Luitteko HS:sta juttua tarkoituksella lapsettomista pareista?
Jos parisuhteessa ei haluta lapsia, miksei mies mene vasektomiaan? Se on paljon pienempi toimenpide kuin naisen vastaava.
Aika naiiveja perusteluja oli mainittu... että voi sitten käydä kynsiä laittamassa aina kun haluaa kun ei tarvii rahoja lapsiin laittaa, ja vastaavaa.
Kommentit (79)
Ihmettelin kuitenkin otsikointia "Vauvakuumeettomat". Olen kahden lapsen äiti, mutta vauvakuumeesta minulla ei ole mitään kokemusta. Ihan järjellä teimme päätöksen lapsien hankkimisesta. Toimittajan mielestä vauvakuume on siis edellytys hankkia (tai saada) lapsia.
Oletko ajatellut, että käsite "lapsettomuus" tarkoittaa usein jotain negatiivista, ongelmaa tulla raskaaksi ja saada siten lapsia.
Lapseton taas on niin kulahtanut termi, ettei se oikein herätä mielenkiintoa on paljon raflaavampaa otsikointia kirjoittaa vauvakuumeettomista.
niin miksi kovin harva adoptoi? Eihän biologisen lapsen hankkiminen epäitsekästä ole, päinvastoin: lisää väkeä jo ylikansoittuneelle planeetalle, toivotaan että lapsista olisi seuraa ja apua sitten vanhana jne jne. Adoptoimalla sentään ei lisäisi väkimäärää ja auttaisi edes yhtä hädänalaista.
Keskeytetty yhdyntä, varmat päivät, anaaliseksi, oraaliseksi... Kyllä kuule hyvin pitkälle voi päästä seksin harrastamisessa ilman että lapsia tulee, ja ilman että se lasten tulo ehkäistään lääkkeillä tms.
Sen ei pitäis olla mahdollista.
Jos mies ja nainen panee, siitä pitäis tulla lapsia. Niin se vaan on.
vela = vapaaehtoisesti lapseton???
Ihmettelin kuitenkin otsikointia "Vauvakuumeettomat". Olen kahden lapsen äiti, mutta vauvakuumeesta minulla ei ole mitään kokemusta. Ihan järjellä teimme päätöksen lapsien hankkimisesta. Toimittajan mielestä vauvakuume on siis edellytys hankkia (tai saada) lapsia.
Oletko ajatellut, että käsite "lapsettomuus" tarkoittaa usein jotain negatiivista, ongelmaa tulla raskaaksi ja saada siten lapsia.
Lapseton taas on niin kulahtanut termi, ettei se oikein herätä mielenkiintoa on paljon raflaavampaa otsikointia kirjoittaa vauvakuumeettomista.
Minua kiinnosti lukea ihmisistä, jotka tuntevat niin eri tavalla kuin itse.
Minulle lapsi oli "pakko" saada. Elämäni tuntui tyhjältä ja tarkoituksettomalta ennen lasta. On toki siitä seurannut monenlaisia vaikeuksiakin mulle, mutta lapsi ja perhe täyttävät arjen. Aiemmin kärsin hyödyttömyyden tunteesta. Ehkä olisin yrittänyt itsemurhaa, jos en olisi saanut lasta.
Siinä mielessä on kiinnostavaa, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät tunne itseään tyhjiksi vaan kokevat elämän merkitykselliseksi sellaisenaan. Ihan hyvähän se on. Lapsettomuus on itse asiassa ekologinen ratkaisu.
Sitä paitsi, kun ajattelee, miten paha paikka tämä maailma oikeastaan on, epäoikeudenmukainen ynnä muuta, niin on ehkä eettisestikin fiksumpaa olla hankkimatta lapsia, jos vain luonne antaa myöten.
velakin olla naiivi... En oikeasti ymmärrä mitä kenenkään lapsen haluamis- tai haluamattomuussyyt kenellekään toiselle kuuluu ja miksi niitä pitäisi lehtien palstoilla levitellä. Voi olla muitakin syitä kuin ne, jotka haluaa ääneen sanoa ja kertoo sitten vain ne toissijaiset syyt.
Onkohan kaikki lapsia haluavatkaan mitään sen erityisempiä syitä miettineet halulleen.
Ei mikään yleinen aihe vapaa -palsta.
Ei mullakaan mitään lapsia ole, mutta olen Vauva-lehden lukija. Ei missään näkynyt "onko sinulla lapsia" -varmennetta ennen sivuille päätymistä.
velakin olla naiivi... En oikeasti ymmärrä mitä kenenkään lapsen haluamis- tai haluamattomuussyyt kenellekään toiselle kuuluu ja miksi niitä pitäisi lehtien palstoilla levitellä. Voi olla muitakin syitä kuin ne, jotka haluaa ääneen sanoa ja kertoo sitten vain ne toissijaiset syyt. Onkohan kaikki lapsia haluavatkaan mitään sen erityisempiä syitä miettineet halulleen.
Tuskin niitä siihen pakotettu oli. Ihan omilla nimillään ja kuvan kera esiintyivät. Toinen pariskunta esiintyi nimettömänä ja kertoi "aidot" syyt.
En minä ainakaan arvostele kenenkään valintoja sinänsä, olivat syyt mitkä tahansa. Ei voi olla mikään normi hankkia lapsia vain yleisen asenneilmapiirin vuoksi. Heillä ja muillakin on täysi oikeus lapsettomuuteen!
Mutta kyllä sitä voi halutessaan säädellä mitä lehteen kirjoitetaan jos haastattelun antaa. Jos on naivi ja haluaa sen myös tuoda julki, niin go for it!. Mutta lehdessä kirjoitettu on julkista tietoa ja näin myös tietyllä tavalla arvostelulle alisteista. Ei vaan voinut välttyä mielikuvalta, että se mies oli jotenkin sen naisen vietävissä ja omaksunut sen mielipiteet asioista :)
Ja lapsia hankkimalla tuotat lisää näitä hoidettavia (vai kuvitteletko että juuri sinun lapsesi kuolevat äkkikuoleman nelikymppisinä kuormittamatta millään lailla yhteiskuntaa) maailmaan jossa jo nyt on liikaa ihmisiä, ja sen myötä nälänhätää ja tilanahtautta.
Onneksi luonto aina aika ajoin näyttää valtansa ja ylivoimansa ihmisen suhteen. Odotan innolla oikein kunnon tautipandemiaa joka harventaisi ihmisten määrää oikein kunnolla. Eikä haittaa vaikka itse menisin siinä samalla. (Ei, en pode depressiota.. :D )
Minun tuntemani lapsettomat pariskunnat ja ihmiset ovat maailman epäitsekkäimpiä, avuliaimpia ja ystävällisimpiä ihmisiä! Onneksemme olemme saaneet monia heistä lastemme kummivanhemmiksi!
Nämähän olivat itsekkäitä typeryksiä kaikki. Etenkin se eka pariskunta, joille oli tärkeää kynnet, kampaukset, aamu-unet ja äkkilähtömatkat. Eivät lapset automaattisesti sulje noista mitään pois. Muistan jostain aikaisemmasta haastattelusta pariskunnan, jolle oli tärkeä keskustella työasioista viinilasin ääressä keskenään, golfin peluu ja ruoanlaitto. Siis lapset häiritsevät ruoanlaittoa! :D Tai entä se hevosnainen, joka tiesi, ettei pärjäisi lapsen kanssa, kun on erakko ja äkkipikainen. Ikään kuin ihminen pysyisi elämänsä samanlaisena ilman, ettei mikään iso muutos häneen vaikuttaisi.
Ei lapsia tarvitse hankkia, mutta jos ei halua, niin onko pakko keksiä joitain ihme leikkisyitä. Miksei voi vain todeta, että meille ei tule lapsia ja siinä se. Selittämisen pakkoa ei ole kellekään... ellei sitten huono omatunto, epävarmuus tmv. siihen pakota.
Minun tuntemani lapsettomat pariskunnat ja ihmiset ovat maailman epäitsekkäimpiä, avuliaimpia ja ystävällisimpiä ihmisiä! Onneksemme olemme saaneet monia heistä lastemme kummivanhemmiksi!
Nämähän olivat itsekkäitä typeryksiä kaikki. Etenkin se eka pariskunta, joille oli tärkeää kynnet, kampaukset, aamu-unet ja äkkilähtömatkat. Eivät lapset automaattisesti sulje noista mitään pois. Muistan jostain aikaisemmasta haastattelusta pariskunnan, jolle oli tärkeä keskustella työasioista viinilasin ääressä keskenään, golfin peluu ja ruoanlaitto. Siis lapset häiritsevät ruoanlaittoa! :D Tai entä se hevosnainen, joka tiesi, ettei pärjäisi lapsen kanssa, kun on erakko ja äkkipikainen. Ikään kuin ihminen pysyisi elämänsä samanlaisena ilman, ettei mikään iso muutos häneen vaikuttaisi. Ei lapsia tarvitse hankkia, mutta jos ei halua, niin onko pakko keksiä joitain ihme leikkisyitä. Miksei voi vain todeta, että meille ei tule lapsia ja siinä se. Selittämisen pakkoa ei ole kellekään... ellei sitten huono omatunto, epävarmuus tmv. siihen pakota.
