Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen nimi ristiäiskutsuun -hyvä idea?

Vierailija
07.06.2010 |

Ajattelin tehdä näin ja laittaa kutsun kanteen vauvasta kuvan. Jossain päin olen kuullut näin tehtävän ihan yleisesti, omalle suvulle tapa on taatusti vieras. En vaan pidä tarpeellisena salata nimeä loppuun asti ja tuossa se on myös hyvänä muistilappuna vanheneville sukulaisille.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pappi sanoi, että "te vanhemmat olette antaneet lapselle nimen xxxxxxxxxx" ja sitten vielä myöhemmin "kastan sinut xxxxxxxxxx" tai jotenkin tähän tapaan.

Kiitoskortteihin laitoin sitten lapsen nimenkin, osa meidän vauvaa katsomassa käyneistä jne. kun ei osallistunut ristiäisiin (kutsuttiin meidän vanhemmat, isovanhempia, sisarukset, kummit perheineen).

Mutta kukin tavallaan, suomalainen tapahan on pantata nimeä, mutta kun tässä kansainvälistytään niin tuo nimen julkistaminen jo aiemmin varmasti yleistyy.

Vierailija
22/32 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä nimi julkistettiin heti kun olimme sen päättäneet.

On totta että pappi ei anna lapselle nimeä eikä lapsi saa kasteessa sitä nimeä. Mutta kasteessa hänet kutsutaan Jumalan omaksi omalla nimellään. Meitä pappeja on moneen lähtöön, itse selvitän kasteen perusteet vanhemmille,saavat sitten itse sanoa mielipiteensä kaavasta.

Hyvää kastejuhlaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen nimi ilmoitettiin juuri ristiäiskutsussa:

"Tervetuloa xx:n kastejuhlaan".

Kuopuksen nimi ilmoitettiin heti syntymän jälkeen tekstiviestillä "tyttäremme y.y. syntyi tänä aamuna".

Näin saimme nimen kerrottua molemman puolen suvuille yhtäaikaa (pientä kilpailuhenkeä siellä ilmassa : )), ja korostettua kasteen merkitystä:

kasteessa lapset otettiin seurakunnan jäseneksi ja Jumalan lapseksi, nimi on ihan meidän vanhempien antama.

Ja joo, kastekaavassa on tosiaan nimen sanomiselle kaksi eri vaihtoehtoa (kehotus ja kysymys). Minulla on tapana kysyä vanhemmilta, kumpaa käytetään.

Hyväää kastejuhlaa ap:n perheelle!

Vierailija
24/32 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää juuri niin, kuin teistä tuntuu parhaalle. Ei niin kuin "kuuluu" tehdä...

Vierailija
25/32 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin kastejuhla on kristillinen juhla, jossa lapsi liitetään Taivaan Isän seurakuntaan. Nykysuomessa siitä on tullut nimenantojuhla. Mie ainakin haluan laittaa nimen kutsuun ja painottaa, että kyse on siitä, että juhlimme seurakuntaan liittymistä. Ja aiotaan pitää ihanat kesäjuhlat, jotka päättyvät saunomiseen rantasaunassa!

Vierailija
26/32 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti nimi oli aivan yleisessä tiedossa jo aiemmin. Kortit jossa kuva ja nimi tosin lähetettiin vasta myöhemmin.

Kummit olivat tyytyväisiä kun saivat kaiverruttaa lahjoihin nimet jo etukäteen ei ollut sitä typerää annetaan lahjat ja kerätään ne pois härdeliä!

En muutenkaan koskaan ole ymmärtänyt tätä nimen panttaamista.

Vierailija
27/32 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

NOSTATTE VANHOJA KETJUJA????

Vierailija
28/32 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei tuo nyt kovin outo tapa ole.

Vierailija
29/32 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin kastejuhla on kristillinen juhla, jossa lapsi liitetään Taivaan Isän seurakuntaan. Nykysuomessa siitä on tullut nimenantojuhla. Mie ainakin haluan laittaa nimen kutsuun ja painottaa, että kyse on siitä, että juhlimme seurakuntaan liittymistä. Ja aiotaan pitää ihanat kesäjuhlat, jotka päättyvät saunomiseen rantasaunassa!

nimenantojuhla on jotain ihan muuta ja siellä ei ole pappi paikalla.

Vierailija
30/32 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen uskottiin, että paholainen voi kutsua lasta nimeltä ennen kuin tämä on kastettu, siksi nimi pidettiin salassa.

Nykyisinhän valtaosa niistä vanhemmista jotka lapsensa kastavat, eivät usko Jeesukseen eikä paholaiseen senkään vertaa. Tuntuu vähän teeskentelyltä koko kastetouhu ja tuo nimen panttaaminen on tosiaan typerä tapa. Kastetilaisuudessa huomio kiinnittyy aivan vääriin asioihin, kun ihmiset kyttäävät vain sitä lapsen nimeä.

Omaa lastani ei ole kastettu, olen halunnut jättää sen valinnan hänelle itselleen. Jos papit vielä hengaavat täällä, haluaisin kuulla onko luterilaisessa kirkossa minkäänlaista kastekoulutusta niille, jotka nuorena tai aikuisena haluavat käydä kasteella. Olen itse ollut aiemmin kansainvälisessä seurakunnassa ja sillä noita järjestettiin säännöllisesti ja kastetilaisuudetkin olivat osa meidän normaalia sunnuntaijumalanpalvelusta, jossa koko seurakunta oli koolla.

Vierailija
31/32 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaste! Ei se ole nimenantojuhla, vaan siinä kastetaan lapsi seurakunnan jäseneksi! Jos siis puhutaan tilaisuudesta, jonka seurakunnan pappi suorittaa. Musta oli ihan järkyttävä kommentti tuo, ettei paljoa sukulaislapsen kastejuhla kiinnosta, jos nimi on jo etukäteen tiedossa!! Siis jos sua ei siinä suvun uudessa jäsenessä kiinnosta mikään muu kuin sen nimi, niin on varmaan ihan hyvä ettet joka tapauksessa paikalle.

Vierailija
32/32 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joo kaavanhan se pappi toki "päättää" (kirkolla on virallinen kaava jota on noudatettava), tosin käsittääkseni myös se vanha kaava on edelleen käytössä ja ainakin meiltä pappi kysyi kumman haluamme. Mutta se, että pappi vaatii jotain muisteluita ym. ei mun mielestä ole ihan asiallista meininkiä. Tai ainakin pitäis kysyä isovanhemmilta että onko se ok. Minusta vanhemmat päättää yhdessä papin kanssa kuinka ristiäiset etenee, ei niin että pappi vain ilmoittaa miten toimitaan. Saattaisinpa vaihtaa pappia jos tuollainen olis meille sattunut. Olkoot miten interaktiivinen hyvänsä, niin joku raja sentään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä