2 teho silmälasit, ennustiko mikään sinulle, että niiden aika olisi seuraavaksi?
Näöntarkastus alkuvkolla ja asia mietityttää ja hermostuttaakin, en haluaisi niitä vielä ja ihan 1 tehotkin maksaa mulla maltaita, koska olen niin sokea eli mm kaikki 3 ohennushiontaa aina otettava linsseihin jne.
Kommentit (52)
Minulla on noin -4 kaukolasit ja toimii edelleen niin, että näen lähelle hyvin, kun otan lasit pois. En siis halunnut kaksitehoja ja optikon mielestä ok, jos noin haluan.
Ikää noin 45.
No ihan se, etten enää nähnyt kunnolla myöskään lähelle. Eli ei ollut yllätys. Vähän pelotti totunko niihin ja miten kalliit on, mutta ihan turhaan. Otin kalleimmat linssit kaikilla hienouksilla ja tarjouksessa puoleen hintaan noin 400 tuli maksamaan. Ja totuin viikossa.
Vierailija kirjoitti:
No ihan se, etten enää nähnyt kunnolla myöskään lähelle. Eli ei ollut yllätys. Vähän pelotti totunko niihin ja miten kalliit on, mutta ihan turhaan. Otin kalleimmat linssit kaikilla hienouksilla ja tarjouksessa puoleen hintaan noin 400 tuli maksamaan. Ja totuin viikossa.
Niin ja kyseessä siis monitehot, ei 2-tehot.
Kaukolaseja piti alkaa siirtää kauemmaksi nenälle, jotta näki lukea ja yksitehopiilolinssien kanssa piti käyttää lukulaseja. Viivyttelin tosin aikani niin, että laseihin ja piilolinsseihin ei laitettu maksimikaukotehoa, jolloin niillä näki paremmin lähelle. En aja autoa, joten en myöskään tarvinnut mahdollisimman hyvää kaukonäköä, tosin ajokorttiin ne miedommatkin lasit olisivat helposti riittäneet.
53 v. sitten monitehot, sekä tavalliset lasit että piilolinssit.
Silmälääkäri kertoi, että ihan iän perusteella voi sanoa, että milloin tarvii 2-tehot
Se kun ystävät oli alkanu hommaamaan kakstehoja vähän päälle nelikymppisinä. Tiesin että se on edessä sitten.
Monitehot vs 2tehot, mikä ero niillä siis on?
Ja jos noille tarvetta niin onko ne sitten lasit joiden linsseissä sellainen näkyvä ikkunalaatikko hiottuna? Että kaikki muutkin varmasti näkee sinulla olevan sellaiset😐.
Aå
Minulla on käytössä kahdet yksitehot, käytännössä pidän vain lukulaseja.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos noille tarvetta niin onko ne sitten lasit joiden linsseissä sellainen näkyvä ikkunalaatikko hiottuna? Että kaikki muutkin varmasti näkee sinulla olevan sellaiset😐.Aå
2-tehot on ne, missä on se selkeä erillinen alue eri vahvuudelle. Monitehoissa taas se ero on liukuva eikä sitä huomaa katsomalla, nämä ovat kyllä nykyään yleisemmät.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos noille tarvetta niin onko ne sitten lasit joiden linsseissä sellainen näkyvä ikkunalaatikko hiottuna? Että kaikki muutkin varmasti näkee sinulla olevan sellaiset😐.Aå
EI noita ole ollut vuosiin. Ei sitä rajaa huomaa paitsi jos katselee, miten valo taittuu missäkin osissa linssiä.
Ja jos sinulla on nyt vahvat miinuslasit, myös tuleva lukualue on miinusta, joten siihen ei tule mitään suurennuslasiefektiäkään.
Ok, minulla on miinusta todella paljon. Eli monitehot siis olisi mahdollisesti tulossa, kelle sitten 2 tehot?
Ap
Ei ollut vaikea arvata että saan suoraan moniteholasit, kun melkein 55-vuotiaana piti mennä optikolle.
Ekat lasit siis.
Vierailija kirjoitti:
Halvalla olet saanut. Mulla monitehot maksaa lähemmäs tonnin kun pakko ottaa kaikki ohennukset.
Vierailija kirjoitti:
Ok, minulla on miinusta todella paljon. Eli monitehot siis olisi mahdollisesti tulossa, kelle sitten 2 tehot?
Ap
Paljonko miinusta ja näetkö nyt lähelle hyvin, kun otat lasit pois?
https://www.instru.fi/linssit/monitehot
Herranjumala noita hintoja...🤯😐🤔 Olen aina ollut Instrun asiakas.
Mulla pyörii vahvuudet -9 tasolla.
Ja vaikea sanoa näenkö hyvin lähelle ilman laseja, koska olen ilman laseja sokea eli en ole "ikinä" nähnyt lähelle(kään) hyvin ilman laseja.
Esim.uusia ostaessa on laitettava naama melkein kiinni peiliin, jotta näen miltä uudet pokat näyttäisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikea sanoa näenkö hyvin lähelle ilman laseja, koska olen ilman laseja sokea eli en ole "ikinä" nähnyt lähelle(kään) hyvin ilman laseja.
Esim.uusia ostaessa on laitettava naama melkein kiinni peiliin, jotta näen miltä uudet pokat näyttäisi.Ap
Ok, minulla on ilmeisesti juuri sopivasti miinusta, niin että näen hyvin lähelle ilman laseja, enkä tarvitse lukulaseja. Lasit päässä en näe lähelle esim. kännykästä en voi lukea tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim.uusia ostaessa on laitettava naama melkein kiinni peiliin, jotta näen miltä uudet pokat näyttäisi.Ap
Ok, minulla on ilmeisesti juuri sopivasti miinusta, niin että näen hyvin lähelle ilman laseja, enkä tarvitse lukulaseja. Lasit päässä en näe lähelle esim. kännykästä en voi lukea tekstiä.
Minulla on ollut silmälasit 8v asti ja vahvat miinukset koko aikuisikäni 25v alkaen ainakin.
Tuo hintataso mitä I tuossa linkissä näyttää on aika kylmäävä vaikka ei mikään ihan huono taloustilanne olekaan, mutta että jopa 1000€ jos valkkaisin tuon "parhaimman" setin, ei kiitos.
Ärsyttävää, koska tokihan sitä aina parhaat haluaisi ottaa, tosin en tiedä olisiko se nyt noissa sitten kuitenkaan ihan niin tarpeenkaan.
Hirveät hinnat, tähän asti selvinnyt sentään n.400-600€ summilla.
Ap
Niin ja kännykällä minä nytkin tekstejä teen ja luen, lasit päässä, ei ongelmaa.
Ap
Oikeasti kannattaa käydä Specsaversillä, kun siellä on hyviä tarjouksia usein. En haluaisi mainostaa, mutta pakko on sanoa, että hyvät moniteholasit sain sieltä 400:lla, kuten aiemmin kirjoitin.
Kyllä ennusti: en nähnyt enää aamuisin lukea hesaria.