Mita ihmeen leikkisyita? Ne on heille silla hetkella valideja syita, yrita vaan ymmartaa ;-)
Taa palsta on kylla joskus niin jarjettoman hauska, tulee aamun/illan parhaat naurut kun tata lukee ;-)
alle 35-vuotias on vapaaehtoisesti lapseton. Monesti siinä 36-40-vuotiaana nainen haluaakin saada lapsen, koska aika on käymässä vähiin. Lisäksi siinä vaiheessa moni on jo saanut keskittyä tarpeeksi tyohon, matkusteluun, sisustamiseen, shoppailuun, ajan viettämiseen puolison ja ystävien kanssa ja alkaa kaipaamaan elämään enemmän ja uutta sisältoä, jolloin lapsen haluaminen tulee ajankohtaiseksi.
joka perusteli lapsettomuuttaan niillä kynsihoidoilla, aamu-unilla ja äkkilähtömatkoilla. Kuten joku aikaisempi kirjoittaja sanoikin, en ymmärrä, miten lapsen saaminen sulkisi pois nämä vaihtoehdot? Minulla on ollut elämäni ensimmäisen kerran rakennekynnet sinä aikana, kun olen ollut äiti. Pitkiä aamu-unia nukun joka viikonloppu ja lomilla, ihan kuten lapsettomanakin. Äkkilähtömatkoja emme juurikaan tee, mutta se johtuu lähinnä siitä, että työssä käyvänä ihmisenä minulla harvoin on mahdollisuutta lähteä äkkilähdölle muulloin kuin lomalla. Työ siis rajoittaa tätä äkkilähtöilyä enemmän kuin äitiys. Työn vuoksi luovuin myös rakennekynsistäni, kauneushoitola ei ollut iltaisin auki, joten kynsihoidot olisivat vaatineet parin tunnin työstä poissaoloa kolmen viikon välein. Myös pitkiä aamu-unia rajoittaa työ, arkiaamuisin on vaan pakko herätä aikaisin, oli lapsia tai ei.
Minusta tällaisten juttujen vastapainoksi voisi tehdä juttuja lapsiperheistä, joissa lapset eivät ole rajoittaneet elämää. Sellaisiakin perheitä varmaan on paljon, me ainakin olemme ruvenneet liikkumaan jopa enemmän lapsen saamisen myötä.
joka perusteli lapsettomuuttaan niillä kynsihoidoilla, aamu-unilla ja äkkilähtömatkoilla. Kuten joku aikaisempi kirjoittaja sanoikin, en ymmärrä, miten lapsen saaminen sulkisi pois nämä vaihtoehdot? Minulla on ollut elämäni ensimmäisen kerran rakennekynnet sinä aikana, kun olen ollut äiti. Pitkiä aamu-unia nukun joka viikonloppu ja lomilla, ihan kuten lapsettomanakin. Äkkilähtömatkoja emme juurikaan tee, mutta se johtuu lähinnä siitä, että työssä käyvänä ihmisenä minulla harvoin on mahdollisuutta lähteä äkkilähdölle muulloin kuin lomalla. Työ siis rajoittaa tätä äkkilähtöilyä enemmän kuin äitiys. Työn vuoksi luovuin myös rakennekynsistäni, kauneushoitola ei ollut iltaisin auki, joten kynsihoidot olisivat vaatineet parin tunnin työstä poissaoloa kolmen viikon välein. Myös pitkiä aamu-unia rajoittaa työ, arkiaamuisin on vaan pakko herätä aikaisin, oli lapsia tai ei.
Minusta tällaisten juttujen vastapainoksi voisi tehdä juttuja lapsiperheistä, joissa lapset eivät ole rajoittaneet elämää. Sellaisiakin perheitä varmaan on paljon, me ainakin olemme ruvenneet liikkumaan jopa enemmän lapsen saamisen myötä.
että lapsettomilta tivataan aina syytä lapsettomuuteen. Ei ilmeisesti hyväksytä lapsettomuutta ilman hyviä perusteluja. Siksi lapsettomat ja varsinkin lehtijutussa, on "pakotettu" sanomaan jotain. Harva joutuu perustelemaan lapsentekoaan. Jos joku kysyisi minulta syytä, miksi olen pykännyt tuhoutuvaan,liikakansoitettuun maailmaan vielä neljä lasta lisää, niin eipä minulla kovin kummoisia ja päteviä perusteluja olisi.
On aika vaarallista kannustaa lapsentekoon väittämällä, ettei lapset rajoita elämää. Kyllä ne rajoittavat - ainakin menevän lapsettoman pariskunnan elämää - ja niin kuulukin olla. Toki jos jo ennen lapsia on elänyt lapsiperheen rytmillä ja soseuttanut itselleen ruoat, niin ok, silloin lapset eivät juuri muutosta tuo mukanaan.
