Tiedätkö aina missä n. 4 vuotias lapsesi on?
Siis silloin kun lapsesi on sinun vastuullasi, eikä esim. isovanhempien luona.
Kommentit (70)
Kotona ollessamme en ehkä tiedä onko hän yläkerrassa vessassa vai omassa huoneessa leikkimässä, samoin omakotitalomme pihalla saa olla itsekseen tai sisarusten kanssa.
Mulla pian 4-vuotias, ja olen miettinyt tätä paljon. Äskettäin ei voinut silmiään irti päästää, mutta nyt... enpä tiedä. Kyllä viisautta on tilannetajukin, eikä niin, että yht´äkkiä jonkin iän myötä luottamus lisääntyy. Kyllä kai äidit oman lasensa mielenliikkeet tuntevat... vai tuntevatko.
Varmaa on, ettei yleinen mielipide ihan ehdoton ole, kyllämonet 4-vuotiaat ovat äitiensä luvalla jo aika itsenäisiä.
en edes omalle pihalle (ok-talo päättyvän tien päässä). Jos lapsi on pihalla, leikin hänen kanssaan tai teen pihatöitä. Huono tekosyy tuo, ettei "ehdi" tehdä kotitöitä, jos ulkoilee lasten kanssa! Kotityöt tehdään sitten vaikka illalla lasten nukkuessa, jos ei muuten ehdi.
Kesäisin lapset ovat pihalla käytännössä koko päivän ja meidän aikuisten pitää kyllä tehdä vähän muutakin kuin leikkiä heidän kanssaan siellä. Mä en kauheasti näe siinä eroa onko 4-vuotiaamme yläkerrassa vai leikkiikö esim. hiekkalaatikossa keittiön ikkunoiden alla kun laitan ruokaa. Se, että olen fyysisesti pihalla tekemässä vaikka just pihatöitä ei ole mikään tae sille, että lapsi olisi silloinkaan koko aikaa silmissäni, jos vaikka haravoin.
Pihoja, lapsia ja vanhempia on erilaisia. Oma rajani menee tässä omassa pihapiirissä ja niin näyttää menevän muillakin tuntemillani tuon ikäisillä, eli omassa pihassa ulkoilevat, mutta eivät kulje esim. kavereiden pihoille itsekseen.
ei tuon ikäinen vielä ilman valvontaa voi olla.
Omaa vanhempaa poikaani en olisi vielä 4-vuotiaana uskaltanut jättää ulos yksinään, mutta pikkuveljeään on mahdoton vahtia, koska pyöräilee ja potkulautailee koko ajan pitkin pihoja. Hän on myös paljon rauhallisempi ja järkevämpi kuin isoveljensä ja piha turvallisempi, joten en pidä itseäni erityisen vastuuttomana kun annan hänen pyöräillä ilman jatkuvaa valvontaa. Meidän naapurustossa aikuisia ja isompia lapsia on kuitenkin ulkona melkein jatkuvasti, joten jos jotain sattuu, sana kiirii nopeasti. Tietenkin jos lapsella olisi tapana karkailla, en uskaltaisi jättää pihalle yksin.
kyllä meillä tyttö saa olla ihan yksinään pihalla (tai no kavereiden kanssa se varmaan yleensä on). Alue on tarkasti rajattu, ei saa lähteä kaupungisosan ulkopuolelle (melko pieni kaupunginosa) mutta sisäpuolella saa pyöräillä ja touhuta kavereiden kanssa, samat säännöt on myös kavereilla. Kännykkää ei ole kun on niin nuori, mutta on sovittu tietyt kellonajat jolloin pitää tulle kotiin syömään, ja silloin myöskin tulee, ellei ole jollekin kaverilleen mennyt.
Jotenkin tuntuu hassulta ajatus, ettei lasta saisi päästää silmistään ennen kouluikää
ja nuorin 4,5v on aina yksin veljiensä kanssa ulkona tai sitten naapurikavereiden kanssa. Ei ikinä ole karkaillut tms, on rohkea, puhuu hyvin ja on fiksu poika. En tosiaan aina tiedä missä on, nytkin on ulkona jossain puskissa keräämässä oksia. Meidän lapset ovat aina ulkoilleet yksin, mielestäni aivan normaalia!!!
Omalla pihalla (okt) hän on pieniä hetkiä yksin, esim. pihalle lähtiessä kun vielä puen vauvaa ja siinä vaiheessa kun tulen vauvan kanssa vähän aikaisemmin sisälle.
Lapsi tietää tarkkaan, että omalla pihalla pitää pysyä. Etu- ja takapihan välillä saa liikkua.
Puistossa ollessa tiedän aina mistä lapsen löytää, vaikka hän ei joka sekunti näkökentässäni olisikaan.
Tyttö seuraa itse tosi tarkasti, missä minä olen ja tulee vähän väliä ilmoittamaan, missä hän on.
lähinnä tuolle, oliko 42??
