Lapsen nimi ristiäiskutsuun -hyvä idea?
Ajattelin tehdä näin ja laittaa kutsun kanteen vauvasta kuvan. Jossain päin olen kuullut näin tehtävän ihan yleisesti, omalle suvulle tapa on taatusti vieras. En vaan pidä tarpeellisena salata nimeä loppuun asti ja tuossa se on myös hyvänä muistilappuna vanheneville sukulaisille.
Kommentit (32)
Saavat nimen kirjoitettua kortteihin, mahdollisiin kaiverruksiin ym.
tollasen kortin vasta kiitoskorttina enkä kutsuna.
Mutta samapa tuo, mitenpäin sen tekee :)
Varmasti siellä Saksassakin on sellaisia Outoja tapoja joita ei Suomessa ole? Ja ap:lle, kyllä minun mielestäni ristiäisten jännitys muodostuu siitä kun pääsee kuulemaan sen nimen. Eipä paljoa kiinnostaisi sukulaislapsen ristiäiset jos nimikin paljastetaan jo kutsussa. Mut tehkää kuten parhaaksi näette, ihan sama mulle. Eikä tarvitse tästä herneitä vetää nenuun, mielipidettähän tässä kysyttiin.
Saksassa asutaan, täällähän ei nimeä muutenkaan pantata:-)
on pieni säästönäkökulmakin, sillä meille on tulossa aika isot ristiäiset, joten en ajatellut lähettää enää erillisiä kiitoskortteja. Paikallislehteen laitan kiitosilmoituksen, kun sukulaiset lukee samaa lehteä kuitenkin.
ap
totta kai kaikki mielipiteet ovat sanomisen arvoisia. Toinen syy on, että pappi kieltäytyy sanomasta lapsen nimeä ja meistä vanhemmista se olisi juuri papin tehtävä. Kortilla tämä asia ratkeaisi.
Tuosta jännitysmomentista vielä, että ennenhän kai suurin jännitys oli myös lapsen sukupuolessa. Nyt meiltä kaikki vanhemmat ihmiset kysyvät, että kumpi on tulossa, vaikka heille itselleen ei varmaan ollut edes mahdollista selvittää sukupuolta. Yllättävää, kun luulisi että nimenomaan nuoremmat tiedostavat mahdollisuuden selvittää sukupuoli ennen lapsen syntymää.
ap
Eipä paljoa kiinnostaisi sukulaislapsen ristiäiset jos nimikin paljastetaan jo kutsussa.
Nyt alkoi ihan hymyilyttaa - sinulla on kiinnostuksenkohteet ja niiden tarkeysjarjestys hyvin mietitty.
Lapsen nimi on se juttu, muuten ei ristiaiset eika se uusi vauva juuri kiinnosta.
No, eipa siina mitaan, mutta hei, kaikkihan me ollaan erilaisia (enka siis vetanyt yhtaan mitaan nenaan, ala sinakaan veda :-)
Pappi sanoi kastavansa sellaisella kaavalla, jossa hän kysyy, että minkä nimen te vanhemmat olette valinneet lapsellenne ja meidän pitäisi kuorossa sanoa valittu nimi. Tykättäisiin kummatkin enemmän ilmeisesti vanhasta kaavasta, jossa pappi vaan ilman kummempia kyselyitä sanoo että kastan sinut siksi ja siksi. On muutenkin hyvin interaktiivinen pappi, haluaa jokaisen isovanhemman sanovan jotain esim muistelevan omaa vanhemmaksi tuloaan.
ap
juuri siksi että loppuisi se "sai kasteessa nimen"-typeryys. Kasteessa ei anneta nimeä, vaan vanhemmat antavat nimen lapselleen, joka sitten kasteessa otetaan seurakunnan jäseneksi.
idea, ja omasta mielestani se lapsen nimen panttaaminen kuukausi/viikkokaupalla on lapsellinen ja typera tapa.
