, jotka tahtovat elää ilman lapsia. Mun mielestä on itse asiassa todella ikävää, että ympäristö edelleen luo paineita siitä, että olisi jotenkin pakko saada lapsia.