Minun ja mieheni elämä muuttuisi totaalisesti, jos lapsen hankkisimme. Olemme sellaisia hetkessä eläviä, emme suunnittele ja säädä vaan menemme hetken mielihalujen mukaan. Elämämme on vapaata ja teemme käytännössä kaiken extempore. Ainoat rajoitteet meidän elämässeämme ovat työ (joka ei kummallakaan ole kahdeksasta neljään, vaan voimme pitkälti päättää koska töitä teemme) ja lainanlyhennys.
joka viettäisi niin menevää elämää, että sitä lapsi muuttaisi. Toki illasta toiseen bilettävien opiskelijoiden näkökulmasta elämä lapsen kanssa on rajoitettua, mutta jos menemisellä tarkoitetaan matkustamista, ulkona syömistä, harrastamista, kauneudenhoitoa, shoppailua jne., niin kaikkea tuota voi kyllä tehdä lapsen saamisen jälkeenkin ja varsin helpostikin. Tietysti jos lapsia tekee kolme vuoden ikäeroilla, asuu satojen kilometrien päässä sukulaisista ja mies tekee 24/7 töitä, niin kyllähän lapset varmaan äidin menoja rajoittavat, mutta toisenlaisiakin lapsiperheitä on.
Jos lapsettomat valittavat, että lapsiperheet pitävät heitä kaikkia samasta muotista valettuina superitsekkäinä ihmisinä, niin yhtä lailla lapsettomat näkevät lapsiperheen elämän aina ankeana pallo jalassa -elämisenä. Meillä ei ole palloa jalassa, vaan täysi ja rikas elämä matkusteluineen, ulkona syömisineen ja urineen, ja kaiken kruununa ihana lapsi.
On aika vaarallista kannustaa lapsentekoon väittämällä, ettei lapset rajoita elämää. Kyllä ne rajoittavat - ainakin menevän lapsettoman pariskunnan elämää - ja niin kuulukin olla. Toki jos jo ennen lapsia on elänyt lapsiperheen rytmillä ja soseuttanut itselleen ruoat, niin ok, silloin lapset eivät juuri muutosta tuo mukanaan.
Minun ja mieheni elämä muuttuisi totaalisesti, jos lapsen hankkisimme. Olemme sellaisia hetkessä eläviä, emme suunnittele ja säädä vaan menemme hetken mielihalujen mukaan. Elämämme on vapaata ja teemme käytännössä kaiken extempore. Ainoat rajoitteet meidän elämässeämme ovat työ (joka ei kummallakaan ole kahdeksasta neljään, vaan voimme pitkälti päättää koska töitä teemme) ja lainanlyhennys.
ja vietämme niin menevää elämää, jota lapsi kyllä muuttaisi. Toki lapsen kanssa voi tehdä vaikka mitä, mutta kerropa minulle kuinka otamme vauvan mukaan neljän tunnin maastopyörälenkille? Laitammeko pyörän perään turvaistuimen? Entä kuinka saamme muksun kulkemaan mukana kalliokiipeilemässä? Köyden päähän kiinni ja sitä rataa? Lomat vietämme esimerkiksi vapaalaskun merkeissä. Voiko alle kouluikäinen lapsi laskea puuteria Alppien rinteillä? Tai sukellella Thaimaassa? Meloa Itä-Suomen koskissa?
Kaikki nuo ovat rakkaita harrastuksiamme, joita emme voisi yhdessä tehdä ellemme aina ottaisi lapselle mukaan hoitajaa. Yksin puolestaan kyseisiä harrastuksia ei voi harrastaa, ihan turvallisuussyistä. Kyllä olen aika monta perhettä nähnyt, joilla nämä harrastukset ovat jääneet ainakin moneksi vuodeksi lasten tultua kuvioihin.
Ja sanottakoon nyt vielä se, että emme ole lapsettomia sen vuoksi että voisimme käydä sukeltelemassa vaaan sen vuoksi, että kumpikaan meistä ei halua vanhemmuuden taakkaa kantaa.
Tarkoitin nyt kommenttiani ihan näin lukijana, omasta näkökulmastani. Heillä oli _Minun mielestäni_ pinnallisimmat je kepoisimmat syyt lapsettomuuteen ja vähän sellainen "me ei ikinä" -uho. Eikä siinä todellakaan ole mitään pahaa, se on jokaisen oma valinta täsmälleen kuten kirjoitit. Tuo pari ja ne jotenkin kolmekymppisille aika naivit jutut saivat aikaan fiiliksen, että noista kolmesta tuo pari saattaa vielä pyörtää päätöksensä kun menevään kaveriporukkaan alkaa putkahdella lapsia ja elämä muuttuu - näin on käynyt monelle. Mutta siis hienoa jos päätöksensä pitää, erityisesti kun sterilisaatio on tehty.
Mielenkiintoisin oli se nainen, joka koki olevansa niin erakkoluonne ettei pärjäisi vanhempana.