Pappi sanoo: Te vanhemmat olette antaneet lapsellenne nimen X Y. Minä kastan sinut X Y. Lasta ei kasteta millekään nimelle, vaan lapsella on ensin nimi ja sitten hänet kastetaan.
sanoo että kastan sinut siksi ja siksi. O
ap
Se toinen versio on "minä kastan sinut, Anni Irmeli, Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen jne"
Siinäkään pappi siis ei NIMEÄ lasta, vaan vain toteaa sen..
Ajattelin tehdä näin ja laittaa kutsun kanteen vauvasta kuvan. Jossain päin olen kuullut näin tehtävän ihan yleisesti, omalle suvulle tapa on taatusti vieras. En vaan pidä tarpeellisena salata nimeä loppuun asti ja tuossa se on myös hyvänä muistilappuna vanheneville sukulaisille.
ja lähetettiin kutsu, jossa kannessa vauvan kuva ja sisällä koko nimi. Mun sukulaiset eivät muuten ikinä muistaisi koko nimeä, vaan ihmettelisivät.
En tiedä, miten meidän suvussa on ollut tapana, koska en ole nähnyt ainuttakaan ristiäiskutsua. Ei ole ihan viime aikoina syntynyt muita vauvoja kuin tämä. Ja itse asiassa serkkujeni lasten ristiäisiin mua ei ole kutsuttukaan.
Pappi sanoo: Te vanhemmat olette antaneet lapsellenne nimen X Y. Minä kastan sinut X Y. Lasta ei kasteta millekään nimelle, vaan lapsella on ensin nimi ja sitten hänet kastetaan.
Ja jos kerran lapsella on nimi jo ennen kastamista, kuten tässä kuultiin, sitä suuremmalla syyllä nimen salaamiselle voisi olla vaihtoehtojakin.
ap
"Te vanhemmat olette antaneet lapsellenne nimeksi xx". Ja pappi ei kyllä oikein voi kieltäytyä noudattamasta kaavaa...
Ja kyllä korostus (nimen ilmoittamisen paikan siirto aiemmas irti kasteesta ja lauseen muokkaus muotoon Te vanhemmat) ovat pyrkimys yrittää irrottaa nimen anto ja kaste toisistaan paremmin.
Kertoo pappi itsekin
Varmasti siellä Saksassakin on sellaisia Outoja tapoja joita ei Suomessa ole? Ja ap:lle, kyllä minun mielestäni ristiäisten jännitys muodostuu siitä kun pääsee kuulemaan sen nimen. Eipä paljoa kiinnostaisi sukulaislapsen ristiäiset jos nimikin paljastetaan jo kutsussa. Mut tehkää kuten parhaaksi näette, ihan sama mulle. Eikä tarvitse tästä herneitä vetää nenuun, mielipidettähän tässä kysyttiin.
on joku syy tavata, koska muuten ei koskaan.
Meillä ei ollut ristiäisiä vaan nimiäiset. Eikä meillä pantattu nimeä. ...tai minä en pantannut ja kuvittelin ettei mieskään panttaa, kun jutteli vauvaa nimellä esim. vanhempieni luona / ystäville jne. Nimijuhlissä kävi sitten kuitenkin ilmi, kun ei kummemmin sitten julkistettu nimeä vaan luki serveteissä ja piparien päällä, että miehen suku ei tiedäkään nimeä. Vähän nolo tilanne, mutta samapa tuo, mies on vähän tuppisuu.
sanotaan, että kastan sinut XX Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen - ei kastan sinut X:ksi.
että ristiäisissä lasta ensimmäisen kerran julkisesti mainitaan nimellään? Sen mukaanhan voisi ajatella, että vielä kutsuun ei sitä nimeä laitettaisi, vaan käytettäisiin nimeä vaan kotioloissa. Papille tämä kysymys.
sanotaan, että kastan sinut XX Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen - ei kastan sinut X:ksi.