Ai, että pikkuvauvako ei rajoita? Juuri oli vauva kaksi viikkoa kipeänä, ensin oli korvatulehdusta, sitten keuhkokuume jne. ja ei, en ulkoillut vauvan kanssa sinä aikana kovinkaan paljoa, vaan vauva nukkui päiväunensa sisällä vedottomassa paikassa jossa ei ole liian kylmä eikä liian kuuma, niinkuin näin alkukesästä ulkona tuppaa olemaan.
Kirjoitinko, että tuo 3,5v. juoksee koko päivän yksin ulkona, koska en viitsi rajoittaa??
Ei, taisin kirjoittaa että tarhan lisäksi minä ulkoilen lapsen kanssa päivittäin jossain kotipihaa kauempana, ja tämän lisäksi hän saa leikkiä kavereidensa kanssa tuossa omalla sisäpihalla. Ja taisinpa vielä mainita, että paikalla on aina joku tuttu aikuinen...
jepjep.
tiedättekö silloin missä hän on? Siis esim. kun täytyy tulla syömään, tiedät heti mistä haet, vai joudutko etsiskelemään?
Ulkoilemme aina yhdessä 4v ja 6v lastemme kanssa, koska asumme kantakaupungissa. Täällä ei tuonikäiset leiki yksinään ulkona.
kyllä meillä tyttö saa olla ihan yksinään pihalla (tai no kavereiden kanssa se varmaan yleensä on). Alue on tarkasti rajattu, ei saa lähteä kaupungisosan ulkopuolelle (melko pieni kaupunginosa) mutta sisäpuolella saa pyöräillä ja touhuta kavereiden kanssa, samat säännöt on myös kavereilla. Kännykkää ei ole kun on niin nuori, mutta on sovittu tietyt kellonajat jolloin pitää tulle kotiin syömään, ja silloin myöskin tulee, ellei ole jollekin kaverilleen mennyt.
Jotenkin tuntuu hassulta ajatus, ettei lasta saisi päästää silmistään ennen kouluikää
Kyllä varmasti sitten voikin laskea yksi pihalle hutelemaan.
En ole niin huolimaton äiti, etten tuota tietäisi.
jos oikeasti jossain leikkiuistoissa ja kaduilla kuljeskelee 1-2 v lapsi esim 7-8 v sisaruksen kanssa, niin silloin ei ole kaikki kunnossa. Noin nuoren ei pitäisi joutua ottamaan vastuuta sisaruksesta. Tehkää lastensuojeluilmoitus! Sen voi tehdä ihan nimettömänä. Rupesin joskus selvittelemään tuollaista tilannetta, nuorempi oli tosin vasta 8 kk, ja selvisi, että yh-äiti oli häipynyt baariin useita tunteja sitten. Vauvalla oli vaipat ja ihan märkänä ja pullomaito ties kuinka vanhaa.
Vietiin omalta pihalta ja palautettiin tunnin kuluttua. Lääkärintodistus osoitti, että hänelle oli tehty jotain... Oletettavasti raiskattu. En ikimaailmassa laskisi sen ikäistä yksin pihalle hetkeksikään.
tuon ikäisenä mennä aika lailla rauhassa ympäri kylää. Toki se oli hyvin pieni paikkakunta, mutta silti tuntuu näin helsinkiläisen näkökulmasta hurjalta. Mies on itse omasta lapsuudestaan ihan onnessaan.
Omat lapsemme (Helsingissä) saavat olla pihalla jonkin aikaa yksinään, mutta piha on aidattu.
tai siis mitä tarkoitat? En ehkä tiedä onko hän juuri nyt esim. vessassa vai keittiössä, mutta tiedän kyllä onko hän kotona, sisällä vai ulkona jne. Tuonikäinen on vielä niin onnettomuusaltis ettei voi olla tietämättä.
Saa liikkua vapaasti sisällä ja ulkona. Asumme omakotitalossa ja naapureina lapsiperheitä. 4v saa kulkea kavereiden kanssa omalla ja naapurin pihalla ihan ilman että olen mukana. Tämä asuinalue on metsän laidalla eikä täällä ole mitään muuta kuin nämä talot (7kpl). joten turvallista on. Yleensä aina jossain pihalla on joku aikuinen tekemässä hommia. Ja meidän talo on sellainen jossa on isoja ikkunoita lähes joka suuntaan, joten näen kyllä missä pihassa lapset milloinkin leikkivät.
Mielestäni tämä on aivan normaalia toimintaa.
ei tuon ikäisellä ole mitään asiaa toimia yksin missään!
Vietiin omalta pihalta ja palautettiin tunnin kuluttua. Lääkärintodistus osoitti, että hänelle oli tehty jotain... Oletettavasti raiskattu. En ikimaailmassa laskisi sen ikäistä yksin pihalle hetkeksikään.
No minkäsikäisen laskisit ulos raiskattavaksi? Ihan yhtä todennäköisesti uhri on isompi.
Eikä kukaan muukaan tiedä täsmälleen. 4-vuotias voi kulkea kotona sisällä yksin, ja pihalla voi ollakin kulman takana.
Eli 4-vuotiaani on aina sillä alueella kun luulenkin, mutta pihassa voin joutua huhilemaan että onko ulko-oven suunnasta liikkunut oikelle vai vasemmalle.